Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Meerdere toegangspuntenrouters  (gelezen 5991 keer)

Meerdere toegangspuntenrouters
« Gepost op: 2022/02/06, 14:46:28 »
Heb een probleem met mijn printer en bij onderzoek krijg ik de opmerking dat er meerdere toegangspunten/draadloze routers die overeenkomen met de naam van het draadloze netwerk (SSID). Heb daardoor geen verbinding met oa Internet.
Bij mijn routerinstellingen heb ik gevonden dat er twee routernamen staan met elk een dynamisch adres DHCP, die ik kan wijzigen in statisch adres.
Mijn vraag is:
  - kan ik een van de twee een statisch adres geven en
  - lost dit mijn printprobleem op en
  - geeft dit geen andere problemen.
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Re: Meerdere toegangspuntenrouters
« Reactie #1 Gepost op: 2022/02/06, 17:23:52 »
Heeft ook te maken of routers dezelfde ip-reeks moeten bedienen. In dat geval moet je beide routers zo instellen dat 1 router de ip-adressen toekent, en de rest niet. Anders krijg je zulk soort conflicten. Hoe is dit bij jou ingesteld?
En daarnaast wordt een gedeelde ip-reeks nog anders aangesloten op elkaar dan een aparte ip-reeks. Nu op afstand niet in te schatten hoe het bij jou aangesloten is en het beste ingesteld kan worden.

Ik hoop dat je hier wat verder mee komt.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Meerdere toegangspuntenrouters
« Reactie #2 Gepost op: 2022/02/06, 17:46:31 »
Heeft ook te maken of routers dezelfde ip-reeks moeten bedienen. In dat geval moet je beide routers zo instellen dat 1 router de ip-adressen toekent, en de rest niet. Anders krijg je zulk soort conflicten. Hoe is dit bij jou ingesteld?
En daarnaast wordt een gedeelde ip-reeks nog anders aangesloten op elkaar dan een aparte ip-reeks. Nu op afstand niet in te schatten hoe het bij jou aangesloten is en het beste ingesteld kan worden.

In mijn bijlage zie je twee France Telecom WiFi Extenders staan zonder ip adres. Ik neem aan dat dat de twee routers zijn. Zonder IP adres betekent "Statisch" en dit kan ik veranderen in dinamisch, maar wat zijn de gevolgen als ik een statisch en een dinamisch IDHP heb.
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Re: Meerdere toegangspuntenrouters
« Reactie #3 Gepost op: 2022/02/06, 20:51:46 »
Ooeee sorry  :-[ Overheen gekeken dat je extenders had. Je titel zei "routers" en daar sprak je ook over dus ging ik er vanuit dat je meerdere routers hebt.
Een extender is en werkt in elk geval niet hetzelfde als een router.
Met gebruik van extenders heb ik geen ervaring. Ik gebruik routers als extenders.  :-[

In elk geval mag altijd maar 1 apparaat ip's toewijzen want anders krijg je conflicten. Als dat is is dat in elk geval niet je probleem.
En bij de gelijke benamingen zou ik denken, device-namen kun je vaak aanpassen in de instellingen?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Meerdere toegangspuntenrouters
« Reactie #4 Gepost op: 2022/02/06, 23:47:51 »
Ooeee sorry  :-[ Overheen gekeken dat je extenders had. Je titel zei "routers" en daar sprak je ook over dus ging ik er vanuit dat je meerdere routers hebt.
Een extender is en werkt in elk geval niet hetzelfde als een router.
Met gebruik van extenders heb ik geen ervaring. Ik gebruik routers als extenders.  :-[

