Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Kan rechten niet meer wijzigen  (gelezen 684 keer)

Offline grubuntu

  • Lid
[Opgelost] Kan rechten niet meer wijzigen
« Gepost op: 2009/04/25, 14:25:13 »
Zojuist 9.04 geïnstalleerd. Ik heb een separate /home partitie, maar tijdens de installatie werd geen bestaand account gevonden. Dit kan met het hierna beschreven probleem te maken hebben.

Na installatie kan ik namelijk de toegang tot ntfs-partities en mappen op mijn harde schijf niet meer wijzigen met nautilus. Ze staan op root en dat blijft zo.

Moet ik opnieuw installeren?
« Laatst bewerkt op: 2009/11/21, 09:31:43 door grubuntu »

Offline ivo

  • Lid
Re: Kna rechten niet meer wijzigen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/25, 14:45:45 »
Waarom zou je opnieuw installeren?
Je kunt gewoon vanuit een terminal onder
sudo met chown en chmod alles aanpassen wat je wilt.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline grubuntu

  • Lid
Re: Kan rechten niet meer wijzigen
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/25, 19:18:58 »
Bedankt voor het advies. Het werkt bij een partitie met een naam als "muziek". Maar bij "foto en video" kom ik er niet door. Hoe benoem ik die partitie in chown?

Re: Kan rechten niet meer wijzigen
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/25, 19:24:46 »
optie -R toevoegen, dus chown -R. Die zorgt dat alle onderliggende mappen en bestanden óók worden gewijzigd naar de nieuwe eigenaar.

Offline ivo

  • Lid
Re: Kan rechten niet meer wijzigen
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/25, 20:59:12 »
Bedankt voor het advies. Het werkt bij een partitie met een naam als "muziek". Maar bij "foto en video" kom ik er niet door. Hoe benoem ik die partitie in chown?

chown xxx:yyy fot     en dan op de TAB-toets duwen, geen spatie achter de fot maar gelijk op de TAB duwen.
Of intikken
chown xxx:yyy foto\ en\ video
of
chown xxx:yyy "foto en video"
of
..... er zijn er vast nog een paar......

There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.