Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Partitie onbruikbaar  (gelezen 3499 keer)

Partitie onbruikbaar
« Gepost op: 2008/03/24, 21:59:59 »
Vandaag PC opgeschoond en opnieuw harde schijf ingedeeld en wel als volgt:

C: WinXP groot 29gb
D: Temp groot 40 gb
E: Data 20 gb
F: Data Koen 30 gb
G: Data Anneke 30 gb
H: Data Ronald 86 gb

C, D en E zijn primaire partities. F, G en H uitgebreide partitie.

Nu wil ik Ubuntu via LiveCD installeren. Alles gaat goed tot het vrijmaken van partities. Ik geef bij partitie D aan om 20 gb vrij te maken. Dit gaat goed echter als melding komt onbruikbaar" ipv free space.

Hoe dit op te lossen, waar ligt dit aan?

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Partitie onbruikbaar
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/24, 22:27:01 »
Als ik het goed begrijp wil je Ubuntu op wat je nu partitie D noemt zetten? De schijfindeler ziet echter dat er geen vrije ruimte is (alle partities hebben een filesystem blijkbaar). Je kunt het best met een partitie-editor naar keuze D eenvoudigweg verwijderen, dan ziet Ubuntu deze weer als beschikbaar.
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Partitie onbruikbaar
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/24, 22:32:54 »
Zoals in de handleiding staat geschreven wil ik de D schijf vrijmaken voor Ubuntu. De habdleiding wordt de C drive hiervoor gebruikt. Dus ik begrijp niet waarom het niet met D lukt. Je stelt dus voor schijf te deleten en de vrije ruimte direct door Ubuntu laten gebruiken?

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Partitie onbruikbaar
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/24, 22:38:50 »
Klopt! Als alternatief kan je het partitie-type op ik geloof nr. 83 uit m'n hoofd, zetten (wintendo partitie-editors kennen dat type echter soms niet). In dat geval zal de schijfindeler vragen om die partitie te herformatteren. Maar gewoon verwijderen is het simpelst denk ik.
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Partitie onbruikbaar
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/24, 22:41:49 »
De vraag blijft waarom lukt het niet met 3 primaire partities (C, D en E) en een uitgebreide partitie (F, G en H)?

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Partitie onbruikbaar
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/24, 22:44:10 »
Ik denk dat het wel lukt, je moet alleen wel vrije ruimte hebben en die is er momenteel niet ... Extended partities e.d. is geen enkel probleem op zich.
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Partitie onbruikbaar
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/24, 22:47:02 »
Vrije ruimte wat bedoel je hiermee? Schijf D is 40gb groot waarvan onbenut 39gb. Dus ruimte zat.

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Partitie onbruikbaar
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/24, 22:52:24 »
Da's precies wat ik bedoel: 1Gb van 40Gb gebruikt op D, met andere woorden, die partitie is gemarkeerd als zijnde in gebruik, waarschijnlijk met partitie-type Windows (weet niet welk nummer dat is). Met een partitie-editor VERWIJDER je dus die partitie, pas dan is de PARTITIE vrijgekomen. De ruimte BINNEN de partitie is op dit punt (installatie Ubuntu) totaal niet relevant.
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

JoeK

  • Gast
Partitie onbruikbaar
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/24, 23:50:30 »
IMHO zou ik zeggen: probeer eens de GPartEd live CD (downloaden en daarna branden). Je kunt dan, zonder dat je mounted partities benaderd, alle schijven met daarop bestaande partities bekijken en aanpassen.

'Onbruikbaar' kan voorkomen als bijv./oa. een mbr niet correct is geregistreerd of als er tijdens een eerdere schijf/partitie-bewerking iets is fout gegaan met het bestandssysteem.

1 stap tegelijk is mijn devies en na elke stap kijken of je resultaat hebt geboekt...!

Klaasvaak

  • Gast
Partitie onbruikbaar
« Reactie #9 Gepost op: 2008/03/25, 00:44:20 »
het zou natuurlijk een heel stomme vraag kunnen zijn, maar kan het er niet aan liggen dat de "d-schijf" niet gedefragmenteerd is?
Misschien staan de files van die éne gig wel volledig verspreid over de partitie.

