Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Pentax K10D  (gelezen 7215 keer)

Offline grumph

  • Lid
Pentax K10D
« Gepost op: 2006/12/17, 17:37:19 »
hallo,
heeft er iemand ervaringen met dit toestel en linux?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Pentax K10D
« Reactie #1 Gepost op: 2006/12/17, 18:24:47 »
Nee, maar normaliter herkent Ubuntu een geheugenkaart direct, ook al is die in een camera gestoken. Ubuntu ziet dan tevens dat er foto's op staan, en vraagt dan of die naar de harde schijf moeten worden gekopieerd.

Enige vereiste is gewoonlijk, dat de camera zelf aan staat.

In het uitzonderingsgeval dat Ubuntu niet slaagt in de herkenning, kun je de geheugenkaart er natuurlijk altijd even uithalen en in een kaartlezer stoppen. Kortom: laat de camerakeuze er niet van afhangen, het is altijd op te lossen.

Groet, Pjotr.

Offline grumph

  • Lid
Pentax K10D
« Reactie #2 Gepost op: 2006/12/17, 18:54:26 »
en hoe zit dit met raw-files?
Zelfde als de jpg's?

Offline eendje

  • Lid
Pentax K10D
« Reactie #3 Gepost op: 2006/12/17, 20:58:12 »
/Offtopic
jeetje, zijn die al te koop????

/Ontopic
Over RAW. Ik heb bij onderstaande link gelezen dat GIMP het DNG formaat (RAW) kan lezen via een plugin, dus dat zal waarschijnlijk ook wel goedkomen.

http://www.barry.pearson.name/articles/dng/products_y2.htm#ingest

Ik zou zelf dan Cinepaint gaan gebruiken, want die ondersteund ook files met 16 bit/pixel en GIMP alleen 8 bit/pixel. Aangezien RAW meestal 10 bit is lijkt me dat wel verstandig. (Cinepaint kan die plugin ook gebruiken)

Het PEF formaat (ook RAW), wordt zover ik weet niet ondersteund....

//edit:

net van DPreview geknipt en geplakt:

USB 2.0 Hi-Speed interface (with mass storage device driver)

dus dat zal geen problemen opleveren...
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline grumph

  • Lid
Pentax K10D
« Reactie #4 Gepost op: 2006/12/17, 22:10:22 »
//off topic

Ja hoor... hier zijn enkel linken:
http://www.progress.nl
http://www.digitalstreet.nl/product_info.php?cPath=21_34&products_id=3029&osCsid=qtjk7a610n1s9t9m8l9qqkti25
Ik denk dat ik hem hier ga kopen... (met eventueel een verzekering/moet nog eens bekijken)
http://www.fotobooms.nl/

Offline eendje

  • Lid
Pentax K10D
« Reactie #5 Gepost op: 2006/12/17, 23:02:32 »
fotobooms.nl --> slecht leverbaar levertijd onbekend....

hmm, daar wordt je niet vrolijk van...
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

V-ernie-R

  • Gast
Pentax K10D
« Reactie #6 Gepost op: 2006/12/18, 19:51:16 »
Ik heb zelf een Canon 350D, en bewerk m'n RAW files met het programma UFRaw. Ik weet alleen niet of de RAW files van de Pentax K10D (al) ondersteund worden.

Het programma zit gewoon in synaptic (universe).

Edit:
staat jammer genoeg nog niet in de lijst:
http://ufraw.sourceforge.net/Cameras.html

Offline grumph

  • Lid
Pentax K10D
« Reactie #7 Gepost op: 2006/12/18, 22:00:04 »
Ja is idd vervelend van fotobooms.nl maar zal later eventjes opbellen of ze er een idee van hebben wanneer die zou binnen komen...

oj

Offline eendje

  • Lid
Pentax K10D
« Reactie #8 Gepost op: 2006/12/18, 23:21:26 »
hmmm, je twijfelt....

