Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: maak schijfruimte vrij door logboeken van systemd te beperken  (gelezen 13011 keer)

Offline HWE64

  • Lid
Re: Tip: maak schijfruimte vrij door logboeken van systemd te beperken
« Reactie #25 Gepost op: 2019/12/12, 12:25:41 »
Citaat
Joshua Orbit ik ben nu eigenlijk wel benieuwd naar jou reactie of zeg op zijn minst dat je het verkeert hebt gezien.
Dat zou wel verhelderend zijn. Vooral voor ondeskundigen zoals ikzelf :'(.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline loti

  • Lid
Re: Tip: maak schijfruimte vrij door logboeken van systemd te beperken
« Reactie #26 Gepost op: 2019/12/12, 23:30:58 »
Ben je er nog niet uit Joshua?

Re: Tip: maak schijfruimte vrij door logboeken van systemd te beperken
« Reactie #27 Gepost op: 2019/12/13, 12:21:24 »
Houdt het wel even gezellig aub. Bijna Kerst hè. De vraag is al gesteld. Hoeft niet nog 7 keer herhaald te worden.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline loti

  • Lid
Re: Tip: maak schijfruimte vrij door logboeken van systemd te beperken
« Reactie #28 Gepost op: 2019/12/13, 16:11:18 »
Partyrabbit:
In plaats van dat iemand een beetje karakter toont en zijn ongelijk durft toe te geven, kom jij met een zweverige Kerst opmerking.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tip: maak schijfruimte vrij door logboeken van systemd te beperken
« Reactie #29 Gepost op: 2019/12/13, 17:33:48 »
🎄

👍 voor Partyrabbit!

Joshua Orbit is misschien nog niet eens langs geweest, en hoeft trouwens enkel te reageren indien zelf gewenst.

Ter zijde, ter leerinck, en vreselijk off topic: de emoytjes werden ingevoegd met het programmaatje "Characters" dat standaard met Ubuntu komt. "Characters" is zowaar de moderne vervanger van Character Map, ziet er (zoals alle Gnome software) zeer simpel uit, maar vind ik zeer goed werken om 1) karakters te vinden en 2) veel gebruikte tekens gemakkelijk in te voegen.

« Laatst bewerkt op: 2019/12/13, 17:38:57 door vanadium »

Re: Tip: maak schijfruimte vrij door logboeken van systemd te beperken
« Reactie #30 Gepost op: 2019/12/13, 18:17:29 »
Als je zo'n grote broek aantrekt moet je ook zo sportief zijn om te reageren.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Tip: maak schijfruimte vrij door logboeken van systemd te beperken
« Reactie #31 Gepost op: 2019/12/14, 09:30:38 »
Ik was even met Google Suite bezig en niet met het Forum; vanaf waar moet ik dan beginnen lezen ?


EDIT: Trim heeft niets te maken met Logboeken is het enige antwoord dan waarop ik ongelijk zou hebben ?

Fout: Trim 5 Gb na de ingreep van Pjotr heeft dus WEL gevolgen voor de RUIMTE VAN DE LOGBOEKEN origineel.

Maar omdat weer kinderlijkheid voorop staat, en GEEN Verantwoording ..... is dit al genoeg ? Maasnet ..... ????? Mooie kleuterhouding ;) .

Ik heb de methode trouwens ontdekt hoe die ruimte aan globale vrije ruimte toe te spelen.

Pjotr heeft gelijk : Trim heeft NIKS met logboeken te maken ..... maar WEL hoe je een grens trekt in een mapgrootte NIET vertelt over de negatieve impact  en NIET zegt hoe die ruimte terug nuttig te gaan gebruiken.

Dus de tipgever verzwijgt OPZETTELIJK de impact . En geeft GEEN verantwoording daarvoor; noch in beeld, noch in methode.

Er liegt hier iemand op dit forum en daarmee is voor mij DE KOUS AF: dat blog is NIET consequent en als liegen een deel is ?....... slechte tipgever noem ik dat.

Dus : Laat Pjotr maar verantwoorden  hoe hij aan die tip is gekomen enerzijds, en anderzijds wat daar het nut van is, logboeken ruimte beperken, en wat gebeurt met ZIJN TIP ivm SSD en dagelijkse Trim ?
Om vervolgens arrogant te gaan antwoorden ergens op die vraag: Google is uw vriend ? Onaanvaardbaar noem ik  dat  ;) Maar volg Pjotr zo veel je wilt .......................... ik weet nu 100% zeker dat hij tips geeft zonder te weten wat impact is op een systeem, en wat het *nut* ervan is ;) . Ik dacht nog voor jullie de terminalstring te geven om de begrensde ruimte aan globale vrije ruimte toe te voegen: maar met kinderen kan je beter misschien ze in hun groot eigen gelijk laten ;)
« Laatst bewerkt op: 2019/12/14, 10:06:53 door Joshua Orbit »

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Tip: maak schijfruimte vrij door logboeken van systemd te beperken
« Reactie #32 Gepost op: 2019/12/14, 09:46:46 »
Als je zo'n grote broek aantrekt moet je ook zo sportief zijn om te reageren.


