Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Scrollen in Firefox 3  (gelezen 6571 keer)

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Scrollen in Firefox 3
« Gepost op: 2008/06/26, 13:55:22 »
Hoi allen,

Met de beta van Firefox 3 had ik het ook al aan de hand, maar nu op de stabiele FF3 nog steeds, daarom toch maar eens een postje.

Als ik op sommige websites naar boven of beneden wil srollen, gaat dat tergend langzaam, met schokjes zeg maar. Bijvoorbeeld op:
- http://www.9lives.be
- http://www.pcextreme.nl

nVidia drivers zijn geïnstalleerd, Compiz staat volledig uitgeschakeld, de security in FF qua mogelijke kwaadwillige websites is uitgeschakeld, de laatste updates zijn binnen :)

Wat me wel opvalt is dat het geheugenverbruik van FF3 wel degelijk minder is dan FF2.

Zijn er nog mensen die dit probleem ervaren?
Ligt dit aan FF of aan de opbouw van de betreffende websites zelf?

Grtz,
Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

DarkEra

  • Gast
Scrollen in Firefox 3
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/26, 14:18:39 »
Heeft het niet te maken met de betreffende plugins zoals Flash en Java? Ik heb hier namelijk hetzelfde probleem ook nog steeds en zelfs in FireFox 2.

Ik heb de afgelopen maanden een aantal Linux varianten uitgeprobeerd zoals Ubuntu 7.04 zelfs, deze had daar met Firefox helemaal geen last van. Linux Mint 4 KDE editie ook geen problemen, PcLinuxOs 2007 ook in orde.

De ergste die ik ben tegengekomen tot nu met dat scrollprobleem in Firefox zijn, openSuse 11.0, Dreamlinux 3, Linux Mint 4 Gnome edition, Ubuntu 8.04 en Kubuntu 8.04. Allemaal zonder speciale effecten aan of wat dan ook en dan ook nog op sites waar geen filmpjes of veel afbeeldingen op staan. Zelfs hier op het Ubuntu NL forum gaat het met schokjes.

Ik zou ook eens willen weten wat dat schokkerige scrollen veroorzaakt.

Offline desmond

  • Lid
Scrollen in Firefox 3
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/26, 14:53:09 »
Ik heb beide sites getest met FF3 op Win[kuch]s en daar doet het probleem zich ook voor. De CPU gaat naar 100% en lijkt de bottleneck te zijn. IE vertoont dit gedrag niet. Duidt op FF- of extensie-probleem.

Offline ohjajoh

  • Lid
Scrollen in Firefox 3
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/26, 16:26:43 »
Ik heb er totaal geen problemen mee, geen schokken lekker vloeiend juist. Wat voor processor en hoeveel geheugen hebben jullie? Moi: P4 3Ghz en 1,5 G geheugen. Toen ik 512Mb geheugen had ondervond ik dezelfde problemen. na 1G erbij niet meer.....

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Scrollen in Firefox 3
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/26, 18:05:49 »
Hier een Intel Centrino C2D 2.2GHz met 3GB DDR2 geheugen, mag geen problemen geven denk ik?

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

DarkEra

  • Gast
Scrollen in Firefox 3
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/26, 19:02:48 »
Intel Celeron M 1.3Ghz processor, 1GB RAM.

Zoals eerder genoemd ben ik distro's tegengekomen waarin het geen probleem gaf met FireFox.

Offline ohjajoh

  • Lid
Scrollen in Firefox 3
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/26, 22:27:23 »
ja, dan zal het daar dus idd niet aan liggen.....

ff googelen daarop levert wel meer meldingen daarop, er word onder andere verteld dat t n bug is die ze pas voor versie 4 eruit proberen te hebben. ik vind dat wel gek daar het bij mij na de geheugenupgrade opeens voorbij was. je zou es wat oplossingen kunnen uitproberen die er vermeld worden als je op het probleem googeld..

succes! (i'm out of ideas)

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Scrollen in Firefox 3
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/07, 12:01:25 »
Klein bumpje om te vragen of er nog anderen zijn die hier last van hebben?

Groetjes,
Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline Tom

  • Lid
Scrollen in Firefox 3
« Reactie #8 Gepost op: 2008/07/07, 12:24:14 »
Totaal geen last van .
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline vanadium

  • Lid
Scrollen in Firefox 3
« Reactie #9 Gepost op: 2008/07/07, 12:35:16 »
Ik heb dat ook al lang vastgesteld. Ik dacht dat het vooral ging om sites met flash en wellicht ook java content, maar de PC extreme link van boven heeft voor zover ik zie geen van beide: iets anders moet dus de oorzaak zijn.

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Scrollen in Firefox 3
« Reactie #10 Gepost op: 2008/07/07, 12:38:54 »
Gisteren heb ik eens - niet omwille van dit probleempje hoor - een volledig frisse installatie gedaan met 8.04.1.
Ik merk dat het nu vlotter scrolt, maar nog steeds blijft het wat hakkelig.
Visuele effecten staatn nu ook op "Normaal".

