Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

Welke Ubuntuversie(s) gebruik je (meerdere keuzes mogelijk)?

Ubuntu
59 (48%)
Xubuntu
25 (20.3%)
Lubuntu
11 (8.9%)
Kubuntu
16 (13%)
Geen algemene maar een toegespitste editie: Ubuntu Studio, Mythbuntu of Edubuntu
3 (2.4%)
Ubuntu Server
9 (7.3%)

Totaal aantal stemmen: 86

Poll gesloten: 2012/11/19, 17:29:39

Auteur Topic: Peiling: welke Ubuntuversie(s) gebruik je?  (gelezen 9875 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Peiling: welke Ubuntuversie(s) gebruik je?
« Gepost op: 2012/10/29, 17:29:39 »
Zo kort na het verschijnen van een nieuwe Ubuntuversie, vind ik het wel interessant om eens te kijken hoe het gebruik is verdeeld over de verschillende officiële familieleden van Ubuntu. Het zou leuk zijn als je wil meewerken!

Concreet: hoevelen gebruiken de hoofdversie, en hoevelen gebruiken de officiële afgeleiden:
http://www.ubuntu.com/project/about-ubuntu/derivatives

Terwille van de overzichtelijkheid heb ik deze peiling beperkt tot Ubuntu en de officiële afgeleiden; want er is immers een wereld aan niet-officiële Ubuntu-afgeleiden....  :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Peiling: welke Ubuntuversie(s) gebruik je?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/29, 17:30:36 »
Ik merk zojuist, dat het maken van meerdere keuzes onmogelijk is.... Kan een moderator dit misschien in orde maken?

Offline RikRik

  • Lid
Re: Peiling: welke Ubuntuversie(s) gebruik je?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/29, 20:05:17 »
 Xubuntu 12.04 en Ubuntu 12.10  gestemd.

Re: Peiling: welke Ubuntuversie(s) gebruik je?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/10/29, 20:08:35 »
Mijn keuze verschilt, laten we zeggen, om het kwartaal.  :P Maar momenteel is het Ubuntu.
Heerlijk toch, Linux, met al die keuzevrijheid? :)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Peiling: welke Ubuntuversie(s) gebruik je?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/10/29, 20:13:44 »
Xubuntu en straks weer Voyager maar dat is gewoon Xubunu gepimpt. =D

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Peiling: welke Ubuntuversie(s) gebruik je?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/10/29, 20:18:02 »
Kubuntu hier.

Re: Peiling: welke Ubuntuversie(s) gebruik je?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/10/29, 20:24:40 »
Na wat geklooi; dualboot Kubuntu 12.04 en Xubuntu 12.10

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Peiling: welke Ubuntuversie(s) gebruik je?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/10/29, 20:32:54 »
Ubuntu, Lubuntu en Ubuntu Server (die optie mis ik nog in de poll).

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Peiling: welke Ubuntuversie(s) gebruik je?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/10/29, 20:39:28 »
Ubuntu Server (die optie mis ik nog in de poll).
Je bent op je wenken bediend :lol:

Mijn stem is Xubuntu, maar wel een sterk aangepaste versie, omdat ik bepaalde software wil hebben.
Dit resulteert in een systeem, met een hoop ballast van Unity, KDE en Gnome.
Het systeem doet echter wel wat ik wil en zoals ik wil .......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Peiling: welke Ubuntuversie(s) gebruik je?
« Reactie #9 Gepost op: 2012/10/29, 20:57:41 »
Waar is de optie 'andere derivatieven'? Wie weet gebruikt men wel Mint of Bodhi ofzo...

Re: Peiling: welke Ubuntuversie(s) gebruik je?
« Reactie #10 Gepost op: 2012/10/29, 21:02:17 »
Waar is de optie 'andere derivatieven'? Wie weet gebruikt men wel Mint of Bodhi ofzo...

