Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: overstappen naar linux  (gelezen 2677 keer)

Offline bonque54

  • Lid
overstappen naar linux
« Gepost op: 2012/12/18, 12:49:28 »
he mensen,

Ik hoor vaak dat de mensen die verstand van computers hebben Linux gebruiken. Nu wil ik graag weten wat nou echt het voordeel hiervan is t.o.v. windows/apple en hoe krijg ik dit op mijn computer? Ik ben nogal een leek hierin maar wil me er graag in verdiepen.

Ik hoop dat iemand mij een duidelijk antwoord kan geven.

mvg

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: overstappen naar linux
« Reactie #1 Gepost op: 2012/12/18, 12:58:25 »
Linux heeft een aantal voordelen, het is gratis en het kan alles dat andere systemen ook kennen.
Je kunt een ISO downloaden, op CD/DVD branden en vandaar opstarten, mogelijkheden zat.
Wat mij persoonlijk voordeel geeft, is dat er geen antivirus nodig is, waardoor de PC op 100% snelheid loopt.
Mijn werk-desktop is een systeem van bijna 10 jaar oud (!GHz / 1GB Ram) en is met Xubuntu sneller dan een hoop nieuwe systemen met een ander besturingssysteem.
Defragmenteren is nooit nodig, zolang je niet meer dan 90% van je Hardeschijf gebruikt.

Zo kan ik nog pagina's doorgaan, ik denk dat je gewoon het forum en de wiki ( http://wiki.ubuntu-nl.org ) moet lezen.

Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Ramana

  • Lid
Re: overstappen naar linux
« Reactie #2 Gepost op: 2012/12/18, 13:32:16 »
Aanvullend: eigenlijk kan ik alles met Linux en als dat niet kan, b.v. Telewerken, dat moet bij ons in Windows, dan gebeurd dat in Virtualbox.
Er zijn bij een distributie als (K,X,L)Ubuntu ontzettend veel goede programma's kosteloos beschikbaar.

Het is even wennen, maar zeker de moeite waard. Probeer eens een live-CD zonder nog iets te installeren. Is dan wel wat langzaam omdat het van een CD-Rom draait.  In Windows kan je het installeren van  Ubuntu ook een uitproberen in Virtualbox zonder nog iets op de harde schijf aan te passen.

Om het op je computer te krijgen, b.v. naast Windows, heb je een, twee of drie vrije partities nodig.
- Eén partitie van zeg 10Gb kan het hele Linux-systeem bevatten.
- Met twee partities heb je er een voor het systeem en een voor de Swap-partitie  het wisselgeheugen (net zo groot als je RAM hebt).
- met drie kan je er een gebruiken voor het systeem, een voor Swap en een voor je home directory (bij Windows is dat de map Mijn Documenten)

Om eerst te experimenteren is zoals gezegd Virtualbox er handig.  Dan zie je dat het aanmaken van partities vrij eenvoudig is.
« Laatst bewerkt op: 2012/12/18, 13:34:26 door Ramana »

Re: overstappen naar linux
« Reactie #3 Gepost op: 2012/12/18, 14:05:36 »
Als je het wilt leren kennen zijn VirtualBox ('gesimuleerde computer') en vanaf cd opstarten zonder installeren goede keuzes. Dan kun je het uitproberen zonder iets aan je computer te veranderen.

Elk systeem heeft voors en tegens. Dat geldt voor Linux net zo goed als voor Windows en Mac OS X. Welke het belangrijkst zijn is een heel persoonlijke keuze. Wel kan ik zeggen dat vooral het wennen aan een nieuw systeem lastig is. Wie gewend is aan een systeem voelt zich erin thuis en kan de dingen die hij ermee wil doen zonder veel moeite uitvoeren. Als je net met Linux begint kan het dus best gebeuren dat een aantal dingen meer moeite kosten dan in Windows. Maar als je tegen problemen aanloopt, kun je om hulp vragen op dit forum. Probeer dan wel zo duidelijk en compleet mogelijk je probleem te beschrijven.

