Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Harde schijf wordt niet herkend  (gelezen 6934 keer)

Offline vissertw

  • Lid
Harde schijf wordt niet herkend
« Gepost op: 2014/07/14, 11:47:54 »
Goedemorgen,

Wat is er aan de hand, ik heb een laptop MSI CX600 waarvan het systeem zegt dat de harde schijf bezig is het te begeven. Ik zit momenteel in Zweden en heb daar bij een internetfirma een nieuwe besteld, nog contact met ze gehad omdat ze voor deze laptop meerder keuzes hadden, kreeg ik als antwoord u moet deze nemen, dat vinden wij de beste keus, een Hitachi Z7K500.
Ik heb hem erin geplaatst, de installatieschijf van Gnome 14.04 erbij en, de harde schijf wordt niet herkend.
Nou heb ik al het een en ander zitten lezen en begrepen dat ik eerst moet formatteren en mounten, klopt dit en zo ja, hoe dan?
Nog een vraag is BIOS instellingen, moet daar mogelijk iets in veranderd worden zodat de schijf wel wordt herkend en ik lees ook iets over een juiste poort?

Ik werk nu dus via de probeerfunctie van de installatieschijf, de nieuwe harde schijf zit in de laptop gemonteerd, zou GParted de harde schijf nu zonder meer moeten zien,  daar staat alleen /dev/srOp1 en in Disks wordt hij ook niet getoond.

Ik ben niet bekend met BIOS maar heb er wel zitten kijken en er valt mij iets op:

Serial ATA         Hard disk
Device                Hard disk
Vendor               HGST                  Inderdaad het merk van de nieuwe harde schijf
Size                      8.4 GB                Terwijl het een 500 GB schijf is

Maar hij staat dus wel in de BIOS alleen niet goed en de installatie schijf herkent hem niet

Groeten,

Ton.
« Laatst bewerkt op: 2014/07/14, 12:14:32 door vissertw »

Offline vissertw

  • Lid
Re: Harde schijf wordt niet herkend
« Reactie #1 Gepost op: 2014/07/14, 13:05:18 »
Ja femke 98,

Maar hij wordt in Gparted niet getoond, alleen in de BIOS vind ik hem nu zoals ik hierboven heb beschreven.

Ton.

Offline vissertw

  • Lid
Re: Harde schijf wordt niet herkend
« Reactie #2 Gepost op: 2014/07/14, 13:45:46 »
Dat van dat SSD wist ik niet, had dat dan wel plug and play geweest zo te zeggen?

Offline vissertw

  • Lid
Re: Harde schijf wordt niet herkend
« Reactie #3 Gepost op: 2014/07/14, 15:44:14 »
Ik ben iets verder, ik heb in de BIOS de instellingen zoals ze bij de oude schijf stonden ook toegepast bij de nieuwe. En nu staat de nieuwe netjes in de BIOS vermeld met de juiste grootte, 500.1 BG maar in Disks en GParted wordt hij nog steeds niet gevonden. Dus komt de installatie ook (nog) niet verder ook die vindt geen schijf groter dan 6.0 GB.
Moet ik toch in het terminaalvenster formatteren en mounten, en zo ja, hoe doe ik dat dan?

Nou, ik dacht dat ik iets verder was, maar het rare is dat de oude harde schijf steeds met dezelfde instellingen in de BIOS zichtbaar is en de nieuwe is er soms helemaal niet, niet gevonden, de andere keer staat hij er als 8.4 GB en soms ook zoals het hoort, als 500 GB.
Kan iemand mij uitleggen hoe het komt dat daar steeds dingen in veranderen?

Ton.
« Laatst bewerkt op: 2014/07/14, 16:46:45 door vissertw »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Harde schijf wordt niet herkend
« Reactie #4 Gepost op: 2014/07/14, 20:34:01 »
Probeer eens een bios reset(zie handleiding bios/laptop).
of
zet bios op optimize.


(Voor installeren zet harde schijf controller op AHCI.)

Offline vissertw

  • Lid
Re: Harde schijf wordt niet herkend
« Reactie #5 Gepost op: 2014/07/15, 08:22:18 »
Nou Jan,

Een bijkomend probleem is het feit dat ik hier wel een werkend systeem moet houden.
Een Bios reset weet ik niet hoe dat werkt, BIOS op optimize zetten heb ik nog niet kunnen vinden ende harde schijf controller op AHCI zetten waar en hoe doe je dat?
Er was mij min of meer verzekerd dat het plug and play zou zijn, maar dat valt dus tegen.

