Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Uitslag verkiezingen Ubuntu Nederland 2011  (gelezen 4432 keer)

Uitslag verkiezingen Ubuntu Nederland 2011
« Gepost op: 2011/04/09, 15:13:43 »
Er was vandaag veel aan te kondigen en te schrijven over de uitslag van de eerste verkiezingen van Ubuntu Nederland. Ik ben bijna vergeten een aankondiging op het forum te plaatsen! Hoewel er in het onderwerp met de aangaan van de ingang van de kandidaatstellingsperiode al flink gepraat wordt over de uitslag, wil ik toch nog even een aparte aankondiging plaatsen voor de mensen die dat nog niet gezien hadden.

De uitslag kun je zien op http://ubuntunl.sensehofstede.nl/verkiezing/1/Ubuntu%20Nederland%20verkiezingen%202011/uitslag/, ik herhaal hem hier.

Ik ben blij dat ik tot voorzitter gekozen ben. Bedankt voor jullie vertrouwen!

De overige gemeenschapsraadsleden zijn, op volgorde van stemmen:
  • leoquant
  • Thomas de Graaff
  • Johan van Dijk
  • Ronnie van den Crommenacker
  • Gijs
  • Keimpe de Jong
Gefeliciteerd! Met deze groep kunnen we volgens mij veel bereiken. We moeten nog hard werken, Ubuntu Nederland kan nog verbeterd worden en de nieuwe organisatie moet nog ingewerkt worden, maar we hebben nu een eerste, grote stap gezet.

Ook wil ik alle kandidaten bedanken die misschien wel niet gekozen zijn, maar wel hebben gezorgd dat dit echte verkiezingen waren. Bedankt dat jullie ook mee hebben gedaan. Ook jullie bijdragen zijn erg gewenst de komende tijd, bij de vergadering en op de maillijst (die ik nog aan moet vragen).

Meer details en informatie, waaronder een gedeeltelijke databasedump, staan op mijn weblog.

Vergeet niet dat morgen om 19.30 al de eerste vergadering van de gemeenschapsraad is! Dan wordt ook de gemeenschapsleiding samengesteld. Zie ook de agenda voor morgen.
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!

Re: Uitslag verkiezingen Ubuntu Nederland 2011
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/10, 12:01:27 »
Nogmaals gefeliciteerd ;)

Ik heb alvast een  vraag voor de gemeenschapsraad:

Als ik een agendapunt wil indienen voor de maandelijkse vergadering, dan heb ik steun nodig van een lid van de gemeenschapsraad.
Moet ik dan een lid persoonlijk benaderen?
En hoe loopt die procedure dan verder?

Als "gewoon lid" sta ik natuurlijk te popelen om jullie aan het werk te zetten!  =D

Misschien heb ik iets over het hoofd gezien en staat dat al ergens beschreven.
Waar staat dat dan?

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Uitslag verkiezingen Ubuntu Nederland 2011
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/10, 12:12:00 »
Nogmaals gefeliciteerd ;)

Ik heb alvast een  vraag voor de gemeenschapsraad:

Als ik een agendapunt wil indienen voor de maandelijkse vergadering, dan heb ik steun nodig van een lid van de gemeenschapsraad.
Moet ik dan een lid persoonlijk benaderen?
En hoe loopt die procedure dan verder?

Als "gewoon lid" sta ik natuurlijk te popelen om jullie aan het werk te zetten!  =D

Misschien heb ik iets over het hoofd gezien en staat dat al ergens beschreven.
Waar staat dat dan?

Ik denk dat deze link veel duidelijk maakt: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Gemeenschapsraad/Vergadering20110410

Re: Uitslag verkiezingen Ubuntu Nederland 2011
« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/10, 13:06:40 »
Ik denk dat deze link veel duidelijk maakt: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Gemeenschapsraad/Vergadering20110410

Die pagina had ik gezien, maar deze regel roept bij mij dus de vraag op hoe ik dat doe?

"Iedereen kan een punt aan de agenda toevoegen, maar het moet gesteund worden door een gemeenschapsraadslid.

En wat dan vervolgens de procedure is... ;)

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Uitslag verkiezingen Ubuntu Nederland 2011
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/10, 13:16:48 »
Citaat
Dit is het openbare deel van de vergadering. Iedereen kan meepraten, maar de alleen de gemeenschapsraadsleden stemmen.

Dus dat betekent volgens mij dat het voorstel uit het publieke deel gesteund moet worden door (leden van) de gemeenschapsraad. Dat wordt imo met die "steun" bedoeld.

