Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: LineageOS op Samsung tablet installeren  (gelezen 11366 keer)

Re: LineageOS op Samsung tablet installeren
« Reactie #25 Gepost op: 2019/09/28, 10:14:10 »
Vlotter wordt ie met microG niet; het is een alternatief voor Google Services.
Maar is, afhankelijk van welke apps je gebruikt, niet persé nodig.
Zelf gebruik ik het niet, als veravanging van Google maps gebruik ik OSMAnd en Here WeGo.

Rooten is bij Samsung niet nodig, dat is het mooie.  :)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: LineageOS op Samsung tablet installeren
« Reactie #26 Gepost op: 2019/09/28, 10:25:12 »
Hoi VuurVosje,

Dank je wel!

Ik ga er tegen aan.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: LineageOS op Samsung tablet installeren
« Reactie #27 Gepost op: 2019/09/28, 12:04:40 »
Hoi VuurVosje,

Ik krijg een FAIL in odin logs na het laden van mijn TWRP bestand. Paar keer geprobeerd. Er gebeurt niks verder. Enig idee wat ik fout doe? Zie de schermafdruk.

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: LineageOS op Samsung tablet installeren
« Reactie #28 Gepost op: 2019/09/28, 14:22:20 »
- Heb je een bootloader-vendor-lock op je tablet? (komt soms voor bij aanschaf buitenland, NL doorgaans niet)
- Heb je USB debugging aangezet in je tablet?
- Samsung USB drivers geladen?
- Tablet met home-vol-power combi in download mode gezet? (zonder kabel! en dus NIET recovery mode)
- Juiste versie van TWRP?

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: LineageOS op Samsung tablet installeren
« Reactie #29 Gepost op: 2019/09/28, 14:33:32 »
Hallo VuurVosje,

Vendor lock? Niet dat ik weet. Het ding kwam via Ziggo als bonus voor het aanmelden bij me. Hoe kom ik daar evt achter?

USB debugging staat aan

USB drivers geladen

Ik gebruikte power en volume down dan vol up ter bevestiging. Dat home snap ik eerlijk gezegd niet.

TWRP is de twrp-3.3.1-0-espressowifi.img.tar

Heb je hier wat aan? Is het dat home-vol-power combi waarvan ik de home knop niet snap wellicht?

groet,

Just.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: LineageOS op Samsung tablet installeren
« Reactie #30 Gepost op: 2019/09/28, 15:11:55 »
Vendor lock kun je soms zien bij de info vd tablet (dan staat er bv Verizon of een andere buitenlandse provider), maar verwacht het niet bij Ziggo.
Misschien dat jouw tablet afwijkt, maar Download mode krijg je normaal bij Samsung door drie toetsen tegelijk in te drukken (Power als laatste, anders gaat ie al direkt normaal opstarten) vanuit uitgeschakelde toestand.
Home toets is je normale home toets; midden onder op je tablet.

Dan krijg je een kleurig scherm met Android robotje:
https://www.fonepaw.com/solution/enter-samsung-recovery-download-mode.html

Belangrijk is om alle stappen precies te doorlopen.
Ook kabel los/vast op het juiste moment.

Hier staat heel veel.
Ik kan zo niet inschatten of je de juiste tar hebt, FF zoeken op je device type (zie tablet info), dat is heel belangrijk, omdat er soms verschillende versies zijn die weer net verschillen qua HW.
https://forum.xda-developers.com/
En Youtube filmpjes zijn ook handig.
« Laatst bewerkt op: 2019/09/28, 15:18:36 door VuurVosje »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: LineageOS op Samsung tablet installeren
« Reactie #31 Gepost op: 2019/09/28, 16:08:05 »
Hoi,

Niets over Ziggo onder toestelinfo. Die fysieke homeknop heeft het tablet niet. Dat is een knop in het scherm en wordt pas actief als de boe draait. Wel krijg ik met twee toetsen de download modus. Dat ik maar twee knoppen gebruik staat ook ergens in het XDA forum.

De twrp file heb ik de nodige keren nagelopen. Het enige wat nog zou kunnen is dat ik hem laad via de CP knop. Zou dat wellicht via de AP knop moeten? Staat ook ergens in het XDA forum. Ga ik vanavond eens proberen.

Nog eens verder neuzen op dat XDA forum.

Ik ben al een eind.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: LineageOS op Samsung tablet installeren
« Reactie #32 Gepost op: 2019/09/29, 11:29:19 »
Hoi,

Via de CP knop levert nu eens geen fouten en een mooi groen vak "Pass" in Odin rechtsboven. Dat ik dat knopje CP moest gebruiken stond weer in een ander stappenplan. Verder kwam ik erachter dat ik in alle hektiek de autoreboot vergat uit te vinken. Elders las ik dat je na die Pass in Odin recovery moet draaien voor het booten anders komt het tablet terug in zijn oorspronkelijke rom.

