Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: tip: Puck en het raadsel van de codes  (gelezen 2691 keer)

tip: Puck en het raadsel van de codes
« Gepost op: 2014/10/04, 11:59:21 »
Binnenkort op de TV:

2Doc: Puck en het raadsel van de codes
Maandag 6 oktober, NPO 2, 20.25-21.25 uur

Puck Meerburg (15) was op zijn zevende al een IT-wonderkind en trekt inmiddels de aandacht van grote spelers op dit terrein. Grote bedrijven als Microsoft tonen interesse in hem en hij won diverse prijzen, waaronder de prestigieuze Apple Design Award voor studenten. Maar Puck is ook nog een kind, minderjarig, leerplichtig en moet gewoon naar school. Hoe snel Puck zich ook wil ontwikkelen, het huiswerk moet gedaan en de wet staat niet alles toe. Regisseur Tessa Boerman leerde Puck kennen toen hij elf was, en heeft hem sindsdien gevolgd met de camera.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: tip: Puck en het raadsel van de codes
« Reactie #1 Gepost op: 2014/10/14, 10:17:45 »
ik heb m bekeken, en ik moet zeggen dat ik t heel herkenbaar vind. mijn verhaal is soortgelijk.

zo vond ik ook op de middelbare school een hoop vakken overbodig, bijvoorbeeld geschiedenis. Ik moest destijds uit mijn hoofd leren dat de 80-jarige oorlog van 1568-1648 was. Iets wat ik nu nog steeds niet nuttig vind om uit mijn hoofd te weten (we hebben immers overal internet & Wikipedia is je vriend). Bovendien maakte mijn vader een passende opmerking toen hij t verhaal van puk zag.
ik heb namelijk vrij vaak conflicten met leraren op school omdat ik spul gebruik wat "te nieuw" is (daar is hun lesmethode nog niet op ingericht). mijn vader zei daarop: "ik zie t probleem: Jullie weten veel meer van die krengen dan die leraren bij jou op school!" En dat klopt, alleen die leraren bij mij op school hebben dan weer ervaring binnen het bedrijfsleven en kunnen mij leren hoe samen te werken met anderen, en om te gaan met het onredelijke management van een bedrijf, puur technisch gezien kunnen zij dan weer van ons leren, maar helaas is de mentaliteit bij mij op school nog steeds "wij zijn leraren en jij bent student, jij bent hier om iets van ons te leren en niet andersom".  >:( >:( ik hoop maar dat hij meteen aan de slag kan bij bijvoorbeeld Google ofzo, want ik wens puk niet de hypocriete omgeving van HBO-ICT toe....

Offline aartje

  • Lid
Re: tip: Puck en het raadsel van de codes
« Reactie #2 Gepost op: 2014/10/14, 12:24:07 »
ik heb m bekeken, en ik moet zeggen dat ik t heel herkenbaar vind. mijn verhaal is soortgelijk.

zo vond ik ook op de middelbare school een hoop vakken overbodig, bijvoorbeeld geschiedenis. Ik moest destijds uit mijn hoofd leren dat de 80-jarige oorlog van 1568-1648 was. Iets wat ik nu nog steeds niet nuttig vind om uit mijn hoofd te weten (we hebben immers overal internet & Wikipedia is je vriend). Bovendien maakte mijn vader een passende opmerking toen hij t verhaal van puk zag.
ik heb namelijk vrij vaak conflicten met leraren op school omdat ik spul gebruik wat "te nieuw" is (daar is hun lesmethode nog niet op ingericht). mijn vader zei daarop: "ik zie t probleem: Jullie weten veel meer van die krengen dan die leraren bij jou op school!" En dat klopt, alleen die leraren bij mij op school hebben dan weer ervaring binnen het bedrijfsleven en kunnen mij leren hoe samen te werken met anderen, en om te gaan met het onredelijke management van een bedrijf, puur technisch gezien kunnen zij dan weer van ons leren, maar helaas is de mentaliteit bij mij op school nog steeds "wij zijn leraren en jij bent student, jij bent hier om iets van ons te leren en niet andersom".  >:( >:( ik hoop maar dat hij meteen aan de slag kan bij bijvoorbeeld Google ofzo, want ik wens puk niet de hypocriete omgeving van HBO-ICT toe....
Waarom vind je het herkenbaar ? Kan je ook vloeiend 10 computertalen  "spreken" ?  Ik geloof niet dat Puck op zijn 12e a 13e
pretendeerde welke stof hij zou moeten leren voor zijn algemene ontwikkeling. Je kan Wikipedia wel "je vriend" vinden
maar mijn vriend zou je zeker niet worden. Het is een feit dat hoe sneller je iets op kan zoeken, en ik geloof
zeker dat je dat kunstje wel beheerst, hoe minder er blijft hangen. Als je alles op "Wikipedia" zou opzoeken
zou je behoorlijk dom blijven, je zou waarschijnlijk alleen maar iets over computers en smartphones te melden hebben.
En natuurlijk fijn dat je zo'n begripvolle vader hebt, een echte stimulator voor school....