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
Scrollen in Firefox 3
« Reactie #11 Gepost op: 2008/07/07, 12:47:47 »
Citaat van: Scormen
Klein bumpje om te vragen of er nog anderen zijn die hier last van hebben?

Groetjes,
Kris
De twee sites die je opnoemt scrollen bijna voor geen meter.

Maar voor de rest, zoals dit forum, ondervind ik geen problemen.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Scrollen in Firefox 3
« Reactie #12 Gepost op: 2008/07/07, 12:52:47 »
Heb je toevallig bij de instellingen "smooth scrolling" aan staan (zit onder het tabje advanced).
Die heb ik wel aan staan en het scrollen op die sites gaat hier ook traag.

Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
Scrollen in Firefox 3
« Reactie #13 Gepost op: 2008/07/07, 13:04:24 »
Bij mij staat dat niet aangevinkt.

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Scrollen in Firefox 3
« Reactie #14 Gepost op: 2008/07/07, 13:09:09 »
Vloeiend schuiven staat ook hier niet aangevinkt.

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Scrollen in Firefox 3
« Reactie #15 Gepost op: 2008/07/07, 15:10:57 »
De meeste sites gaan goed, de twee die je noemt en ook wat andere sites scrollen niet lekker. Misschien door de reclame dingen in flash, ik krijg altijd grijze vlakken met een licht grijze pijl in een cirkel. Als ik deze aan klik en ze zijn open scrollt het wel soepeler.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Drummies

  • Lid
Scrollen in Firefox 3
« Reactie #16 Gepost op: 2008/07/07, 15:20:28 »
Scormen

idd de twee genoemde sites lopen niet lekker

ps hoe gaat het scrollen op deze pagina als dat vlotjes loopt ligt het aan de genoemde sites
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Scrollen in Firefox 3
« Reactie #17 Gepost op: 2008/07/07, 15:23:29 »
Dit is een redelijk normaal probleem, ik heb het zowel in IE7 en Firefox 3, en met verschillende computers.
Het komt omdat voor scrollen de CPU wordt gebruikt, en voor meer grafische spullen de GPU.
Omdat een CPU niet is geschikt voor het verwerken vn grafische gegevens, gaat deze naar 100%

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Scrollen in Firefox 3
« Reactie #18 Gepost op: 2008/07/07, 21:05:34 »
Citaat
ps hoe gaat het scrollen op deze pagina als dat vlotjes loopt ligt het aan de genoemde sites
Op 98% van de bezochte websites ondervind ik geen problemen.

Citaat
Dit is een redelijk normaal probleem, ik heb het zowel in IE7 en Firefox 3, en met verschillende computers.
Het komt omdat voor scrollen de CPU wordt gebruikt, en voor meer grafische spullen de GPU.
Met IE6 en 7 en FF 2 op een Windows XP PC heb ik het niet aan de hand, op dezelfde laptop dualboot.

Citaat
Omdat een CPU niet is geschikt voor het verwerken vn grafische gegevens, gaat deze naar 100%
Het percentage CPU gebruikt stijgt hier niet als ik op die websites zit te surfen.
Ik zie ook niet dadelijk wat voor zware grafische gegevens die PCExtreme.Nl zou laden?

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Scrollen in Firefox 3
« Reactie #19 Gepost op: 2008/07/07, 23:37:31 »
Ik dit eens zo te volgen, en moet eerlijk zeggen dat ik niet precies mijn vinger op de zere plek kan leggen.
Bijkomend probleem is dat ik er geen last van heb, dus niet kan testen ...

Ik heb wel zo mijn vermoedens over dit fenomeen.

Sommige webpages hebben scripts (al dan niet java) erachter draaien die plaatjes moeten laden, voorstellingen, of andere soorten popups.

Neem ik deze pagina bijv. http://www.9lives.be/
zit er bijna bovenaan een scriptje wat plaatjes laat zien die continu wisselen.
Indien dit verkeerd geinterpreteerd word door jouw FF zal hij iedere keer de hele pagina laden, of aldoor stoppen met bijv. scrollen totdat het scriptje een nieuw plaatje gezet heeft en dan weer doorgaan.

Dit kan stotterend effect geven, zeker indien hij altijd de pagina helemaal ververst of heel snel de plaatjes wil verversen.

Zat net zo door de instellingen te zappen en zag dat je in FF het laden van plaatjes kan stoppen "Afbeeldingen automatisch laden."

Zet jij dit eens uit  Scormen ???

Daarnaast denk ik dat het te maken kan hebben met een langzame internet verbinding van de provider,
of?
Je netwerk kaart die een bottleneck kan zijn.
CQ iets op je netwerk.

NOTE:
Ik merk net iets op toen ik deze site nader bekeek. http://www.9lives.be/

Bij mij stotterd FF ook , hehehehe, bijna onmerkbaar maar hij doet het wel.

Echter ?
Alleen bovenaan en zodra de onderste balk in beeld komt.
In het midden is er nix aan de hand..
hmz...