Laat Pjotr eerst maar bewijzen ;)

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Tip: maak schijfruimte vrij door logboeken van systemd te beperken
« Reactie #33 Gepost op: 2019/12/14, 09:49:23 »
Niet echt. Je maakt eigenaarbeschikbaar wat alleen als root beschikbaarheid is. Met Trim ziet trim ongedefinieerde ruimte en voegt die dan toe aan 'beschikbare ruimte' dat is wat trim doet.
En wat je daar zegt klopt niet vanadium: met Pjotr's tip ga je een lijn trekken in de beschikbare ruimte : geen logboeken meer !
Goed gezien: maar dat betekent NIET dat je recht hebt op die ruimte zonder root. Door 'onbeschikbaar' te tonen aan trim voegt die dat netjes toe aan beschikbaar of eigenaar. Dat zie je inderdaad niet op dat plaatje : maar kijk in je schijf de grootte van de bestanden. Daarom ik zei in antwoord, dat als je trimt (wat dagelijks kan ingesteld zijn door zijn zelfde blog dat dat ook adviseert ivm SSD) er wonderbaarlijk zowaar 5Gb uit de lucht anders beschikbaar wordt ..... en waarom een grens (zonder de tip hoe het ongedaan maken) trekken als je dan niet ineens ook beschikbaar maakt ? Als Trim inderdaad NIETS aan Pjotr zijn tip bijbrengt klopt dat, maar weet Pjotr ook dat zijn SSD handleiding dagelijkse trim adviseert ? Welnu ik dacht: ik doe het ineens manueel. En ja op mijn mini hard disc van 30Gb *kan*misschien die tip een uitweg zijn om tijd te kopen en tijdig te migreren naar een formaat hoger volumedisc. Waarom ? Cloudcomputer Ubuntu ;)

Ik zou trouwens graag willen zien van mensen die a) de tips hebben toegepast en b) ook getrimt hebben (om gelijk welke reden) .
Maar in dat schijfgebruik kan je links klikken en rechts (redelijk flauw te zien) uitlichten in de balkstructuur. Het kan niet anders zijn dan dat je VAR (ook uitgeklikt in de stamboom van schijfgebruik) daar kleiner is dan bij mijn plaatje. Je moet nu geen 100000 plaatjes gaan oploaden, maar kijk eens zelf of het zo is én, of verschilt.
Behalve dat je een topic kaapt, kan ik hier wederom geen touw aan vastknopen...

Begrijpend lezen is niet je ding echt eh ;)

Trouwens: dit is Tips en Trucs ...... Ik kaap niet wat onvolledig en boertige copy/paste is van andermans expertise al 1 en 2 nog meer vind ik het bijzonder arrogant te liegen in de reacties dat het niets met logboeken te maken heeft : klopt, maar de RUIMTE van de logboeken is daarmee permanent klein door Pjotr zijn enthousiasme. Bovendien is klein maken van wat 5Gb groot is DOM zonder een verantwoording te geven wat de gevolgen zijn. Slechte argumentatie ook dat 'logboeken' journals of wat dan ook kunnen zijn en, neen .... het gaat daar niet over. Maar je kan expres slecht lezen natuurlijk zoals je zelf ook doet.
« Laatst bewerkt op: 2019/12/14, 09:59:43 door Joshua Orbit »

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Tip: maak schijfruimte vrij door logboeken van systemd te beperken
« Reactie #34 Gepost op: 2019/12/14, 09:56:25 »
@Josuah ik volg helemaal niet.  Volgens mij haal je daar toch wat dingen uit elkaar. Of je nu wel of niet je SSD trimt, je zal daarvan geen enkel effect zien op Schijfgebruik. "trim" speelt zich af op een lager niveau, ter hoogte van de hardware, en heeft dus geen enkele interactie met je bestandssysteem,  bestandsstructuur en vrije/gebruikte ruimte daarop.

Niet echt. Je maakt eigenaarbeschikbaar wat alleen als root beschikbaarheid is. Met Trim ziet trim ongedefinieerde ruimte en voegt die dan toe aan 'beschikbare ruimte' dat is wat trim doet.
En wat je daar zegt klopt niet vanadium: met Pjotr's tip ga je een lijn trekken in de beschikbare ruimte : geen logboeken meer !
TRIM. heeft. niets. te. maken. met. logboeken.

Hip hip hoera .... maar wel op de ruimte waar jij even een grens gaat trekken om 'log' 'var' en journals.  (dat zijn dus technisch ook logboeken ;) ) "Google is uw vriend" na een Trim ? Wees eens volwassen ;)
« Laatst bewerkt op: 2019/12/14, 10:10:58 door Joshua Orbit »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Tip: maak schijfruimte vrij door logboeken van systemd te beperken
« Reactie #35 Gepost op: 2019/12/14, 10:19:01 »
Nu wordt hier te veel op de man gespeeld, door diverse leden.

Daarom een slotje.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.