Ik ken die types ook wel, die software op een computer weten te installeren en zich dan "informatica-expert" noemen.
En wat is in godsnaam "de hypocriete omgeving van HBO-ICT" ??? Ik benijd je zelfvertrouwen, die zelfs zo groot is, dat
je denkt het "beter" te weten dan je docenten.
« Laatst bewerkt op: 2014/10/14, 12:26:51 door aartje »

Re: tip: Puck en het raadsel van de codes
« Reactie #3 Gepost op: 2014/10/14, 12:39:35 »
@aartje: Neuh, de boeken van school zijn  geweldig... Op de middelbare hadden we 15 jaar oude geschiedenislesboeken terwijl de eindexamens van geschiedenis deels over stof gingen die pas in nieuwere edities van die lesboeken stond. Daar kwamen we tijdens de proefexamens achter en bij navraag bleek dat dus zo te zijn. Dan is Wikipedia voor die secties wel handig om de laatste info erover te hebben. Of vind jij dat we maar hadden moeten houden aan die oude lesboeken en dan de helft van het examen moeten gokken?
« Laatst bewerkt op: 2014/10/14, 12:45:16 door Vistaus »

Re: tip: Puck en het raadsel van de codes
« Reactie #4 Gepost op: 2014/10/14, 13:10:39 »
Ik heb hem gekeken, vond het aardig. Leuk voor zo'n jongen dat ie dat allemaal kan en doet.

Maar ik zie totaal geen verband met niekn zijn post. Ik heb niets gezien in de documentaire dat slecht onderwijs aanduidt of iets dergelijks.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline aartje

  • Lid
Re: tip: Puck en het raadsel van de codes
« Reactie #5 Gepost op: 2014/10/14, 13:14:02 »
@aartje: Neuh, de boeken van school zijn  geweldig... Op de middelbare hadden we 15 jaar oude geschiedenislesboeken terwijl de eindexamens van geschiedenis deels over stof gingen die pas in nieuwere edities van die lesboeken stond. Daar kwamen we tijdens de proefexamens achter en bij navraag bleek dat dus zo te zijn. Dan is Wikipedia voor die secties wel handig om de laatste info erover te hebben. Of vind jij dat we maar hadden moeten houden aan die oude lesboeken en dan de helft van het examen moeten gokken?
Lezen is een groot goed... Ik neem aan dat zowel in die oude en die nieuwe boeken stond dat de tachtigjarige oorlog van
1568 tot 1648 was. En nee, het is niet normaal dat een school boeken heeft die niet voldoen aan de eindexamen-eisen.

Offline aartje

  • Lid
Re: tip: Puck en het raadsel van de codes
« Reactie #6 Gepost op: 2014/10/14, 13:16:58 »
Ik heb hem gekeken, vond het aardig. Leuk voor zo'n jongen dat ie dat allemaal kan en doet.

Maar ik zie totaal geen verband met niekn zijn post. Ik heb niets gezien in de documentaire dat slecht onderwijs aanduidt of iets dergelijks.
Ik vond het ook aardig. Vooral de opmerking van de vader dat het enige wat hij hoopt voor
Puck is dat hij gelukkig wordt.
Ik hoop dat Puck wel beseft dat er meer mensen op de wereld zijn, het gesprek met zijn medeleerling
vond ik veelzeggend...... Daaruit bleek dat Puck niet erg collegiaal was naar zijn medeleerlingen toe.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: tip: Puck en het raadsel van de codes
« Reactie #7 Gepost op: 2014/10/14, 15:28:30 »
En wat is in godsnaam "de hypocriete omgeving van HBO-ICT" ??? Ik benijd je zelfvertrouwen, die zelfs zo groot is, dat
je denkt het "beter" te weten dan je docenten.