Als je een camera wilt kopen zou ik eerst een lijstje van eisen en wensen opschrijven, zoals:

1) Vind je het belangrijk dat er antishake in de camera body zit (schijnt iets minder te werken dan antishake in de lens, maar heeft als grote voordeel dat je geen dure lenzen met antishake hoeft te kopen die soms wel een factor 4 duurder zijn dan zonder)
2) Heb je al spullen van een bepaald merk bijv. lenzen (goede lenzen zijn duur, de kitlens die je voor weinig bij de body koopt is meestal van matige kwaliteit) of andere artikelen (systeemflitser)
3) Hoe belangrijk vind je dat body goed afdicht voor water en stof
4) makkelijk aan tweedehans lenzen te komen (Gewoon lenzen kopen die voor analoog zijn bedoeld, watn die doen mensen meestal weg bij aankoop van digitale camera, maar deze lenzen werken altijd uitsteken met digitaal (alleen brandpunt x1,5 doen)
5) Is het RAW formaat bewerkbaar onder Linux (Een formaat dat goed beschreven is [bijv. DNG] heeft meer kans van slagen dat een gesloten formaat)
6) zit er een mogelijk om electronische stof te verwijderen van de beeldchip
7)...

Als ik dit lijstje nu tegen de K10D houdt...

1) zit in body dus voordeel dat je goedkopere lenzen kunt kopen en dat oude lenzen ook automatisch atishake hebben (ik heb op www.dpreview.com gelezen dat tot 1/40 seconde het goed gaat)
2) kan ik niet beoordelen, zou ik wel meewegen bij aanschaf
3) goed afgedicht ook alle compartimenten
4) kan ik niet goed beoordelen, maar ik denk dat je wel aan tweedehans lenzen kunt komen en je hebt het voordeel van punt 1)
5) Ja, zie hieronder
6) Ja
7)...

De keus is aan jouw...

Wat betreft het RAW formaat. Op onderstaande site wordt de K10D wel vermeld als ondersteund om RAW te bewerken. Het programma heet DCRAW:

http://www.cybercom.net/%7Edcoffin/dcraw/

Het programma zit zelfs in Synaptic!!
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline grumph

  • Lid
Pentax K10D
« Reactie #9 Gepost op: 2006/12/19, 09:06:11 »
Momenteel heb ik nog niets van fotomateriaal...
Ik wil wel deftig materiaal maar heb een beperkt budget.
gebruik: momenteel feestelijkheden/natuurfoto's/huisje-tuintje,...
later: Wanneer ik wat ervaring heb opgedaan zou ik graag starten in bijberoep...
Ik wens nu een goede body (vb:k10d) zodat ik met deze toch wel enkele jaren kan mee doen en daar niet meer extra moet investeren.
Het water/stof dicht zijn bij de k10d staat mij wel erg aan. ik bedoel je kan moeilijk afspreken met iemand en dan zo van hum sorry het zal niet gaan mijn camera kan niet tegen de regen.

De lenzen dan maar... Ik heb gehoord dat deze een klein diafragma moeten hebben (vb: om zonder flits binnen te trekken) Ik investeer liever in lenzen dan in flitsen (als dit qua prijs haalbaar is)

na dit alles: welke kit zouden jullie mij aanraden prijs/kwaliteit?
Zijn deze (DA 18-55mm f/3.5-5.6, DA 50-200 f/4-5.6 ) 2 lenzen uit de kit goed of zou ik beter andere lenzen kopen. Ik kan deze kit kopen voor 1099.00 (http://webshop.fotobooms.nl/extra_info.php?id=2532)

of kies ik beter voor deze kit:
http://www.digicamshop.be/product/33...arter-kit.html
Sigma DC 2,8-4,5/17-70 Mac Pentax/AF
Of iets anders?

thx

Offline eendje

  • Lid
Pentax K10D
« Reactie #10 Gepost op: 2006/12/21, 00:16:23 »
Hoi Grumph!