Re: Uitslag verkiezingen Ubuntu Nederland 2011
« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/10, 14:26:13 »
Dat regeltje mag van mij ook wel iets duidelijker. Mij is het nog niet helemaal duidelijk wat er de bedoeling van is.

- Iedereen mag een punt op de agenda zetten. Vóór de vergadering kijken de gemeenschapsraadleden of er punten zijn waar ze hun naam achter willen zetten om zo het bespreken van het onderwerp te accorderen. Punten die geen enkel gemeenschapsraadlid besproken wil zien worden worden niet besproken.

- Iedereen mag een punt op de agenda zetten, mits deze eerst steun van een gemeenschapsraadlid heeft gezocht voor het punt.

Een vraag die bij mij opkomt, is het nodig?

Re: Uitslag verkiezingen Ubuntu Nederland 2011
« Reactie #6 Gepost op: 2011/04/10, 15:07:38 »
Die regel had inderdaad duidelijker gekund. Het was niet de bedoeling om er een bureaucratisch gebeuren van te maken met allemaal formulieren en stempels. Het idee achter de regel was dat de gemeenschapsraad controle heeft over de agenda. Als iemand elke keer maar weer hetzelfde, al afgehandelde, onderwerp wil bediscussiëren, dan is dat niet echt nuttig.

Een gemeenschapsraadslid heeft echter wel het recht om zelf iets op de agenda te zetten. De gekozen formulering – er is één steunend raadslid nodig – paste het beste daarbij: je ondermijnt niet het recht van een raadslid iets op de agenda te zetten door te zeggen dat een meerderheid voor moet zijn om het op de agenda te zetten, of dat een meerderheid het tegen kan houden. Zolang er één voor is, is het genoeg.

Ingewikkeld! We kunnen ook zeggen: zolang er een raadslid is dat niet heeft gezegd het niet op de agenda te willen kan het doorgaan. Nog steeds ingewikkeld, maar duidelijker.
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!

Re: Uitslag verkiezingen Ubuntu Nederland 2011
« Reactie #7 Gepost op: 2011/04/10, 15:53:09 »
Ik denk dat de voorzitter tijdens de vergadering best enige schifting kan maken in de mate waarin onderwerpen besproken worden. De voorzitter kan bijvoorbeeld bij een nieuw agendapunt aangeven dat dit punt al afgehandeld is, of de behoefte peilen onder de aanwezigen om een onderwerp te bespreken als er twijfel is over de zinnigheid van een agendapunt, alvorens degene die het punt heeft ingebracht het woord krijgt. Persoonlijk zou een dergelijke aanpak mijn voorkeur hebben in eerste instantie. Blijkt dat de agenda overspoelt wordt met agendapunten waar weinig mensen iets in zien, dan kan er altijd nog een rem op gezet worden door een dergelijke regel.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Uitslag verkiezingen Ubuntu Nederland 2011
« Reactie #8 Gepost op: 2011/04/10, 16:13:08 »
Na enig denkwerk en ook wennen aan de formulering in de wiki vind ik het zoals in de wiki staat best helder, of in ieder geval werkbaar:
- iemand buiten de raad komt met een agendapunt, deze legt uit waarom hij/zij het inbrengt, en de raad kan met vragen komen, het punt positief beoordelen (of niet) als "vergaderwaardig". Echter wel met argumenten, hoor en wederhoor dus.
Een beetje zoals vroeger via het forum vergader punten werden ingebracht en voorbesproken voor de maandelijkse IRC vergadering. Via de wiki kan dat prima, al is het work in progress.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Uitslag verkiezingen Ubuntu Nederland 2011
« Reactie #9 Gepost op: 2011/04/10, 16:57:57 »
Och, al die procedurele zaken komen uiteindelijk vanzelf in orde.... "werkendeweg" vindt men de beste en meest praktische werkwijze. Kwestie van ervaring opdoen.

Als ik, als buitenstaander, een advies mag geven: hou je nu nog even niet bezig met procedurele vraagstukken. Maar agendeer die over een jaar, als jullie ploeg de nodige ervaring heeft opgedaan met deze nieuwe structuur. Vanuit die ervaring kun je veel zinvoller en effectiever procedurele beslissingen nemen dan nu.

Re: Uitslag verkiezingen Ubuntu Nederland 2011
« Reactie #10 Gepost op: 2011/04/10, 19:05:37 »
Ik wens de gemeenschapsraad veel succes! Vergeet niet om naar buiten te kijken en daar waar nodig de gemeenschap in te schakelen....

