Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wie (regio 015) helpt bij herinstalleren en voor mij instellen Asus laptop 32gb?  (gelezen 1781 keer)

Hallo mensen,

Ik wil graag veilig beeldbellen en internetten met mijn laptopje ASUS L205SA-FV0244T.
Maar windows updates krijg ik er niet op omdat het geheugen te klein is, 32 GB.
Laatst heb ik Ubuntu erop gekregen. Het lijkt erop dat dit niet helemaal goed gegaan is; ik vermoed dat Ubunto op een partitie van de laptop staat en dus niet de (bijna) 32 GB ter beschikking heeft. Ook heb ik problemen met het wachtwoord.

Ik zie het niet zitten om hier mee aan te blijven klungelen (heb meer te doen..) 
Ben benieuwd of iemand me hierbij wil helpen en vraag me af wat dat zou kosten.
Ik denk dat
- een nieuwe installatie nodig is
- en wat hulp bij om Ubuntu zo in te stellen dat ik met weinig moeite veilig kan beeldbellen en internetten.

Hoe vind ik een betrouwbaar persoon die me hierbij kan en wil helpen?
 
ik hoop iets te horen.


« Laatst bewerkt op: 2020/11/15, 11:47:17 door Eef#icthaat-liefde »


De persoon die voor mij het dichtstbijzijnde steunpunt runt schrijft in zijn handtekening:
"Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL"

Vandaar!

Later toegevoegd:
Ok ik heb nog even nazoekwerk gedaan.
Onbewust heb ik de steunpunten zonder foto genegeerd; iemand een bericht sturen terwijl ik geen idee heb wie ik voor me heb vind ik neit prettig. het dichtstbijzijnde steunpunt met foto heeft genoemde handtekening. Nu zag ik dat het wel mogelijk is om bijdragen te lezen van steunpunten zonder foto. Dat geeft teinminste een kleinbeeteje een idee wie ik voor me heb.

Liever had ik reacties gekregen op deze blog zodat ik een beetje een idee heb wie ik voor me heb.
En ook helder gecommuniceerd kan worden over wat het eventueel zou kosten als iemand zou willen helpen.
 Dat is nu niet meer mogelijk want jullie hebben mijn bericht onzichtbaar gemaakt.

Dat vind ik niet zo leuk.

« Laatst bewerkt op: 2020/11/16, 11:34:29 door Eef#icthaat-liefde »

Offline rico70

  • Lid
Vraag hem of tie langs wil komen om te helpen of dat jij evt naar hem gaat.

o op die fiets, dat kan ik inderdaad proberen, bedankt voor de tip!

Zojuist heb ik een bericht naar een steunpunt verstuurd en vakje aangevinkt om het berichtje bij uitgaande berichten te zetten. Maar ik zie de box voor utigaande berichten niet. Test met berichtje aan mezelf heeft hetzelfde resultaat: ik zie geen kopie in een box voor uitgaande berichten. Kijk ik verkeerd of werkt die box voor uitgaande berichten niet?

Sowieso: Dank jullie wel voor het meedenken!!

Zojuist heb ik een bericht naar een steunpunt verstuurd en vakje aangevinkt om het berichtje bij uitgaande berichten te zetten. Maar ik zie de box voor utigaande berichten niet. Test met berichtje aan mezelf heeft hetzelfde resultaat: ik zie geen kopie in een box voor uitgaande berichten. Kijk ik verkeerd of werkt die box voor uitgaande berichten niet?

Het menu hierboven, Mijn berichten en dan Lees je berichten. Bij mij werkt het.


Onbewust heb ik de steunpunten zonder foto genegeerd; iemand een bericht sturen terwijl ik geen idee heb wie ik voor me heb vind ik neit prettig. het dichtstbijzijnde steunpunt met foto heeft genoemde handtekening. Nu zag ik dat het wel mogelijk is om bijdragen te lezen van steunpunten zonder foto. Dat geeft teinminste een kleinbeeteje een idee wie ik voor me heb.


Het zou misschien zo kunnen zijn dat het steunpunt dezelfde reden heeft om geen profielfoto te gebruiken als jij ? ;-) De meesten hier gebruiken hier geen foto van zichzelf.

bij mij dus niet.
zie print screen (ik heb andere kleurinstellingen dan gemiddeld)


Onbewust heb ik de steunpunten zonder foto genegeerd; iemand een bericht sturen terwijl ik geen idee heb wie ik voor me heb vind ik neit prettig. het dichtstbijzijnde steunpunt met foto heeft genoemde handtekening. Nu zag ik dat het wel mogelijk is om bijdragen te lezen van steunpunten zonder foto. Dat geeft teinminste een kleinbeeteje een idee wie ik voor me heb.