Als een leraar HOB-ICT mij op mijn een onvoldoende geeft omdat ik een "extended initializer list" gebruik, die nieuw is in C++11 (nieuwe 2011 standaard, maar zij werken tot op de dag van vandaag nog met visual studio 2010 en hebben dus geen idee wat het is en hoe t werkt) en geen enkele leraar op school weet wat een "lambda functie" is. En ik vervolgens te horen krijg dat een andere leraar mijn opdracht in Qt5 niet kan nakijken omdat hij nog Qt4 heeft en weigert Qt5 te installeren, dan baat mij dat toch ernstige zorgen. ik heb t allemaal meegemaakt.... vervolgens krijg je de opdracht om in flash te programmeren... flash is dood!! maar men is te lui om de lesmethode aan te passen.

over de 80-jarige oorlog, ik weet dat het algemene ontwikkeling is dat je inderdaad moet weten dat hij er geweest is, maar het uit je kop leren van de jaartallen is bullshit! noem mij één beroep (afgezien van geschiedenisleraar) waarbij je de informatie "1568-1648" nodig hebt en het essentieel is dat je m uit je hoofd weet en niet opzoekt.
« Laatst bewerkt op: 2014/10/14, 15:36:32 door niekn »

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: tip: Puck en het raadsel van de codes
« Reactie #8 Gepost op: 2014/10/14, 15:55:33 »
Jaartallen vind je bullshit om te leren maar een geschiedenisleraar moet het dan wel van jou?  :o

Er zijn nu eenmaal data in het leven die je moet weten en die je nooit meer mag vergeten!!

Maar ik hoop wel dat je 1940-1945 nog wel hebt weten te onthouden.

1940-1945 kun je wat mij betreft vergeten zolang je "tweede wereldoorlog" maar onthoud. en dan kun je op wikipedia opzoeken wanneer die "tweede wereldoorlog" ook al weer was en waarom, opnieuw, het is essentieel te weten wat er gebeurd is om te voorkomen dat de mens dezelfde fouten maakt als in het verleden, maar het is totaal irrelevant om de getallen "1940-1945" uit je hoofd te kennen, belangrijker is om te weten waar ze voor staan en wat er toen gebeurd is, maar die getallen kun je gerust vergeten, het heeft geen toegevoegde waarde om die uit je kop te kunnen opdreunen. (alhoewel ze misschien nuttig zijn voor een sterk wachtwoord voor je e-mail)

maar ontopic:
ik vond de docu van puk herkenbaar omdat ik in mijn middelbare schooltijd dat er ook maar "bij" deed, en er meer aandacht ging naar mijn hobby's en dingen die ik "echt" interessant vond. en dat zag ik ook terug bij puk, zijn passie is het programmeren, en je ziet ook in de docu dat hij een schoolopdracht niet af heeft en op de vingers getikt word door zijn klasgenoten. dat stuk vond ik heel herkenbaar, ik ben natuurlijk lang niet zo goed met programmeren!!
« Laatst bewerkt op: 2014/10/14, 16:03:57 door niekn »

Offline aartje

  • Lid
Re: tip: Puck en het raadsel van de codes
« Reactie #9 Gepost op: 2014/10/14, 16:07:49 »
Tjonge, het is toch erg. Ik heb trouwens liever met iemand te maken die weet wat de tachtigjarige oorlog is
en niet weet wat een "lambda-functie" is dan met iemand die alleen weet wat een "lambda-functie" . Ik hoef niet te
maken te hebben met iemand die alleen maar "vakidioot"  is en totaal geen algemene ontwikkeling heeft.
Het leren is niet alleen maar nodig voor je vak maar ook voor je privé-leven. Als er afgesproken is dat er Qt4 wordt gebruikt in het onderwijs dan wordt
er Qt4-gebruikt en niet Qt5. Na meer dan 20 jaar (professionele) Unix-ervaring leerde ik in 2003 eindelijk eens Office98
om dat dat nou eenmaal gebruikt werd door de docenten, terwijl er allang al een nieuwere versie bestond. Daar zeurde ik
ook niet over, de principes veranderen niet zo snel. Je kan moeilijk bij iedere nieuwe release nieuwe boeken gaan maken.

