Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: checked forced, Klopt dat?  (gelezen 1637 keer)

Offline Silvester

  • Lid
checked forced, Klopt dat?
« Gepost op: 2007/04/16, 22:30:59 »
Als ik de PC met Ububtu Dapper een aantal keer heb opgestart komt de PC met de mededeling dat:

hdb8 has been mounted 30 times whithout being checked.

Daarna voert het systeem een check uit. Kan iemand aangeven of dat normaal is? Moet ik iets regelen zodat het systeem dat elke keer doet als het wordt opgestart?
Welke check wordt er uitgevoerd?

Offline siegi

  • Lid
checked forced, Klopt dat?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/16, 22:34:06 »
Ja dat klopt na 30 keren checkt hij de harde schijf maar dit is aanpasbaar. Er is al een topic over geweest, ik zoek het even op. :)

Offline Silvester

  • Lid
checked forced, Klopt dat?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/16, 22:39:38 »
Het is kennelijk standaard en niet iets om me ongerust over te maken.
Dank

Offline Soul-Sing

  • Lid
checked forced, Klopt dat?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/04/16, 22:43:02 »
Citaat
Die check kun je uitzetten in je fstab ... al die moeilijke dingen met tunefs en dergelijk allemaal niet nodig om het af te zetten, maar het afzetten is in elk geval niet echt verstandig
citaat: kennywest

iets met: sudo tune2fs -c 90 /dev/sda1  zoiets. liever niet doen, hoort bij linux...die check.;)
verder dan 90 maal booten zonder check zou ik nooit gaan.

Offline siegi

  • Lid
checked forced, Klopt dat?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/04/16, 22:54:35 »
Citaat van: leoquant
Citaat
Die check kun je uitzetten in je fstab ... al die moeilijke dingen met tunefs en dergelijk allemaal niet nodig om het af te zetten, maar het afzetten is in elk geval niet echt verstandig
citaat: kennywest

iets met: sudo tune2fs -c 90 /dev/sda1  zoiets. liever niet doen, hoort bij linux...die check.;) verder dan 90 maal booten zonder check zou ik nooit gaan.
Hangt echt van je computer af sda1 zou bv ook je usb stick kunnen zijn implaats van een partitie.  
Met dit commando zet je trouwens het maximum aantal booten zonder te checken op 90 inplaats van 30 voor sda1.
IK start mijn pc gemiddeld twee keer per dag op dus ik vind het wat veel bij mij staat het op 200 maal, het is trouwens zo dat het eigenlijk niet nodig is.  Het is alleen een check of alles nog in orde is.  (Gewoon een extra zekerheid)
Een check die ms trouwens vertikt om te doen. Als je reiserfs draait inplaats van ext3 dan gebeurt deze check trouwens nooit.

CrazyCentaur

  • Gast
checked forced, Klopt dat?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/04/17, 07:14:23 »
Citaat van: siegi
Een check die ms trouwens vertikt om te doen. Als je reiserfs draait inplaats van ext3 dan gebeurt deze check trouwens nooit.
En daarom moet iedereen onder MS dus defragmenteren of raakt er van alles kwijt.

Wat betreft ReiserFS: Daar is ook een check, hoor, bij elk opstarten wordt kort het journal doorlopen en de tree gecontroleerd.  Dat houdt bij ELKE start even op, dat kun je echt zien. Tel die seconden op naar 30 keer en het maakt allemaal niet zo veel uit.

Ik vind die controle erg belangrijk: het is wel je hele systeem van bestanden dat op orde gehouden wordt en daarmee de integriteit van je hele systeem. Ik kan me voorstellen dat je het aantal omhoog gooit als je vaak opstart, maar het zou erg onverstandig zijn het gewoon uit te zetten.

Ik laat het zelf na 30 x zijn gang gaan en zet mijn Senseo-apparaat dan gewoon aan om eens een goeie bak koffie te zetten :)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
checked forced, Klopt dat?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/04/17, 09:45:55 »
Je kan het ook instellen dat niet per 30x opstarten gecheckt wordt, maar 1x per dag ( :)), per week of per maand.
Het belangrijkste is,  dat je het in ieder geval regelmatig doet om geen problemen te krijgen.

Furcatus

  • Gast
checked forced, Klopt dat?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/04/17, 09:50:07 »
Aha 1x per maand lijkt me wel voldoende :P

Weet je oo toevallig hoe dat moet?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
checked forced, Klopt dat?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/04/17, 10:08:18 »
Doe eens uitvoeren in een terminal:
man tune2fs

Daar kan je lezen hoe het moet ;)


sudo tune2fs - c 0 -i 1m /dev/hdxx

checked forced, Klopt dat?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/04/17, 20:42:51 »
[offtopic]@Furcatus... Is het goed dat ik VISTA: Viruses, Infections, Spyware, Trojans and Adware bij Gaim gebruik? Ik vind het namelijk een super goede :)[/offtoppic]

Offline Silvester

  • Lid
checked forced, Klopt dat?
« Reactie #10 Gepost op: 2007/04/17, 22:36:36 »
Heren, dames,
Niet gedacht dat ik zo'n discussie zou losmaken. Dank voor al jullie bijdragen. Ik van dat checken niet echt last. Zoals iemand al zei: ik zet het senseo apparaat wel aan en toevallig hou ik ook van een bakje koffie.
Dank en ik zal de relevante aanpassing in mijn boekje noteren.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
checked forced, Klopt dat?
« Reactie #11 Gepost op: 2007/04/17, 23:11:22 »
Groot gelijk :)

Senseo Dark Roast heerscht :P

Furcatus

  • Gast
checked forced, Klopt dat?
« Reactie #12 Gepost op: 2007/04/18, 09:00:31 »
Citaat van: vlerknozem
[offtopic]@Furcatus... Is het goed dat ik VISTA: Viruses, Infections, Spyware, Trojans and Adware bij Gaim gebruik? Ik vind het namelijk een super goede :)[/offtoppic]
natuurlijk mag je het gebruiken, bij mij is (bijna) alles gratis en opensource :P