Na die recovery heb ik dan eindelijk een soort TWRP installatiesoftware gezien om te installeren vanaf de microSD kaart. Dat was natuurlijk niet wat ik verwachtte.

Weer een stap verder, maar het blijft wel een erg lastige weg. Ik ga er morgen weer mee verder.

groeten,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: LineageOS op Samsung tablet installeren
« Reactie #33 Gepost op: 2019/09/29, 12:07:53 »
Goed gedaan, en dan heb je het moeilijkste achter de rug!
Als je TWRP eenmaal hebt is het makkelijk er wat dan ook op te zetten.

- Je LOS image op een microSD kaartje zetten (makkelijkste is als je dat vooraf doet, ook bij updaten).
- Via recovery TWRP opstarten
- LOS installeren
- Wipe Dalvik en die andere, weet niet meer hoe die heet, maar wijst zich vanzelf...
- Reboot
- Enjoy!

Of:
- Normaal opstarten.
- Je LOS image via USB op tablet zetten (intern geheugen of microSD).
- Via recovery TWRP opstarten
- LOS installeren
- Wipe Dalvik en die andere, weet niet meer hoe die heet, maar wijst zich vanzelf... :)
- Reboot
- Enjoy!

Updates van LOS kun je instellen; dan krijg je een melding.
Bij mijn phone is dat click&go; installeert en reboot vervolgens automatisch.
Bij mijn tablets lukt dat meestal niet, en dan download/copy ik het image op/naar de tablet, en dan zoals boven handmatig.
 

Joshua Orbit

  • Gast
Re: LineageOS op Samsung tablet installeren
« Reactie #34 Gepost op: 2019/09/29, 16:16:15 »
Is dit ook bv haalbaar mbv Wine ? Ik dacht ook over te gaan van A6.1 naar een A8 of 9 middels Lineage maar ik heb totaal geen Windows meer 1 en 2 ik zie het ook niet zitten om een Linux op te offeren voor Windows :p lol

Maar serieus: zou het flashen ook werken onder Wine , of is dat uitgesloten ? Ik had nog op een HTC HD2 geflasht met WXP (een stokoude bak die ter ziele is gegaan met een crisped moederbord) . De rest van Windows heb ik gewoon aan een school gegeven.

Maar ja /// onder UBuntu ? ?  Ik dacht dat het niet mogelijk zou zijn .....

Re: LineageOS op Samsung tablet installeren
« Reactie #35 Gepost op: 2019/09/29, 16:46:36 »
Is dit ook bv haalbaar mbv Wine ? Ik dacht ook over te gaan van A6.1 naar een A8 of 9 middels Lineage maar ik heb totaal geen Windows meer 1 en 2 ik zie het ook niet zitten om een Linux op te offeren voor Windows :p lol

Maar serieus: zou het flashen ook werken onder Wine , of is dat uitgesloten ? Ik had nog op een HTC HD2 geflasht met WXP (een stokoude bak die ter ziele is gegaan met een crisped moederbord) . De rest van Windows heb ik gewoon aan een school gegeven.

Maar ja /// onder UBuntu ? ?  Ik dacht dat het niet mogelijk zou zijn .....
Via Linux (en heimdall suite) is mogelijk, maar is mij nog niet gelukt.
Zie Lineage website, hier als vb voor de S4: https://wiki.lineageos.org/devices/jfltexx/install


Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: LineageOS op Samsung tablet installeren
« Reactie #36 Gepost op: 2019/09/30, 12:00:02 »
Hoi Vuurvosje,

Met LOS image bedoel je een LineageOS image, neem ik aan. Ik heb een lineage-14.1-20170827-2015-UNOFFICIAL-espresso3g.zip weten te downloaden. Die ga ik later vandaag eens zien te installeren. Dan zou die kleine tablet van Android 4 naar Android 7 (Nougat) springen. Dat van dat Dalvik en die andere heb ik ergens voorbij zien komen. Dat vind ik wel terug.

