Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Toegang geweigerd in .dbus  (gelezen 1244 keer)

Offline HWE64

  • Lid
Toegang geweigerd in .dbus
« Gepost op: 2019/11/28, 13:59:36 »
Ik heb Xubuntu 18.04.3 LTS. Ik was een backup aan het maken in Deja-Dup en kreeg een melding dat er geen toegang tot .dbus was en dat ik daar geen rechten voor had Nu heb ik dit in Thunar bekeken en dat klopte. Op mijn desktop heb ik in dezelfde configuratie wel rechten. Heeft iemand enig idee waar het aan ligt en wat ik eraan doen kan????
Ben maar een leek. :'(
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

nahjo

  • Gast
Re: Toegang geweigerd in .dbus
« Reactie #1 Gepost op: 2019/11/28, 17:55:16 »
sudo chown -Rv $USER:$USER ./.dbus

man chown
 =D

komt wel vaker voor dat .dbus plots eigendom van root is geworden. Is geen ramp als die map niet in de back-up is meegenomen.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Toegang geweigerd in .dbus
« Reactie #2 Gepost op: 2019/11/28, 18:09:07 »
sudo chown -Rv $USER:$USER ./.dbus

man chown
 =D

komt wel vaker voor dat .dbus plots eigendom van root is geworden. Is geen ramp als die map niet in de back-up is meegenomen.
@nahjo, kan ik dit sudo chown -Rv $USER:$USER ./.dbuscommando invoeren
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

nahjo

  • Gast
Re: Toegang geweigerd in .dbus
« Reactie #3 Gepost op: 2019/11/28, 18:40:25 »
Ja dat kan  :)
Die opdracht maakt je weer eigenaar van .dbus en alles wat daar onder zit.
Wat in je HOME folder zit daar hoor jij eigenaar van te zijn of in ieder geval rechten te hebben om te verwijderen kopiƫren wijzigen etc.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Toegang geweigerd in .dbus
« Reactie #4 Gepost op: 2019/11/28, 23:49:13 »
@nahjo, sorry dat ik zo laat reageer maar ben naar een concert van Ilse de Lange geweest in Doetinchem (geweldig).
Het is opgelost zoals je ziet
Ik kan alleen zeggen dank je. Het lijkt wel dat ik die commando's nooit leer. Gelukkig hebben we mensen op het forum als jij. Thx gr. Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

nahjo

  • Gast
Re: Toegang geweigerd in .dbus
« Reactie #5 Gepost op: 2019/11/29, 10:33:43 »
Hallo Henk,

die commando's zijn handig om via mail of forum hulp te bieden want er kan dan met kopieer en plak weinig fout gaan. Dat kan anders gaan wanneer je iemand via tekst moet uitleggen hoe die, waar en wanneer op welk plekje in een programma moet klikken  :)

Ik weet niet of je in Thunar al de aangepaste actie 'open als beheerder' hebt ingesteld. Je kan dan in Thunar met rechtsklik deze actie kiezen ook de rechten van .dbus wijzigen.


 


 


 


gr. Johan

Offline HWE64

  • Lid
Re: Toegang geweigerd in .dbus
« Reactie #6 Gepost op: 2019/11/29, 12:35:49 »
Ik weet niet of je in Thunar al de aangepaste actie 'open als beheerder' hebt ingesteld. Je kan dan in Thunar met rechtsklik deze actie kiezen ook de rechten van .dbus wijzigen.
gr. Johan
@nahjo, ik heb nog nooit "open als beheerder ingesteld". Ik heb wel gezocht maar daar kwam ik een andere storing tegen. Ik kon die plaatjes niet voor de dag toveren wel deze???? Ik moet wel zeggen dat je geen kundig persoon voor je hebt.

P.S ik weet niet of dit in dit topic mag?
« Laatst bewerkt op: 2019/11/29, 12:37:30 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline HWE64

  • Lid
Re: Toegang geweigerd in .dbus
« Reactie #7 Gepost op: 2019/11/29, 12:46:48 »
@nahjo, ik toch wat gevonden. Zit ik goed?
« Laatst bewerkt op: 2019/11/29, 12:49:06 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

nahjo

  • Gast
Re: Toegang geweigerd in .dbus
« Reactie #8 Gepost op: 2019/11/29, 12:58:02 »
Ja de juiste plek :)

druk op de plus en maak een nieuwe actie aan zoals op de afbeeldingen staat.
Daarna opslaan.