In elk geval mag altijd maar 1 apparaat ip's toewijzen want anders krijg je conflicten. Als dat is is dat in elk geval niet je probleem.
En bij de gelijke benamingen zou ik denken, device-namen kun je vaak aanpassen in de instellingen?
Dat van die routers klopt, was een citaat van een opmerking die ik kreeg bij een foutmelding van mijn printer.
Ga vd week toch wat experimenteren en kijken wat eruit komt.
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Re: Meerdere toegangspuntenrouters
« Reactie #5 Gepost op: 2022/02/14, 16:22:47 »
Heb nog steeds een probleem met de aansluiting van mijn printer en heb nu ook gezien dat de printer en het netwerk hetzelfde IP-adres hebben. Is die conclusie juist en zo ja hoe kan ik dat verhelpen.
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Re: Meerdere toegangspuntenrouters
« Reactie #6 Gepost op: 2022/02/14, 16:27:06 »
vervolg
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Re: Meerdere toegangspuntenrouters
« Reactie #7 Gepost op: 2022/02/14, 17:56:34 »
Heb de indruk dat je wat aken door elkaar haalt? Je netwerk is het samenstel aan apparaten, dat heeft niet één IP adres maar alle apparaten binnen het netwerk hebben een eigen IP adres. In het overzicht dat je laat zien heeft ieder apparaat een eigen IP adres waarvan blijkbaar alleen de dynamische IP adressen worden weergegeven.

De melding 'dat er meerdere toegangspunten/draadloze routers die overeenkomen met de naam van het draadloze netwerk (SSID)' slaan ook niet op het IP adres maar op de naam van je draadloze netwerk.

Wat heb je recent veranderd in je netwerk? Daar ligt waarschijnlijk de bron van de problemen.

Re: Meerdere toegangspuntenrouters
« Reactie #8 Gepost op: 2022/02/14, 18:38:34 »
Heb de indruk dat je wat aken door elkaar haalt? Je netwerk is het samenstel aan apparaten, dat heeft niet één IP adres maar alle apparaten binnen het netwerk hebben een eigen IP adres. In het overzicht dat je laat zien heeft ieder apparaat een eigen IP adres waarvan blijkbaar alleen de dynamische IP adressen worden weergegeven.

De melding 'dat er meerdere toegangspunten/draadloze routers die overeenkomen met de naam van het draadloze netwerk (SSID)' slaan ook niet op het IP adres maar op de naam van je draadloze netwerk.

Wat heb je recent veranderd in je netwerk? Daar ligt waarschijnlijk de bron van de problemen.
Omdat ik er nog te weinig van weet heb ik ook geen bijzondere wijzigingen aangebracht. Wel heb ik recent wat extenders geïnstalleerd en mijn router is nieuw van "Orange" omdat ik ook pas op het glasvezel netwerk ben aangesloten.
Maar als je kijkt naar de tweede bijlage die ik stuurde, "HP Netwerkconfiguratiepagina" onder "Alg. Info", staat een  URL 192.168.1.15. Ik dacht dat dat het IP-adres was van de router en dat dat hier nu het zelfde is als het IP-adres van de printer, ook .15. Of zie ik dat fout.
Het probleem is dat ik mijn printer niet meer aan de praat krijg.
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Re: Meerdere toegangspuntenrouters
« Reactie #9 Gepost op: 2022/02/15, 11:25:36 »
De tweede bijlage die je stuurt is de netwerkconfiguratie van je printer. Het adres wat je daar ziet is het IP adres van je printer. Je printer is dus met het netwerk verbonden. Tegelijk geeft je printer aan niet met internet verbonden te zijn. dat hoeft voor het werken van de printer geen probleem te zijn.

Het adres van je router is volgens mij 192.168.1.1 Dat kun je eenvoudig controleren want als je dat invoert in de adresbalk van je browser kom je waarschijnlijk op de inlogpagina van je router uit. Ik vermoed dat je eerste bijlage uit de netwerk pagina van je router komt. Ook die ziet de printer op het zelfde IP adres.

Het lijkt me dat daarmee het probleem niet in de verbinding van je printer met het netwerk ligt maar ergens anders. Omdat je dingen in je netwerk hebt veranderd (andere router) zou het misschien nog kunnen zijn dat je PC die printer op een oud adres zoekt. Heb je al eens geprobeerd om de betreffende PC de printer te verwijderen en weer opnieuw toe te voegen? Dan dwing je het systeem om het adres opnieuw op te zoeken.

Anders graag een wat uitgebreidere beschrijving van wat er niet lukt.

Re: Meerdere toegangspuntenrouters
« Reactie #10 Gepost op: 2022/02/15, 11:52:12 »
DirkJan, bedankt voor de duidelijke uitleg met de bevestiging van de ip-adressen.
Kom later nog met aanvullende info op het probleem terug, als je het niet erg vindt.
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)