Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu-tour-pagina: wat vinden jullie?  (gelezen 4039 keer)

Ubuntu-tour-pagina: wat vinden jullie?
« Gepost op: 2011/10/14, 21:54:45 »
Noot: de pagina is nog niet af. De layout van de tekst kan nog beter, maar daar gaat het nu niet om. Het gaat erom wat jullie van de pagina an sich vinden.

Naar aanleiding van de nieuwe pagina van System76: http://www.system76.com/desktops/ubuntu
vond ik dit een goed idee om ook door te voeren bij Ubuntu-NL. Vooralsnog blijft de oude pagina van kracht totdat deze af is (of totdat deze afgekeurd wordt wat ik natuurlijk niet hoop :P).

Maar wat vinden jullie totnutoe?

De nieuwe tour-pagin:
http://ubuntu-nl.org/tour

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Ubuntu-tour-pagina: wat vinden jullie?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/14, 22:16:05 »
Best goed, tot goed! :)
veel beter dan: http://www.ubuntu-nl.org/ die oranje balken zijn veel te groot. (imho)

Re: Ubuntu-tour-pagina: wat vinden jullie?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/14, 22:27:26 »
Noot: de pagina is nog niet af. De layout van de tekst kan nog beter, maar daar gaat het nu niet om. Het gaat erom wat jullie van de pagina an sich vinden.

Naar aanleiding van de nieuwe pagina van System76: http://www.system76.com/desktops/ubuntu
vond ik dit een goed idee om ook door te voeren bij Ubuntu-NL. Vooralsnog blijft de oude pagina van kracht totdat deze af is (of totdat deze afgekeurd wordt wat ik natuurlijk niet hoop :P).

Maar wat vinden jullie totnutoe?

De nieuwe tour-pagin:
http://ubuntu-nl.org/tour
Leuk idee. Alleen is het helaas illegaal om dingen van andere over te nemen zonder toestemming. Daarnaast vind ik het ook een beetje amateuristisch staan als Ubuntu Neerland werk van anderen letterlijk over gaat nemen.

Ik zag dat je ook afbeeldingen van System76 op de voorpagina had gezet. Ook dat is diefstal. Het lijkt me het beste om zo snel mogelijk alle afbeeldingen en (vertaalde) teksten van System76 van de website te halen om de auteursrechteninbreuk te stoppen.
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!

Re: Ubuntu-tour-pagina: wat vinden jullie?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/14, 22:35:12 »
Een aantal dingen:

Goed idee om een tour aan te maken.

De foto's zijn bijna allemaal, waarschijnlijk zonder toestemming, overgenomen van system76. Dat houd in dat hier de copyrights van System76 geschonden worden. System76 kan de stichting van Ubuntu Nederland in principe aanklagen. Als dat niet gebeurt haalt het sowieso onze geloofwaardigheid drastisch naar beneden doordat onze community in verbinding wordt gebracht met copyright schendingen.

De afbeeldingen van de notebook en de servers op de homepage zijn naar mijn weten ook overgenomen van system76.

(Sense was mij voor)
« Laatst bewerkt op: 2011/10/14, 22:38:59 door Dooitze de Jong »

Offline Drummies

  • Lid
Re: Ubuntu-tour-pagina: wat vinden jullie?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/14, 22:39:14 »
Of vraag om toestemming tot gebruik makend van.......en vermeld sowieso de bron http://www.system76.com/laptops/ubuntu (Edit: Dit heb je wel gedaan ¨Geinspireerd door¨)

Vindt het er overigens wel mooi en strak uitzien daarvoor mijn complimenten  ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/10/14, 22:47:07 door Drummies »
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Re: Ubuntu-tour-pagina: wat vinden jullie?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/14, 22:39:20 »
@leoquant: Dankje! :)

@Sense en Dooitze: System76 heeft geen copyright op die dingen geplaatst hoor. Kijk maar op de pagina waarvan het idee is. Op alle pagina's staat een copyright onderaan, behalve op die pagina. Daarbij is er een bronverwijzing. En het is ook niet helemaal waar wat je zegt, want er staan ook een paar afbeeldingen op die tour-pagina die ik gemaakt heb of wou je zeggen dat System76 ineens Nederlandstalige screenshots gaat publiceren ??? Die heb ik zelf in elkaar geflanst. Slechts 3 van die afbeeldingen zijn van System76 afkomstig, waarvan 1 niet door hun gemaakt is.