Wat ik voordelen vind van Linux:
* De snelheid. Mijn computers draaien sneller in Linux dan in Windows, zeker de wat oudere examplaren.
* De flexibiliteit. Linux is een open en modulair systeem, je kun het aanpassen en verbouwen naar smaak (het hóéft niet, overigens!)
* Openbaar. De code van Linux is openbaar, je hoeft dus niet aan te nemen dat het niets raars doet met je persoonlijke gegevens, je kunt het controleren! (Anders dan gesloten software als Windows en Mac OS X, waarbij je de fabrikant op zijn woord zult moeten geloven).
* Veel functionaliteit out-of-the-box: Ubuntu heeft standaard al een officepakket aan boord, een pdf-lezer, scansoftware en, zeer belangrijk: bijna alle open source drivers worden meegeleverd. Met andere woorden: bijna alle hardware werkt vanzelf, zonder dat je zelf naar drivers op zoek hoeft te gaan (overigens is dat bij voorgeïnstalleerde Windows al gedaan door de fabrikant)
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Re: overstappen naar linux
« Reactie #4 Gepost op: 2012/12/18, 16:13:52 »
Linux heeft een aantal voordelen, het is gratis en het kan alles dat andere systemen ook kennen.
Je kunt een ISO downloaden, op CD/DVD branden en vandaar opstarten, mogelijkheden zat.
Wat mij persoonlijk voordeel geeft, is dat er geen antivirus nodig is, waardoor de PC op 100% snelheid loopt.
Mijn werk-desktop is een systeem van bijna 10 jaar oud (!GHz / 1GB Ram) en is met Xubuntu sneller dan een hoop nieuwe systemen met een ander besturingssysteem.
Defragmenteren is nooit nodig, zolang je niet meer dan 90% van je Hardeschijf gebruikt.

Zo kan ik nog pagina's doorgaan, ik denk dat je gewoon het forum en de wiki ( http://wiki.ubuntu-nl.org ) moet lezen.


"alles"? Zeg nooit "alles" :P

alcmaer

  • Gast
Re: overstappen naar linux
« Reactie #5 Gepost op: 2012/12/18, 16:48:12 »
sorry, post van Gymnasiast verkeerd gelezen, mijn reactie was onterecht.
« Laatst bewerkt op: 2012/12/19, 12:06:01 door alcmaer »

Re: overstappen naar linux
« Reactie #6 Gepost op: 2012/12/18, 16:50:30 »
Eerst en vooral welkom op dit forum!
Misschien kan je eens kijken of er een steunpunt in jouw buurt is?
Misschien ken je iemand die al Linux draait en kan je daar ook eens een kijkje nemen?
In het begin zal het waarschijnlijk enige aanpassing vragen maar ik verzeker u dat het meer dan de moeite waard is  ^-^
Linux Mint 18.3  Xfce

Re: overstappen naar linux
« Reactie #7 Gepost op: 2012/12/18, 16:52:47 »
Mijn centje over Linux:
Wat ik zo top vind aan Linux is dat het een open boek is. Wil je weten hoe het werkt kan je dat opzoeken (oké, dit is nogal technisch, maar mensen kunnen je er ook bij helpen). Je kunt er mee doen wat je er mee wilt. Wil je een strakke, opgeruimde computer? Simpel. Wil je een fancy, uitgebreide computer? Nog makkelijker. Ook het maken van back-ups en het enkele technische onderhoud is zo geweldig simpel (ook al verschilt het hier vaak per distributie). Ook met name de snelheid en simpliciteit van de alledaagse dingen is zo fijn op de meeste Linux distributies. Het vervelende, vooral voor beginners, is dat je door de technische bomen al snel het bos niet meer ziet als je een probleempje hebt. Maar gelukkig heb je daar dit hele forum voor, waar oplossingen vaak binnen een week of twee komen :)

Ik ben ooit overgestapt van Vista op Ubuntu omdat ik helemaal gek werd van alle meldingen en waarschuwingsschermpjes van anti-virus en updates e.d. Wat zo heerlijk is van Ubuntu en de meeste andere Linux distributies is dat anti-virus eigenlijk niet nodig is (LET OP: dit betekend niet dat je altijd veilig bent, je bent veilig als je er veilig mee om gaat) en dat updates gewoon via één punt werkt (updatebeheer) en niet dat elke applicatie zijn eigen update-mechanisme heeft. Zo blijft het ook nog eens overzichtelijk.