De K10D lijkt me wel een aardig deftige camera waar je als je verder wilt ook nog mee uit de voeten kunt en je krijgt best veel waar voor je geld (het is de top van kleinbeeld van Pentax). Als je iets vergelijkbaars bij  Nikon wilt kopen kom je al gauw op een D200 uit en die is toch flink duurder.


Klein diafragma... Ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt. Een klein diafragma betekent een kleine diafragma opening en meer scherptediepte. En een klein diafragmaopenening betekent een hoog F nummer, dus F2.8 (weinig scherpte diepte) is dus een groter diafragma dan F22 (veel scherptediepte). Hoe kleiner het F-getal dat bij de lens staat hoe lichtsterker de lens en dus met hoe minder licht je nog kunt fotograferen. Een goed F-getal voor een (ouderwetse) 28 mm lens (groothoek) is F2.8 of kleiner. Om de beste scherpte te krijgen en eventuele vignetting weg te werken moet je vaak 1 a 2 stoppen diafragmeren., dus als je een lens met een F3.5 koopt moet je voor goede scherpte al fotograferen op F5.6 of F8, Bij een een F2.8 lens is dit F4 of F5.6. Je kunt dus met een F2.8 lens bij minder ligt een goede foto maken dan bij een F3.5 lens. Kijk ook maar eens naar testrapporten bij de link die ik hieronder geef.


De Sigma lens in de tweede kit is veel beter dan de lenzen in de eerst door jouw genoemde kit. Het is een lichtsterke lens en hij komt ook goed uit de test, zie http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/sigma_1770_2845/index.htm . Bij feestlijkheden binnen heb je zeker een goede groothoek nodig, 17 mm (25,5 ouderwetse mm's) is hiervoor uitstekend. Ook de 70 mm (105 ouderwetse mm's) kun je goed gebruiken om van een afstandje ongezien te fotograferen. Voor natuurfoto's in het algemeen zal je er ook goed mee uit de voeten kunnen denk ik, behalve als je specifiek vogels wil fotograferen of andere onderwerpen dicht bij wilt halen, dan zul je toch echt een lens met een grotere brandpuntsafstand moeten kopen. Huisje tuintje... lijkt me ook prima geschikt. Groothoek als je in een krappe ruimte moet fotograferen en de grote brandpuntsafstand om wat meer detailopnamen te maken. Als klap op de vuurpijl een macrostand. Erg leuk om bloemen, insecten of andere details te fotograferen. Voor portret is de lens ook erg geschikt (neem dan iets van 50-55 (nieuwerwetse mm ofzo).


Als je nog meer lenzen gaat kopen in de toekomst denk er dan aan dat een zoomlens altijd een groot compromis is. Een lange brandpuntsafstand vraagt om een grote lensdiameter, maar dat levert bij een kleine brandpuntsafstand weer vervorming op. Als de chromatische abberatie (kleuren schifting) op de ene brandpuntsafstand minimaal is dan is het op een ander brandpuntsafstand weer bagger. Een zoomlens is eigenlijk een schaap met 5 poten. Lenzen met een vast brandpuntsafstand zijn kwalitatief veel beter (en lichtsterker), omdat deze maar bij
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline grumph

  • Lid
Pentax K10D
« Reactie #11 Gepost op: 2006/12/21, 22:29:42 »
hey,
ik heb besloten om maar 1 lens te kopen om dan later te kunnen investeren in betere goede lenzen...
Ik wil je danken voor je uitgebreide en duidelijke uitleg...
maar heb nog 1 vraagje ;)
is de sigma lens het prijsverschil waard?
body + DA 18-55mm f/3.5-5.6 (950

Offline eendje

  • Lid
Pentax K10D
« Reactie #12 Gepost op: 2006/12/21, 23:10:46 »
prijzen los... (digicamshop)
 
Pentax body      
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline grumph