Ton.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Harde schijf wordt niet herkend
« Reactie #6 Gepost op: 2014/07/15, 08:42:12 »
Zit de nieuwe schijf nu in vervanging van de oude of zit de oude er ook nog in? Toon eens hoe linux de anwezige schijven ziet me thet terminalcommando
sudo fdisk -l

Offline vissertw

  • Lid
Re: Harde schijf wordt niet herkend
« Reactie #7 Gepost op: 2014/07/15, 08:58:17 »
Nee, er kan maar een schijf in, ik draai nu weer met de oude waarvan er meldingen zijn dat hij het begint te begeven.
Ik zal vandaag nog een keer wisselen en dan met de installtieschijf opstarten en dat commando geven, dan meld ik mij weer.

Ton.

Offline vissertw

  • Lid
Re: Harde schijf wordt niet herkend
« Reactie #8 Gepost op: 2014/07/15, 11:04:46 »
Er wordt niets herkend, geen schijf weergegeven.  bij GParted krijg ik de volgende melding:

The driver descriptor says the physical block size is 512 bytes, but Linux says it is 2048 bytes.

Het zegt mij niets, iemand enig idee wat dit betekent?

Ton

Offline vissertw

  • Lid
Re: Harde schijf wordt niet herkend
« Reactie #9 Gepost op: 2014/07/15, 14:08:57 »
Zo heb ik het ook gedaan, resultaat geen harde schijf.
En ik wil niet zoveel met instellingen zitten schuiven dat ik straks ook de oude harde schijf niet meer aan de gang krijg.

Ton.

Offline vissertw

  • Lid
Re: Harde schijf wordt niet herkend
« Reactie #10 Gepost op: 2014/07/16, 09:00:47 »
Ik heb contact gehad met de leverancier, zijn vraag was of de schijf zichtbaar is in de BIOS, antwoord nee.
Zijn reactie was dat het dan mogelijk een maandagmorgen model is en er is een nieuwe onderweg.
Wordt vervolgd,

Ton.

Offline vissertw

  • Lid
Re: Harde schijf wordt niet herkend
« Reactie #11 Gepost op: 2014/07/16, 20:12:35 »
Ja, temeer omdat ik ook aangaf dat de oude harde schijf wel steeds herkend werd na aansluiten. Maar er komt zonder gezeur een nieuwe, netjes.
Probleem is dat we ergens in Zweden zitten midden in het bos aan een meer zonder adres, het pakje wordt bezorgd bij de dichtstbijzijnde supermarkt 35 km verderop maar zodra we het hebben opgehaald zal ik laten weten  of de tweede nieuwe harde schijf wel wordt herkend.

Ton.

Offline vissertw

  • Lid
Re: Harde schijf wordt niet herkend
« Reactie #12 Gepost op: 2014/07/18, 08:58:16 »
Goedemorgen,

Ik heb inmiddels een nieuwe harde schijf toegestuurd gekregen maar hetzelfde verhaal.
Wat mij opvalt is hetvolgende als GParted wordt geopend:

  The driver descriptor says the physical block size is 512 bytes, but Linux says it is 2048 bytes.
Can't have a partition outside the disk!

Zegt dit iemand iets? Alle hulp is welkom!

Ik ga de eerste harde schijf aan de leverancier terug sturen en hem hartelijk bedanken voor de service.
Ik ga er toch niet van uit dat ik twee maandagmorgen modellen achter elkaar heb gekregen.

Ik werk nu vanaf de Live CD maar als ik de oude oorspronkelijke harde schijf terug monteer start de PC weer op weliswaar met een melding dat de disk mankementen vertoont.

Groeten,

Ton.

« Laatst bewerkt op: 2014/07/18, 09:40:18 door vissertw »

Offline vissertw

  • Lid
Re: Harde schijf wordt niet herkend
« Reactie #13 Gepost op: 2014/07/18, 11:54:20 »
Nee, de harde schijf wordt helemaal niet getoond in GParted, ik ga nu naar de links kijken.

Zover bedankt,

Ton.

