Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ftp met xampp  (gelezen 1741 keer)

Orhan

  • Gast
ftp met xampp
« Gepost op: 2007/10/12, 10:11:53 »
Ik heb nu dmv xampp een proftp server runnen. Nu gebruik ik de ftp client filezilla. Waneer ik dus wil verbinden met localhost doe ik dat dmv user nobody en de standaard password. Maar wanneer ik nu bestandsattributen (rechten van u, g, o) wil veranderen komt er te staan:
550 CHMOD 757 gegevens: Operation not permitted
Ik probeer de rechten van /opt/lampp/htdocs/html/gegevens te veranderen
Hoe kan ik dit oplossen?

Orhan

  • Gast
ftp met xampp
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/12, 11:23:21 »
Wanneer ik in mousepad een php bestand schrijf en het wil opslaan in /opt/lampp/htdocs
Ik krijg dan de error
Can't open file to write

Ik heb even op /opt/lampp ls -l gedaan. Dit zijn de rechten van htdocs:
drwxr-xr-x  4 nobody root  4096 2007-10-12 12:21 htdocs

Offline Rulus

  • Lid
ftp met xampp
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/12, 13:00:44 »
Je moet de groep veranderen naar 'nobody' ipv 'root': 'sudo chgrp -R nobody /opt/lampp/htdocs'

Orhan

  • Gast
ftp met xampp
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/12, 13:06:51 »
Citaat van: Rulus
Je moet de groep veranderen naar 'nobody' ipv 'root': 'sudo chgrp -R nobody /opt/lampp/htdocs'
Bedankt voor de reactie, kan je me dan ook uitleggen wat er gebeurt?
Ik werk natuurlijk gewoon via de user orhan. Kan ik dan als ik mousepad open en dan opslaan in htdocs zonder problemen?

Offline Rulus

  • Lid
ftp met xampp
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/12, 13:11:12 »
Ah niet aan gedacht inderdaad.

Elk bestand heeft in Linux een eigenaar en een groep. Daarboven komen de rechten: lezen, schrijven en uitvoeren. Deze rechten kunnen ingesteld worden voor de eigenaar, de groep en overigen.

Ofwel moet je dus de rechten veranderen zodat iedereen in die map kan schrijven, ofwel moet je de eigenaar en de groep veranderen naar 'orhan'.

Orhan

  • Gast
ftp met xampp
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/12, 13:13:30 »
Ik denk dat ik maar de rechten veranderen.
Straks krijg ik nog geklooi met apache omdat die dan aan een ander group is verbonden.
De user orhan hoort dan toch bij other?
Dus moet ik de rechten veranderen van other

Hebben bepaalde mensen hier ervaring mee met xampp?

Offline Rulus

  • Lid
ftp met xampp
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/12, 13:15:31 »
Bemerk wel dat verwijderen ook schrijven is, dus iedereen kan dan alles in die map weggooien..

Ervaring genoeg om te weten dat je (veel) beter de ingebouwde programma's van Ubuntu gebruikt.

Orhan

  • Gast
ftp met xampp
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/12, 13:22:18 »
Ja, dat is waar maar dit is alleen om te leren gebruik te maken van php en mysql . Later wil ik zelf natuurlijk een web server opzetten met ubuntu, maar met xampp zou het makkelijker gaan had ik gedacht.

Bedankt voor de snelle reacties.
Even ter bevestiging. Ik moet nu dus gewoon de rechten van other onder htdocs veranderen?

Orhan

  • Gast
ftp met xampp
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/12, 14:21:27 »
Ik heb trouwens in htdocs de index.html file verwijderd. Maar wanneer ik localhost intik krijg ik nog steeds de default page. Heeft iemand hier ervaring mee?

wr19026

  • Gast
ftp met xampp
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/12, 14:31:52 »
Gooi dat hele xampp er af en installeer de "echte" packages (zoals meen ik ook al in een andere thread aangeraden). Op die manier blijft je software up-to-date en is het veel makkelijker voor mensen om je te helpen.