Het zou misschien zo kunnen zijn dat het steunpunt dezelfde reden heeft om geen profielfoto te gebruiken als jij ? ;-) De meesten hier gebruiken hier geen foto van zichzelf.

Haha.. Goed opgemerkt: Daarom schreef ik ook "onbewust" ;-) :-)
Heb nu een berichtje gestuurd. Even afwachten. Wel vervelend dat het berichtje niet in een map met verzonden berichten staat waardoor ik nu twijfel of het echt verstuurd is. maar heb wel een bevestiging gekregen dat het verzonden is.

Ga nu rustig afwachten. Of er bericht binnenkomt en zo niet dan morgen nog twee steunpunten mailen.

Fijne dag verder
« Laatst bewerkt op: 2020/11/16, 12:37:39 door Eef#icthaat-liefde »

Offline DeBaas

  • Lid
Ik zit niet in 015
Als je 070 niet te ver vind ben je welkom.
En je ziet mijn foto ;)
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Dat is wel te overzien, 015 > 080

Ja foto had ik gespot inderdaad :)
Maar schrok van de handtekening.
Leuk dat je toch wel zou willen helpen.

Vind je mijn vragen/wensen haalbaar?

Bij iemand die ik niet ken thuis afspreken vind ik persoonlijk alleen wel een beetje een drempel.
Maar met de maatregelen is bijna alles dicht.
Dat wordt dan misschien toch een beetje lastig?
Of zal ik vragen of de winkel waar ik de laptop kocht een plaatsje in een Haags filiaal vrij wil maken voor ons?
Zij zijn op de hoogte van mijn struggles hiermee. wie weet..


 


« Laatst bewerkt op: 2020/11/16, 22:37:00 door Eef#icthaat-liefde »

Offline DeBaas

  • Lid
In het verleden werd ik gestalked door enkele forum gebruikers die normale, voor het forum geschikte, vragen iedere keer op mijn privé bordje neerlegden, vandaar mijn onderschrift.
Op het forum zijn er meer ogen, oplossingen en bovendien een zoekfunctie aanwezig die al een oplossing bieden voor iemand een PM hoeft te sturen.

Wat je laptop betreft er zijn vele wegen die naar een oplossing zouden kunnen leiden, alleen is dat een trial and error aan de hand van al of niet UEFI, 32 of 64bit van UEFI, al of niet 64bit machine. E.e.a. wat onhandig zonder de betreffende machine te kennen.
Daarom trek ik voor dwarsliggende lap/notebooks daar altijd een paar uur voor uit, kan het hooguit meevallen.

Je kunt ook de machine bij me achterlaten en later weer ophalen, je ziet dan vanzelf de beschrijving van de oplossing op het forum verschijnen ;) stuur me een PM als je hier gebruik van wenst te maken, of langs wenst te komen en mijn gevecht met je laptop wil bijwonen ;)
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline DeBaas

  • Lid
ondertussen bij het zoeken naar een oplossing:

I spent about an hour before finding a solution via trial and error. Thank you to all who assisted. I asked this question on two platforms, and my response is shared between them. This was the solution: "--In order for the system to recognized the installed OS, you must ensure the system is using UEFI boot mode as well as enabling Firmware TPM BEFORE installation. Secure boot MUST be off for installation and after installation. Legacy Option ROM should be disabled. After install, the system will recognize the OS and boot properly after the TPM check which will only occur at the very first bootup and never occur again."

https://askubuntu.com/questions/879986/emmc-boot-installation-compatibility
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

In het verleden werd ik gestalked door enkele forum gebruikers die normale, voor het forum geschikte, vragen iedere keer op mijn privé bordje neerlegden, vandaar mijn onderschrift.
Op het forum zijn er meer ogen, oplossingen en bovendien een zoekfunctie aanwezig die al een oplossing bieden voor iemand een PM hoeft te sturen.

Wat je laptop betreft er zijn vele wegen die naar een oplossing zouden kunnen leiden, alleen is dat een trial and error aan de hand van al of niet UEFI, 32 of 64bit van UEFI, al of niet 64bit machine. E.e.a. wat onhandig zonder de betreffende machine te kennen.
Daarom trek ik voor dwarsliggende lap/notebooks daar altijd een paar uur voor uit, kan het hooguit meevallen.