Wat er na m'n overstap ook nog bij kwam was hoe fijn open-source software eigenlijk is. Wil je iets leren of aanpassen? Zo gedaan. Het voordeel hiervan is dat er gemakkelijk verschillende versies voor verschillende behoeften gemaakt kunnen worden. Dit maakt software vaak innovatiever. Helaas soms ook minder kwalitatief, maar daar zal een ander dan weer zijn aanpassingen op doen en zo vormt er vaak toch nog een goede applicatie.

Het fijne van applicaties op Ubuntu is dan ook het Software Centrum. In feite een app-store waar vrijwel alles in te vinden is. Dit is makkelijk voor de beginnende gebruiker, maar voor de wat meer technische gebruiker zijn commando's ook ideaal, dan hoef je namelijk niet te zoeken in het Software Centrum. Één simpel commando is genoeg als ik bijvoorbeeld FireFox wil installeren: sudo apt-get install firefox.

Wat mijn nadeel voor Linux is is dat er nog niet veel (grote) games zijn. Daarom draai ik nog Windows. Ook voor het maken van presentaties gebruik ik liever PowerPoint van Microsoft Office. Verder doe ik alles liever op Ubuntu. Overigens moet er wel over de games opgemerkt worden dat onder andere Valve met Steam naar Linux komt. De test-versies zijn al te vinden dus het is slechts een kwestie van tijd :)


Is Linux ook ideaal voor jou?
Dat bepaal je uiteindelijk zelf. Niet geschoten is altijd mis en met behulp van VitualBox kun je even kijken hoe het bevalt in een gesimuleerde omgeving, om vervolgens als het bevalt de installatie te doen. Als de ene distributie niet bevalt kun je natuurlijk ook nog een andere proberen.
En niet te vergeten, al lukt het niet staat het legioen op dit forum klaar om te helpen :)
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: overstappen naar linux
« Reactie #8 Gepost op: 2012/12/18, 18:13:52 »
Linux is leuk, veilig, stabiel en handig:
https://sites.google.com/site/computertip/waaromdaarom

Kortom: mooi spul. Daar ga je geen spijt van krijgen.  :)

Re: overstappen naar linux
« Reactie #9 Gepost op: 2012/12/18, 20:02:25 »

Wat ik voordelen vind van Linux:
...
* Openbaar. De code van Linux is openbaar, je hoeft dus niet aan te nemen dat het niets raars doet met je persoonlijke gegevens...
Daar denken de meesten anders over ;)

Inderdaad. Er zijn wel eens security holes in de kernel. Wordt wel snel opgelost maar dat ze er zijn bewijst wel dat niets 100% veilig is...
Maar goed, over het algemeen volgen de patches wel sneller dan bij andere OS'en dus in die zin is het inderdaad veiliger dat de code open is :)

Offline Bobbie

  • Lid
Re: overstappen naar linux
« Reactie #10 Gepost op: 2012/12/18, 20:33:14 »
Het voordeel is ook dat je onder de motorkap mag kijken en daar is ook documentatie over om te begrijpen, hoe linux is opgebouwd en dat zit redelijk logisch in elkaar.
Als je daar interesse voor hebt wordt linux steeds leuker, waarom, nou dan kan je zaken aanpassen.
Zo zijn er mensen hier, die slopen hun hele linux en stoppen er weer dingen in, die ze leuk/fijn vinden om er mee te werken.
Loopt het in de soep, dat is het nog geen probleem, opnieuw installeren is appeltje, eitje.
Zou zeggen probeer het ervaar het, succes.   :)

Re: overstappen naar linux
« Reactie #11 Gepost op: 2012/12/18, 21:28:18 »

Wat ik voordelen vind van Linux:
...
* Openbaar. De code van Linux is openbaar, je hoeft dus niet aan te nemen dat het niets raars doet met je persoonlijke gegevens...
Daar denken de meesten anders over ;)

Inderdaad. Er zijn wel eens security holes in de kernel. Wordt wel snel opgelost maar dat ze er zijn bewijst wel dat niets 100% veilig is...
Maar goed, over het algemeen volgen de patches wel sneller dan bij andere OS'en dus in die zin is het inderdaad veiliger dat de code open is :)
Ik doelde op het feit dat je zelf kunt controleren of er geen bewust toegevoegde achterdeurtjes inzitten (naar de fabrikant of een overheid) en je niet een bedrijf op zijn woord hoeft te geloven. Ik had het niet over veiligheidslekken :).
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Re: overstappen naar linux
« Reactie #12 Gepost op: 2012/12/18, 21:29:31 »