Zowel bovenaan als onderaan zie ik scripts staan die klikgedrag bijhouden.
Bovenaan:









Onderaan:


Ik zal er eens dieper op ingaan...
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Tom

  • Lid
Scrollen in Firefox 3
« Reactie #20 Gepost op: 2008/07/07, 23:54:34 »
Heb het nog eens geprobeerd 1 met noscript aan en 1 keer met nosscript uit.
Merk geen verschil gaat van de bovenste page tot de onderste goed gelijkmatig.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Scrollen in Firefox 3
« Reactie #21 Gepost op: 2008/07/08, 10:44:56 »
Citaat
Zat net zo door de instellingen te zappen en zag dat je in FF het laden van plaatjes kan stoppen "Afbeeldingen automatisch laden."
Zet jij dit eens uit  Scormen ???
Als ik "Afbeeldingen automatisch laden" uitvinkt scrolt 9lives.be als een zonnetje!


Citaat
Sommige webpages hebben scripts (al dan niet java) erachter draaien die plaatjes moeten laden, voorstellingen, of andere soorten popups.
Als ik Java en JavaScript uitschakel voel ik geen verschil in het scrollen.


Citaat
Daarnaast denk ik dat het te maken kan hebben met een langzame internet verbinding van de provider,
of?
Je netwerk kaart die een bottleneck kan zijn.
Ik zit bij Telenet (België). De speedtest van Telenet geeft hier 9,5Mbps aan.
9lives.be is eigendom van Telenet, dus die website zit volgens mij ook goed aangesloten op hun netwerk. Zie maar naar het copyright en de bedrijfsgegevens onderaan de pagina's van 9lives.be.

Men netwerkkaart denk ik niet dat het probleem is. Op dezelfde laptop geeft IE6 en 7 en FF2 op Windows XP geen problemen bij het bezoeken van die twee websites.

Ook als ik de "Visuele effecten" van Ubuntu uitzet blijft het scrollen hetzelfde probleem opleveren.
Qua grafische hardware drivers heb ik het "Stuurprogramma voor grafische kaarten van NVIDIA" ingeschakeld staan.

Citaat
Bij mij stotterd FF ook , hehehehe, bijna onmerkbaar maar hij doet het wel.
Hehe helaas...
Je merkt het vooral als je naar beneden en onmiddellijk terug naar boven scrolt.

Citaat
Merk geen verschil gaat van de bovenste page tot de onderste goed gelijkmatig.
Dit heb ik wel vergeten te melden: het gaat over het scrollen met het bolletje op de muis. Als ik de schuifbalk vastneem en zo op en af beweeg geeft dit ook geen problemen.

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Scrollen in Firefox 3
« Reactie #22 Gepost op: 2008/07/08, 11:05:34 »
Nee dat maakt bij mij niet uit, waarmee ik scrol.

BTW nu getest in FF op windo en Ubuntu.

Bij beide hetzelfde .
Als ik de balk pak en de pagina op en neer haal > zonder dat de bovenbalk of onderbalk in beeld komt < gaat het goed.

Zodra de bovenbalk of onderbalk in beeld komt gaat het fout en gaat hij stotteren... ?

bizar...
maar ik kom er nog op terug, vind het wel leuk om dit uit te dokteren.. :P
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Mij

  • Lid
Scrollen in Firefox 3
« Reactie #23 Gepost op: 2008/07/08, 11:09:16 »
Jongens: helpt het uitzetten van compiz niet?
edit: te weinig gelezen ^_^
trouwens: het scrollen van firefox 3 is afhankelijk van Cairo. Cairo wordt deze zomer op veel punten verbeterd (versneld), ook door GSoC-studenten, dus dat gaat wel verbeteren. Daarnaast is het ook afhankelijk van de combinatie van grafische kaart en driver, en wordt het vaak negatief beïnvloedt door bureaublad-effecten. Konqueror en andere browsers hebben er ook problemen mee, omdat het web zo gecompliceerd is.
Misschien gaat scrollen in Firefox 4 wel via openGL, maar dat is nog niet zeker. Dat brengt zonder DRI2 natuurlijk ook weer zijn problemen op Linux.

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Scrollen in Firefox 3
« Reactie #24 Gepost op: 2008/07/08, 11:18:28 »
Ik heb net eens een paar minuten zitten op en af scrollen op 9lives.be.
Ik moet Petervanakelyen toch gelijk geven, met de systeemmonitor erlangs kon ik goed zien dat het processorgebruik ferm de hoogte in ging.
Ook werd na een 20-30-tal seconden op en af scrollen FF "grijs" zoals we dat wel kennen van af en toe.

Hier volgt een screenshot met de systeemmonitor erbij.
Rond 30 seconden zie je dat hij zich aan het herstellen is, daar was ik even gestopt met scrollen om daarna weer lustig op en af te gaan, wat je ook weer onmiddellijk merkt aan het processorgebruik.
Let ook eens op de warmte van de processor rechts bovenaan het scherm (de twee linkse icoontjes), bij een normaal gebruik staat de processor rond 43°C en de grafische kaart (het meest rechtse icoontje) op 58°C.



Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog