Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: word-doc converteren naar pdf in Ubuntu  (gelezen 2147 keer)

schoappied

  • Gast
word-doc converteren naar pdf in Ubuntu
« Gepost op: 2007/06/01, 12:34:35 »
Beste mensen,

Ik heb een word-doc welke ik wil converteren naar pdf. Open office kan het bestand echter niet helemaal correct openen. Kan ik het word-doc converteren naar pdf zonder word of OO te hoeven gebruiken?

graag reactie, moet het bestand vandaag inleveren ;)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
word-doc converteren naar pdf in Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/01, 13:10:19 »
Het probleem is dat je wil dat het bestand wordt ingelezen als .doc document in MS Office en dan geëxporteerd. De specificaties zijn namelijk niet open genoeg om Openoffice.org of andere open source programma's toe te laten om het programma perfect in te lezen, en dat is het probleem. Exporteren naar PDF is niet het probleem. Het importeren van het .doc document wel. Ik denk dat je met Openoffice.org nog de meeste kans hebt om de opmaak te herstellen (Openoffice.org heeft een heel goede .doc import) en daar een .pdf van te maken.

Note: .doc is nu eenmaal proprietary...
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

schoappied

  • Gast
word-doc converteren naar pdf in Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/01, 13:14:42 »
Citaat van: profoX
Het probleem is dat je wil dat het bestand wordt ingelezen als .doc document in MS Office en dan geëxporteerd. De specificaties zijn namelijk niet open genoeg om Openoffice.org of andere open source programma's toe te laten om het programma perfect in te lezen, en dat is het probleem. Exporteren naar PDF is niet het probleem. Het importeren van het .doc document wel. Ik denk dat je met Openoffice.org nog de meeste kans hebt om de opmaak te herstellen (Openoffice.org heeft een heel goede .doc import) en daar een .pdf van te maken.

Note: .doc is nu eenmaal proprietary...
Dank. Is er nog een plugin te installeren in OO, welke het converteren van word docs verbeterd?

word-doc converteren naar pdf in Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/01, 13:18:52 »
Daar komt bij dat pdf een printerbestand is, een uitgeklede postscript eigenlijk.
Dus om van een document van welke soort dan ook een pdf te maken, moet er eerst een printerbestand worden gemaakt (of geprint). Exporten naar pdf doet dit ook, maar dan in de achtergrond.

Note: .pdf en .ps zijn ook nog steeds geen opensource (als ik me niet vergis)
"Pinky, are you pondering what I'm pondering?"
Um, I think so, Brainie, but why would anyone want to Pierce Brosnan?

Offline eendje

  • Lid
word-doc converteren naar pdf in Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/01, 13:21:56 »
Citaat van: schoappied
Citaat van: profoX
Het probleem is dat je wil dat het bestand wordt ingelezen als .doc document in MS Office en dan geëxporteerd. De specificaties zijn namelijk niet open genoeg om Openoffice.org of andere open source programma's toe te laten om het programma perfect in te lezen, en dat is het probleem. Exporteren naar PDF is niet het probleem. Het importeren van het .doc document wel. Ik denk dat je met Openoffice.org nog de meeste kans hebt om de opmaak te herstellen (Openoffice.org heeft een heel goede .doc import) en daar een .pdf van te maken.

Note: .doc is nu eenmaal proprietary...
Dank. Is er nog een plugin te installeren in OO, welke het converteren van word docs verbeterd?
Het best mogelijke zit al in OO. B.T.W. als je een Word document op de ene of ander computer opent met dezelfde versie van Office zien ze er ook niet hetzelfde uit, dus MS lukt het zelf dus ook niet.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
word-doc converteren naar pdf in Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2007/06/01, 14:45:27 »
Misschien zou je je doc-file middels MS Word om kunnen zetten naar rtf, mogelijk dat rtf beter scoort dan doc, kan ook andersom zijn ;-(. Bovendien heb je dan MS Word (en Windows) nodig en die heb je misschien nu net niet bij de hand.

Wat je ook nog zou kunnen proberen: uploaden van het bestand naar een online-tekstverwerker, bijvoorbeeld Google Docs en daar de conversie naar rtf doen of meteen exporteren naar pdf. Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar het is een idee.

Zie: http://docs.google.com/

Offline vanadium

  • Lid
word-doc converteren naar pdf in Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2007/06/01, 14:55:58 »
Citaat
Note: .pdf en .ps zijn ook nog steeds geen opensource (als ik me niet vergis)
Voor zover ik weet, kwalificeren beide formaten zich als "open", d.w.z., goed publiek gedocumenteerd, royalty-vrij te gebruiken (was ooit anders voor ps, denk ik), en door een instantie, niet één enkele firma, gecontroleerd.

Offline Jenske

  • Lid
word-doc converteren naar pdf in Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2007/06/01, 16:43:31 »
Ik ben er nagenoeg zeker van dat je rechtstreeks op het internet bij wijze van proef een word-document kan laten omzetten naar een pdf via de Acrobat-website. Daarmee heb je OpenOffice.org helemaal niet nodig.
Waarmee ik absoluut niet wil suggereren dat OOo niet goed zou zijn, integendeel. Ik gebruik het altijd (behalve op m'n werk).
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

schoappied

  • Gast
word-doc converteren naar pdf in Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2007/06/01, 17:33:02 »
Heb het uiteindelijk via https://www.pdfonline.com gedaan. Op acrobat kon ik niets vinden. Toch bedankt!

edit: http://createpdf.adobe.com/?v=AHP

word-doc converteren naar pdf in Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2007/06/01, 19:22:26 »
Tsss... DAT wist ik ook al niet!

Bedankt Jenske en schoappied!

Zoals Eendje altijd zegt: Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
"Pinky, are you pondering what I'm pondering?"
Um, I think so, Brainie, but why would anyone want to Pierce Brosnan?

Offline eendje

  • Lid
word-doc converteren naar pdf in Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2007/06/02, 19:56:50 »
Citaat van: Reginald
Tsss... DAT wist ik ook al niet!

Bedankt Jenske en schoappied!

Zoals Eendje altijd zegt: Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
:)
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline Jenske

  • Lid
word-doc converteren naar pdf in Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2007/06/17, 13:41:24 »
Citaat van: schoappied
Beste mensen,

Ik heb een word-doc welke ik wil converteren naar pdf. Open office kan het bestand echter niet helemaal correct openen. Kan ik het word-doc converteren naar pdf zonder word of OO te hoeven gebruiken?

graag reactie, moet het bestand vandaag inleveren ;)
Ik heb inmiddels ook goede ervaringen met DoPDF onder Windows (2000 en XP). Dat programma kan je installeren en levert een "printer" op, naar dewelke je een word-document (of van eender welk ander programma) kan sturen.
Maar het blijft volgens mij aangewezen om OpenOffice te gebruiken. Zooooo gemakkelijk, zoooo goed, ik zou er bijna van huilen ...
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

word-doc converteren naar pdf in Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2007/06/18, 19:41:26 »
Of je gebruikt;
http://www.media-convert.com/

Ook een aanrader, die converteert echt van vanalles naar vanalles.
Windows : Gevangenisraam met uitzicht op utopia.
Ubuntu    : Utopia met uitzicht op gevangenisraam.
Beryl       : LSD trip in utopia met uitzicht op aarde.
Bezoek Rechtenforum.nl voor al je juridische vragen.