Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Installatie met home apart  (gelezen 952 keer)

[opgelost] Installatie met home apart
« Gepost op: 2013/10/30, 14:03:42 »
Hoi allemaal,

Is er iemand die me kan helpen met het (her)installeren van Ubuntu op mijn pc? Ik wil echter de home partitie op een externe schijf installeren. Ik gebruik mijn pc hoofdzakelijk voor muziek en het bekijken van films. Deze films en muziek staan op een externe schijf. Nu is mijn home partitie nog gewoon op mijn pc maar bv. de map muziek en video zijn leeg.

Momenteel heb ik 13.10 geïnstalleerd maar ben er niet zo tevreden over. Ik wil daarom een nieuwe installatie doen met 12.04 en dan volgend jaar naar de nieuwe LTS versie overstappen.

Op dit forum zag ik een aantal mogelijkheden staan. Een symbolische verwijzing of zoals een home partitie op een externe schijf zodat bij een  nieuwe installatie je de instellingen makkelijker kan overhevelen. Dit heeft mijn voorkeur maar misschien heeft iemand echter een beter idee

Alvast bedankt.

Mario
« Laatst bewerkt op: 2013/11/01, 15:14:41 door Happy Wash »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Installatie met home apart
« Reactie #1 Gepost op: 2013/10/30, 14:41:44 »
Een *volledige* /home op een externe schijf, is technisch een erg slecht idee.  :o

Wel kun je veilig /home/HappyWash/Muziek en /home/HappyWash/Video's op een externe schijf gooien.

Re: Installatie met home apart
« Reactie #2 Gepost op: 2013/10/30, 15:12:00 »
Wat HappyWash denkelijk bedoelt is een gescheiden /root- en /home-partitie. Op de root installeer je je OS en je maakt een aparte /home-partitie waar je data (docs, muziek, etc.) komen te staan. Met deze opstelling kun je een versie installatie doen (op / dus root), zonder dat de data op /home worden aangetast.
Je kunt zonder problemen de externe schijf gebruiken om al je muziek en films op te zetten, door 'm bijvoorbeeld onder /media te mounten als 'extern' of zoiets. Ook hier geldt dat bij een nieuwe OS-installatie je data niet worden aangetast.

Pjotr: wil je uitleggen waarom het een slecht idee is om /home op een externe schijf te plaatsen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Installatie met home apart
« Reactie #3 Gepost op: 2013/10/30, 16:24:34 »
Pjotr: wil je uitleggen waarom het een slecht idee is om /home op een externe schijf te plaatsen?
Omdat je dan een *fysieke* scheiding aanbrengt tussen twee essentiële onderdelen van je besturingssysteem, te weten een deel "binnen de computerkast" en een deel op een los ding daarbuiten, dat aan een USB-kabeltje bengelt.

Niet verstandig; je vergroot de kans op storingen en andere ellende.

Als je al een aparte /home wil, dan wel *binnen* dezelfde kast. Op dezelfde fysieke harde schijf als de root, of op een andere fysieke harde schijf binnen de kast. Veel minder kwetsbare oplossing.

Re: Installatie met home apart
« Reactie #4 Gepost op: 2013/10/30, 17:00:40 »
Ik ga mee met Pjotr wat betreft de locatie van /home die zou ik eerder op de interne schijf laten en moet ook een Linuxbestandssysteem hebben (neem gewoon ext4 daarvoor zoals de standaard is). Muziek en filmpjes mogen dan gerust op een externe HDD staan (kan prima NTFS zijn). Van de lege mappen Muziek en Video in je /home maak je dan symbolische links naar de externe HDD. Een dingetje hierbij is wel dat de externe HDD automatisch aangekoppeld moet worden bij het opstarten. Zelf heb ik een soortgelijke indeling alleen dan geen symbolische link naar een externe partitie maar een interne die ook in Windows dienst doet als datapartitie.

Overigens is voor behoud van instellingen en persoonlijke bestanden het niet nodig dat /home op een eigen partitie staat. Je kunt ook bij de installatie ervoor kiezen om / (dus ook met /home daaronder) op dezelfde partitie te installeren als nu en de optie "formatteren" niet aanvinken.

Re: Installatie met home apart
« Reactie #5 Gepost op: 2013/10/30, 17:37:17 »
Bedankt zover voor de reacties. Ik zal met een nieuwe frisse installatie de home partitie gewoon gescheiden installeren op de interne harde schijf. 

Rest mij alleen nog het volgende:
1. Hoe maak je die symbolische link voor muziek en video?
2. RAM geheugen is 2gb. Betekent dat dan automatisch de 64 bit systeem installeren?