Partitie onbruikbaar
« Reactie #10 Gepost op: 2008/03/25, 02:36:05 »
Je kan die D partitie gewoon toewijzen,
ik vrees echter dat je vergeet een vinkje te zetten om deze te formateren aan het einde van de wizard in Ubuntu.

En sja dan breekt hij af want Linux wil alleen op een ext formaat schijf staan.
Beste is nog ext3.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Partitie onbruikbaar
« Reactie #11 Gepost op: 2008/03/25, 06:16:55 »
@JoeK, zal GParted eens proberen.
@Klaasvaak, schijf is geformateerd.
@Gandyman, kan niet eens een vinkje zetten laat staan ext3 toewijzen. omschrijving na het vrijmaken is onleesbaar. Elke volgende actie is nioet mogelijk.

Partitie onbruikbaar
« Reactie #12 Gepost op: 2008/03/25, 09:03:05 »
Volgens mij is het hier vrij simpel wat er aan de hand is: je mag maar maximaal 3 primaire partities hebben, dus als je hda2 (da's linuxtaal voor D) krimpt, kan je op de vrijgekomen ruimte niet nog eens een primaire partitie maken.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Partitie onbruikbaar
« Reactie #13 Gepost op: 2008/03/25, 10:03:39 »
Dus dan toch D deleten en vrijgekomen ruimte gebruiken voor Ubuntu.

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Partitie onbruikbaar
« Reactie #14 Gepost op: 2008/03/25, 12:24:09 »
Ehhh had ik dat al niet es gezegd hier erreges ...
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl


Partitie onbruikbaar
« Reactie #16 Gepost op: 2008/03/25, 17:03:03 »
En het maximale aantal is 4 primaire partities.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Merel

  • Lid
Partitie onbruikbaar
« Reactie #17 Gepost op: 2008/03/25, 17:39:46 »
Citaat van: Gandyman
En het maximale aantal is 4 primaire partities.
Kwestie van de juiste terminologie te gebruiken : Mag men stellen zeggen dat een Extended partitie (ipso-facto) een "primaire partitie" is ? En bijgevolg als dusdanig wordt meegeteld bij de vier toegelaten ?
Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Partitie onbruikbaar
« Reactie #18 Gepost op: 2008/03/25, 17:41:37 »
Een extended partitie telt mee bij het aantal toegelaten partities.
Zie ook mijn wiki link.

Partitie onbruikbaar
« Reactie #19 Gepost op: 2008/03/25, 21:24:24 »
We dwalen af...

Jongens&meisjes laten we het ff simpel houden, dit is Livio_Livius zijn postje en hij heeft problemen met een partitie.

@Livio_Livius
Indien de live-cd je niet de mogelijkheid geeft om Ubuntu op D te installeren, download dan Gparted.
Op cd branden en ervan booten dit is namelijk ook een live-cd.

Nudan indien je zeker weet wat de D partitie is bekeken in Gparted wis je deze partitie.
Laat hem nu unallocated, doe er dus verder niets mee.

Pc rebooten en dan met de Ubuntu Live-cd.
Nu deze vrije ruimte kiezen en Ubuntu installeren.

Snelste en makkelijkste oplossing.

Het zal Ubuntu-Linux een worst wezen waar hij op staat, als hij maar HD ruimte heeft.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Merel

  • Lid
Partitie onbruikbaar
« Reactie #20 Gepost op: 2008/03/30, 14:47:59 »
Citaat van: Gandyman
.../...
Laat hem nu unallocated, doe er dus verder niets mee .../... PC rebooten en dan met de Ubuntu Live-cd. Nu deze vrije ruimte kiezen en Ubuntu installeren.
.../...
Als Ubuntu installatie geen partitionering moet maken zal dit vermoedelijk zonder horten gaan.
Citaat van: Gandyman
Het zal Ubuntu-Linux een worst wezen waar hij op staat, als hij maar HD ruimte heeft.
Ik moet deze uitspraak wat nuanceren. Een mislukte installatie van Ubuntu via de Ubuntu life CD  was helemaal niet akkoord met mijn voorstellen. Na de "voorbereiding" tot partitionerinng waarbij Root en SWAP reeds waren  voorbereid en de toekomstige disk layout werd getoond, bleek dat die partitioneringspoging zomaar doodleuk de overblijvende vrije ruimte als NIET BRUIKBAAR verklaarde !