Wat ik voordelen vind van Linux:
...
* Openbaar. De code van Linux is openbaar, je hoeft dus niet aan te nemen dat het niets raars doet met je persoonlijke gegevens...
Daar denken de meesten anders over ;)

Inderdaad. Er zijn wel eens security holes in de kernel. Wordt wel snel opgelost maar dat ze er zijn bewijst wel dat niets 100% veilig is...
Maar goed, over het algemeen volgen de patches wel sneller dan bij andere OS'en dus in die zin is het inderdaad veiliger dat de code open is :)
Ik doelde op het feit dat je zelf kunt controleren of er geen bewust toegevoegde achterdeurtjes inzitten (naar de fabrikant of een overheid) en je niet een bedrijf op zijn woord hoeft te geloven. Ik had het niet over veiligheidslekken :).

Dat zei men van BSD ook en na jaren kwam men erachter dat er FBI-spyware in de kernel zat...

alcmaer

  • Gast
Re: overstappen naar linux
« Reactie #13 Gepost op: 2012/12/18, 22:36:09 »
sorry, post van Gymnasiast verkeerd gelezen, mijn reactie was onterecht.
« Laatst bewerkt op: 2012/12/19, 12:07:48 door alcmaer »

Re: overstappen naar linux
« Reactie #14 Gepost op: 2012/12/18, 22:39:01 »
Mocht je een snelle PC of laptop hebben (met SSD is ideaal) ; overweeg eens een installatie met de Wubi-methode. Dit is erg laagdrempelig en makkelijk om te doen in je huidige Windows. Mocht het je bevallen kan je een dualboot of enkele installatie  van Ubuntu overwegen.

Een Wubi is niet ideaal; er zijn namelijk begrenzingen voor het systeem (vooral snelheid, maar mocht je een SSD hebben valt dit min of meer weg), en als je Windows faalt ben je je Ubuntu-installatie ook kwijt.

Voor de eerste indruk zonder zware ingrepen te doen op je computer is Wubi een perfecte methode.

Een USB-stick aanmaken doe je best met Unetbootin. Klik hier voor de download Dit is voor een vaste installatie (niet Wubi !!)
Een download voor Ubuntu vind je makkelijk op de homepage van Ubuntu.  (Ook Wubi)

Succes !
« Laatst bewerkt op: 2012/12/18, 22:40:51 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: overstappen naar linux
« Reactie #15 Gepost op: 2012/12/18, 23:37:41 »
Linux is geen OS, in feite is het alleen een kernel. Het wordt vaak als verzamelnaam gebruikt voor de distros die hieromheen zijn gebouwd. Welke zijn dat? In feite een paar grote: Ubuntu, Mint, Debian, Fedora, OpenSuse. En nog vele, vele, andere, in totaal zo'n 600 of daaromtrent.

Wat in het begin wennen is, is de grote mate van vrijheid die je hebt in te kiezen wat je wilt gebruiken, en wat je wilt aanpassen. Er zijn diverse grafische omgevingen, en heel veel vrij te kiezen programma's.
Kies je een grote distro zoals hierboven genoemd, dan krijg je een compleet OS met alles erop en eraan wat je nodig zou kunnen hebben, en het erop kunnen vertrouwen dat wijzigingen en veiligheidsupdates snel worden aangeboden. Lekje gevonden in een applicatie? Binnen een dag heb je een update klaar (ja, het zijn duivelskunstenaars bij Canonical, dat zal bij de broeders niet veel anders zijn).
Wil je toch een andere muziekspeler, fotobewerkingsprogramma of whatever, kijk eens in het softwarecentrum, de grote megastore. Er zijn >30000 programma's voorhanden die je zó kan installeren. En bij twijfel vragen, we zijn hier (en ook op andere plaatsen) om elkaar trachten verder te helpen.