Mario



Re: Installatie met home apart
« Reactie #6 Gepost op: 2013/10/30, 17:51:26 »
Ik ben juist groot voorstander van een aparte /home partitie, echter wel op een interne schijf omdat een externe schijf nou eenmaal trager is met gegevens overdracht dan een interne schijf. Als je het niet erg vind om eventuele meerdere gebruikers opnieuw in te stellen en af en toe een programma opnieuw te installeren als dit niet in de standaard installatie en gaat voor gegevensbehoud (voor mij een plus) zou ik zeker gaan voor een interne harde schijf met een home partitie of volledige schijf als home partitie.
Mijn instellingen:
SSD schijf met 3 partities:
Ubuntu 13.10 Root partitie /
Ubuntu 13.04 Root partitie /
Lucid Puppy op dit moment voor testdoeleinde root + home
HD 1TB voor de Home van Ubuntu
HD 400 GB voor foto's
HD 500 GB ( was een externe schijf, nu een interne) zat een slechte sector op, na reparatie gebruik ik deze voor tijdelijke bestanden. Misschien een idee voor jouw externe schijf, HD uit de behuizing en een interne schijf van maken. :)

1) Lees deze link eens http://nl.wikibooks.org/wiki/Ubuntu:_Linux_voor_mensen/Werken_met_bestanden/Werken_met_links
2) het geugen zegt niks daarover, je moet kijken wat voor een processor er in zit vanaf dual core kan je de 64 bits installeren, wordt trouwens aangegeven bij installatie daat een 64 bit niet op je systeem kan worden geinstalleerd mocht je een 32 bits processor hebben.

« Laatst bewerkt op: 2013/10/30, 17:56:26 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Installatie met home apart
« Reactie #7 Gepost op: 2013/10/30, 19:20:53 »
Je /home op een externe schijf installeren is not done, géén optie. Punt.

Je kan wel veilig al je eigenlijke data omleiden naar waar je maar wil met de symbolische links. Zo heb je mogelijk heel weinig ruimte nodig voor je eigenlijke home - beat alleen configuratiedata - en dan kan je die voor de eenvoud samen houden met de rootpartitie.

Een symbolische link kan je op verschillende manieren maken:

1) Rechts-klik, "Maak link". Het link bestandje kan je dan plaatsen waar je wil en hernoemen. Dit werkt alleen als je schrijfrechten hebt op de plaats waar wat je naar verwijst, staat.

2) Hou Ctrl+Shift ingedrukt, sleep wat je wil linken naar waar je wil linken, en laat dan de muisknop los. Kan in hetzelfde venster als je daar schrijfrechten hebt, maar werkt best als je twee nautilus vensters opent, één met de bron, het ander geopend op de plaats waar je de link wil.

3) De gesofisticeerde manier: met de terminal. Hier heb je nog meer mogelijkheden: je kan ook relatieve links maken, die blijven werken binnen een directorystructuur, ook als je de directorystructuur verplaatst.

Bijvoorbeeld:

ln -s /media/Films /home/Jantje/films

Een relatieve verwijzing:
ln -s ../Audio/geluid.mp3 geluid.mp3

Re: Installatie met home apart
« Reactie #8 Gepost op: 2013/10/31, 00:12:45 »
Bedankt zover.

Vanadium:
Citaat
Hou Ctrl+Shift ingedrukt, sleep wat je wil linken naar waar je wil linken, en laat dan de muisknop los. Kan in hetzelfde venster als je daar schrijfrechten hebt, maar werkt best als je twee nautilus vensters opent, één met de bron, het ander geopend op de plaats waar je de link wil.

Dit kan ik bv. doen met de muziek collectie die ik op een externe schijf heb staan? Dus de verwijzing komt in de home partitie op de interne schijf? Ik heb daar namelijk al een lege map met aanduiding muziek. Moet ik die dan verwijderen?

Gijsbert:
Citaat
het geheugen zegt niks daarover, je moet kijken wat voor een processor er in zit vanaf Dual Core kan je de 64 bits installeren, wordt trouwens aangegeven bij installatie dat een 64 bit niet op je systeem kan worden geïnstalleerd mocht je een 32 bits processor hebben.