En hou eens op over Wikipedia. Omdat je het zo makkelijk kan opzoeken houd het  eigenlijk gewoon dom.
Als je op de normale manier ( dus met een leraar en met boeken, ja, ja) iets leert ,dus ook de jaartallen, blijft
het veel beter hangen dan wanneer je het even op Wikidinges opzoekt. Als je dan ieder jaar zo'n 10%
van je kennis verliest blijft er misschien toch nog iets hangen.
« Laatst bewerkt op: 2014/10/14, 16:17:32 door aartje »

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: tip: Puck en het raadsel van de codes
« Reactie #10 Gepost op: 2014/10/14, 16:10:23 »
Tjonge, het is toch erg. Ik heb trouwens liever met iemand te maken die weet wat de tachtigjarige oorlog is
en niet weet wat een "lambda-functie" is dan met iemand die alleen weet wat een "lambda-functie" .

jup die weet WAT de tachtigjarige oorlog is, ik heb t er alleen  over dat "exact wanneer" irrelevant is.

Offline aartje

  • Lid
Re: tip: Puck en het raadsel van de codes
« Reactie #11 Gepost op: 2014/10/14, 16:33:49 »


maar ontopic:
ik vond de docu van puk herkenbaar omdat ik in mijn middelbare schooltijd dat er ook maar "bij" deed, en er meer aandacht ging naar mijn hobby's en dingen die ik "echt" interessant vond. en dat zag ik ook terug bij puk, zijn passie is het programmeren, en je ziet ook in de docu dat hij een schoolopdracht niet af heeft en op de vingers getikt word door zijn klasgenoten. dat stuk vond ik heel herkenbaar, ik ben natuurlijk lang niet zo goed met programmeren!!
Ik vond die passie ook prachtig om te zien, maar ik hoop wel dat Puck niet de wereld en medemensen om zich heen
uit het oog verliest. En dat hij door zijn klasgenoot op zijn vingers getikt werd vond ik wel (een beetje!)
zorgelijk. Ik hoop dat hij ook nog een sociaal leven heeft (of krijgt) en niet alleen uiteindelijk op zijn
kamertje aan het programmeren is. Een sociaal leven krijg je niet door alleen maar goed te kunnen programmeren.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: tip: Puck en het raadsel van de codes
« Reactie #12 Gepost op: 2014/10/14, 16:59:19 »
Het geschiedenisonderwijs dat puur op jaartallen berust, lijkt mij inderdaad overbodig. Wat alleszins niet overbodig is, is het in de tijd kunnen plaatsen. Je zou dus wel moeten kunnen vertellen hoe de moord op Franz Ferdinand zich verhoudt tot het starten van de Eerste Wereldoorlog, maar op welke datum die moord plaatsvond is niet relevant. Zo wordt bij mij op school het geschiedenisonderwijs gegeven, en ik kan mij heel aardig vinden in die methode. Het aansporen tot opzoeken van die informatie zou het verdelgen van algemene kennis betekenen: Iets wat lijkt me absoluut niet gewenst is.

Ik zal de documentaire binnenkort ook eens kijken, ik ben benieuwd.

Re: tip: Puck en het raadsel van de codes
« Reactie #13 Gepost op: 2014/10/14, 17:01:59 »
Wie zegt dat Wikiedia klopt. Een ieder kan het veranderen, maar de informatie hoeft niet per se correct te zijn.

Wikipedia is handig maar je moet wel de beperkingen er van kennen. Dat geldt voor het internet in het algemeen.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline DurQ

  • Lid
Re: tip: Puck en het raadsel van de codes
« Reactie #14 Gepost op: 2014/10/14, 17:20:59 »
Wie zegt dat Wikiedia klopt. Een ieder kan het veranderen, maar de informatie hoeft niet per se correct te zijn.

Wikipedia is handig maar je moet wel de beperkingen er van kennen. Dat geldt voor het internet in het algemeen.

Het moet wel heel raar lopen als iets op Google staat het niet klopt...

