Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: verhelp de melding "out of range" tijdens het opstarten  (gelezen 5608 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Tip: verhelp de melding "out of range" tijdens het opstarten
« Gepost op: 2012/07/16, 19:46:31 »
Een vervelend probleempje, dat zich op sommige computers voordoet: Ubuntu start weliswaar gewoon op, maar tijdens de opstart zie je de melding "out of range" verschijnen op het beeldscherm. Niet belangrijk, wel hinderlijk.  :evil:

Als volgt krijg je die melding weg:
https://sites.google.com/site/computertip/fouten#TOC-Beeldscherm-geeft-melding-out-of-range-tijdens-opstart

(punt 20, rechterkolom)

Doe er je voordeel mee!  :)

Re: Tip: verhelp de melding "out of range" tijdens het opstarten
« Reactie #1 Gepost op: 2012/07/16, 20:31:42 »
Bedankt! Heb er zelf al heel lang geen last meer van gehad, maar mocht ik weer een PC hebben met dat probleem, dan kan ik dit toepassen :)

Re: Tip: verhelp de melding "out of range" tijdens het opstarten
« Reactie #2 Gepost op: 2012/07/16, 21:48:37 »
Dit is geen alomvattende oplossing, sommige monitors ondersteunen namelijk bepaalde kleurdieptes niet, wat ook tot een out-of-range kan leiden. Zo maakte ik laatst een situatie mee waarin de monitor weigerde 24-bits kleuren te vertonen in een bepaalde resolutie.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: verhelp de melding "out of range" tijdens het opstarten
« Reactie #3 Gepost op: 2012/07/16, 22:37:33 »
Dit is geen alomvattende oplossing, sommige monitors ondersteunen namelijk bepaalde kleurdieptes niet, wat ook tot een out-of-range kan leiden. Zo maakte ik laatst een situatie mee waarin de monitor weigerde 24-bits kleuren te vertonen in een bepaalde resolutie.
Inderdaad, maar ik verwacht dat wel, dat *bijna* alle beeldschermen geen problemen zullen hebben met 1024x768 (of desnoods met 800x600, indien 1024x768 nog te hoog is gegrepen). Ook niet met de kleurdieptes, op die beeldverhouding.
« Laatst bewerkt op: 2012/07/16, 22:42:30 door Pjotr »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Tip: verhelp de melding "out of range" tijdens het opstarten
« Reactie #4 Gepost op: 2012/07/17, 00:22:06 »
Ook nog 2 tips van mij:

Je kan beter de regel met het hekje laten staan, als voorbeeld van hoe die regel eruit zou moeten zien. Of als voorbeeld van de standaardwaarde als je iets verandert. Dit werkt in bijna alle configuratiebestanden en je kan ook commentaar toevoegen op een nieuwe regel die begint met een hekje zodat je kan beschrijven wat een optie doet. Heel handig, want als je een paar maanden niet in die configuratie gekeken hebt ben je misschien wel vergeten wat het doet.

De kleurdiepte kan je ook opgeven, bijv:
GRUB_GFXMODE=1280x1024x24
Dat lost het probleem dat Cumulus007 aandraagt op.

En een extragratis bonustip ;)
Je kan ook meerdere resoluties opgeven, zodat hij een andere kan proberen als de eerste niet werkt.
GRUB_GFXMODE=1280x1024x16,800x600x24,640x480

Onze eigen wiki heeft ook uitgebreide pagina's over GRUB: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: verhelp de melding "out of range" tijdens het opstarten
« Reactie #5 Gepost op: 2012/07/17, 10:50:50 »
@Johan: dank!

Hiermee kan ik de handleiding verder verbeteren.  :)