Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wanneer best ubuntu 16- installeren?  (gelezen 4874 keer)

wanneer best ubuntu 16- installeren?
« Gepost op: 2016/03/20, 16:41:30 »
Daag,

op mijn computers draait overal Ubuntu 14.04.3 64bit.

Ben bezig met een splinternieuwe computer waar ik naast W-   eveneens ubuntu wil.

- Is het aan te raden om al direct de ubuntu 16-xenial versie te installeren i.p.v. de actuele Ubuntu 14.04.3?

- en kan van daaruit later een upgrade gebeuren naar de definitieve LTS-release?

Er gaat namelijk wel wat tijd over om een versie in te stellen wat betreft mijn favoriete programma's.
En dat hoef ik dan geen 2 keer te doen (als je best terug van nul installeert).
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: wanneer best ubuntu 16- installeren?
« Reactie #1 Gepost op: 2016/03/20, 17:19:43 »
Tsja, dat is altijd een lastige keuze.

In principe heb je mijns inziens drie opties:
- Laatste ubuntu 14.04 versie installeren en daarna upgraden naar 16.04
- Nu 16.04 beta installeren en dat wordt vanzelf de finale versie
- Wachten tot 21 april voor de final release van 16.04
https://wiki.ubuntu.com/XenialXerus/ReleaseSchedule

Ik zou persoonlijk voor het laatste kiezen, want dat geeft het meest stabiele resultaat.

Een tussenvorm is wellicht nu de beta installeren en straks een verse installatie doen als 16.04 finaal is, zolang je nog niet teveel configureert/installeert is dat niet al teveel werk. Dan heb je tot 21 april dus nog niet de beschikking over al je favo programmas...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: wanneer best ubuntu 16- installeren?
« Reactie #2 Gepost op: 2016/03/20, 17:53:13 »
In aanvulling op het goede advies van valk:

Op 24 maart, over enkele dagen dus, wordt de finale bèta van Ubuntu 16.04 vrijgegeven. Dat is een vergevorderde ontwikkelversie, die redelijk vrij zou moeten zijn van althans de allerakeligste soorten fouten en storingen.

In jouw plaats zou ik die installeren. Dan hoef je nog maar een paar dagen te wachten....

Wees er wel op bedacht dat je hoogstwaarschijnlijk nog wel eens tegen een paar rare fouten en storingen zal aanlopen. Het blijft per slot van rekening een ontwikkelversie.... =D

Maar die fouten en storingen zouden uiteindelijk vanzelf moeten verdwijnen door de gewone updates, dus er is dan geen reden om daar moeite in te gaan steken om ze zelf op te lossen.
« Laatst bewerkt op: 2016/03/20, 17:59:52 door Pjotr »

Re: wanneer best ubuntu 16- installeren?
« Reactie #3 Gepost op: 2016/03/20, 18:14:01 »
Dank !

Ik slaag er momenteel niet in om de beteffende   xenial-desktop-amd64.iso   op een USB te krijgen die werkt.

Ik probeerde het met unetbootin, ook met opstartschijf aanmaken en ook met command dd.
Op geen enkele van mijn computers lukt het te starten.

Hoe doen jullie het?
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: wanneer best ubuntu 16- installeren?
« Reactie #4 Gepost op: 2016/03/20, 18:15:53 »
Er gaat namelijk wel wat tijd over om een versie in te stellen wat betreft mijn favoriete programma's.
Dat doe ik met een bash file, die er ongeveer zo uitziet:
sudo apt-get update
sudo apt-get -y dist-upgrade
sudo apt-get install -y prog1 prog2 prog3
sudo apt-get purge -y progA progB progC
sudo apt-get clean
sudo apt-get -y autoremove
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: wanneer best ubuntu 16- installeren?
« Reactie #5 Gepost op: 2016/03/23, 23:06:07 »
De laptop van mijn dochtertje (een oude MacBook uit 2008) draait al zeker een maand op Xubuntu 16.04, en tot nu toe ben ik nog geen rare dingen tegengekomen.
Sterker nog, het ding is vlotter en stabieler dan xubuntu 14.04.

Groetjes,
Steven