Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: twee keer wireless wachtwoord gevraagd  (gelezen 929 keer)

DFreeze

  • Gast
twee keer wireless wachtwoord gevraagd
« Gepost op: 2008/01/23, 22:58:39 »
he allen

Ik heb Ubuntu op de PC van mijn moeder gestoken - voor het eerst zegt ze dat ze computeren wel leuk begint te vinden - en nu vraagt het draadloos netwerk steeds twee keer om het wachtwoord. Bij de tweede, geslaagde login wil NetworkManager toegang tot de sleutelring om het wachtwoord op te slaan. Allemaal prima, maar nu moet mijn moeder dus haar wachtwoord invullen voor de sleutelring, het aanmelden mislukt en daarna dus alsnog elke keer het wachtwoord van het draadloos invullen...

Hoe kan dat? Ik weet zeker dat beide keren het wachtwoord goed is ingevuld. Ook heb ik een keer gewacht met het invullen van het eerste wachtwoord tot alle icoontjes op de desktop geladen waren - misschien vroeg NM al om het wachtwoord terwijl nog niet alles geladen was. Maar iedere keer vraagt NM twee keer om een wachtwoord.

Het mooiste zou zijn dat mijn moeder helemaal niet haar sleutelring hoeft te ontgrendelen en dat het draadloos gewoon meteen opstart. Ik weet dat dat kan, maar ik weet niet hoe. Wie kan me helpen met het twee-keer-aanmelden probleem en wie weet hoe je de sleutelring automatisch ontgrendelt?

johnydoe

  • Gast
twee keer wireless wachtwoord gevraagd
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/25, 21:55:08 »
Waarschijnlijk staat in de sleutelring het wachtwoord verkeerd en wordt het daarom nog een keer gevraagt.
Dit zou je kunnen opzoeken, door naar system->administration->keyring manager (ik heb de engelse versie) te gaan en daar de netwerk sleutel op te zoeken. gooi deze dan weg en maak opnieuw verbinding. de goede sleutel zal dan opgeslagen worden, waardoor je waarschijnlijk niet meer de meldingen krijgt.

DFreeze

  • Gast
twee keer wireless wachtwoord gevraagd
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/28, 13:22:15 »
He Johny

Bedankt voor je reactie. Ik heb het wachtwoord al eens (meerdere keren) verwijderd. Zelfs wanneer ik géén sleutelring gebruik, en dus meteen het wireless-password dialoog krijg, moet ik het twee keer invullen.

Ik las alleen in een bugreport (of forum, ik weet het niet meer zeker) dat het kan zijn dat NM eerst probeert met een ander netwerk verbinding te maken. Ook zou het kunnen zijn dat NM eerst probeert te verbinden met mijn eigen netwerk (ik het de computer bij mij thuis geinstalleerd) en daarna pas gaat zoeken naar netwerken in de omgeving... Ik weet het niet, maar ik ga vanmiddag eens verder puzzelen.

DFreeze

  • Gast
twee keer wireless wachtwoord gevraagd
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/29, 15:52:38 »
Nou, ik ben wat wijzer geworden, maar niet blijer...

Het bleek dat inderdaad bij haar netwerk SSID (in gconf-editor) twee SSID's getoond werden (mijn netwerk heeft dezelfde naam als die van haar). Dus ik verwachtte na het verwijderen van het verkeerde SSID dat al mijn problemen over zouden zijn. Maar nog steeds twee keer inloggen... Ik heb haar netwerk een andere naam gegeven, de sleutel verwijderd uit de sleutelring en zelfs met de nieuwe naam kreeg ik twee keer een inlogscherm voor wireless. Beide keren het goede password ingetypt, maar pas de tweede keer wordt er goed verbinding gemaakt.

Ik begrijp er nu helemaal niets meer van. Het lijkt erop dat ik last heb van deze bug.