Het zal toch allemaal niet waar wezen  :) :) ?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: LineageOS op Samsung tablet installeren
« Reactie #37 Gepost op: 2019/09/30, 12:06:50 »
Ik volg dit topic met veel belangstelling want ik ben nog in bezit van een Samsung Galaxy Tab2 GT-P5110 die nu stof staat te happen.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: LineageOS op Samsung tablet installeren
« Reactie #38 Gepost op: 2019/09/30, 14:53:06 »
Hoi Nero,

Ja, leuk! Dat is de 10" variant van mijn kleine 7", de P3110.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: LineageOS op Samsung tablet installeren
« Reactie #39 Gepost op: 2019/09/30, 17:53:35 »
Hoi VuurVosje,

Het kleine tablet draait op de oude Cyanomod voor Android 6. Niet die voor Android 7 die ik in mijn vorige bericht noemde. Dat was me nog iets te gek.  Ik heb al met veel plezier de Google Play app naar de digitale afgronden gegooid. Al is zeker nog niet alles puik, hij is nu lekker vlot.

Nu natuurlijk goed bijschaven/tunen.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: LineageOS op Samsung tablet installeren
« Reactie #40 Gepost op: 2019/09/30, 22:44:19 »
Volgende stap is Aurora via F-droid.
Daarna Firefox, OSmAnd, en wat je maar wilt uit de Aurora Store (~ Google play store).

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: LineageOS op Samsung tablet installeren
« Reactie #41 Gepost op: 2019/09/30, 22:53:04 »
Hoi VuurVosje,

Dat is al rond. Nou nog een goede email client. Wat gebruik jij? Mijn ziggo staat op POP3

De belofte is helemaal uitgekomen. Heerlijk ding geworden.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021


Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: LineageOS op Samsung tablet installeren
« Reactie #43 Gepost op: 2019/09/30, 23:38:40 »
Hoi,

Ik zag hem al staan. Die ga ik proberen. Zodra de accu weer bij is ... .

Dank je wel, VuurVosje! Zonder jouw hulp was ik nooit zover gekomen.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: LineageOS op Samsung tablet installeren
« Reactie #44 Gepost op: 2019/10/01, 11:07:53 »
Ik heb vanmorgen ook een poging gedaan maar het programma ODIN maakt geen contact met mijn tablet (Samsung Galaxy Tab2 10.1 GT-P5110).
Er wordt gebruik gemaakt van de originele kabel van Samsung.

USB driver Samsung heb ik in W10 geïnstalleerd.

In de tablet mode wordt deze wel herkend in W10.

Op de tablet heb ik via Toestelinfo de ontwikkelaarsmode aangezet en via deze optie USB-foutopsporing aangezet.

Via Odin wil ik TWRP overzetten.

Op de tablet kom ik wel in de recovery mode en kan uit de volgende opties kiezen:

-reboot system now
-apply update from ADB
-apply update form external storage
-wipe data/factory reset
-wipe cache partition
-apply update from cache

Heeft iemand een suggestie.


OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: LineageOS op Samsung tablet installeren
« Reactie #45 Gepost op: 2019/10/01, 11:24:12 »
Je tablet moet in downloadmode, niet in recoverymode.
Daarna pas usb kabel aansluiten.

Speel met eerst Odin opstarten->aansluiten of net andersom, dat wil weleens helpen.

Re: LineageOS op Samsung tablet installeren
« Reactie #46 Gepost op: 2019/10/01, 11:49:22 »
Hoe kom ik in de downloadmode?

Gelukt na een factory reset.

Ik heb TWRP nu overgezet via de downloadmode maar in de recovery-mode zie ik geen wijziging kwa opties klopt dat?
« Laatst bewerkt op: 2019/10/01, 12:19:53 door maasnet »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: LineageOS op Samsung tablet installeren
« Reactie #47 Gepost op: 2019/10/01, 12:32:56 »
Als TWRP goed geïnstalleerd is, zie je tijdens het opstarten in Recovery mode TWRP...
Heb je wel in Odin auto-reboot uitgezet? Anders start je tablet weer op in normal mode en is alles weer weg/factory reset....
Dan de 1e keer handmatig rebooten in Recovery mode.

Re: LineageOS op Samsung tablet installeren
« Reactie #48 Gepost op: 2019/10/01, 13:56:43 »
Als TWRP goed geïnstalleerd is, zie je tijdens het opstarten in Recovery mode TWRP...
Heb je wel in Odin auto-reboot uitgezet? Anders start je tablet weer op in normal mode en is alles weer weg/factory reset....
Dan de 1e keer handmatig rebooten in Recovery mode.

Het is nu gelukt.

Je moet alleen bij het opnieuw booten wat geduld hebben :-)

Bedankt voor de hulp kan nu lekker verder.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: LineageOS op Samsung tablet installeren
« Reactie #49 Gepost op: 2019/10/01, 15:07:12 »
Samsung is voor mij ook even geleden, maar ik gebruikte daarvoor altijd Heimdall om bootloaders los te weken en recoveries te flashen. Is dat nog altijd een ding?