Re: tip: Puck en het raadsel van de codes
« Reactie #15 Gepost op: 2014/10/14, 17:31:27 »
Wie zegt dat Wikiedia klopt. Een ieder kan het veranderen, maar de informatie hoeft niet per se correct te zijn.

Wikipedia is handig maar je moet wel de beperkingen er van kennen. Dat geldt voor het internet in het algemeen.

Het moet wel heel raar lopen als iets op Google staat het niet klopt...

Pardon ??  :o heel het internet staat VOL met foute en desinformatie, Google is slechts een dataverzamelaar en zoekmachine.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline DurQ

  • Lid
Re: tip: Puck en het raadsel van de codes
« Reactie #16 Gepost op: 2014/10/14, 18:44:47 »
Wie zegt dat Wikiedia klopt. Een ieder kan het veranderen, maar de informatie hoeft niet per se correct te zijn.

Wikipedia is handig maar je moet wel de beperkingen er van kennen. Dat geldt voor het internet in het algemeen.

Het moet wel heel raar lopen als iets op Google staat het niet klopt...

Pardon ??  :o heel het internet staat VOL met foute en desinformatie, Google is slechts een dataverzamelaar en zoekmachine.

Sarcasme :)

Re: tip: Puck en het raadsel van de codes
« Reactie #17 Gepost op: 2014/10/14, 18:47:06 »
Wie zegt dat Wikiedia klopt. Een ieder kan het veranderen, maar de informatie hoeft niet per se correct te zijn.

Wikipedia is handig maar je moet wel de beperkingen er van kennen. Dat geldt voor het internet in het algemeen.

Het moet wel heel raar lopen als iets op Google staat het niet klopt...

Pardon ??  :o heel het internet staat VOL met foute en desinformatie, Google is slechts een dataverzamelaar en zoekmachine.

Sarcasme :)

Ow, Ok ! You got me  =D
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: tip: Puck en het raadsel van de codes
« Reactie #18 Gepost op: 2014/10/14, 20:10:59 »
Tjonge, het is toch erg. Ik heb trouwens liever met iemand te maken die weet wat de tachtigjarige oorlog is
en niet weet wat een "lambda-functie" is dan met iemand die alleen weet wat een "lambda-functie" . Ik hoef niet te
maken te hebben met iemand die alleen maar "vakidioot"  is en totaal geen algemene ontwikkeling heeft.
Het leren is niet alleen maar nodig voor je vak maar ook voor je privé-leven. Als er afgesproken is dat er Qt4 wordt gebruikt in het onderwijs dan wordt
er Qt4-gebruikt en niet Qt5. Na meer dan 20 jaar (professionele) Unix-ervaring leerde ik in 2003 eindelijk eens Office98
om dat dat nou eenmaal gebruikt werd door de docenten, terwijl er allang al een nieuwere versie bestond. Daar zeurde ik
ook niet over, de principes veranderen niet zo snel. Je kan moeilijk bij iedere nieuwe release nieuwe boeken gaan maken.

Nuja, er zijn wel leraren die apart zijn over bepaalde functies, dat is wel zo. Zo leverde ik bijv. een keer een ODT-document in op mijn vorige opleiding (ook in de ICT, maar dan MBO). Leraar vond dat erg hinderlijk want dan moest hij LibreOffice gaan installeren. Dit terwijl de afspraak was dat open standaarden worden nageleefd. Heb het ook met mijn mentor besproken toen en die gaf me gelijk (mede omdat hij ook voorstander van open source is). Sindsdien heeft de leraar in kwestie ook nooit meer geklaagd.

Trouwens, aangaande je Qt5-argument: op zich heb je gelijk dat ze niet direct zullen overgaan, maar ze zullen toch echt wel moeten op niekn's school want Qt4's ondersteuning loopt bijna af en er zitten wat lekken in die niet meer worden gefixt. Doorfietsen met Qt4 is hetzelfde als met Windows XP doorwerken. Daarom dat een hoop bedrijven en ontwikkelaars al over zijn naar Qt5 en zelfs BlackBerry, die veiligheid erg hoog nemen, nu ook aan het migreren zijn van 4 naar 5 in BB10.
« Laatst bewerkt op: 2014/10/14, 20:24:50 door Vistaus »