En die afbeelding op de voorpagina is niet van System76 zelf maar gemaakt door OMG! Ubuntu en die heeft het onder een vrije licentie gepubliceerd. Dat is dus geen schending en kan gewoon blijven staan.
En zelfs dan: dat plaatje van die server staat er al jaren op, maar dat is niet zelfgemaakt noch onder de CC-licentie.

Snap het wel, maar vind het niet leuk dat vooral Dooitze mij beschuldigt van stelen, want ik heb de meeste zelfgemaakt.

Re: Ubuntu-tour-pagina: wat vinden jullie?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/14, 22:50:09 »
@leoquant: Dankje! :)

@Sense en Dooitze: System76 heeft geen copyright op die dingen geplaatst hoor. Kijk maar op de pagina waarvan het idee is. Op alle pagina's staat een copyright onderaan, behalve op die pagina. Daarbij is er een bronverwijzing. En het is ook niet helemaal waar wat je zegt, want er staan ook een paar afbeeldingen op die tour-pagina die ik gemaakt heb of wou je zeggen dat System76 ineens Nederlandstalige screenshots gaat publiceren ??? Die heb ik zelf in elkaar geflanst. Slechts 3 van die afbeeldingen zijn van System76 afkomstig, waarvan 1 niet door hun gemaakt is.

En die afbeelding op de voorpagina is niet van System76 zelf maar gemaakt door OMG! Ubuntu en die heeft het onder een vrije licentie gepubliceerd. Dat is dus geen schending en kan gewoon blijven staan.
En zelfs dan: dat plaatje van die server staat er al jaren op, maar dat is niet zelfgemaakt noch onder de CC-licentie.

Snap het wel, maar vind het niet leuk dat vooral Dooitze mij beschuldigt van stelen, want ik heb de meeste zelfgemaakt.

Ik begrijp dat je het met de beste bedoelingen doet en ik heb ook waarderin voor je werk voor de website. Het werd tijd dat er eens iemand mee bezig ging.

Maar:
1) Die ene afbeelding in ieder geval komt wel degelijk van System76. OMG!Ubuntu gebruikt ze onder journalistieke vrijheid. Daar vallen wij niet onder. Bovendien kunnen wij ook niet zomaar dingen van OMG!Ubuntu kopiëren zonder naamsvermelding. Die server niet.
2) Die screenshots met tekst zijn letterlijke vertalingen van de screenshots van System76, met de Nederlandse tekst duidelijk zichbaar over het Engels heen geplakt.
3) De Nederlandse tekst op de tourpagina is een letterlijke vertaling van de Engelse tekst van System76.
4) Bij de tour van System76 staat links onder wel degelijk 'System76 © 2011'. Dat geldt voor de hele pagina.
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!

Re: Ubuntu-tour-pagina: wat vinden jullie?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/10/14, 22:56:47 »
1) Uhm, nee. Je snapt het niet. Dat plaatje is zelfgemaakt door OMG! Ubuntu en verspreid onder een vrije licentie en dat plaatje hebben ze dus NIET van System76 waardoor het een keurig vrij-gelicenceerd plaatje is.
En die server is niet onder een vrije licentie verspreid, dus weet niet in welke zin dat dan wel mag ???
2) Ik heb het niet alleen daar over. Die eerste afbeelding heb ik "gejat" ja. Maar ik heb dat screenshot van de Dash zelfgemaakt. Daarom staat er ook "Zoeken" i.p.v. "Search" en dingen als "Mediatoepassingen" en "Op het web surfen". Ik heb zelf die rode omlijning erin getekend en zelf een duidelijk van kleur verschillende achtergrond voor die teksten erin gemaakt. Ja, het lijkt erop, maar het is toch echt door mezelf gemaakt. En ook die van het Me Menu is door mezelf gemaakt. Daarom dat ie in het Nederlands is en Google Mail in het menu staat en mijn naam staat er heel duidelijk op of zie jij die ook in het screenshot van System76 staan? En dat plaatje van Banshee is niet gecopyright, want dan kan ik ook wel een onbewerkt screenshot gaan copyrighten. En dat plaatje van U1 is niet door hun gemaakt. Dat plaatje van Gwibber heb ik zelfgemaakt (screenshot), dat plaatje van Empathy heb ik wel van hun.

