Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Instellen groepsaccount  (gelezen 2379 keer)

Instellen groepsaccount
« Gepost op: 2012/06/17, 23:57:58 »
Hoe kan ik een groepsaccount instellen in Ubuntu12.04, zodat de beheerders bestanden kunnen delen en voor anderen afgesloten blijft.
Bij de instellingen van de accounts staan niet dezelfde mogelijkheden (groepsnamen)
Ben van '50, voel me 45 en soms 25, met alle gevolgen van dien.
Kennis + ervaring = onwetend

Re: Instellen groepsaccount
« Reactie #1 Gepost op: 2012/06/18, 19:45:34 »
Even of topic, mooie motor, mijn zoon rijd er ook op zo een.

Ik heb het inmiddels zover dat ik op verschillende pc's en systemen op al mijn accounts kan werken, ook op de externe aansluitingen.
Alleen die groepsaccounts kan ik niet sturen omdat ik er nog geen info over kan vinden.
Het enige wat wordt vermeld is de mogelijkheid, maar niet de instelling en hoe er mee te werken.
Weet jij zo uit je hoofd hoe dat dan in de terminal moet/kan, en wat is precies een GID bit?

Als ik er wat over ontdek zal ik het hier vermelden.
Ben van '50, voel me 45 en soms 25, met alle gevolgen van dien.
Kennis + ervaring = onwetend

Re: Instellen groepsaccount
« Reactie #2 Gepost op: 2012/06/18, 21:13:59 »
Ik heb inmiddels wat info gevonden op http://users.telenet.be/linuxwerkgroep/ onderdeel Maprechten.
Dit ga ik uitproberen, het effect hiervan beschrijf ik hier.
Ben van '50, voel me 45 en soms 25, met alle gevolgen van dien.
Kennis + ervaring = onwetend

Re: Instellen groepsaccount
« Reactie #3 Gepost op: 2012/06/21, 00:01:59 »
Als ik het goed heb begrepen:

7 = 4+2+1 wordt "rwx" (lezen-schrijven-uitvoeren)
6 = 4+2 wordt "rw-" (lezen-schrijven)
5 = 4+1 wordt "r-x" (lezen-uitvoeren)
? Dit werkt allen op een file

chmod 1770 /mapnaam om het stickybit te zetten
chmod 2770 /mapnaam om het groepid bit te zetten
? De getallen 1 en 2 hier hebben de zelfde funcie als t en s hieronder
t = sticky, s=special (zelfde voor groep als gebruiker)
Sticky bit zetten: chmod +t /mapnaam
Goepsbit zetten: chmod g+s /mapnaam
Gebruikersbit zetten: chmod u+s bestandsnaam
en natuurlijk met - weer weghalen: chmod -t /mapnaam
etc
? Staan/werken de t en s bit los van de laatste 3 cijfers, maw, verwijderen is iets anders dan bewerken?

? Kunnen b.v. (g) (u) t s gelust worden gebruikt in een commandoregel
b.v. chmod +t g+s /naam ?

? Kan een groepslid de +t bit van anderen wissen als het +t dus 1770 is?
 
Man is voor mij nog te Engels (ingewikkeld) en ben daarom met Libreoffice een bestand aan het maken met ale mogelijke commando's in NL.
? (waar) Is er op internet uitgebreide info te vinden?

Ik ga hier even mee stoeien en koppel het terug.
Ben van '50, voel me 45 en soms 25, met alle gevolgen van dien.
Kennis + ervaring = onwetend

Re: Instellen groepsaccount
« Reactie #4 Gepost op: 2012/06/21, 00:47:43 »
Er bestaan niet echt groepsaccounts.
Wel kun je alle beheerders lid maken van een groep en vervolgens een map maken waarvan de groep de eigenaar is.
Als je vervolgens het GID bit zet op die map kunnen alle leden van die groep er schrijven en lezen.

Waar dit in de grafische tool moet weet ik niet...ik gebruik geen Gnome/Unity.

