Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Guldenteken.  (gelezen 27634 keer)

Guldenteken.
« Gepost op: 2009/10/19, 20:01:09 »
We werken alweer zo lang met de euro, dat we de gulden inmiddels vergeten zijn. Toch steekt die soms de kop op. Weet iemand nog waar dat guldens-teken op het toetsenbord te vinden is?
« Laatst bewerkt op: 2009/10/21, 11:46:31 door HermanDegenhart »

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: guldensteken.
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/19, 20:13:38 »
Ik meende dat je op je taakbalk "speciale tekens" in kan voegen. Dat bied een antwoord denk ik.

Offline ivo

  • Lid
Re: guldensteken.
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/19, 21:57:43 »
Dat deden we toch gewoon zo:

FL. 100,=
fl. 100,=


Dat dacht ik ook. Guldensteken?????
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Re: guldensteken.
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/19, 22:23:17 »
Natuurlijk, je kan ook NLG schrijven of fl. Je kan ook USD schrijven maar er is ook het teken $. Ook voor het Britse pond is zo'n teken dat ik nu even niet vinden kan. Ook voor Euro kan je gewoon e invullen, maar € vind ik toch mooier. Zo is er ook een teken voor gulden. Een schuine f of zoiets. Staat mooier. Vind ik.

Re: guldensteken.
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/19, 22:35:26 »
Die link had ik ook aangeklikt en daar staat ook dat teken, maar er staat niet bij waar ik dat teken op mijn toetsenbord vinden kan. Dat was mijn vraag.

Offline Floris

  • Lid
Re: guldensteken.
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/19, 22:48:52 »
Het gulden-teken zul je waarschijnlijk niet direct op je toetsenbord vinden, je moet hoe dan ook een code intoetsen.

Wat betreft de alt-codes: ten eerste werkt dit bij mij niet, ten tweede is het beschikbare karakterset dan nog altijd relatief klein.

GNOME (en misschien KDE?) de mogelijkheid om unicode in te voeren: type <ctrl>+<shift>+u (tegelijkertijd) en dan de code, gevolgd door <spatie>.  Let er op dat unicode in hexadecimale notatie wordt ingevoerd.  Het gulden-teken (ƒ) heeft code u+0192, type dus: <ctrl>+<shift>+u gevolgd door 192 en een spatie.  Unicodes kun je vinden via de karaktertabel: Applications > Accessories > Character Map.
Als je vraag beantwoord is, wees dan zo vriendelijk om de titel van je eerste post met "[OPGELOST]" te beginnen (klik op verander).

Offline HarzG

  • Lid
Re: gulden ƒ
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/19, 23:03:57 »
Tekstverwerker
Ga in OpenOffice naar het menu invoegen -> speciale tekens -> kijk of er een lettertype geselecteerd is (anders werkt het niet, gebruik bijv. Bitstream Vera Sans) -> blader naar het teken wat je wilt invoegen (de Florijn staat achter de ž, tekenset Latijn uitgebreid B) -> Ok. Dan staat het teken van je keuze in het document.

Algemeen
Als je bijv. de CTRL-SHIFT+u gebruikt, dan komt gewoon een "u" in beeld en je hoort een piep. Maar hierna kan je gewoon doortypen nl. 192 en dat laten volgen door een spatie of een enter. Dan heb je je ƒ.

Firefox
Overigens werkt in Firefox de ALT wat anders dan in een tekstverwerker. Met ALT+1 (wat hierna ook mag komen) beland je gewoon bij de 1e tab in Firefox. Helaas heeft Firefox in de default-instellingen niet door dat je een code invoert.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: guldensteken.
« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/19, 23:12:28 »
Heren en dame, allemaal bedankt. Ik begrijp dat het verdwijnen van de gulden nogal radicaal heeft plaatsgevonden.

Offline JvH

  • Lid
Re: (Opgelost) guldensteken.
« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/20, 08:58:50 »
Heb je toevallig een Compose key ingesteld? Dan kun je het guldenteken geloof ik ook maken met <compose>,<komma>,<F>

Re: (Opgelost) guldensteken.
« Reactie #9 Gepost op: 2009/10/20, 09:27:44 »
Neen, ik hoor nu pas over een compose key.

Offline Floris

  • Lid
Re: (Opgelost) guldensteken.
« Reactie #10 Gepost op: 2009/10/20, 14:10:28 »
Heb je toevallig een Compose key ingesteld? Dan kun je het guldenteken geloof ik ook maken met <compose>,<komma>,<F>
Bij mij werkt deze combinatie helaas niet, maar ik merk wel vaker dat compose-key-combinaties niet overeenkomen met wat mijn puter slikt…

Neen, ik hoor nu pas over een compose key.
Er is een help-pagina over: https://help.ubuntu.com/community/ComposeKey
De compose key is best handig, omdat hij intuïtiever werkt dan die getallen die je voor unicode nodig hebt.  Het voordeel van de unicode-methode is dat het alle karakters kan invoeren, dus ook het guldenteken.
Als je vraag beantwoord is, wees dan zo vriendelijk om de titel van je eerste post met "[OPGELOST]" te beginnen (klik op verander).

Re: (Opgelost) guldensteken.
« Reactie #11 Gepost op: 2009/10/21, 10:36:40 »
Ach, het lijkt er op toch.
btw, wie gebruikt nu eigenlijk FL. of fl. nog.