Dus snap wel dat je me ziet als een "jatter", maar vind het niet leuk dat je daarmee ook screenshots aanvalt die ik zelf gemaakt heb wat nog niet zo makkelijk was omdat GIMP niet meewerkte.
3) Letterlijk niet, maar wel deels overgenomen ja. Dat geef ik eerlijk toe. Maar de pagina is ook nog niet af.
4) Ik zie dat copyright-logo hier niet op die tour-pagina. Care to share a screenshot?
« Laatst bewerkt op: 2011/10/14, 23:06:03 door Vistaus »

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Ubuntu-tour-pagina: wat vinden jullie?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/10/14, 23:00:19 »
- is dit een testpage, waarin je laat zien welke richting je op wil? Overleg met het artworkteam over zaken. Op het forum komt iedereen met uiteenlopende verhalen/voorkeuren. "Sandbox" die page dan even. Voor intern overleg.
- is dit de definitieve versie voor Ubuntu NL, dan kan het inderdaad niet op deze wijze imho.

Re: Ubuntu-tour-pagina: wat vinden jullie?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/10/14, 23:03:17 »
- is dit een testpage, waarin je laat zien welke richting je op wil? Overleg met het artworkteam over zaken. Op het forum komt iedereen met uiteenlopende verhalen/voorkeuren. "Sandbox" die page dan even. Voor intern overleg.
- is dit de definitieve versie voor Ubuntu NL, dan kan het inderdaad niet op deze wijze imho.

-Ja, en dat heb ik ook vermeld in het eerste bericht. Hij is nog NIET AF. En hij is ook gesandboxed, want ik link er nergens naar toe, behalve in dit topic. De oude tour-pagina is nog steeds de naar toe gelinkte vanaf de website.
-Nee, is niet de definitieve versie. Is een voorstel voor een nieuwe tour-pagina. Het definitieve ontwerp wordt anders, daarom vraag ik hier ook om input. Als dit definitief was, had ik het door kunnen voeren, maar ik voer niks ingrijpends door zonder input ;)

Re: Ubuntu-tour-pagina: wat vinden jullie?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/10/14, 23:11:52 »
System76 kan de stichting van Ubuntu Nederland in principe aanklagen.

Nee hoor, de stichting staat geheel los van de organisatie Ubuntu-NL. De stichting is een onafhankelijke organisatie die als doel heeft Ubuntu-NL te ondersteunen. Maar de stichting is dus niet verantwoordelijk voor de dingen die Ubuntu-NL of een van haar vrijwilligers onderneemt.

Screenshots van een schone desktop die niet bewerkt zijn, die mag je waarschijnlijk gewoon gebruiken omdat er geen enkele creativiteit van de maker van het screenshot in zit. Zodra er aan een screenshot dingen zijn toegevoegd als tektsen e.d. dan wordt het volgens mij een ander verhaal.

Wanneer je bestaande plaatjes van het net wilt plukken om te gebruiken, en je hebt geen zin om toestemming te vragen, dan kan je de creative commons search engine gebruiken, dan kom je best vaak bruikbare plaatjes tegen:
http://search.creativecommons.org/

Ik heb voor mijn test site met het nieuwe thema flink geleend van www.ubuntu.com. In feite zou ik Canonical ook om toestemming moeten vragen daarvoor, maar ik kan me niet voorstellen dat ze daar bezwaar tegen hebben.
« Laatst bewerkt op: 2011/10/14, 23:13:23 door Thomas de Graaff »

Offline Drummies

  • Lid
Re: Ubuntu-tour-pagina: wat vinden jullie?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/10/14, 23:24:18 »
Citaat van: Thomas de Graaff
In feite zou ik Canonical ook om toestemming moeten vragen daarvoor, maar ik kan me niet voorstellen dat ze daar bezwaar tegen hebben.
Dat is een juiste constatering en om achteraf een hoop ¨gedonder¨ te voorkomen is dit behalve dat het sympathiek/netter overkomt,de beste manier van handelen  ;)

Citaat
Op informatie, muziek, afbeeldingen, foto’s e.d. die u vindt op websites van anderen (of in bijv. newsgroups) zal in de meeste gevallen ook auteursrecht en naburige rechten rusten. Dit houdt in dat u van die informatie gebruik mag maken maar uitsluitend voor uzelf. Zodra u een en ander verder gaat verspreiden, bijvoorbeeld door het op uw eigen website te zetten of door er kopieën van te maken voor anderen, mag dat niet zomaar. U hebt daar toestemming voor nodig (op enkele uitzonderingen na).