Het is wel vreemd dat in verschillende versies en accounts en distro's verschillende mogelijke groepsnamen worden aangemaakt die niet overeen komen met andere accounts, soms maar 1 en soms meer dan 10 namen. Ik heb ook geen info kunnen vinden over de opgegeven groepsnamen en hun werking en/of beperkingen. Alleen in Zorin is het mij gelukt zelf een groepsnaam in te stellen, maar Zorin liep bij mij vaak vast en ben daarom bij Ubuntu terug.
Ben van '50, voel me 45 en soms 25, met alle gevolgen van dien.
Kennis + ervaring = onwetend

Re: Instellen groepsaccount
« Reactie #5 Gepost op: 2012/06/21, 23:44:23 »
Jouw verhaal lijkt mij duidelijk en heb met jouw gegevens ook wat in man en terminal onderzocht.
Hierbij heb ik het volgende gevonden met 'ls -l' en er wat commentaar achter gezet.
drwxr-xr-x 22 root root  4096 mei 10 10:02 215d2162-6a00-4e2d-830a-3281ed416032   = een hdd (device)
lrwxrwxrwx  1 root root     6 feb  9 15:38 cdrom -> cdrom0                                                       = root verwijzing naar cdrom
drwxr-xr-x  2 root root  4096 feb  9 15:38 cdrom0                                                                        = dir/div voor cdrom
drwxr-xr-x  2 root root  4096 feb  9 15:38 cdrom1                                   waarom cd0 en cd1 ?
drwx------  4 jos  jos  16384 jun 21 15:05 FC30-3DA9                                                                       = dir/div voor externe geheugenkaartmodule
lrwxrwxrwx  1 root root     7 feb 20 16:44 floppy -> floppy0                                                      = root verwijzing naar floppy
drwxr-xr-x  2 root root  4096 feb 20 16:44 floppy0                                                                       = dir/div voor floppy
drwxrwx---+ 3 jos jos      4096 jun 20 07:50 Openbaar                                                                   = openbare dir in netwerk
-rw-rw-r--  1 jos jos         0 jun 18 22:57 Sk*                                                                                         = bestand van eigenaar/root

Hierbij valt mij op dat het eerste karakter l d - is en er 3x rwx achter staat en bij 'openbaar' nog een +.
En als ik het goed heb begrepen:
Sticky zet eerste bit op: 'l' is waarschijnlijk alleen root,  'd' is het een directory (of device) en '-' is eigenaar/root .
r w x is lezen, schrijven, bewerken waarbij, 1e rwx owner, 2e rwx groep, 3e rwx other (bekende users), + all  iedereen.

Met 'man chmod' lees ik [ugoa], dus Users, Groep, Other, All, en, where perms is either zero or more letters from the set rwxXst, or a single letter from the set ugo, waarbij rwx en st (jouw uitleg) voor mij duidelijk lijkt.
Dus kan een cijfercombi zoals door jouw omschreven, maar ook rwxrwxrwx met - als 0, met chmod worden gegeven.
Maar waarvoor staat die 'X', is dat de '+' bij openbaar ?

Als mijn verhaal klopt ga ik eens bitjes wisselen in en speciaal account om het effect te zien, i.v.m. groepen.
Ben van '50, voel me 45 en soms 25, met alle gevolgen van dien.
Kennis + ervaring = onwetend

Re: Instellen groepsaccount
« Reactie #6 Gepost op: 2012/06/28, 03:26:59 »
In de tussentijd ben ik ook bezig met een geluidsprobleem, maar dat is waarschijnlijk opgelost door pulsaudio te wissen en alsa te installeren.

Ik ga, dit met bit,  eens goed bestuderen, want er zit meer aan dan ik nog van mijn DOS periode weet.
Als het lukt zoals ik wil, stuur ik een bericht.

Nu al bedankt voor de duidelijke uitleg.
Ben van '50, voel me 45 en soms 25, met alle gevolgen van dien.
Kennis + ervaring = onwetend