Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual-monitor / Videokaart / USB/RS232-programmeerkabel? / Netwerkprinter?  (gelezen 981 keer)

Offline Wiend

  • Lid
Thuis heb ik hobbymatig nogal wat computers, ik overweeg om langzaam maar zeker zoveel mogelijk op linux over te stappen. Zoveel mogelijk omdat sommige dingen die ik gebruik lastig met linux schijnen te kunnen. Bij wijze van experiment heb ik allereerst Xubuntu op een wat oudere laptop van Dell geinstalleerd. Installatie verliept vlekkeloos, met uitzondering van de wlan-drivers, maar daar heb ik een work-around voor. Xubuntu werkt erg goed, ik ben er persoonlijk meer van gecharmeerd dan Ubuntu.

Ik loop wel tegen wat probleempjes op bij installatie van Xubuntu op een desktop PC. Natuurlijk ga je dan zoeken op Google, maar wat ik wel een beetje als nadeel van Ubuntu/Linux zie, is dat er zo enorm veel te vinden is dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Daarom ben ik zo vrij om maar wat beginnersvragen hier neer te zetten. Vergeef het mij, over een tijdje ben ik er veel verder mee  :laugh:


- Allereerst: ik heb een desktop PC waar een videokaart in zit met een ATI-chipset. Onder XP had ik twee monitoren op dit systeem aangesloten. De videokaart laat zich niet (goed) installeren onder Xubuntu. Schijnt een bekend probleem te zijn en je leest dat het beter is om een videokaart te nemen met een NVidia chipset. Kan ik gewoon een willekeurige, modale videokaart met twee DVI-aansluitingen en Nvidia chipset aanschaffen, of zijn er hardwarematig en softwarematig toch problemen met bepaalde merken? Bedoeling is dat ik uiteindelijk weer een systeem krijg met een grote desktop verdeeld over twee monitoren. Kan dat in Xubuntu?


- Voor een andere hobby heb ik een programmeerkabeltje voor een portofoon. In het kabeltje zit een USB naar RS232 converter. Onder XP werkt dat probleemloos. Als je het kabeltje inplugt geeft XP een melding en bij systeembeheer kan ik zien dat aan dat kabeltje dan bijvoorbeeld COM12 toegekend is. De programmeersoftware doet de rest. Plug ik het kabeltje onder Xubuntu in, dan gebeurt er ogenschijnlijk niets. Ik zou ook niet weten of je ergens iets moet doen, of drivers installeren. Waar kan je onder Xubuntu poortinstellingen van bijv. RS232 poorten zien en eventueel bewerken. Zou de programmeersoftware ook onder Wine werken inclusief aansturing via de USB-poort, of is dat uitgesloten? Er is overigens ook software voor Linux, maar wat ik daar zo lastig vind is dat er dan weer vele, vele verschillende versies zijn per distributie of zo. Wie kan er wijze dingen over zeggen?

- De Xubuntu-laptop ziet de overige computers in mijn, nu nog, Microsoft netwerk. Bestanden kopiƫren gaat probleemloos, streamen van zaken op een PC in het netwerk werkt goed. Op 1 van de PC's is een printer aangesloten die fungeert als netwerkprinter. Is op de 1 of andere manier gecombineerd gebruik als netwerkprinter met Xubuntu en Xp mogelijk? Dus is er een manier om deze computer (met Xubuntu) te laten printen op de netwerkprinter, of is dat voorbehouden aan XP-machines?

Veel vragen, wellicht kan iemand mij wat op weg helpen. Bedankt voor het lezen en alvast bedankt voor de reacties.

Grtjes,
Wiend

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Enkele, niet alle antwoorden:

Nvidia: alle Nvidia-kaarten doen het doorgaans uitstekend in Linux, wegens de goede kwaliteit van het gesloten fabrieksstuurprogramma. Er komt weleens een fout voor, maar die wordt meestal snel verholpen.

Tip: koop niet het nieuwste van het nieuwste, maar een model dat al wat langer op de markt is. Dat vergroot de kans op onmiddellijk succes. Bijkomend voordeel: oudere modellen zijn een stuk goedkoper.  :)

Portofoonkabel: geen ervaring mee, maar meestal is Linux prik-en-speel: sluit het apparaat aan, en het werkt direct. Zonder meldingsvenstertje. Dus: zet die portofoon gewoon eens aan, en kijk of je erbij kunt via de bestandbeheerder.

Netwerkprinter: geen ervaring mee, maar daarbij verwacht ik geen enkel probleem. Anderen met ervaring hiermee, kunnen je ongetwijfeld meer vertellen.
« Laatst bewerkt op: 2012/04/19, 00:03:32 door Pjotr »

Offline aartje

  • Lid


Netwerkprinter: geen ervaring mee, maar daarbij verwacht ik geen enkel probleem. Anderen met ervaring hiermee, kunnen je ongetwijfeld meer vertellen.

Ja, als het een normale microsoft netwerkprinter is zou je deze gewoon moeten zien (via samba)
Gewoon bij de configuratie van je printers naar netwerkprinters zoeken en dan zou hij gekozen
moeten kunnen worden.

Offline Wiend

  • Lid
Het probleem met de videokaart / dual-monitor is in ieder geval opgelost. Er zit een andere videokaart in, dan effe twee uur surfen, zoeken en lezen en van alles en nog wat proberen en dan werkt het ineens  8-)

Offline joop905

  • Lid
Voor Netwerkprinter
probeer het met Cups
http://localhost:631/admin

werkt hier goed met een Netgear SC101 /HP P6
socket://192.168.xxx.xxx:9100