Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu partitie verdwenen ?  (gelezen 1360 keer)

tim250

  • Gast
Ubuntu partitie verdwenen ?
« Gepost op: 2008/11/09, 22:02:17 »
Hallo,

Dus ik heb 2 HDs, 1 voor ubuntu (ext3) en de andere voor xp (ntfs)
hd van ubuntu is dan nog eens opgedeeld, 40gb (startup) en 280gb (allerlei data; dus fotos, muwiek, docs, ... )

Nu, mijn probleem is het volgende:
XP wou vandaag niet meer opstarten, dus ging ik effe die schijf herinstalleren maar de installatie liep vast. Op zich niet erg en echt wel minste van men zorgen ...

Dan probeerde ik ubuntu te opstarten en tot grote verbazing ging dit niet meer. Op zich ook niet erg, gewoon livecd erin en nieuwe versie op apart voorziene ruimte installeeren.
Maar - en nu komt het - alles van men data-schijf is precies ook verdwenen ???
nog meer zelfs: de opdeling van de 320gb schijf is ook weg; dus de livecd herkent slechts 1 lege partitie van 320gb


mag ik nog ergens hopen dat ik men verloren-gegane-partitie op een of andere manier kan terugvinden ?
en indien positief; hoe ?

wie zou me kunnen helpen ?


tnx
t

Offline siegi

  • Lid
Ubuntu partitie verdwenen ?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/09, 22:32:35 »
De opgave op dit moment is er niet meer naar te schrijven.
Ik vermoed dat het met testdisk moet lukken.
Bij het aanmaken van de ntfs partitie zullen wel veel dingen gedeeltelijk overschreven zijn.

Ik heb ooit iets gelijkaardigs meegemaakt met windows 98, Toen ik een 10 gb partitie wou formateren had hij ineens heel de schijf van 80 gb mee. Dit kwam toen omdat de bios maar 8 gb van de 80 zag, linux had daar geen problemen mee, maar windows helaas wel. Nadien was mijn data wel ongeveer allemaal hersteld maar linux kon niet meer opstarten.

tim250

  • Gast
Ubuntu partitie verdwenen ?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/10, 10:39:43 »
Citaat van: siegi
De opgave op dit moment is er niet meer naar te schrijven.
Ik vermoed dat het met testdisk moet lukken.
Bij het aanmaken van de ntfs partitie zullen wel veel dingen gedeeltelijk overschreven zijn.

Ik heb ooit iets gelijkaardigs meegemaakt met windows 98, Toen ik een 10 gb partitie wou formateren had hij ineens heel de schijf van 80 gb mee. Dit kwam toen omdat de bios maar 8 gb van de 80 zag, linux had daar geen problemen mee, maar windows helaas wel. Nadien was mijn data wel ongeveer allemaal hersteld maar linux kon niet meer opstarten.
hey,
Bedankt voor je antwoord.
testdisk ga ik zeker eens proberen;

Maar misschien was ik niet helemaal duidelijk bij de omschrijving van men probleem.
dus bij de herinstallatie van XP (of de poging daarvan), koos ik dus voor men apart voorwiene HD die reeds ingedeeld stond als NTFS, om die dus te herformatteren als NTFS.
De Ubuntu partitie (EXT3) herkende de windows installer zelfs helemaal niet, daarom lijkt het me ook raar dat daarop alles verdzenen is.


alvast bedankt
t

Ubuntu partitie verdwenen ?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/10, 11:58:26 »
Had je een echte dualboot gemaakt ??
Of had je Ubuntu via "Wubi" geinstalleerd in windows ??

Download de Gparted live-cd  eens en bekijk dan rustig de partities op de HDtjes.
http://gparted.sourceforge.net/

Ik zit zelf namelijk behoorlijk te twijfelen aan je verhaal, omdat het niet helemaal klopt. (ligt niet aan jouw )

Kijk als jij een HD partitioneerd staan deze gegevens in de MBR van die HD.
Dus bij 2 HDtjes verschillende partities maken staat er in de MBR van iedere HD omschreven hoe die partities zijn ingedeeld.

Zolang jij die MBR niet veranderd zullen de partities ook niet veranderen.

Nu heb je op HD 1 window opnieuw geinstalleerd en dus is op die HD de partitie veranderd.
Hier doe je nix aan en geeft ook niet.