Je kunt ook de machine bij me achterlaten en later weer ophalen, je ziet dan vanzelf de beschrijving van de oplossing op het forum verschijnen ;) stuur me een PM als je hier gebruik van wenst te maken, of langs wenst te komen en mijn gevecht met je laptop wil bijwonen ;)

Thanks voor de uitleg en dat klinkt wel helemaal prima :)

PM volgt (kan later dan vandaag worden), bijvoorbaat veel dank!

ondertussen bij het zoeken naar een oplossing:

I spent about an hour before finding a solution via trial and error. Thank you to all who assisted. I asked this question on two platforms, and my response is shared between them. This was the solution: "--In order for the system to recognized the installed OS, you must ensure the system is using UEFI boot mode as well as enabling Firmware TPM BEFORE installation. Secure boot MUST be off for installation and after installation. Legacy Option ROM should be disabled. After install, the system will recognize the OS and boot properly after the TPM check which will only occur at the very first bootup and never occur again."

https://askubuntu.com/questions/879986/emmc-boot-installation-compatibility

Al begrijp ik dit niet allemaal: ik denk dat het ook kan dat ikzelf een fout gemaakt heb waardoor Ubuntu nu op een deelpartitie is terechtgekomen en ook met de wachtwoorden..




Offline DeBaas

  • Lid
Het is altijd lastig achteruit te redeneren wat of hoe iemand zijn/haar installatie heeft uitgevoerd ;)
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Ik heb zojuist een mail gestuurd. Kan niet controleren of dat goed is gegaan. Daarom dit berichtje
« Laatst bewerkt op: 2020/11/19, 13:46:59 door Eef#icthaat-liefde »

Offline DeBaas

  • Lid
OPGELOST via samen een middagje hobby-en.

Benodigde opstarttoetsen Esc en/of F8
In UEFI BIOS zet Fastboot uit. (eenmalig)
Zet in het UEFI bootmenu de Ubuntu UEFI installatie USB als eerste opstart.
Of kies in het opslag opstartmenu de UEFI installatie USB.
Na deze opstart kun je dan via "Ubuntu uittesten" kiezen voor installatie.

Voor reparatie van een vergeten paswoord:
Gebruik deze "Ubuntu uittesten"
Open in de filemanager (onderin) de disk met de Ubuntu inhoud.
Deze disk is nu aanwezig in /media/ubuntu
De disk heeft standaard geen naam maar een heel lang UUID nummer.
Voorbeeld: 53759673-87f3-43fe-9370-cb7a00eb9204
Open een terminal (Ctrl+Alt+T)
sudo su -         # vergeet het - niet, je bent nu root annex superuser.
cd /media/ubuntu  # je kunt hier de inhoud opvragen met "ls" en ziet dat lange nummer staan
ls                # selecteer nu dat lange nummer (of de disknaam) met muis+linker muistoets (of shift+pijltjes),
                  # kopiëer met muis+rechter (of Ctrl+shift+c)
cd 53759673-87f3-43fe-9370-cb7a00eb9204  # dat lange nummer plak je achter "cd" met muis rechter (of Ctrl+shift+v)
                  # je staat nu in /media/ubuntu/53759673-87f3-43fe-9370-cb7a00eb9204/ kopiëer dit als boven.
chroot /media/ubuntu/53759673-87f3-43fe-9370-cb7a00eb9204/  # achter "chroot", plak als boven.
#passwd                # hiermee kun je een root paswoord ingeven als extra beveiliging, is normaal leeg/niet in gebruik (in Ubuntu)
passwd gebruikersnaam  # de gebruikersnaam moet gelijk zijn aan die gebruikt op de geïnstalleerde versie.
      nieuw paswoord
      nieuw paswoord

Zo heb je met een installatie USB een nieuw gebruikerspaswoord aangemaakt voor je harddisk installatie.
Deze installatie USB moet dezelfde versie (20.04.1) zijn als die je hebt geïnstalleerd.

P.S. van te voren extra USB of foto/opslagkaartjes verwijderen om vergissingen te voorkomen.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline HWE64

  • Lid
Kan dit topic niet verplaatst worden naar "Installatie" want dan kunnen andere forumleden deze ook terug vinden? B.v.d.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline M_aD

  • Forumteam
Kan dit topic niet verplaatst worden naar "Installatie" want dan kunnen andere forumleden deze ook terug vinden? B.v.d.
Het posten van zo'n reactie heeft niet veel nut want de moderatoren lezen namelijk niet alles, maak dan gebruik van de "Meld dit bericht aan de moderator " en vraag het via die weg of het verplaatst kan worden.  ^-^
Bij deze even voor je gedaan. ;)
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.