Vanaf dat moment kan je via Thunar (rechtsklik) ook kiezen voor openen als beheerder en na ingave sudo wachtwoord heb je meer rechten.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Toegang geweigerd in .dbus
« Reactie #9 Gepost op: 2019/11/29, 13:22:52 »
@nahjo, Thx ga er vanavond mee aan de slag.
gr Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline HWE64

  • Lid
Re: Toegang geweigerd in .dbus
« Reactie #10 Gepost op: 2019/11/29, 19:52:39 »
@nahjo, ik ben een beetje bang om mij overal beheerder van te maken dus heb ik dit nog niet gedaan. Ik heb niet genoeg kennis.

Bij een scan van LuckyBackup krijg ik ook de melding dat er 2 fouten zijn gevonden. Nu heb ik de log bestanden van LuckyBackup nagekeken en kan ik zien dat in bestandbeheerder  de cache/dconf geen rechten heb. Kan ik die ook weer activeren met " sudo chown -Rv $USER:$USER ./.cache/dconf " ????
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline ajjp

  • Lid
Re: Toegang geweigerd in .dbus
« Reactie #11 Gepost op: 2019/11/29, 22:14:54 »
Citaat
@nahjo, ik ben een beetje bang om mij overal beheerder van te maken dus heb ik dit nog niet gedaan. Ik heb niet genoeg kennis.
Niet bang zijn Henk. Het is niet anders dan in de terminal sudo thunar ingeven. Wel makkelijker. En jezelf root-rechten geven is maar tijdelijk: zolang jij een actie moet uitvoeren. Daarna sluit je thunar weer. Bij opnieuw thunar opstarten is alles weer als vanouds; beveiligd dus.

Ik heb Najohs tip zelf net uitgevoerd (wel even zoeken naar het goede embleem). Werkt prima. En Ik ben net zo'n leek als jij.
Nahjo, bedankt voor je duidelijke instructie!

Offline HWE64

  • Lid
Re: Toegang geweigerd in .dbus
« Reactie #12 Gepost op: 2019/11/29, 23:10:40 »
Juiste embleem niet kunnen vinden. :'(

Ik heb de bevoegdheid weer eruit gedaan want het lukt mij niet om van eigenaar te veranderen. ik doe dit wel met de terminal maar dan moet je wel het commando weten. :(
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

nahjo

  • Gast
Re: Toegang geweigerd in .dbus
« Reactie #13 Gepost op: 2019/11/30, 08:32:12 »
Citaat
Kan ik die ook weer activeren met " sudo chown -Rv $USER:$USER ./.cache/dconf "
Ja je snapt het Henk :)

Wat ajjp aangaf kan ook om met thunar ook tijdelijk root rechten te krijgen maar dan zou ik de terminal opdracht liever zien met pkexec thunar.

PS,
Het embleem in de aangepast actie is maar opmaak en niet noodzakelijk  ;)


Offline HWE64

  • Lid
Re: Toegang geweigerd in .dbus
« Reactie #14 Gepost op: 2019/11/30, 09:59:34 »
@nahjo, zoals gewoon werkt het natuurlijk . Thx. Zelf kom ik daar nog steeds niet achter (sommige mensen leren het nooit  :evil:) Dan moet ik het forum maar vragen blijven stellen.

Nog gezocht in linux commando's  http://nl.flossmanuals.net/Linux/pdf maar kon ik het niet herleiden. :'(
gr. Henk

Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

nahjo

  • Gast
Re: Toegang geweigerd in .dbus
« Reactie #15 Gepost op: 2019/12/01, 09:22:15 »
@nahjo, zoals gewoon werkt het natuurlijk . Thx. Zelf kom ik daar nog steeds niet achter (sommige mensen leren het nooit  :evil:) Dan moet ik het forum maar vragen blijven stellen.

Nog gezocht in linux commando's  http://nl.flossmanuals.net/Linux/pdf maar kon ik het niet herleiden. :'(
gr. Henk

Bij opdrachten die ik niet vaak doe en weleens weer nodig zouden kunnen zijn, maak ik een eigen handleiding in mijn eigen bewoordingen.   Zeg maar een soort Pjotr site op mijn eigen computer(s)  :)

Offline HWE64

  • Lid
Re: Toegang geweigerd in .dbus
« Reactie #16 Gepost op: 2019/12/01, 10:01:34 »
@nahjo, dat doe ik ook maar misschien op een andere manier. Ik maak ook een verwijzing (koppeling) naar het bewuste topic. Zo heb je me geholpen in 2017 met Firejail in TB. :)
gr. Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)