Geen algemene maar een toegespitste editie: Ubuntu Studio, Mythbuntu of Edubuntu (ik neem aan dat daar ook bodhi etc toe behoord)

Re: Peiling: welke Ubuntuversie(s) gebruik je?
« Reactie #11 Gepost op: 2012/10/29, 21:08:43 »
Server draait op Ubuntu hier, en ik heb hier ook een Kubuntu virtuele machine omdat dat net ietsjes gemakkelijker is dan een cross-compiler op OS X op te zetten ;)

Off-topic: grappig, de spellingcontrole van Chrome herkent "Ubuntu" maar niet "Kubuntu"... hmm... :rolleyes:
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline MKe

  • Lid
Re: Peiling: welke Ubuntuversie(s) gebruik je?
« Reactie #12 Gepost op: 2012/10/29, 21:11:54 »
Kubuntu voor de 'zware' pc. Werkt erg fijn en productief en er is geen desktop zo goed aan te passen als KDE. Aangezien dit een werk PC is, blijft hier 12.04 op staan.
Maar omdat ik de modernere desktop omgevingen wat aan de zware kant vind maak ik ook gebruik van Bodhi op een oude laptop en een wat oudere PC. Ik had ook Xubuntu kunnen nemen, maar vind Bodhi net wat leuker en het zelfs nog iets lichter ook. Verder spreek het semi-rolling release schema van Bodhi mij erg aan.
« Laatst bewerkt op: 2012/10/30, 06:34:09 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline Tom

  • Lid
Re: Peiling: welke Ubuntuversie(s) gebruik je?
« Reactie #13 Gepost op: 2012/10/29, 21:14:26 »
Xubuntu 12.04.1 lts ...gewoon omdat hij lekker gaat op mijn PC´s !
Ook niet van plan te upgrade naar de 12.10.
« Laatst bewerkt op: 2012/11/02, 22:37:35 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Peiling: welke Ubuntuversie(s) gebruik je?
« Reactie #14 Gepost op: 2012/10/29, 21:15:12 »
@Luckiboy: Ah oke :)



Mac OSX als hoofdOS en verder Ubuntu 12.10 op andere laptop en Bodhi Linux in een virtuele machine op mijn OSX (Wine is namelijk een ramp op OSX en stiekem houd ik nog steeds wel van Bodhi).

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Peiling: welke Ubuntuversie(s) gebruik je?
« Reactie #15 Gepost op: 2012/10/29, 21:34:12 »
Ubuntu hier.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Peiling: welke Ubuntuversie(s) gebruik je?
« Reactie #16 Gepost op: 2012/10/29, 21:36:02 »
Gewoon Ubuntu.
Xubuntu en Kubuntu ook wel eens geprobeerd maar bevielen mij persoonlijk tocht wat minder.

Re: Peiling: welke Ubuntuversie(s) gebruik je?
« Reactie #17 Gepost op: 2012/10/29, 21:48:54 »
Kubuntu, ben ooit begonnen met Ubuntu met GNOME 2 (8.04 LTS om precies te zijn), en heb ooit op aanraden van een collega Kubuntu geprobeerd wat goed beviel.

ben met 8.10 en 9.04 wel behoorlijk heen en weer gegaan, maar vanaf 9.10 gebruik ik Ubuntu eigenlijk niet meer zelf, nog wel vaak vanaf LiveCD.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: Peiling: welke Ubuntuversie(s) gebruik je?
« Reactie #18 Gepost op: 2012/10/29, 22:55:19 »
Ubuntu hier, ben inmiddels een fan van Unity geworden. :)

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Peiling: welke Ubuntuversie(s) gebruik je?
« Reactie #19 Gepost op: 2012/10/29, 23:11:28 »
PC 1: Ubuntu 12.04 64 bit.
Overweeg terug te gaan naar 32 bit versie (Om een of andere reden verstoort zowel Gimp 2.6 als 2.8 de werking van de scanner -Canon MP640-, daar waar PC 2 dit probleem in het geheel niet heeft)