Ik ben in verwarring gebracht dan door het artikel "De 32-bits-versie of de 64-bits-versie?" op https://sites.google.com/site/computertip/versiekeuze

Mario

Re: Installatie met home apart
« Reactie #9 Gepost op: 2013/10/31, 13:09:26 »
@Happy Wash, ik kan mij voorstellen dat je een beetje in de war raakt.
Op een 32 bits machine kan je alleen 32 bits draaien (Dit zijn de CPU's tot en met Pentium 4
Er zijn ook wat oudere machines die niet met de PAE kernel kunnen werken, zo'n oude laptop heb ik hier staan, daar heb ik de mini ISO non PAE gebruikt voor installatie, is verder gewoon 32 bits.
En dan hebben we de CPU's vanaf Dual Core daarop kan je 64 bits installeren maar ook de 32 bits versie. Er zijn een aantal programma's nog niet verkrijgbaar in 64 bits. Dan moet op de 64 bits versie de bibliotheek IA32 installeren die er voor zorgt dat je toch de 32 bits programma's kan draaien. Tja van zulke informatie, er is nog veel meer, kan je als starter behoorlijk van in de war raken.
In ieder geval veel succes met de installatie en het maken van de links. En lukt het allemaal niet in een keer, gewoon blijven vragen. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Installatie met home apart
« Reactie #10 Gepost op: 2013/10/31, 14:36:08 »
Mijn advies: pak gewoon de 64-bits-Ubuntu. Want daarmee ontketen je de volle kracht van je apparatuur. Programma's die geen 64-bitversie hebben, zijn er gelukkig bijna niet meer, dus dat is geen belemmering meer.

Je merkt vanzelf of 64-bits-Ubuntu geschikt is voor jouw machine: indien niet, dan krijg je automatisch een melding dat installatie niet mogelijk is. In dat geval pak je alsnog de 32-bits. Klaar.  :)

Enige uitzondering: oude en zwakke apparatuur. Ik heb gemerkt op een netboekje met een Atomprocessor, dat 64-bits-Ubuntu wel daarop kan, maar vreselijk traag en sloom is. Op 32-bits-Ubuntu draait ditzelfde netboekje vlot en soepel.

Nogal tegen mijn verwachting in, want ik veronderstelde dat 64-bits per definitie altijd sneller draait dan 32-bits, op elke machine, wegens volledige benutting van de processorkracht. Enfin.
« Laatst bewerkt op: 2013/10/31, 14:56:43 door Pjotr »

Re: Installatie met home apart
« Reactie #11 Gepost op: 2013/10/31, 14:56:01 »
Bedankt zover.

Vanadium:
Citaat
Hou Ctrl+Shift ingedrukt, sleep wat je wil linken naar waar je wil linken, en laat dan de muisknop los. Kan in hetzelfde venster als je daar schrijfrechten hebt, maar werkt best als je twee nautilus vensters opent, één met de bron, het ander geopend op de plaats waar je de link wil.

Dit kan ik bv. doen met de muziek collectie die ik op een externe schijf heb staan? Dus de verwijzing komt in de home partitie op de interne schijf? Ik heb daar namelijk al een lege map met aanduiding muziek. Moet ik die dan verwijderen?

-knip-

Ja, die lege mappen moet je dan eerst verwijderen voordat je de symbolische link aanmaakt.

Re: Installatie met home apart
« Reactie #12 Gepost op: 2013/11/01, 10:16:25 »
Heb het ondertussen 12.04 geïnstalleerd. Alles werkt tot zover prima. 64bit versie ook nog.

Top en bedankt iedereen.

Mario

Installatie met home apart
« Reactie #13 Gepost op: 2013/11/01, 10:17:20 »
Hoi allemaal,

Is er iemand die me kan helpen met het (her)installeren van Ubuntu op mijn pc? Ik wil echter de home partitie op een externe schijf installeren. Ik gebruik mijn pc hoofdzakelijk voor muziek en het bekijken van films. Deze films en muziek staan op een externe schijf. Nu is mijn home partitie nog gewoon op mijn pc maar bv. de map muziek en video zijn leeg.

Momenteel heb ik 13.10 geïnstalleerd maar ben er niet zo tevreden over. Ik wil daarom een nieuwe installatie doen met 12.04 en dan volgend jaar naar de nieuwe LTS versie overstappen.

Op dit forum zag ik een aantal mogelijkheden staan. Een symbolische verwijzing of zoals een home partitie op een externe schijf zodat bij een  nieuwe installatie je de instellingen makkelijker kan overhevelen. Dit heeft mijn voorkeur maar misschien heeft iemand echter een beter idee

Alvast bedankt.

Mario
« Laatst bewerkt op: 2013/11/01, 15:14:01 door Happy Wash »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Installatie met home apart
« Reactie #14 Gepost op: 2013/11/01, 10:46:31 »
Dag Mario

Om je bericht als "opgelost" te markeren, moet je de titel van je allereerste post aanpassen: je gaat helemaal naar boven in dit draadje, klikt op het potloodje rechts van je post, en je zet nu [opgelost]  in de titel. Dan bewaren. Pas dan zal je "[opgelost]" ook in het overzicht van de berichten te zien zijn (het is de titel van het eerste bericht van het draaadje die getoond wordt.).