Offline vissertw

  • Lid
Re: Harde schijf wordt niet herkend
« Reactie #14 Gepost op: 2014/07/18, 13:23:50 »
Ik begin nu iets te zien, ik heb in GParted twee dingen staan,

/dev/srOp1                 met een waarschuwingsdriehoek, filesystem unknown, 3,62 GiB, boot, hidden

daaronder

unallocated 770.62 MiB

Als ik nu die bovenste selecteer, kan ik via het tabblad Partition Format to geven, bijvoorbeeld ext4.

Is het dan opgelost of moet ik eerst iets met die unallocated doen?

Ik krijg het idee dat we een oplossing naderen, of ben ik nu te optimistisch?

Bij nader inzien, of is dit de Live CD die ik zie?

Ton.
« Laatst bewerkt op: 2014/07/18, 13:30:32 door vissertw »

Offline vissertw

  • Lid
Re: Harde schijf wordt niet herkend
« Reactie #15 Gepost op: 2014/07/18, 13:37:26 »

Een moederbord wat eSATA ondersteund, heeft ook een BIOS die dat doet. Zet in de BIOS de ‘SATA mode’ op AHCI (Advanced Host Controller Interface). Na het wijzigen van de setting in de BIOS hoeft Ubuntu niet opnieuw geïnstalleerd te worden.

Ik vind in de BIOS helemaal geen SATA mode en ook geen AHCI.

De oude harde schijf staat wel een SerialATA logo op, de nieuwe zie ik een Advanced AF Format logo op staan.

Ton.

Offline vissertw

  • Lid
Re: Harde schijf wordt niet herkend
« Reactie #16 Gepost op: 2014/07/18, 16:09:20 »
Ik denk dat we nu wel met zekerheid kunnen stellen dat mijn probleem ligt in het feit dat het Advanced AF Format schijven betreft.
Nu heeft Femke98 in een eerder stadium aangegeven dat een SSD  schijf een betere keus zou zijn.
Die firma waar ik besteld heb zeggen die ook te leveren voor mijn Laptop, een Kingston 300V  van 60GB, maar heb ik dan de garantie dat die wel gevonden wordt in de Bios en door de installatieschijf?

Groeten,

Ton.

Offline vissertw

  • Lid
Re: Harde schijf wordt niet herkend
« Reactie #17 Gepost op: 2014/07/18, 16:42:36 »
 Ik heb wel een screenshot gemaakt maar krijg hem hier niet in denk ik.

/home/ubuntu-gnome/Afbeeldingen/Screenshot from 2014-07-18 14:27:43.png

Mogelijk zie je iets.

Mijn probleem is een beetje dat ik hier zeer afgelegen in Zweden zit en meer afhankelijk van een werkende computer ben dan thuis in Nederland, we hebben hier geen  geen adres en moeten 35 km rijden om een pakje op te halen of weer weg te brengen ,dus als nze nog een keer bereid zijn om iets op te sturen moet ik er wel zeker van zijn dat dat gaat werken.

Ik ben wel blij met jouw hulp,

Groeten,

Ton.


Offline vissertw

  • Lid
Re: Harde schijf wordt niet herkend
« Reactie #18 Gepost op: 2014/07/18, 16:45:43 »
https://sites.google.com/site/computertip/ssd

Als ik dit verhaal lees twijfel ik toch een beetje om zo een SSD te nemen tenzij jij zegt dat het plug and play is.

Ton.

Offline vissertw

  • Lid
Re: Harde schijf wordt niet herkend
« Reactie #19 Gepost op: 2014/07/19, 07:54:19 »
Goeiemorgen,

Nee, ik geef niemand de schuld hoor!

Maar dat laatste citaat, over UEFI en AHCI die termen kan ik niet vinden in de BIOS hoor, toch zit  er een SATA harde schijf in.

Deze laptop is van 2009, als we weer thuis zijn zal ik eens proberen een update voor de BIOS te vinden, hier ga ik dat niet proberen.

Ik heb de leverancier gevraagd of hij deze keer een gewone SATA schijf wil opsturen en desnoods doe ik het de zomer uit met de oude die fouten aangeeft, iets met remapping, maar het nog steeds doet op een enkele keer vastzitten na.

Zover bedankt voor de hulp,

Prettig weekend,

Ton.