  • Lid
Pentax K10D
« Reactie #13 Gepost op: 2006/12/22, 12:52:53 »
ben hier nog eens :s ;)
Kom net van de winkel om de pentax eens vast te pakken... maar was helaas niet binnen. Ze vertelde me dat ze die enkel binnen deden op bestelling (ook al staat hij in de folder) omdat ze pentax een B-type vinden en dat zich vooral concentreren op canon, nikon en sony...
ondanks alle review,... vind ik de pentax toch niet slecht hoor. maar ik heb er wel de sony alpha vastgehad. zat wel lekker. Weet je wat van dit toestel, goed slecht? Ik weet dat het de eerst dslr is van sony vandaar mss de lage prijs? of heeft dit meer te maken met de kwaliteit?

Pentax K10D
« Reactie #14 Gepost op: 2006/12/22, 12:55:51 »
Sony heeft overigens wel bij de meeste modellen een 'Karl Zeiss'-lens.
Maar mijn voorkeur zou ook gaan naar de Pentax,
vonden ze het een B-type...hmmmm...Pentax is een prof. begrip in de fotografiewereld.

Offline eendje

  • Lid
Pentax K10D
« Reactie #15 Gepost op: 2006/12/23, 23:26:16 »
Pentax een B-type.... echt heel apart. Als een merk in de consumenten hoek niet (meer) zo bekend is betekent dat niet dat het een B-merk is! In de K10D zit EXACT dezelfde CCD als in de D200 van Nikon... Tis maar dat je het weet. Een RVS frame met vezelversterkt huis en 72 afdichtingen klinkt nu niet bepaald als een tweede rangs toestel. Ook is de sluiter gemaakt voor 200.000 foto's en dat klinkt ook meer als professioneel gebruik. M'n pa heeft meer dan 30 jaar een pentax gehad het enige dat stuk is gegaan is een onderdeeltje van de sluiter. Als die te repareren was geweest gebruikte m'n pa em nog steeds...
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline grumph

  • Lid
Pentax K10D
« Reactie #16 Gepost op: 2006/12/24, 09:26:54 »
thx voor de reacties...
ik ga waarschijnlijk toch de D80 nemen omdat:
die wel goed in de hand ligt.
een vriend van mij een analoog toestel heeft van nikon
omdat ik de op elke hoek van de straat vind (kwestie van problemen)
omdat het me wel een goed toestel lijkt.
Dit kan veranderen als ik de k10d in mijn handen kan krijgen...
maar na een 10 grotere fotozaken te bellen kreeg ik neg./neutrale commentaren.
En vind ik gewoon het toestel niet. Het kan wel bestelt worden maar dat lijkt me toch niet zo intersant als je het nog nooit vastgenomen hebt.

Ik ga volgende week naar fotobooms en zal daar dan nog eventueel de pentax uittesten anders word het de nikon.
Het lijkt mij wat te riskant om een toestel te kopen die nu reeds bijna niet te verkrijgen is (qua service, uitbreiding,..)

Prettige feestdagen

Offline grumph

  • Lid
Pentax K10D
« Reactie #17 Gepost op: 2006/12/27, 11:30:39 »
Gisteren naar mediamarkt geweest in Roeselare...
En ja ik heb er de K10D gevonden...:D
Ik vond heb wel goed zitten in de handen iets minder dan de D80 maar die heb ik nu wel reeds regelmatig in mijn handen gehad (mss daarmee)...
De body van pentax is naar mijn gevoel beter dan die van nikon. Maar nikon heeft een uitgebereider gamma.
Ik denk dat het de pentax zal worden met mss volgend jaar uitbreiding op een dure lens (DA* 16-50 mm F2.8 ED AL [IF] of de DA* 50-135 mm F2.8 ED [IF] )
http://www.dslr.nl/?cat=nieuws&act=artikel&id=485

