Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: dual boot op twee schijven  (gelezen 645 keer)

rrrrrrrr

  • Gast
dual boot op twee schijven
« Gepost op: 2007/11/29, 12:05:25 »
Mogge,
Ik heb een pc met een ide en sata schijf. Op de sata staat winXP en op de ide heb ik ubuntu7.10 geinstalleerd. De GRUB is waarschijnlijk op de ubuntu/ide schijf gezet want ik moest in BIOS de ide als opstartschijf aangeven. Dan start hij op met GRUB en kan ik kiezen tussen windows of ubuntu. Als ik dat niet doe start hij op van de SATA met winXP. Het liefst wil ik echter met sata opstarten, is namelijk sneller. Als ik echter elke keer opstart en dan eerst in BIOS kies voor schijf gaat hij in windows schijfcontrole doen. Kan ik GRUB op één of andere manier op de sata schijf zetten? Als ik windows weghaal uit GRUB heb ik echt twee aparte systemen maar hij doet nog steeds elke keer schijfcontrole in windows. Iemand enig idee.
Grr
Rrr

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
dual boot op twee schijven
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/29, 12:23:47 »
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/overig/grubherstel/

Geef dan wel de goede drives/partities aan:
root (hd1,x) x is waarschijnlijk ook 1, maar  dat moet je even uitzoeken.

Kies wel voor: setup (hd0)

rrrrrrrr

  • Gast
dual boot op twee schijven
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/29, 13:38:04 »
Dankjewel,
Hier had ik ook al aan zitten denken alleen ben ik bang dat die ouwe GRUB ook gewoon blijft staan op die ide/ubuntu schijf en als ik dan vanuit de nieuwe GRUB op de sata/winXP opstart hij die ouwe GRUB tegenkomt en daar ook iets mee wil doen.
Voor de zekerheid nog even dit. Mijn ide schijf heet hda(1, 2 en 5) en mijn sata sda(1) dat wordt dan dus hd0(0, 1 en 4) en hd1(0)? Met root (hd1,0) vertel ik dan aan de pc dat de ubuntu/sata schijf nu hd0 wordt en met setup (hd0) dat de GRUB in de ouwe hd(0) komt? Ik ben bang dat dat niet gaat werken want in BIOS is hda schijf 0 en sda schijf 1, dat is niet om te draaien alleen de startvolorde. menu.1st staat dat ook zo.
Bvd
Rrr
Misschien nuttig om er even bij te vertellen dat dus in BIOS automatisch de de hda schijf 1(0) is en de sda schijf 2(1). Ik draai de opstartvolgorde om maar bij het opstarten geeft hij nog steeds aan dat de ide voor de sata komt.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
dual boot op twee schijven
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/29, 14:39:35 »
Verander de opstartvolgorde in je bios, zodat de sata schijf als eerste opstart na de cdrom.
Hierna moet je opstarten vanaf de live cd.
Volg nu wat er in dit topic staat:
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/17514
(post van defrysk)