Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Altijd GNU GRUB tijdens het opstarten  (gelezen 2578 keer)

Offline generator

  • Lid
Altijd GNU GRUB tijdens het opstarten
« Gepost op: 2009/12/23, 21:50:55 »
Sinds een tijdje krijg ik elke keer als ik mn PC opstart een GNU GRUB menu. Hierin kan ik kiezen tussen een aantal versies van Ubuntu en een memtest. Ik neem aan dat je dit scherm alleen hoort te krijgen als je de PC niet goed afgesloten hebt?

 Aangezien ik de PC als mediacenter gebruik (toetsenbord standaard niet aangesloten) is dit erg irritant. Kan ik dit ergens uitschakelen? En als hij wel getoond moet worden, kan hier dan een timer opkomen waarna hij vervolgens standaard de bovenste kiest?

Ik heb al geprobeer het boot/grub/menu.list bestand aan te passen, maar dit bestand staat niet op mijn computer.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Altijd GNU GRUB tijdens het opstarten
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/23, 21:55:01 »
Met behulp van Opstart-Manager kun je het aantal seconden instellen dat het Grubmenu zichtbaar is.

a. Zorg voor internetverbinding.

b. Systeem - Beheer - Synaptic pakketbeheer

zoekterm:
startupmanager

(gebruik niet het slecht werkende snelzoekveld, maar de knop Zoeken die ernaast staat in de werkbalk)

c. Vink het aan en druk op de knop Toepassen.

d. Daarna:
Systeem - Beheer - Opstart-Manager

Offline generator

  • Lid
Re: Altijd GNU GRUB tijdens het opstarten
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/23, 22:08:42 »
Bedankt voor het snelle antwoord, maar helaas lijkt het totaal geen effect te hebben.

Offline ptb

  • Lid
Re: Altijd GNU GRUB tijdens het opstarten
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/24, 00:51:30 »
Als je Karmic (9.10) gebruikt heb je grub2 als bootloader.Ik weet niet of Startupmanager al volledig werkt voor grub2.
Wat links voor een beter begrip van de mogelijkheden om te wijzigen vind je hier:
http://lcardinaals.wordpress.com/2009/11/07/ubuntu-configureren-van-grub-2/
en  http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2

Offline generator

  • Lid
Re: Altijd GNU GRUB tijdens het opstarten
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/24, 01:15:45 »
Ah! Dat verklaard waarom ik het menu.lst bestand niet kon vinden! Bedankt.

Helaas heb ik het probleem nog niet kunnen oplossen. Alle instellingen staan goed, ik heb ook nog geprobeerd om de timer te tonen met GRUB_HIDDEN_TIMEOUT_QUIET=false. Maar dit had geen effect.

Het lijkt me zowieso niet normaal dat het GRUB scherm elke keer getoond word. Dan zit er iets niet goed toch?

P.S: De versie van GRUB is 1.97~beta4 (dat is Grub2). Wordt er standaard een beta versie geinstalleerd?

P.P.S: Ik heb nog een probleem, wat ongeveer in dezelfde periode begon:
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/deamons-starten-niet-meer-bij-login/
Misschien dat dit er iets mee te maken heeft?
« Laatst bewerkt op: 2009/12/24, 01:23:39 door generator »

Offline Jitse

  • Lid
Re: Altijd GNU GRUB tijdens het opstarten
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/24, 02:43:46 »
Op zich is het niet zo'n probleem dat GRUB wordt getoond. Als je het echt hinderlijk vindt kun je altijd GRUB opnieuw installeren om te zien of dat wel effect heeft...

Jitse

Offline generator

  • Lid
Re: Altijd GNU GRUB tijdens het opstarten
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/24, 03:05:26 »
Het is wel hinderlijk, omdat ik namelijk geen toetsenbord heb aangesloten. Ik moet nu dus elke keer het toetsenbord aansluiten als ik de computer aanzet.

Ik ben wel een beetje huiverig om GRUB opnieuw te installeren. Ik wil niet het risico lopen dat de PC niet meer opstart.

Hoe werkt dit? Kan ik gewoon het volgende doen:

sudo apt-get remove grub-pc

sudo apt-get install grub-pc

?

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Altijd GNU GRUB tijdens het opstarten
« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/24, 06:10:06 »
Ik geloof het wel, maar doe daarna ook even: sudo update-grub
Ik zie GRUB trouwens altijd, maar ik heb dan ook een dual boot met Win XP.

Offline Jitse

  • Lid
Re: Altijd GNU GRUB tijdens het opstarten
« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/24, 09:21:53 »
Het is wel hinderlijk, omdat ik namelijk geen toetsenbord heb aangesloten. Ik moet nu dus elke keer het toetsenbord aansluiten als ik de computer aanzet.

excuus.
Probeer anders eerst met behulp van de livecd GRUB te herstellen, dit is een wat minder rigoureuze maatregel. volg hiervoor de stappen van deze wiki: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/GrubHerstel

Jitse

Offline generator

  • Lid
Re: Altijd GNU GRUB tijdens het opstarten
« Reactie #9 Gepost op: 2009/12/24, 23:40:19 »
Ben niet boos hoor  =D

Herinstallatie vanaf de live CD heeft helaas ook niet gewerkt. Ook nog "sudo dpkg-reconfigure grub-pc" geprobeerd, zonder succes.

Offline faddrum

  • Lid
Re: Altijd GNU GRUB tijdens het opstarten
« Reactie #10 Gepost op: 2010/01/08, 09:59:13 »
Ik had dit probleem ook met GRUB 1.97~beta4 op Ubuntu 9.10.

Oplossing:

verander in /etc/grub.d/00_header op het einde

set timeout=-1
naar

set timeout=10
update vervolgens crub.cfg door

update-grub
En het zou moeten werken!

Bron: http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=8563058&postcount=11

Offline generator

  • Lid
Re: Altijd GNU GRUB tijdens het opstarten
« Reactie #11 Gepost op: 2010/01/08, 11:51:16 »
Wow briljant, Het werkt perfect! Ik had verwacht dat hij het menu nu met timer van 10 seconden zou weergeven, maar hij gaat gewoon gelijk door met opstarten. Echt top dat je de moeite heb genomen om het antwoord hier even te posten.

Ik had trouwens een ander probleem waarvan ik dacht dat het er misschien mee te maken had (begon op ongeveer hetzelfde moment). En dat was dat sommige services (SSH, SABnzbdplus, avahi) in init.d niet automatisch opstarten (wel handmatig).  Had jij hier ook last van? Waarschijnlijk niet, maar het is het vragen waard  :P

Offline generator

  • Lid
Re: Altijd GNU GRUB tijdens het opstarten
« Reactie #12 Gepost op: 2010/01/08, 13:37:43 »
Na weken zoeken heb ik eindelijk de reden gevonden waarom het niet meer werkte:

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/upstart/+bug/500520

Het is blijkbaar een bug in upstart, en het is op te lossen door het volgende te doen:
- Ga naar Synaptics Package Manager en zoek naar upstart
- Ga naar Package en klik op Force Version
- Kies daar 0.6.3-10 en klik op Apply
- Kies in het package menu voor "Lock Version".

Dit zorgt ervoor dat verschillende services weer opstarten (zoals SSH), maar volgens sommige gebruikers lost dit ook het probleem op die ervoor zorgt dat je altijd het GRUB scherm te zien krijgt (zonder timer).

Erg frusterend dat dit door 1 update komt. Het heeft me enorm veel tijd gekost om de oplossing te vinden.