Oh ja, Herman.
Niet alleen Herman, ik heb ook nog wat oud geld.  8)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: (Opgelost) guldensteken.
« Reactie #12 Gepost op: 2009/10/21, 10:42:11 »
ƒƒƒƒƒƒƒƒƒƒƒƒƒƒƒƒ
ƒƒƒƒƒƒƒƒƒƒƒƒƒƒƒƒ
ƒƒƒƒƒƒƒƒƒƒƒƒƒƒƒƒ

Re: (Opgelost) guldensteken.
« Reactie #13 Gepost op: 2009/10/21, 10:55:06 »
Heer Lexaldo, hoe heeft u dat geflikt?

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: (Opgelost) guldensteken.
« Reactie #14 Gepost op: 2009/10/21, 11:03:03 »
Heer Lexaldo, hoe heeft u dat geflikt?
Op WIKI gezocht naar gulden en dat symbooltje aangetroffen en gekopieerd.
Het is een tekstsymbool (geen plaatje), dus er moet een manier zijn om het toe te wijzen aan een of andere toetscombinatie.
Er zullen ongetwijfeld leden zijn die weten hoe zoiets gaat.

Edit: ik zie nu dat Floris mij reeds voor was.
Wanneer dit teken vaak wordt gebruikt kan het handig zijn om een eenvoudigere toetscombinatie te creëren zoals <Windowstoets>+f of zo. Ik weet alleen niet hoe dat moet.
« Laatst bewerkt op: 2009/10/21, 15:21:11 door Lexaldo »

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Guldenteken.
« Reactie #15 Gepost op: 2009/10/21, 13:05:21 »
HermanDegenhart, hoe u het guldenteken kunt typen heeft Floris immers al in Antwoord #9 geschreven:

Het gulden-teken zul je waarschijnlijk niet direct op je toetsenbord vinden, je moet hoe dan ook een code intoetsen.
Het gulden-teken (ƒ) heeft code u+0192, type dus: <ctrl>+<shift>+u gevolgd door 192 en een spatie.

Dus........... houd de Ctrl- en de Shift-toets ingedrukt en typ achtereenvolgens de u, de 0, de 1, de 9 en de 2
U ziet dan op het beeldscherm staan: u0192
Laat de Ctrl- en de Shift-toets los en bovenstaande code verandert in een ƒ   ;)

Edit: wanneer u in OpenOffice.org een ƒ wilt hebben, dan moet u na het typen van de code en vóórdat u de Ctrl- en de Shift-toets loslaat, nog een Enter geven (of een spatie typen) om een ƒ op het scherm te krijgen.
« Laatst bewerkt op: 2009/10/21, 13:17:28 door Mikkel »

Offline Floris

  • Lid
Re: Guldenteken.
« Reactie #16 Gepost op: 2009/10/21, 14:36:54 »
HermanDegenhart, hoe u het guldenteken kunt typen heeft Floris immers al in Antwoord #9 geschreven:

Het gulden-teken zul je waarschijnlijk niet direct op je toetsenbord vinden, je moet hoe dan ook een code intoetsen.
Het gulden-teken (ƒ) heeft code u+0192, type dus: <ctrl>+<shift>+u gevolgd door 192 en een spatie.

Dus........... houd de Ctrl- en de Shift-toets ingedrukt en typ achtereenvolgens de u, de 0, de 1, de 9 en de 2
U ziet dan op het beeldscherm staan: u0192
Laat de Ctrl- en de Shift-toets los en bovenstaande code verandert in een ƒ   ;)

Edit: wanneer u in OpenOffice.org een ƒ wilt hebben, dan moet u na het typen van de code en vóórdat u de Ctrl- en de Shift-toets loslaat, nog een Enter geven (of een spatie typen) om een ƒ op het scherm te krijgen.
Het is zelfs nog iets makkelijker: je hoeft de ctrl en shift alleen ingedrukt te houden terwijl je de u typt, vervolgens mag je ook de nul weglaten.  Je moet inderdaad wel in OOo nog enter of spatie typen nadat je de cijfers getypt hebt.
Als je vraag beantwoord is, wees dan zo vriendelijk om de titel van je eerste post met "[OPGELOST]" te beginnen (klik op verander).

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: Guldenteken.
« Reactie #17 Gepost op: 2009/10/21, 15:23:25 »
Weet iemand hoe je Ubuntu moet instellen zodat <Windowstoets>+f dat guldensteken oplevert?

Re: Guldenteken.
« Reactie #18 Gepost op: 2009/10/21, 17:26:38 »
Niet de meest voor de handliggende oplossing http://www.howtogeek.com/howto/ubuntu/assign-custom-shortcut-keys-on-ubuntu-linux/ maar wel te doen.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Guldenteken.
« Reactie #19 Gepost op: 2009/10/21, 19:58:00 »
Je moet inderdaad wel in OOo nog enter of spatie typen nadat je de cijfers getypt hebt.
ook in firefox en gedit moet dat

Dan heb ik bijzondere versies van Firefox en Gedit. =D Zowel in dit tekstbericht (Firefox 3.0.14) als in Gedit (v.2.22.3) verschijnt de ƒ zonder een Enter of spatie na de code. Mét Enter of spatie trouwens ook. :D