Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Partities schalen - grootte swap  (gelezen 918 keer)

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Partities schalen - grootte swap
« Gepost op: 2008/10/08, 10:38:58 »
Zometeen komt 8.10 uit en ik zie dat mijn ubuntu partitie aan de volle kant begint te geraken. Tot nu toe hield ik altijd 8 Gb aan, maar met allerlei programma's geïnstalleerd (Ubuntu Studio > standaard méér software geïnstalleerd?) heb ik nog maar 400Mb over. Dus meteen maar tijd voor een herindeling van mijn Ubuntuschijf.

De eerste partitie ga ik maar 15Gb maken (kan ik even vooruit), maar nu lees ik vaak dat de swappartitie 1,5x de grootte van het werkgeheugen moet zijn. Tot nu toe heb ik altijd 1Gb aangehouden, maar de grootte van mijn werkgeheugen is 4Gb. Moet ik die swap nu echt 6Gb gaan maken?
JackTummers.nl

waitcursor

  • Gast
Partities schalen - grootte swap
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/08, 10:50:55 »
Ik zou eerlijk gezegd niet groter maken dan 2GB. Ik kan mis zijn, maar dit is wat ik hierover tot op heden heb teruggevonden.
mvg
waitcursor

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
Partities schalen - grootte swap
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/08, 11:01:26 »
meer als 2gb zou ik ook niet doen. De stel regel is inderdaad ongeveer 1,5X je hoeveelheid werkgeheugen maar tegenwoordig worden de hoeveelheden werkgeheugen in pc's zo groot dat je het toch niet vol krijgt met linux (wel met windows vista trouwens).
Swap is een soort van overloop putje voor je werkgeheugen.

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Partities schalen - grootte swap
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/09, 09:13:43 »
OK, bedankt voor de replies. Met het oog op volgende versies maak ik hem dan voor de zekerheid toch maar 4 Gb ;). Kan geen kwaad daar de harde schijven ook steeds maar groter worden...
JackTummers.nl

Partities schalen - grootte swap
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/09, 12:15:40 »
In theorie zou je afkunnen met 1 Gig swap.
De swap word namelijk alleen snel gebruikt indien je weinig geheugen op je moederbord hebt staan.

Zodra je 2 Gig of meer op je moederbord hebt staan word de swap zelden tot nooit gebruikt.

Het moment dat de swap echt word aangesproken is wanneer je de PC in slaap mode afsluit.
Op dat moment word alles wat in het werk geheugen weg geschreven in de swap.

Dus alleen wanneer je gebruik maakt van de slaapstand ( niet aan te bevelen) word de swap werkelijk gebruikt.

Zolang je de PC normaal afsluit hoef je de swap niet groot te houden.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D