Offline eendje

  • Lid
Pentax K10D
« Reactie #18 Gepost op: 2006/12/27, 13:09:30 »
Moeilijk he keuzes maken in het leven :D Het voordeel is dat als je nog even twijfelt de prijs van de camera vanzelf naar beneden gaat en dus dichter in de buurt van je oorspronkelijk budget komt ;)
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline grumph

  • Lid
Pentax K10D
« Reactie #19 Gepost op: 2006/12/27, 17:59:12 »
h

Offline eendje

  • Lid
Pentax K10D
« Reactie #20 Gepost op: 2006/12/28, 18:19:05 »
Actie van Nikon? Wat houdt die in (ben niet nieuwsgierig hoor ;) )?
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline grumph

  • Lid
Pentax K10D
« Reactie #21 Gepost op: 2006/12/29, 05:00:46 »
:d
Als je de D80 koopt voor 15 januari krijg je een kaartje van 2GB erbij
bron: http://www.nikon.be/promoD80/BELUX/NL/accueil_OpeD80.html

Gast

  • Gast
Pentax K10D
« Reactie #22 Gepost op: 2007/01/02, 14:41:45 »
Hai,

Even meegelezen en om nog wat toe te voegen, het arsenaal aan tweedehands goed glas van Pentax is erg groot, dat mede doordat je vanaf de M42 lenzen (met adapter) tot de nieuw ontwikkelde lenzen kan gebruiken. Dit geeft je b.v. de  mogelijkheid om een oude MF lens, b.v. de SMC Pentax-A f1.4 op een balg te zetten voor hele strakke macro foto's.
Zo'n lens kost je rond de 40 tot 50 euro en het is top glas. Als je geen doorgifte wil van het diafragma en vol handmatig gaat koop je al een SMC Pentax-M f2.0 voor rond de 15 euro en een 1.7 voor iets van 20.

Er zijn zeer veel verschillende types, dus orienteer je goed. Er is b.v. een SMC Pentax-F 28-80 f3.5-4.5 een een non SMC versie.

Ton

Offline grumph

  • Lid
Pentax K10D
« Reactie #23 Gepost op: 2007/01/03, 08:25:29 »
Citaat van: Ton de Goijer
Hai,

Even meegelezen en om nog wat toe te voegen, het arsenaal aan tweedehands goed glas van Pentax is erg groot, dat mede doordat je vanaf de M42 lenzen (met adapter) tot de nieuw ontwikkelde lenzen kan gebruiken. Dit geeft je b.v. de  mogelijkheid om een oude MF lens, b.v. de SMC Pentax-A f1.4 op een balg te zetten voor hele strakke macro foto's.
Zo'n lens kost je rond de 40 tot 50 euro en het is top glas. Als je geen doorgifte wil van het diafragma en vol handmatig gaat koop je al een SMC Pentax-M f2.0 voor rond de 15 euro en een 1.7 voor iets van 20.

Er zijn zeer veel verschillende types, dus orienteer je goed. Er is b.v. een SMC Pentax-F 28-80 f3.5-4.5 een een non SMC versie.

Ton
hey Ton,

Dit klinkt idd heel intersant... net effes zitten googlen maar vond niet direct de juiste websites om deze lenzen aan die prijzen te vinden...
bedankt voor de goede tip

Offline grumph

  • Lid
Pentax K10D
« Reactie #24 Gepost op: 2007/01/24, 13:20:03 »
Citaat van: eendje
Hoi Grumph!

De K10D lijkt me wel een aardig deftige camera waar je als je verder wilt ook nog mee uit de voeten kunt en je krijgt best veel waar voor je geld (het is de top van kleinbeeld van Pentax). Als je iets vergelijkbaars bij  Nikon wilt kopen kom je al gauw op een D200 uit en die is toch flink duurder.