PC 2: Ubuntu 12.04 32 bit

Netbook 1: Xubuntu 12.04 32 bit (afgelopen weekend geïnstalleerd)
Netbook 2 (onze zoon): Ubuntu 11.04 32 bit in dual boot met W7 (moet dus op korte termijn een nieuwe versie op. Zoon moet nog een keuze maken)
Netbook 3 (mijn vader): Xubuntu 12.04 32 bit (afgelopen weekend geïnstalleerd-> scanner canon MP640 werkt perfect)

Gr
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Peiling: welke Ubuntuversie(s) gebruik je?
« Reactie #20 Gepost op: 2012/10/29, 23:16:43 »
Ik heb eigenlijk een hekel aan polls, maar vooruit...

Kubuntu uiteraard. En ook die combinatie: KDE op een Ubuntu motor, dus  ;)
Ik kan maar één keer stemmen, ik heb hier ook Xubuntu draaien maar die wordt niet zo vaak gebruikt. En Solus (semi-Debian) reken ik even niet mee.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Peiling: welke Ubuntuversie(s) gebruik je?
« Reactie #21 Gepost op: 2012/10/30, 00:24:32 »
Waar is de optie 'andere derivatieven'? Wie weet gebruikt men wel Mint of Bodhi ofzo...

Geen algemene maar een toegespitste editie: Ubuntu Studio, Mythbuntu of Edubuntu (ik neem aan dat daar ook bodhi etc toe behoord)
Nee. Ik heb de peiling bewust beperkt willen houden tot de officiële derivaten, omdat het eindresultaat anders enorm versnipperd zou kunnen raken....  :)

Mijn doel is, om strikt te bezien hoe de verdeling over de officiële familieleden is. Dat kan namelijk een interessant gegeven zijn voor de Ubuntu-ontwikkelaars.... De niet-officiële afgeleiden zijn minder interessant voor de ontwikkelaars.

Re: Peiling: welke Ubuntuversie(s) gebruik je?
« Reactie #22 Gepost op: 2012/10/30, 00:26:53 »
Waar is de optie 'andere derivatieven'? Wie weet gebruikt men wel Mint of Bodhi ofzo...

Geen algemene maar een toegespitste editie: Ubuntu Studio, Mythbuntu of Edubuntu (ik neem aan dat daar ook bodhi etc toe behoord)
Nee. Ik heb de peiling bewust beperkt willen houden tot de officiële derivaten, omdat het eindresultaat anders enorm versnipperd zou kunnen raken....  :)

Mijn doel is, om strikt te bezien hoe de verdeling over de officiële familieleden is. Dat kan namelijk een interessant gegeven zijn voor de Ubuntu-ontwikkelaars.... De niet-officiële afgeleiden zijn minder interessant voor de ontwikkelaars.

Maar dan klopt je peiling niet want Kubuntu is geen officiele derivaat meer maar slechts een erkende.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Peiling: welke Ubuntuversie(s) gebruik je?
« Reactie #23 Gepost op: 2012/10/30, 00:29:46 »
Maar dan klopt je peiling niet want Kubuntu is geen officiele derivaat meer maar slechts een erkende.
Erkend = officieel derivaat. Kubuntu is wel degelijk een officiële afgeleide ("recognized flavor"), ook al zit er geen door Canonical betaalde ontwikkelaar meer op:
http://www.ubuntu.com/project/about-ubuntu/derivatives

Xubuntu en Lubuntu hebben zelfs nimmer een betaalde ontwikkelaar gehad; dat zijn altijd uitsluitend door de gemeenschap bestuurde edities geweest.
« Laatst bewerkt op: 2012/10/30, 00:36:09 door Pjotr »

Offline wermic

  • Lid
Re: Peiling: welke Ubuntuversie(s) gebruik je?
« Reactie #24 Gepost op: 2012/10/30, 01:01:27 »
Kubuntu 12.04 begonnen met 6.06