Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (OPGELOST) EVOLUTION probleem  (gelezen 1063 keer)

(OPGELOST) EVOLUTION probleem
« Gepost op: 2009/11/23, 20:49:47 »
Sinds geruime tijd werk ik met Evolution, prachtige mail oplossing!
Mijn probleem is het volgende:
Ik heb honderde en honderden e-mails die ik heb ondergebracht en tientallen verschillende mappen. Inkomende mails, uitgaande mails, leveranciers, klanten, transporteurs en ga zo maar door. Het wordt meer en meer.
Een groot aantaal van deze mails hebben bijlagen: tekeningen, PdF's, fotos enz.
Hoe verder de tijd voortschrijdt wordt het meer en meer onoverzichtelijk.
Natuurlijk maak ik backup's op DVD's. Maar als je een backup terugzet maakt de backup tool evolution leeg en zet de backup terug. Prima. Maar als ik na verloop van tijd iets zoek wat zich -naar mijn mening- ergens in de maand 'X' heeft afgespeelt wordt het heel erg lastig. Backup terug zetten, huidige bestand weer terugzetten en ga zo maar door, tijdrovend en enerverend.
Wat wil ik? Alle bestanden met datum en de onderwerp regel samen met de bijlage terug kunnen vinden als ik de bestanden doorblader.
Heb een begin gemaakt als volgt: het e-mailtje kopieeren in tekstverwerker, "bewaren als"  met datum en onderwerp, bijlage extra enz
Waanzinnig tijdrovend! Het liefst zou ik alle mails in de diverse mappen op een externe HD willen hebben onder elkaar op datum en met één klik het mail kunnen lezen.

Is hiervoor een manier? Een speciale database? Ergens in evolution zelf een mogelijkheid? Eigenlijk een ' stand-alone-single backup' zonder dit in te moeten spelen in evolution?

Wie kan mij helpen? Zou er bijzonder dankbaar voor zijn.

Groet en verder veel plezier met Ubuntu waar ik inmiddels volledig aan gehecht ben geraakt.

Ubunturolf
« Laatst bewerkt op: 2009/12/05, 10:23:30 door ubunturolf »
Weinig is IETS, veel soms NIETS
http://www.travelfoto.biz/    óf    http://www.nature.travelfoto.biz

Offline track

  • Lid
Re: EVOLUTION probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/23, 21:07:51 »
Hoi Rolf,

ik los dit probleem voor mij op die manier op dat ik een hele reeks thematische submappen
binnen evolution aangemaakt heb.  Dan verplaats ik mijn binnengekomen mail telkens na het lezen
naar de passende map.  (en daar vind ik ze dan ook weer terug)

In mijn "inbox" staan op die manier alleen de mails die nog niet afgewerkt zijn.

track

Re: EVOLUTION probleem
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/23, 21:38:08 »
Hallo track,

bedankt voor je antwoord.
Ja dat begrijp ik, dat heb ik ook gedaan maar het is nog niet de oplossing voor mij. Ik ben bang dat het hele programma na een jaar of twee zo gigantisch zwaar wordt (omdat ik zo enorm veel bijlagen heb) dat het te traag wordt of niet meer werkt. Bovendien heb ik al meerdere backup's gemaakt en die uit het programma verwijdert. Maar die kun je dus ook niet meer terugzetten. Je kunt niets toevoegen in evolution. Wel een backup terugzetten uiteraard maar dan ben je weer de laatste gegevens kwijt.
Hoe dan ook, misschien leg ik het ook niet duidelijk uit of misschien te omslachtig.
Ik zoek eigenlijk meer een database waar ik alles kwijt kan en later in kan zoeken.

Groet
Rolf

Offline furioza

  • Lid
    • furioza.nl
Re: EVOLUTION probleem
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/24, 01:32:14 »
Ik denk dat ik weet wat je wil en zit zelf ook met een soort gelijk probleem, dus het aantal mail dat je krijgt is zo groot inmiddels dat je dit niet meer zo gemakkelijk terug kunt vinden. Dan daarbij is de mail box zo ontzettend gevuld met mail dat je door alle info die hier in staat ook nog een traag systeem gaat krijgen.

Het zou idd gemakkelijk zijn als dit automatisch doorschuift via een database om zo uit evolution te verdwijnen naar de pc die dit gewoon allemaal direct opslaat. Dan hoef je het zelf niet te copieren enzo.

Wat ik inmiddels weet is dat Open office een mail data bank heeft. Via sun gelezen, maar ben zelf dus ook op zoek hierna en laat het je weten als ik het gevonden heb.
MVG Rik

www.furioza.nl
Ubuntu user # 498505

Re: EVOLUTION probleem
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/24, 15:33:48 »
Hallo modelengeneer,

Mooie naam trouwens!
Ik heb inmiddels de 'base' geladen van openoffice. Je vind hem in >installeren en zoeken op >openoffice gegevensbank.
Dan heb je dus idd een database die -als ik het goed beoordeel uitstekend moet werken.
Alleen heb ik nog niet de juiste manier gevonden om submappen aan te maken en daar mijn e-mails in te deponeren. Je kunt ze wel eenvoudig in een tekstverwerker plakken maar ik weet nog niet of ik in de database met 'tabellen'  'querys'  of  'tabellen' moet gaan werken. Als je ergens in die rubrieken sub mappen kunt maken dan is dit volgens mij de oplossing, want dan kun je simpelweg je emails kopieren, in een tekstverwerker plakken en dan met datum en referentie in die submappen leggen. Dan heb je een eenvoudige database die waarschijnlijk uitstekend werkt.
Maar hoe ???? maak je submappen ??
Nog iemand anders die ons kan helpen??
Groetjes
Ubunturolf

Offline furioza

  • Lid
    • furioza.nl
Re: EVOLUTION probleem
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/26, 21:38:41 »
Ik heb deze gegevens bank werken via query´s Werkt heel goed. En idd ik zie alleen de optie op dit als tekstbestand te maken. Wat ik wel weet is dat dit via een ander stukje geautomatiseerd omgezet kan worden. Maar hoe, daar ben ik nog niet achter. Zou idd wel handig zijn. Volgens mij moet de query met de map gesinchronyseerd worden als zijnde hostmap. Zodat het vandaar uit in de qeury geplakt kan worden.

De naam komt van mijn modelbouw werk af. XD
MVG Rik

www.furioza.nl
Ubuntu user # 498505

Re: EVOLUTION probleem
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/05, 10:21:05 »
Hallo,

ik heb intussen van mijn zwager een tip gekregen die erg goed lijkt. Via Open Source forge te downloaden een database met de naam Mail Archiva. Dit is een server die automatisch alle inkomende en uitgaande mail archiveerd en comprimeerd.
Ik moet het nog nader bestuderen maar mijn zwager berichtte mij dat het bij hem grandioos werkte en ik denk idd dat dit DE oplossing voor mijn eerder omschreven probleempje wordt.
Groetjes
Ubunturolf

Re: (OPGELOST) EVOLUTION probleem
« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/05, 11:37:11 »
Heb mailArchiva net geinstalleerd.   =D 
Installatie is ZEER eenvoudig.
(moet het alleen nog configureren)
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (Op RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.4 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline furioza

  • Lid
    • furioza.nl
Re: (OPGELOST) EVOLUTION probleem
« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/05, 15:19:19 »
Hmmm klinkt goed. Zal ik ook eens doen. Zal zeker handig zijn. Niet dat ik zoveel mail krijg maar spelen is natuurlijk leuk.  :D
MVG Rik

www.furioza.nl
Ubuntu user # 498505