Klein diafragma... Ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt. Een klein diafragma betekent een kleine diafragma opening en meer scherptediepte. En een klein diafragmaopenening betekent een hoog F nummer, dus F2.8 (weinig scherpte diepte) is dus een groter diafragma dan F22 (veel scherptediepte). Hoe kleiner het F-getal dat bij de lens staat hoe lichtsterker de lens en dus met hoe minder licht je nog kunt fotograferen. Een goed F-getal voor een (ouderwetse) 28 mm lens (groothoek) is F2.8 of kleiner. Om de beste scherpte te krijgen en eventuele vignetting weg te werken moet je vaak 1 a 2 stoppen diafragmeren., dus als je een lens met een F3.5 koopt moet je voor goede scherpte al fotograferen op F5.6 of F8, Bij een een F2.8 lens is dit F4 of F5.6. Je kunt dus met een F2.8 lens bij minder ligt een goede foto maken dan bij een F3.5 lens. Kijk ook maar eens naar testrapporten bij de link die ik hieronder geef.


De Sigma lens in de tweede kit is veel beter dan de lenzen in de eerst door jouw genoemde kit. Het is een lichtsterke lens en hij komt ook goed uit de test, zie http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/sigma_1770_2845/index.htm . Bij feestlijkheden binnen heb je zeker een goede groothoek nodig, 17 mm (25,5 ouderwetse mm's) is hiervoor uitstekend. Ook de 70 mm (105 ouderwetse mm's) kun je goed gebruiken om van een afstandje ongezien te fotograferen. Voor natuurfoto's in het algemeen zal je er ook goed mee uit de voeten kunnen denk ik, behalve als je specifiek vogels wil fotograferen of andere onderwerpen dicht bij wilt halen, dan zul je toch echt een lens met een grotere brandpuntsafstand moeten kopen. Huisje tuintje... lijkt me ook prima geschikt. Groothoek als je in een krappe ruimte moet fotograferen en de grote brandpuntsafstand om wat meer detailopnamen te maken. Als klap op de vuurpijl een macrostand. Erg leuk om bloemen, insecten of andere details te fotograferen. Voor portret is de lens ook erg geschikt (neem dan iets van 50-55 (nieuwerwetse mm ofzo).


Als je nog meer lenzen gaat kopen in de toekomst denk er dan aan dat een zoomlens altijd een groot compromis is. Een lange brandpuntsafstand vraagt om een grote lensdiameter, maar dat levert bij een kleine brandpuntsafstand weer vervorming op. Als de chromatische abberatie (kleuren schifting) op de ene brandpuntsafstand minimaal is dan is het op een ander brandpuntsafstand weer bagger. Een zoomlens is eigenlijk een schaap met 5 poten. Lenzen met een vast brandpuntsafstand zijn kwalitatief veel beter (en lichtsterker), omdat deze maar bij ��n brandpuntsafstand goed hoeven te zijn en dus geen consessies hoeft te doen. Ik heb zelf bijvoorbeeld de volgende collectie van lenzen 28 mm F2.8, 50mm F1.9, F70-210 F3.8 en een 2x converter (210mm wordt dan 420 mm). Tussen 28 mm en 50 mm lijkt een aardig gat te zetten, maar dat heeft bij mij nooit een probleem opgeleverd. (slechts een voorbeedl geen richtlijn voor het kopen lenzen)

O ja, misschien is het ook een goed idee om een cursus fotografie te volgen. Leer je ook wat al die knopjes op de camera voor dienen en wat je er mee kunt (wat is bijvoorbeeld de A voorkeuze?) Wanneer gaat de ingebouwde lichtmeter de fout in en hoe corrigeer je dat.


Als je foto's gemaakt hebt, ben ik wel erg benieuwd naar het resultaat...


succes!!!


edit:  Blijf op de Pentax pagina letten (als je tenminste een Pentax koopt ;)). Ze brengen begin volgend jaar nieuwe lenzen uit, misschein zit daar dan iets van je gading bij.
Ik heb mijn eerste foto's gemaakt. je kan ze vinden op:
http://picasaweb.google.com/bram.vervacke/
of op mijn website: http://users.pandora.be/vervacke/
feel free to comment...