Echter?
Als je Ubuntu als dualboot geinstalleerd hebt dan is indertijd de MBR verandert in die 1e HD omdat je als eerste naar Grub moet gaan omdat dit de bootlader is.
Via Grub start je dan of window of Ubuntu op.

Nu is Grub verdwenen lijkt me omdat window die MBR overschreven heeft.
Jij krijgt nu dus geen grub meer om te kiezen of je Ubuntu of window wilt booten, duidelijk.

Dus zou je met "Supergrub"  of met de Ubuntu live-cd dit weer kunnen herstellen.

ander scenario:
Indien je op die 1e HD de partitie's verandert hebt en je ziet Grub nog wel zou de UUID door elkaar liggen en kan je daarom niet meer van de juiste partitie's opstarten, omdat daar waar de bootlader staat van Ubuntu en window nu een verkeerd nummer hebben.

tot hier zou je nog steeds volgens de oude situatie met herstellen de pc weer net zo hebben als eerst.
Dus snap nog steeds niet hoe alle partitie's op die 2e HD weg kunnen zijn.
Dit kan ook niet, vermits je de MBR van die 2e HD ook verandert hebt.

Of je window installatie is zo vriendelijk geweest dit te doen.

In dat geval zou je moeten kijken of je die MBR van die 2e HD kan herstellen.

Maar ik zou eerst alles eens rustig bekijken met de Gparted Live-cd.
Eventueel die 1e HD met window afkoppelen van de IDE kabel.
En maar hopen dat je die MBR nog kan herstellen..
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

tim250

  • Gast
Ubuntu partitie verdwenen ?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/11, 14:50:20 »
Tnx voor je uitleg Gandyman,

Dus als ik het goed begrijp, is de MBR gewist/overschreven van men HD & lijkt ze daarom leeg ?
Wat ook tot uiting komt via live-sessie met GParted: daar geeft het 298GB ongebruikt aan ...

In principe moet het dan volstaan om gewoon de GRUB/MBR te herstellen, via SuperGrub & dan zou alles terug tevoorschijn moeten komen ?


grtz
t

tim250

  • Gast
Re: Ubuntu partitie verdwenen ?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/17, 22:29:58 »
PROBLEM SOLVED: met behulp van Testdisk !

Hoe; ik had nog een 3e HD liggen, waarop ik vlug even een verse Ubuntu instal gedaan heb & direct dan ook Testdisk erbij geïnstalleerd heb. Men te redden HD aangesloten als slaafje & wat zitten zoeken met Testdisk.


Ter info:

tim@pc:~$ sudo fdisk -l
[sudo] password for tim:

Schijf /dev/sda: 80.0 GB, 80026361856 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 9729 cilinders
Eenheid = cilinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes
Schijf-ID: 0xd299d299

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sda1   *           1        9327    74919096   83  Linux
/dev/sda2            9328        9729     3229065    5  Uitgebreid
/dev/sda5            9328        9729     3229033+  82  Linux wisselgeheugen

Schijf /dev/sdb: 320.0 GB, 320072933376 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 38913 cilinders
Eenheid = cilinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes
Schijf-ID: 0x65656d69

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sdb1   *           1        6381    51255351   83  Linux
/dev/sdb2            6382       38441   257521950   83  Linux
/dev/sdb3           38442       38913     3791340    f  W95 Uitgeb. (LBA)
/dev/sdb5           38442       38913     3791308+  82  Linux wisselgeheugen
tim@pc:~$


Daar waar voorheen tussen elke sdb# lijn foutmeldingen stonden, zijn ze nu weg.  O0
En elk bestand is terug!


Tnx voor de hulp Gandyman & Siegi !!

grtz
t


PS: Deze les heb ik nu wel geleerd: bij installeren van XP/Windows, kabeltjes uittrekken van Ubuntu HD.  :rolleyes:

Romald

  • Gast
Re: Ubuntu partitie verdwenen ?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/17, 22:51:27 »
PROBLEM SOLVED: met behulp van Testdisk !
wat zitten zoeken met Testdisk.

Hoi Tim,

wat heb je precies gedaan met Testdisk? Ik heb namelijk ook een gevalletje "lege partitie".
(zie mijn post: http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,34339.0.html)

Ik ga maar eens kijken of testdisk mij kan helpen...
Ronald.