Hoewel er ruimte voldoende was om verder te werken. Die zogezegde onbruikbare vrije ruimte had trouwens geen enkel verschil met de reeds pas gebruikte en aanvaardde vrije ruimte.

Blijkt toch dat die worst enigszins wat moet worden opgewarmd alvorens ze te slikken. :)
Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

Partitie onbruikbaar
« Reactie #21 Gepost op: 2008/03/31, 02:54:59 »
Met worst bedoel ik primair, secondair , uitgebreid maakt niet uit.
Linux kan je overal op pleuren werkt altijd.

Prob is dat de ingebouwde Gparted een beetje de uitgeklede versie is.
En ander prob is dat ik niet zelf achter jouw pc zit ?
Denk zelfs dat je verbaasd zal zitten kijken als je op een party iemand Ubuntu op je pc ziet installeren terwijl het jouw niet lukte....

Enyway

Download de standalone Parted Magic live-cd.
###########
Gparted Website
Gparted Download
###########
Parted Magic website

Download Gparted of Parted Magic en brand het op CD.
Vervolgens moet je booten vanaf de CD om je Harddisk te bewerken, in dit geval een partitie kleiner maken zodat je ruimte krijgt om Ubuntu op te installeren.

Laat de partitie unallocated zodat Ubuntu die ongebruikte schijf ziet.

Eigenlijk zit jouw probleem misschien dat je niet alleen veel partities hebt maar meerdere HDtjes.

nu zou de beste truc zijn het boot gedeelte ( 200 mb groot) op de C:/ schijf te zetten.
Hoeft niet maar zou misschien wel het beste werken.

nogmaals probeer het maar zonder, want indien je dit gaat doen kost het je meer werk.
Als het goed verandert hij de MBR in de maste schijf waardoor grub zichzelf wel vind op die voormalige D schijf.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Merel

  • Lid
Partitie onbruikbaar
« Reactie #22 Gepost op: 2008/03/31, 19:06:39 »
Citaat van: Gandyman
En ander prob is dat ik niet zelf achter jouw pc zit ? Denk zelfs dat je verbaasd zal zitten kijken als je op een party iemand Ubuntu op je pc ziet installeren terwijl het jouw niet lukte..
Bedankt voor de aangereikte info, maar die was er niet bij nodig. Uit mijn schrijven kon je immers  onmogelijk afleiden dat mijn Ubuntu installatie reeds sucesvol was gebeurd.  Sorry dus.

Mocht het je interesseren wat er is mis is gegaan, (dus bij mijn eerdere mislukte installatie) :
Ga eventueel naar mijn topic http://forum.ubuntu-nl.org/topic/23860
Klik daar op een van beide links in de topicstart.

Een voorbeeld van hoe je met een onaangepaste partitionering WEL op een probleem kan botsen wordt daar beschreven. Men kan toch niet verwachten dat Ubuntu installaties ALLEMAAL lukken ? En deze mislukking was dus WEL verbonden aan een aspect van partitionering welke de installatie van Ubuntu  niet aankon.

Het installatie programma geeft ook geen reden op waarom het een "gedeelte" van de vrije ruimte plots ONBRUIKBAAR had verklaard, nadat het deze vrije ruimte pas voordien had goed bevonden en gebruikt.

(Voor alle duidelijkheid : de installatie IS reeds gemaakt)
Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

Partitie onbruikbaar
« Reactie #23 Gepost op: 2008/03/31, 19:24:27 »
jaja geeft nix dat je reeds klaar bent, echter dit is dan weer info  leesvoer voor toekomstige mensen.

Ik weet dat de ingebouwde Gparted soms spookt.
Heb het zelf ook meegemaakt, echter ik weet ook dat het wel eens lag aan een vinkje of misschien de volgorde van werken.

Ik ben en blijf er daarom een voorstander van ( ook voor in de huidige How To's) de mensen te adviseren de partitie's met een Gparted cd te lijf te gaan.
Zelf nog nooit meegemaakt dat dit niet goed ging, in tegenstelling to de Gparted in Ubuntu.

En wat ik mis is windo goed afsluiten, omdat dit ook voor problemen kan zorgen indien je achteraf Ubuntu erop wilt installeren.

Maagoe

Voor nu is het gelukt, zoals altijd alles lukt....

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D