Uiteindelijk vindt je vanzelf de koers en vorm die je wilt. Dat bepaalt niemand anders voor je dan jijzelf  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: overstappen naar linux
« Reactie #16 Gepost op: 2012/12/19, 11:19:36 »

Wat ik voordelen vind van Linux:
...
* Openbaar. De code van Linux is openbaar, je hoeft dus niet aan te nemen dat het niets raars doet met je persoonlijke gegevens...
Daar denken de meesten anders over ;)

Inderdaad. Er zijn wel eens security holes in de kernel. Wordt wel snel opgelost maar dat ze er zijn bewijst wel dat niets 100% veilig is...
Maar goed, over het algemeen volgen de patches wel sneller dan bij andere OS'en dus in die zin is het inderdaad veiliger dat de code open is :)
Ik doelde op het feit dat je zelf kunt controleren of er geen bewust toegevoegde achterdeurtjes inzitten (naar de fabrikant of een overheid) en je niet een bedrijf op zijn woord hoeft te geloven. Ik had het niet over veiligheidslekken :).

Dat zei men van BSD ook en na jaren kwam men erachter dat er FBI-spyware in de kernel zat...
Als het al waar is:

Citaat
De Raadt gelooft wel dat security-bedrijf NETSEC zo'n 10 jaar geleden is ingehuurd om backdoors te installeren in Unix-variant OpenBSD. Hij twijfelt er echter aan of die inderdaad geschreven zijn en of ze ook echt in de code terecht zijn gekomen. "Als ze zijn geschreven, geloof ik niet dat ze in onze code-tree zijn geraakt. De backdoors kunnen zijn ingezet in een eigen product."
http://webwereld.nl/nieuws/105293/-backdoors-hebben-openbsd-niet-gehaald-.html

En daarbij: in open code kun je dit zelf relatief makkelijk nog ontdekken dat er een achterdeur inzit, dat gaat je met gesloten code niet lukken.

Re: overstappen naar linux
« Reactie #17 Gepost op: 2012/12/19, 11:25:13 »
Relatief makkelijk zeg je? Dan verklaar waarom zoiets als dit 8 jaar onontdekt bleef?
http://www.osnews.com/story/21993/Eight_Years_of_Linux_Kernel_Vulnerable

En zo waren er nog een paar.
Nogmaals: het is veiliger ja, maar het is geen garantie dat het door openheid sneller wordt ontdekt.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: overstappen naar linux
« Reactie #18 Gepost op: 2012/12/19, 11:35:35 »
Nogmaals: het is veiliger ja, maar het is geen garantie dat het door openheid sneller wordt ontdekt.
Uiteraard is er geen garantie. Maar in gesloten code ga je dit NOOIT ontdekken, dat is het punt.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: overstappen naar linux
« Reactie #19 Gepost op: 2012/12/19, 14:40:39 »
he mensen,

Ik hoor vaak dat de mensen die verstand van computers hebben Linux gebruiken. Nu wil ik graag weten wat nou echt het voordeel hiervan is t.o.v. windows/apple en hoe krijg ik dit op mijn computer? Ik ben nogal een leek hierin maar wil me er graag in verdiepen.

Ik hoop dat iemand mij een duidelijk antwoord kan geven.

mvg

Nog wat meer (specifieke) vragen bongue? Of is het duidelijk genoeg zo?

Re: overstappen naar linux
« Reactie #20 Gepost op: 2012/12/21, 11:17:56 »
Ik werk al jaren met Ubuntu. In het begin was het wennen maar het leert hel snel, vooral ook met goede hulp op dit forum.

Ik gebruik alleen Windows nog voor het invullen van mijn logboek, maar dat programma komt in de nabije toekomst ook beschikbaar voor Linux.
En voor videobewerking ben ik niet geheel happy met de Linux alternatieven, maar daar komt binnenkort ook verandering in met Editshare Lightworks.

Ik zou zeggen, probeer het en bij tegenslag niet het bijltje er bij neer gooien, maar volhouden. Dan krijg je gebruikservaring en dan wil je niets anders meer.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Re: overstappen naar linux
« Reactie #21 Gepost op: 2012/12/21, 11:22:35 »
Precies flyerman. En ook niet onbelangrijk: bij vragen kun je altijd hier terecht. Er zitten hier tal van mensen met ervaring en iedereen probeert je dan te helpen :)