Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gekmakend probleem  (gelezen 947 keer)

Offline Bloom

  • Lid
Gekmakend probleem
« Gepost op: 2010/08/05, 13:13:09 »
Ik heb hier weer iets voor waar ik echt grijze haren van zou krijgen als ik ze nog niet had.

Een Intel D815 desktop moederbord met 3 DIMM-sleuven. Gewoon klassiek PC133 geheugen. Pentium III 1 GHz, i815 chipset.
Zolang ik maar twee van de drie sleuven vul, geen probleem. Elke combinatie van sleuven werkt: 0 en 1, 0 en 2 maar ook 1 en 2.
Als ik echter alle drie de sleuven vul, zegt hij van bank 2 "Not Initialized". Waar geen DIMM-latje in zit, zegt hij "Not Installed".
Kent iemand dit probleem?
En zo ja, is er een oplossing voor?
Op deze pc zou Ubuntu Studio moeten komen en dan wil ik er toch zoveel mogelijk geheugen in proppen...

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Gekmakend probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/05, 13:20:00 »
Het kan zijn dat het moederbord maar een x aantal MB (of GB) kan adresseren. Vroeger was het geheugen van de modules kleiner, waardoor je met 3 sloten nog niet het het maximum zat. Tegenwoordig zijn deze geheugen modules 'groter' en kan het zijn dat je er maar maximaal 2 kunt gebruiken.

Je kunt bij je type moederbord eens opzoeken hoeveel geheugen deze kan adresseren en dat vergelijken met hoeveel je erin wilt stoppen.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Bloom

  • Lid
Re: Gekmakend probleem
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/05, 13:44:38 »
O sh*t, kennelijk kan zo'n 815-chipset van Intel maximaal 512 MB RAM ondersteunen. Okee, weet iemand of dit echt in de chipset ingebouwd zit of er is er een weg omheen om toch meer dan dat erin te krijgen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Gekmakend probleem
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/05, 14:11:58 »
Misschien dat een BIOS-update kan helpen? Kan geen kwaad om het te proberen....
http://sites.google.com/site/computertip/biosflitsen

Offline Bloom

  • Lid
Re: Gekmakend probleem
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/05, 14:18:34 »
Nee, helaas niet. Kennelijk zit al de laatste BIOS-update van Intel erin en daarna heeft Intel geen nieuwe meer uitgebracht... Of bestaat er ergens een gehackte BIOS die meer dan 512 MB RAM toelaat? Ik heb al eens gegoogled, maar zo direct vind ik niks...