Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Lubuntu 16.04 live CD error melding op HP mini110  (gelezen 528 keer)

Offline Tetje

  • Lid
    • opnieuwgestart (Christelijke Blog)
Lubuntu 16.04 live CD error melding op HP mini110
« Gepost op: 2016/05/23, 22:26:47 »
Hallo

Op mijn HP mini110 heb iksuccesvol Xubuntu 16.04 en Ubuntu 14.04 geinstalleerd en succesvol werken.

Maar nu wil ik kijken of lubuntu 16.04 fijner werkt.
Maar ikkrijg in LiveCD mode een error melding:

[........]b43-phy0 error: Firmware file "B43/ucode15.fw" not found
[........]b43-phy0 error: Firmware file "B43-opn/ucode15.fw" not found
[........]b43-phy0 error: You must go to http://wireless.kernel.org/en/users/Drivers/b43#devicefirmware and download the correct firmware for this driver version. Please carefully read all instructions on this website.

Hij blijft hangen en gaat niet verder met booten van deze of een andere USB-stick met Lubuntu 16.04.
Een andere PCshuttleX (heeft geen wifi) boot wel deze livecd USB en is ook succesvol er mee geinstalleerd.

Hoe is dit op te lossen? Waarom lukte Xubuntu 16.04 wel en Lubuntu 16.04 niet?
DELL Insparion 530 4GRAM 500GB + 1Tb HDD Dualboot Ubuntu 18.04 & Win7
HP 8510 : Linux Mint 18.2 xfce 64b  4GRam  128G SSD (Prive Laptop)
Packet Bell Dot_SE-750NL Dualboot Ubuntu 18.04 & Win10 2GRam test-netbook

Re: Lubuntu 16.04 live CD error melding op HP mini110
« Reactie #1 Gepost op: 2016/05/23, 22:58:20 »
Hoe is dit op te lossen? Waarom lukte Xubuntu 16.04 wel en Lubuntu 16.04 niet?
Omdat Lubuntu die drivers niet standaard aan boord heeft en Xubu kennelijk wel. Op te lossen door in Lubuntu die drivers handmatig toe te voegen. Volg de aanwijzingen in de link die je geeft.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Lubuntu 16.04 live CD error melding op HP mini110
« Reactie #2 Gepost op: 2016/05/24, 05:29:46 »
Zet je wireless eens uit, als je een knop/of toetsencombinatie hebt, en reboot eens.(of in bios uitzetten).

Offline Tetje

  • Lid
    • opnieuwgestart (Christelijke Blog)
Re: Lubuntu 16.04 live CD error melding op HP mini110
« Reactie #3 Gepost op: 2016/05/24, 08:16:07 »
Hoe is dit op te lossen? Waarom lukte Xubuntu 16.04 wel en Lubuntu 16.04 niet?
Omdat Lubuntu die drivers niet standaard aan boord heeft en Xubu kennelijk wel. Op te lossen door in Lubuntu die drivers handmatig toe te voegen. Volg de aanwijzingen in de link die je geeft.

Dat is nu net het probleem,
Lubuntu liveCD klomt met de taal keuze menu, vervolgens de keuze uit uitproberen, installeren, etc...
Vervolgens zou bij uitproberen Lubuntu moeten booten, maar dat gebeurt niet, Lubuntu blijft hangen op de bovenstaande errors.
Start dus niet door.


Ook Wifi uitschakelen mbv schakelaar geeft geen gewenste resultaat.
DELL Insparion 530 4GRAM 500GB + 1Tb HDD Dualboot Ubuntu 18.04 & Win7
HP 8510 : Linux Mint 18.2 xfce 64b  4GRam  128G SSD (Prive Laptop)
Packet Bell Dot_SE-750NL Dualboot Ubuntu 18.04 & Win10 2GRam test-netbook

Re: Lubuntu 16.04 live CD error melding op HP mini110
« Reactie #4 Gepost op: 2016/05/26, 00:40:23 »
Ik heb exact dezelfde netbook, en bij de vorige Lubuntu-versie toentertijd (mei 2014) ervaarde ik exact hetzelfde probleem. Ik heb me er verder niet meer in verdiept, want ik moest snel een systeem op dat netbookje hebben. En inderdaad: het lukte inderdaad wèl zonder problemen met Xubuntu. En die staat er nog steeds op, en draait ook nog steeds als de brandweer.

Zonder de nodige kunst-en-vliegwerk zul je op dat bakkie dus niet fatsoenlijk Lubuntu kunnen installeren, tenzij je er extra moeite in wilt steken. Het kan dus wel, maar met omwegen, enige hindernissen en wat geduld.

Je moet maar even kijken of je het dit waard vindt. Lubuntu werkt fijn (heb het nog op twee andere computers draaien), maar het draait niet specifiek fijner dan bijvoorbeeld Xubuntu of Ubuntu MATE. Het is wèl ietsje lichter in resources, maar qua responssnelheid van de software is dat verschil uiteindelijk verwaarloosbaar (sprekend vanuit de praktijk).  ;)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline Tetje

  • Lid
    • opnieuwgestart (Christelijke Blog)
Re: Lubuntu 16.04 live CD error melding op HP mini110
« Reactie #5 Gepost op: 2016/05/26, 10:26:42 »
Ik heb exact dezelfde netbook, en bij de vorige Lubuntu-versie toentertijd (mei 2014) ervaarde ik exact hetzelfde probleem. Ik heb me er verder niet meer in verdiept, want ik moest snel een systeem op dat netbookje hebben. En inderdaad: het lukte inderdaad wèl zonder problemen met Xubuntu. En die staat er nog steeds op, en draait ook nog steeds als de brandweer.

Zonder de nodige kunst-en-vliegwerk zul je op dat bakkie dus niet fatsoenlijk Lubuntu kunnen installeren, tenzij je er extra moeite in wilt steken. Het kan dus wel, maar met omwegen, enige hindernissen en wat geduld.

Je moet maar even kijken of je het dit waard vindt. Lubuntu werkt fijn (heb het nog op twee andere computers draaien), maar het draait niet specifiek fijner dan bijvoorbeeld Xubuntu of Ubuntu MATE. Het is wèl ietsje lichter in resources, maar qua responssnelheid van de software is dat verschil uiteindelijk verwaarloosbaar (sprekend vanuit de praktijk).  ;)

Oke, het is dus een bekend probleem bij deze type netbookjes.
Ik had namelijk Lubuntu willen testen op dit netbookje t.o.v. Xubuntu en Ubuntu. Ik had namelijk verwacht dat Lubuntu sneller zou zijn op dit netbookje dan Xubuntu.

Ubuntu Mate 16.04 heb ik een keer op een Laptop geprobeerd, maar deze raakt me niet echt, ik heb daar geen klik mee, in tegenstelling tot Ubuntu, Xubuntu en Lubuntu.

Maar omdat dit dus een bekend probleem is, dat bij dit type netbookje hoort, zal ik het als opgelost beschouwen.

Dank je Marqeaux
DELL Insparion 530 4GRAM 500GB + 1Tb HDD Dualboot Ubuntu 18.04 & Win7
HP 8510 : Linux Mint 18.2 xfce 64b  4GRam  128G SSD (Prive Laptop)
Packet Bell Dot_SE-750NL Dualboot Ubuntu 18.04 & Win10 2GRam test-netbook