Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Touchpad ASUS op ARCH/Mint/Ubuntu  (gelezen 1116 keer)

Offline MKe

  • Lid
Touchpad ASUS op ARCH/Mint/Ubuntu
« Gepost op: 2015/01/11, 12:08:52 »
Ik heb bovenstaande drie distro's geprobeerd. Geen van de drie herkent de touchpad op mijn nieuwe ASUS F555L.
Allemaal denken ze dat ik een Logitec PS/2 muis heb aangesloten men weigenen Synaptics te laden. Op ARCH linux zijn verschillende oplossingen, maar geen lijken te werken.
Ik heb een speciale driver geinstalleerd uit de AUR (https://aur.archlinux.org/packages/psmouse-alps-driver/), maar ook zonder resultaat.
Dit na eerst grote problemen met mijn WIFI (Broadcom) is dit de zoveelste tegenslag met nieuwe hardware.
Weet iemand hoe ik kan zien welk type touchpad in de computer zit?

Offline MKe

  • Lid
Re: Touchpad ASUS op ARCH/Mint/Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2015/01/11, 14:52:44 »
Okay, ik wordt echt gefrustreerd door deze laptop. Nu blijkt dat ook het geluid niet ondersteund wordt. Tot nu toe is er vrijwel niets aan de laptop wat werkt met Linux, behalve het scherm (hoewel het een hybride is en ik dat ook nog niet aan de praat heb). Ik heb er sinds woensdag nu al vele uren mee bezig geweest en ik ga van het ene probleem naar het andere. Tot nu toe is het:
- WIFI, gedeeltelijk opgelost door ARCH te gebruiken. WIFI valt nog wel regelmatig weg
- Touchpad
- Geluid werkt niet. Zal wel (weer) een hack voor zijn om het te laten werken.

En dan vragen we ons nog af of Linux geschikt is voor de consumentenmarkt. Nou, niet zolang de ondersteuning voor nieuwe hardware op dit niveau is. Ik denk dat ik deze laptop ga resetten en terug brengen naar de winkel. Kan nu nog, binnen 14 dagen.

Oh, de laptop is trouwens een ASUS F555L. Vermijdt die als je Linux wilt draaien.
« Laatst bewerkt op: 2015/01/11, 14:57:22 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Re: Touchpad ASUS op ARCH/Mint/Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2015/01/11, 15:30:14 »
Zelfde probleem hier op mijn Surface Pro 3. De Type Cover 3 incl. touchpad werkt perfect... behalve dat het touchpad niet herkend wordt dus anders dan de cursor verplaatsen en klikken zit er niet in. Dit met Antergos (gebaseerd op Arch).

Heeft te maken met iets met evdev, zo begreep ik. Ik neem aan dat dat bij jou ook zo is gezien jij ook een *nieuwe* laptop hebt. Helaas is er nog geen oplossing voor, maar er wordt aan gewerkt; de opkomende 3.19-kernel lost ook het probleem niet op maar er is wel gewerkt aan evdev dus...

Offline MKe

  • Lid
Re: Touchpad ASUS op ARCH/Mint/Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2015/01/11, 15:41:33 »
Zelfde probleem hier op mijn Surface Pro 3. De Type Cover 3 incl. touchpad werkt perfect... behalve dat het touchpad niet herkend wordt dus anders dan de cursor verplaatsen en klikken zit er niet in. Dit met Antergos (gebaseerd op Arch).

Heeft te maken met iets met evdev, zo begreep ik. Ik neem aan dat dat bij jou ook zo is gezien jij ook een *nieuwe* laptop hebt. Helaas is er nog geen oplossing voor, maar er wordt aan gewerkt; de opkomende 3.19-kernel lost ook het probleem niet op maar er is wel gewerkt aan evdev dus...
Over watvoor termijn denken we dan? Is het binnen enkele maanden of kan het nog heel lang duren?

Overigens is de touchpad totaal onbruikbaar voor wat preciezer werk. ASUS heeft bedacht dat de knoppen geintergreerd moten zijn met het touchpad zelf. Dit betekend dat elke keer dat je de knop gebruikt, het pijltje ook iets verplaatst. Scrollen wordt dan een zeer frustrerende bezigheid.
Mijn geluidskaart wordt nu wel herkend, maar natuurlijk wordt er geen geluid geproduceert. Nog geen idee waar dat dan weer aan ligt.

edit:
Ubuntu lukt het wel om geluid te produceren, dus waarschijnlijk is dat op Arch ook wel op te lossen. Gaat dus alleen om de touchpad dus.
« Laatst bewerkt op: 2015/01/11, 20:37:46 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Re: Touchpad ASUS op ARCH/Mint/Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2015/01/11, 20:30:06 »
Dat kan nog heel lang duren ja. 3.19 draai ik al en lost het probleem niet op. Dus het zal op minst 3.20 worden áls die het probleem gaat oplossen. Maar dan zitten we alweer een aantal maanden verder.

Offline MKe

  • Lid
Re: Touchpad ASUS op ARCH/Mint/Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2015/01/11, 20:37:19 »
hmmm, ik zit nu te twijfelen wat ik nu moet doen. Het ding inruilen en kijken of ik een kan vinden met een beter compatibiliteit of deze houden en dan maar zonder scroll Darktable zonder scroll is trouwens verekte irrritant.

Re: Touchpad ASUS op ARCH/Mint/Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2015/01/11, 20:42:06 »
Ja, dat scrollen of niet kunnen uitschakelen vind ik het enige nadeel van mijn Surface Pro 3 Type Cover Pro. Maarja, afwachten maar... Gelukkig gebruik ik zoveel mogelijk een externe muis of het touchscreen (al dan niet met de Surface Pen (stylus)). Kan jij ook doen als workaround :)

Offline MKe

  • Lid
Re: Touchpad ASUS op ARCH/Mint/Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2015/01/11, 22:24:27 »
Deze heeft geen touchscreen. Geen palmdetectie is idd vervelend. Ik denk er nog eens over. Bedankt voor de info. :)

Offline MKe

  • Lid
Re: Touchpad ASUS op ARCH/Mint/Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2015/02/01, 14:23:52 »
Net de voorgestelde patch geprobeerd https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/1372609


Maar werkt ook niet. Blijft een lastig probleem en ik voorzie geen oplossing in de nabije toekomst.

Offline MKe

  • Lid
Re: Touchpad ASUS op ARCH/Mint/Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2015/02/01, 18:04:45 »
Toch gelukt. Het bleek dat ik in de grub om een of andere reden de kernel parameter "psmouse.proto=bare" had staan. Nu doet hij het!