Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: LineageOS op Samsung tablet installeren  (gelezen 11271 keer)

LineageOS op Samsung tablet installeren
« Gepost op: 2019/05/11, 11:34:50 »
Ik probeer LineageOS op een Samsung tablet te installeren, maar helaas lukt mij dit tot nu toe niet.
Diverse stappenplannen heb ik al geprobeerd, maar ergens doe ik iets fout.

Wie heeft hier ervaring mee en kan/wil mij helpen?


Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: LineageOS op Samsung tablet installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2019/05/11, 12:37:05 »
Hoi Vuurvosje,

Welk tablet?

Ik heb hier een lief oud Samsung Tab 7 tablet. Lukt me ook voor geen meter.

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

swake

  • Gast
Re: LineageOS op Samsung tablet installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2019/05/11, 12:41:31 »
Volgens wat ik op tweakers lees , kun je LineageOS alleen op Androïd mobiele telefoons installeren en ook maar op bepaalde toestellen .
https://tweakers.net/nieuws/149756/lineageos-16-op-basis-van-android-90-pie-komt-uit.html

Offline rico70

  • Lid
Re: LineageOS op Samsung tablet installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2019/05/11, 13:08:52 »
Voor de Tab S2 is er een versie
https://download.lineageos.org

DarkEra

  • Gast
Re: LineageOS op Samsung tablet installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2019/05/11, 13:13:19 »
Net als soms bij hulpvragen over linux distro's wordt er te weinig info gegeven....  Over welke tablet het bijvoorbeeld gaat zoals Just al aangaf, alleen "Samsung tablet" helpt niet echt. Dus welk type is het? In mijn geval betreft het een Galaxy Tab A 7.0 en zou ik specifiek moeten zoeken op het type SM-T280 maar daar is geen ROM voor van Lineage OS. Welke Lineage OS rom heb je gedownload want er zijn verschillende roms voor verschillende typen tablets en smartphones. Wat heb je al gedaan/geprobeert, welke tools en welke handleigingen etc. etc......
« Laatst bewerkt op: 2019/05/11, 13:20:42 door Maik »

Offline peer

  • Lid
Re: LineageOS op Samsung tablet installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2019/05/11, 15:50:12 »
ik heb een samsung tab 2 tablet en die draait al jaren op lineage (daarvoor op cyanagomed).
je moet eerst kijken welke lineage uitvoering je moet hebben. Dat komt heel precies. Voor de samsung tab 2 zijn er van lineage al minimaal twee verschillende uitvoeringen. Je hebt dan het typenummer van de tablet nodig. Bij mijn tab2 is het typenummer P5110. Bij een ander typenummer hoort meestal ook een andere lineage.

Eerst moet je de tabler rooten. Hier zijn op het internet handleidingen voor te vinden. Dit is het meest kritische deel. Als dit fout gaat dan is er kans dat je tablet het niet meer doet.
Daarna moet je lineage installeren, het rootbestand installeren en de gapps (google play en services) installeren. Dan werkt het.
 
Zoek aan de hand van het model en typenummer van de tablet naar een handleiding om lineage te installeren. Lees deze een aantal keren goed door voor je begint en ga dan pas van start.



Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: LineageOS op Samsung tablet installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2019/05/11, 16:34:58 »
Ja, bedankt voor alle informatie.

Volgens mij heb ik ook de P5110 en heb ik daar ook het goede bestand bij gevonden. Maar goed, de hulpvraag hier is van Vuurvosje en ik wil daar beslist niet tussen zitten.

Vuurvosje: het wachten is op jouw typenummer.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: LineageOS op Samsung tablet installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2019/05/11, 17:52:00 »
Het is een Samsung Galaxy TabPro 10,1" WiFi 16GB
SM-T520.
https://wiki.lineageos.org/devices/n2awifi
Inmiddels officieel niet langer maintained, maar ik heb nog een ROM en er zijn nog niet-officiele ROMS.
Het gaat mij om het stappenplan, hoe de ROM er op te krijgen.


Maar het gaat mij om iemand die al vaker LineageOS heeft geïnstalleerd en mij stap voor stap wegwijs kan maken. Desnoods een keer ergens afspreken en het samen doen zodat ik het kan leren.
Op de Lineage website, en andere sites, staan de stappen, alleen zijn de stappen voor mij soms te 'groot'...
bv 'root de tablet', 'installeer via Odin', of flash TWRP.... ja, hoe dan?


Kortom; ik vraag niet zo zeer naar links, maar naar iemand met ervaring die mij kan behoeden voor valkuilen en als vraagbaak/leermeester kan dienen voor mijn dummy-vragen.  ;)
 
« Laatst bewerkt op: 2019/05/11, 17:58:31 door VuurVosje »

Offline peer

  • Lid
Re: LineageOS op Samsung tablet installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2019/05/12, 07:48:50 »
ik heb je link even bekeken maar dit gaat op een andere manier dan ik destijds (ook al weer lang geleden) met mijn samsung tab heb gedaan. Is voor mij ook nieuw dus kan ik je daar niet mee helpen. Sorry

Re: LineageOS via TWRP installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2019/05/23, 10:31:50 »
Ik ben een stapje verder: het probleem zit bij het installeren van TWRP.