Het veelvoorkomende misverstand ‘het staat toch al online, daar kan iedereen gebruik van maken, dus dan kan ik het ook op mijn eigen website zetten’ gaat niet op. Dat zou hetzelfde zijn als u cd’s of boeken, die in principe ook voor iedereen toegankelijk zijn, kopieert en uitdeelt. Het maakt overigens niets uit welke bedoeling u hebt met het geven van informatie op uw website. Of u voor uw eigen plezier een website maakt of met commerciële bedoelingen doet niet ter zake.
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Re: Ubuntu-tour-pagina: wat vinden jullie?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/10/14, 23:28:29 »
Thomas +1

Daarom ook dat de meeste van de plaatjes op die pagina niet auteursrechtelijk beschermd zijn en aangezien sommige zelfs van mij afkomstig zijn al helemaal niet, want ik kies voor geen licentie. Anders had ik ze ook niet gemaakt en daarop gezet.
Dus in feite gaat het nu om 2,5 plaatje wat wel beschermd is. Maar dat is nog geen probleem zolang het een op dit topic na afgeschermde pagina is. Als ik er iets live mee wil gaan doen, vraag ik natuurlijk toestemming voor.
Maar dat is dus alleen 2,5 plaatje. De rest is niet bescherm of gemaakt door mij en dus ook niet beschermd. No problemo dus, lijkt me.

Re: Ubuntu-tour-pagina: wat vinden jullie?
« Reactie #13 Gepost op: 2011/10/14, 23:33:39 »
Ik meen me trouwens te herinneren dat we in onze afspraken met de HCC ook hebben afgesproken geen rechten schendende content op onze servers te plaatsen. Ook vanuit dat oogpunt is het dus wel belangrijk daar op te letten.

Re: Ubuntu-tour-pagina: wat vinden jullie?
« Reactie #14 Gepost op: 2011/10/14, 23:40:02 »
Die afspraak is aan mij voorbij gegaan dan. Maar dan nog gaat het om 2,5 plaatje en deels de tekst op een testpagina, dus zo'n ramp is het ook weer niet ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/10/14, 23:41:48 door Vistaus »

Re: Ubuntu-tour-pagina: wat vinden jullie?
« Reactie #15 Gepost op: 2011/10/15, 08:32:04 »
Je hebt ook twee afbeeldingen van een notebook en drie servers op de homepage.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Ubuntu-tour-pagina: wat vinden jullie?
« Reactie #16 Gepost op: 2011/10/15, 09:23:12 »
Had die tour van System76 al eerder gezien en dacht toen al dat het er goed uit ziet. Prima dus om te gebruiken als inspiratie. Het beginnetje ziet er dan al best aardig uit.

Wat betreft de afbeeldingen: dat (basis-)plaatje van de desktop is toch wel van System 76 want je gebruikt dezelfde gebruiker, FordPrefect (voor de intimi: een verwijzing naar The Hitchhikers Guide). Maar je bent al zover, beste Vistaus, dus waarom niet de plaatjes die nog niet zelf gemaakt zijn, even (volledig) zelf maken? Dan ben je van die hele discussie af van gebruiksrechten, toestemming vragen, etc. Lijkt me een kleine moeite en in ieder geval sneller dan om hier ellenlange welles-nietes discussies te houden.