Re: Uitslag verkiezingen Ubuntu Nederland 2011
« Reactie #11 Gepost op: 2011/04/11, 16:51:20 »
Op de vergadering van gisteren hebben we nu ook de gemeenschapsleiding ingevuld: leoquant en Thomas de Graaff zijn door de gemeenschapsraad aangewezen om samen met mij in het dagelijks bestuur te zitten.

Notulen op http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Gemeenschapsraad/Vergadering20110410.
« Laatst bewerkt op: 2011/04/11, 17:20:50 door Sense Hofstede »
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!

Offline wutnubu

  • Lid
Re: Uitslag verkiezingen Ubuntu Nederland 2011
« Reactie #12 Gepost op: 2011/04/11, 20:21:08 »
Dat snijdt hout...

En zo snel al..

Prima start heren..

Re: Uitslag verkiezingen Ubuntu Nederland 2011
« Reactie #13 Gepost op: 2011/04/11, 22:19:49 »
Prima, alle gekozenen gefeliciteerd en succes ;)
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline vds

  • Lid
Re: Uitslag verkiezingen Ubuntu Nederland 2011
« Reactie #14 Gepost op: 2011/04/12, 18:41:06 »
Proficiat, en doet dat goed!
Registered User # 531403


Toshiba  Laptop 17 inch type Satellite L670-Ubuntu 11.10

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Uitslag verkiezingen Ubuntu Nederland 2011
« Reactie #15 Gepost op: 2011/04/29, 00:00:30 »
En hoe gaat het nu?
Volgens mij zouden jullie gaan communiceren over een mailinglijst. Is deze er al?
Zijn de wekelijkse meetings ook ergens te volgen?

Of is het nu nog opstartfase. Lijkt me leuk om weer eens iets te horen.
Suc7 verder.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Uitslag verkiezingen Ubuntu Nederland 2011
« Reactie #16 Gepost op: 2011/04/29, 01:00:16 »
SWAT heeft een mailinglist gemaakt voor de gemeenschapsraad. In het archief zijn alle berichten te vinden. Inschrijven kan op de aanmeldpagina.

Op het moment is het nog vrij rustig op de lijst. We zijn aan het kijken hoe we het best tot actie kunnen komen. Daartoe is er een voorstel gedaan om bij (team)leden te inventariseren wat ze aan verbeterpunten zien voor Ubuntu-NL, inventariseren hoe belangrijk deze zijn, en in hoeverre ze op te lossen zijn met de middelen die er zijn, of dat er aan de middelen gewerkt moet worden e.d.

Ook is er een voorstel om als raad in het begin iedere twee weken een irc vergadering te gaan houden zodat het wat makkelijker is om opgang te komen. Een maand wachten op besluiten alvorens actie te kunnen ondernemen is vrij lang.

De gemeenschapsleiding heeft op dit moment in haar takenpakket nog niet veel te doen. Volgens het organisatievoorstel is de gemeenschapsleiding vooral een uitvoerend orgaan, en niet aansturend. Het beleid dient door de gemeenschapsraad te worden vastgesteld. Maar we hebben afgelopen dinsdag wel onze eerste vergadering gehad op irc. Daar is onder andere het voorstel uit voort gekomen om frequenter met de gemeenschapsraad overleg te plegen in het begin.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Uitslag verkiezingen Ubuntu Nederland 2011
« Reactie #17 Gepost op: 2011/04/29, 10:53:36 »
Bedankt voor de update :)
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Uitslag verkiezingen Ubuntu Nederland 2011
« Reactie #18 Gepost op: 2011/04/29, 12:45:32 »
Als het goed is heb ik binnenkort een blog, en die schijn je te kunnen koppelen aan planet.ubuntu-nl.org? Dan zal ik wat regelmatiger nieuws gaan posten met betrekking tot de Ubuntu-NL gemeenschapsraad en leiding. Als iemand een tip heeft hoe een blog te koppelen aan het prikbord hoor ik het graag. :)

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Uitslag verkiezingen Ubuntu Nederland 2011
« Reactie #19 Gepost op: 2011/04/29, 12:59:30 »
Oh, dat is wel mooi. Als je blog software gebruikt zoals Wordpress enzo, moet je de URL van de feed doorgeven aan SWAT, hij kan dit dan toevoegen aan de planet.

Vaak is die URL www.blog.com/feed. Ook kun je in Firefox in de adresbalk klikken op zo'n oranje icoontje om de feed te openen
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Uitslag verkiezingen Ubuntu Nederland 2011
« Reactie #20 Gepost op: 2011/04/30, 04:20:42 »
Ok, dat is makkelijk dus. :)