Is er iemand die ervaring heeft met TWRP installeren?
(onafhankelijk van welke device)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: LineageOS op Samsung tablet installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2019/05/23, 12:18:11 »
Ik luister aandachtig mee!!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021


Offline peer

  • Lid
Re: LineageOS op Samsung tablet installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2019/05/24, 07:47:04 »
het is alweer een tijdje (ruim drie jaar)  terug dat ik twrp op mijn samsung heb gezet. Dat ging inderdaad met odin en daar heb je windows voor nodig. Ik heb dit toen ook gedaan met een duidelijk handleiding ernaast en dan is het een kwestie van de handleiding volgen.
Mooi dat het gelukt is.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: LineageOS op Samsung tablet installeren
« Reactie #13 Gepost op: 2019/05/24, 11:12:28 »
Mooi zo. Ik ben nu druk met andere dingen, maar zodra ik daar doorheen ben gaat mijn kleine 7" Samsung tablet er ook weer aan. Het ding ligt nu maar te liggen naar verschillende niet gelukte acties :)

groet,

Just

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: LineageOS op Samsung tablet installeren
« Reactie #14 Gepost op: 2019/05/24, 11:16:15 »
Helaas lukt het niet zonder Windows, maar dan is het simpel.
Heb je eenmaal TWRP via Odin geïnstalleerd; kun je eenvoudig een (nieuwe) ROM via een sd-kaartje installeren.
En hoef je de volgende keer niet al die stappen meer te doorlopen. 

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: LineageOS op Samsung tablet installeren
« Reactie #15 Gepost op: 2019/05/24, 11:19:21 »
Hoi Vuurvosje,

Dat klinkt puik! Het is alweer een tijd geleden dat ik die kleine heb geprobeerd, maar nou ga ik er opnieuw tegenaan. Nu eerst de wekelijke boodschappen en nog veel meer. :)

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: LineageOS op Samsung tablet installeren
« Reactie #16 Gepost op: 2019/09/19, 13:46:59 »
Inmiddels heb ik LineageOS op 2 tablets en een phone geïnstalleerd.
Alles loopt soepel en vlot. Updates verschijnen regelmatig.

Mijn enige ergernis (nukkige en trage F-Droid client en Yalp Store) heb ik opgelost door die te vervangen door Aurora:
- Aurora Store (net als Yalp een alternatief voor Google Play Store) https://f-droid.org/en/packages/com.aurora.store/
- Aurora Droid (alternatieve F-Droid client) https://f-droid.org/en/packages/com.aurora.adroid/

Een wereld van verschil!

Meer info hier (lees ook de comments, ook daar nuttige tips):
https://tweakers.net/reviews/7342/android-zonder-google-wat-kun-je-zonder-google-diensten.html

Joshua Orbit

  • Gast
Re: LineageOS op Samsung tablet installeren
« Reactie #17 Gepost op: 2019/09/19, 21:34:37 »
En wat was de échte reden van de upgrade als ik vragen mag ?

Re: LineageOS op Samsung tablet installeren
« Reactie #18 Gepost op: 2019/09/19, 21:44:25 »
En wat was de échte reden van de upgrade als ik vragen mag ?
Welke upgrade bedoel je precies?

Joshua Orbit

  • Gast
Re: LineageOS op Samsung tablet installeren
« Reactie #19 Gepost op: 2019/09/19, 22:53:55 »
En wat was de échte reden van de upgrade als ik vragen mag ?
Welke upgrade bedoel je precies?

Android versie bedoel ik : of is LinOS echt de bedoeling om van Samsung core weg te stappen ?

Re: LineageOS op Samsung tablet installeren
« Reactie #20 Gepost op: 2019/09/19, 22:59:47 »
LineageOS=
- Geen Samsung bloatware
- Geen Google spyware
- Wel (wekelijks) updates voor oude HW
- Wel responsive
- Wel tweakbaar

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: LineageOS op Samsung tablet installeren
« Reactie #21 Gepost op: 2019/09/27, 23:39:22 »
Hallo Vuurvosje,

Bedankt voor je berichten. Aangemoedigd door jou heb ik mijn oude Samsung tabletje gepakt. Die bleek totaal leeg natuurlijk en ben ik nu aan het laden. Odin inmiddels geinstalleerd, TWRP voor de kleine opgezocht (espressowifi in dit geval, gegeven downloadlink om te bouwen) en succesvol gedownload. Zodra het laden klaar is doe ik de volgende stappen. Dat begin ik nu wel door te krijgen.
Deze kleine 7" tablet is nog steeds een leuk ding, maar hij zit zo vol met bloatware en daardoor zooo langzaam. Ik ben benieuwd hoe vlot hij straks is. Hij zou Android 7 moeten gaan draaien. Lekker klein tabletje dan om mee te slepen dan.

groet,

Just

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: LineageOS op Samsung tablet installeren
« Reactie #22 Gepost op: 2019/09/27, 23:54:40 »
« Laatst bewerkt op: 2019/09/27, 23:56:19 door VuurVosje »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: LineageOS op Samsung tablet installeren
« Reactie #23 Gepost op: 2019/09/28, 00:41:47 »
Heehee Vuurvosje,

Ik begrijp dat met die microG de tablet nog vlotter wordt?

Ik wil er graag mee internetten, email en als het kan ook nog whatsappen. Ach ja. Google maps, is dat ook nog denkbaar?

Morgen wordt het spannend!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: LineageOS op Samsung tablet installeren
« Reactie #24 Gepost op: 2019/09/28, 09:51:01 »
Het gaat zo direct gebeuren. De accu is vol. Moet ik het ding ook rooten, VuurVosje? Dat staat er wel.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021