Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe Kubuntu naast Ubuntu installeren ..of niet?  (gelezen 663 keer)

Hoe Kubuntu naast Ubuntu installeren ..of niet?
« Gepost op: 2015/03/25, 23:10:53 »
Ik las in de gestopte rubriek vraag en aanbod een vraag van iemand die terug van Kubuntu naar Ubuntu wou. Het antwoord dat werd gegeven was dat het mogelijk was beide OS naast elkaar te laten bestaan  mits enige ingrepen . Bij opstart krijg je dan een keuzeschema waar je moet aanklikken welk programma dat je wil opstarten.  Ik heb geprobeerd hierover iets te vinden in het forum maar daar vond ik alleen nog ontradende reacties.  Ooit deed ik het omgekeerde (Ub naar Kb) en alles verliep vlot maar ik kreeg geen opstartschema ondanks alle adviezen toen op het forum.  Dus heb ik het opgegeven. Maar ik wil na volledige format van de HD een herinstall van de combinatie doen.
 Vraag is wat nu wordt aangeraden?? En als het  mogelijk is, hoe dan het doen?  ???
« Laatst bewerkt op: 2015/03/25, 23:17:38 door uil_en_spiegel »

Offline loti

  • Lid
Re: Hoe Kubuntu naast Ubuntu installeren ..of niet?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/03/26, 09:24:57 »
Je kan b.v. eerst Ubuntu installeren en daarna Kubuntu ernaast.
Zelf heb ik een laptop met Mint 17.1, Debian 8 en W7 en het werkt  zonder probleem.

Re: Hoe Kubuntu naast Ubuntu installeren ..of niet?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/04/07, 19:08:17 »
Naast elkaar installeren wil ik best doen. Vraag me wel af of de updates voor beide programma's dan ook altijd worden opgeladen zoals het nu het geval is of dat je attent moet zijn op de aparte updates van beide programma's ? Kan er nu wel eens aan beginnen nadat ik alles  heb vastgelegd als back up..2x.

Offline PKing

  • Lid
Re: Hoe Kubuntu naast Ubuntu installeren ..of niet?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/04/08, 07:32:41 »
Normaal gesproken kijken de diverse Ubuntu versies automatisch naar updates volgens mij.

Dus dat zal niets uitmaken met een dual install.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline aartje

  • Lid
Re: Hoe Kubuntu naast Ubuntu installeren ..of niet?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/04/08, 08:04:04 »
Je hoeft toch niet Kubuntu geheel te installeren. Je hebt nu al Ubuntu.
Je kan er toch ook kubuntu bij installeren. Je hebt dan de keuze
bij het inloggen voor Ubuntu (Unity/Gnome/..) of Kubuntu (KDE)

Dan heb je geen Dual-install nodig en hoef je maar één systeem
te onderhouden.

Offline PKing

  • Lid
Re: Hoe Kubuntu naast Ubuntu installeren ..of niet?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/04/08, 08:44:51 »
Eh sorry dat is toch een dual install?

Bij het inloggen in de ene versie zal de updatemanager zoeken naar updates, en bij het inloggen in de andere versie evenzo.
Of heb ik het mis?
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Klik links bovenin op Documentatie

Offline PKing

  • Lid
Re: Hoe Kubuntu naast Ubuntu installeren ..of niet?
« Reactie #7 Gepost op: 2015/04/08, 08:48:45 »
Dus simpel gezegd kun je diverse werkomgevingen installeren met maar 1 installatie van het hoofd OS, dat wist ik dus niet lol.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline aartje

  • Lid
Re: Hoe Kubuntu naast Ubuntu installeren ..of niet?
« Reactie #8 Gepost op: 2015/04/08, 12:58:00 »
Eh sorry dat is toch een dual install?

Bij het inloggen in de ene versie zal de updatemanager zoeken naar updates, en bij het inloggen in de andere versie evenzo.
Of heb ik het mis?
De updatemanager kijkt niet naar welke werkomgeving je gebruikt (KDE/Gnome/Unity ed) maar enkel
welke pakketten er ge-installeerd zijn (om het even of dat voor KDE, Gnome of welke omgeving dan ook
bedoeld is) en of er nieuwere versies zijn. Je kan dus onder iedere werkomgeving een update doen.

Er zijn discussies over of je bv een KDE-programma altijd probleemloos onder Gnome kan draaien, maar ik doe dat
al jaren en heb daar nooit problemen bij ondervonden.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/08, 13:03:32 door aartje »

Re: Hoe Kubuntu naast Ubuntu installeren ..of niet?
« Reactie #9 Gepost op: 2015/04/09, 00:30:48 »
Toeval of niet, ik had zopas alles gebackuped en stond op het punt om alles te herinstalleren. Gelukkig keek ik nog even op mijn berichten op het forum. Mijn aandacht viel op wat Testcees schreef. Ik opende de link en las. Gelukkig maar, want zoals ik al had aangegeven had ik een installatie gedaan van 2 werkomgevingen (noot: persoonlijk zou ik zoiets niet dualboot noemen maar multiboot want het zijn 2 layouts van één OS . Het probleem was dat ik geen keuzemenu kon vinden. Ik had alles al nagekeken omdat ik wist dat het ooit behandeld was, waarschijnlijk in de opgedoekte rubriek "vraag en antwoord". Gelukkig stond de oplossing in de link van Testcees.
Oplossing : alvorens in the loggen moet je het icoontje (ubuntu, kubuntu of...) rechtboven in je loginkader even aanklikken en een keuzemenu opent zich. Kies een layout (5-tal in mijn geval) log in en je bent begonnen.
Vraag: hoe moet  ik de programma's updaten, moet dit apart of gaat dit automatisch als ik bv. ubuntu update?? Of is het beter de 14.04 versies te herinstalleren per usb of dvd?
« Laatst bewerkt op: 2015/04/12, 10:14:33 door uil_en_spiegel »

Offline MKe

  • Lid
Re: Hoe Kubuntu naast Ubuntu installeren ..of niet?
« Reactie #10 Gepost op: 2015/04/09, 07:45:10 »
Zoals al eerder opgemerkt maakt apt-get/softwarecentre geen onderscheid tussen de twee omgevingen. M.a.w. ze worden gezien als twee programma's die geïnstalleerd zijn. Dat die toevallig dezelfde functie hebben ofzo is daarop niet van invloed. Als je update zal apt gewoon kijken naar de geïnstalleerde pakketten en die updaten. Geen onderscheid tussen Gnome en KDE pakketten dus. Het maakt dus ook niet uit of je de update vanuit Gnome of vanuit KDE doet. ook installeren van programma's werkt zo. Installeer je een programma onder Gnome, dan zal die ook verscheijnen onder KDE en visa versa.