Nog een tip: als je op de pagina een verkleinde versie toont, soort van thumbnail, met een link (popup) naar de volledige afbeelding, dan kun je de pagina veel compacter en leesbaarder maken. Bv bij OMG Ubuntu doen ze het altijd zo, ziet er lekker strak uit, zie bv dit voorbeeld: http://www.omgubuntu.co.uk/2011/10/simple-lightdm-manager-lets-easily-tweak-ubuntu-11-10-login-screen/

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Ubuntu-tour-pagina: wat vinden jullie?
« Reactie #17 Gepost op: 2011/10/15, 09:47:14 »
- is dit een testpage, waarin je laat zien welke richting je op wil? Overleg met het artworkteam over zaken. Op het forum komt iedereen met uiteenlopende verhalen/voorkeuren. "Sandbox" die page dan even. Voor intern overleg.
- is dit de definitieve versie voor Ubuntu NL, dan kan het inderdaad niet op deze wijze imho.

-Ja, en dat heb ik ook vermeld in het eerste bericht. Hij is nog NIET AF. En hij is ook gesandboxed, want ik link er nergens naar toe, behalve in dit topic. De oude tour-pagina is nog steeds de naar toe gelinkte vanaf de website.
-Nee, is niet de definitieve versie. Is een voorstel voor een nieuwe tour-pagina. Het definitieve ontwerp wordt anders, daarom vraag ik hier ook om input. Als dit definitief was, had ik het door kunnen voeren, maar ik voer niks ingrijpends door zonder input ;)

Goed dat er nog "gespeeld" wordt met het idee in een "sandbox". Mijn punt is dat het artworkteam je kan bijstaan met vormgevingtechnische elementen. Ik weet werkelijk niet of ieders mening  zo belangrijk is in dit stadium van het ontwikkelproces. Misschien als er consensus is over de vormgeving wel.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Ubuntu-tour-pagina: wat vinden jullie?
« Reactie #18 Gepost op: 2011/10/15, 10:21:46 »
Klopt, de site lag er even uit ;)

Re: Ubuntu-tour-pagina: wat vinden jullie?
« Reactie #19 Gepost op: 2011/10/15, 11:17:06 »
@markba: Ja, ik ga hem ook nog vervangen. Daarom is dit ook een eerste opzet. Dacht dat ik dat duidelijk vermeld had dat ie nog niet af was en dat dit puur ter review en input was.
Ik ga heus nog wel zelf aan de slag, maar het gaat nu om het idee zelf van deze pagina en of ie goed opgezet is of dat er nog dingen bij kunnen enzo :)

Re: Ubuntu-tour-pagina: wat vinden jullie?
« Reactie #20 Gepost op: 2011/10/15, 11:19:23 »
Je hebt ook twee afbeeldingen van een notebook en drie servers op de homepage.

Die notebook is dus gewoon onder vrije licentie. Die SERVER had ik al gezegd dat die niet onder een vrije licentie was, maar dat sprak Sense tegen. Daarbij: ik heb dat plaatje van die SERVER NIET geplaatst. Die staat er al sinds 2008. Als je me niet gelooft, wil ik best een screenshot maken van de bijlagen waar duidelijk de datum bij staat. Dus die server moet wel vervangen worden, maar het is onterecht om mij aan te wijzen in deze omdat ik dat plaatje niet geplaatst heb.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Ubuntu-tour-pagina: wat vinden jullie?
« Reactie #21 Gepost op: 2011/10/15, 13:30:16 »
@vistaus. Rustig maar, betrek niet alles op je zelf. We proberen allemaal met je mee te denken...  :)

Re: Ubuntu-tour-pagina: wat vinden jullie?
« Reactie #22 Gepost op: 2011/10/15, 13:35:37 »
Sorry, dat komt door gisteravond omdat men voor jou reactie dingen riep over jatten e.d. terwijl ik de meeste van die plaatjes zelfgemaakt heb en de tekst ook deels. Daarom dat ik een beetje geërgerd ben, maar je hebt gelijk.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu-tour-pagina: wat vinden jullie?
« Reactie #23 Gepost op: 2011/10/15, 14:42:30 »
4) Ik zie dat copyright-logo hier niet op die tour-pagina. Care to share a screenshot?
Zelfs zonder copyright indicatie geldt het copyright. En dat is heel streng.


Re: Ubuntu-tour-pagina: wat vinden jullie?
« Reactie #24 Gepost op: 2011/10/15, 15:37:13 »
Ik vind de witte letters op de zwarte achtergrond in de screenshots slecht leesbaar. Misschien is het een idee om die letters groter te maken, want ik denk niet dat ik de enige ben?