Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Batterij snel leeg / Fan moet harder draaien  (gelezen 601 keer)

warezi

  • Gast
Batterij snel leeg / Fan moet harder draaien
« Gepost op: 2014/04/21, 10:17:04 »
Hallo! Vorige week besloten om mij geheel te wijden aan linux  =D Dus nu ubuntu 14.04 draaien. Ik ben nog steeds niet eruit welke distro eigenlijk maar wil me zeker gaan wijden aan de shell  :)

Wat ik tegen ben gekomen en me irriteert nu is het volgende:
 1) Zodra ik op batterij ga werken merk ik dat deze snel leeg is. Dit was met het vorige OS niet geval. Zijn er aanpassingen die ervoor kunnen zorgen dat de batterij minder snel leeg gaat? Of komt het door unity?

2) Met laptop aangesloten op stroom moet de fan veel harder draaien. Zodra ik de stroomadapter eraf haal wordt deze weer rustig. Wat kan hiervoor de rede zijn?


~warezi~

FrSu

  • Gast
Re: Batterij snel leeg / Fan moet harder draaien
« Reactie #1 Gepost op: 2014/04/21, 10:38:03 »
Kun je info geven over de laptop? Het lijkt erop dat je systeem nogal zwaar belast wordt.

warezi

  • Gast
Re: Batterij snel leeg / Fan moet harder draaien
« Reactie #2 Gepost op: 2014/04/21, 10:44:40 »
Kun je info geven over de laptop? Het lijkt erop dat je systeem nogal zwaar belast wordt.

Het is een Samsung Ultrabook serie 5, Snel genoeg.. 4gb ram. Exacte specs moet ik opzoeken. Windows 8 hiervoor gehad maar die gaf geen problemen.

FrSu

  • Gast
Re: Batterij snel leeg / Fan moet harder draaien
« Reactie #3 Gepost op: 2014/04/21, 11:30:06 »
Dat zou inderdaad geen probleem moeten zijn. Je zou via systeemmonitor even kunnen kijken of de CPU of het geheugen veel belast wordt. Misschien draait er iets op de achtergrond wat dit veroorzaakt.


Offline jolo

  • Lid
Re: Batterij snel leeg / Fan moet harder draaien
« Reactie #4 Gepost op: 2014/04/21, 11:54:26 »
Je zou via Ubuntu Softwarecentrum CPU frequency scaling indicator (indicator-cpufreq) kunnen installeren. Standaard staat deze op Automatisch/Ondemand. Je zou eventueel optie Energiebesparing/Powersafe kunnen proberen. Check eventueel met lm-sensors hoe snel de CPU fan draait.   
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

warezi

  • Gast
Re: Batterij snel leeg / Fan moet harder draaien
« Reactie #5 Gepost op: 2014/04/21, 20:28:26 »
Je zou via Ubuntu Softwarecentrum CPU frequency scaling indicator (indicator-cpufreq) kunnen installeren. Standaard staat deze op Automatisch/Ondemand. Je zou eventueel optie Energiebesparing/Powersafe kunnen proberen. Check eventueel met lm-sensors hoe snel de CPU fan draait.

DIt werkt niet en de cpu wordt bijna niet gebruikt.. Wat ik wel ben tegengekomen is de FN+F11 functie die ervoor zorgt dat mijn fan zachter kan draaien. Alleen kan ik deze niet benutten op ubuntu. Dus de fan die draait kan ik wel mee leven voorlopig. Maar waarschijnlijk zorgt die cpufreq er wel voor dat de batterij wat langer meegaat.. We zullen wel even verder testen.