Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] zwart beeldscherm waardoor ik niet kan installeren  (gelezen 1529 keer)

Bieuwe

  • Gast
Beste mensen,

afgelopen juli heb ik een nieuwe laptop gekocht (HP 15-D056ND). Hier stond natuurlijk windows 8 op, maar dat was ik na 2 dagen alweer zat en dus heb ik toen besloten om Ubuntu ook weer op mijn nieuwe laptop te installeren. Deze installatie heb ik uitgevoerd vanaf usb-stick, maar is ergens niet helemaal goed gegaan waardoor mijn mousepad nu regelmatig niet werkt en ik ook vaak een foutmelding krijg.

Ik probeer dus al langere tijd om Ubuntu weer opnieuw te installeren, maar elke keer krijg ik, als ik voor installatie kies, eerst netjes het Ubuntu-logo met de laad-bolletjes er onder te zien, maar daarna is het beeld zwart en gebeurt er verder niks meer. Ik hoopte dat het misschien aan de usb-stick lag, maar helaas dat is ook geen oplossing.

Nou had ik na de eerste installatie problemen met het beeldscherm, maar dat werd opgelost door in het commando-scherm in te voeren sudo apt-get fglrx. Hierna was Ubuntu wel gewoon in staat om de grafische desktop te laden.

Met vriendelijke groet,

Bieuwe
« Laatst bewerkt op: 2014/11/03, 20:38:21 door Bieuwe »

Re: zwart beeldscherm waardoor ik niet kan installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2014/10/01, 15:39:46 »
Probeer eerst eens met die USB stick: Ubuntu uitproberen.
En dan kan je met GParted misschien wat aanvangen wat betreft de partities.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Bieuwe

  • Gast
Re: zwart beeldscherm waardoor ik niet kan installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2014/10/01, 15:46:58 »
Dat had ik misschien meteen even moeten zeggen, maar gewoon ubuntu uitproberen heb ik ook al eens geprobeerd, maar dan krijg ik allemaal strepen in het scherm, waardoor ik alsnog niks kan doen, helaas.

Re: zwart beeldscherm waardoor ik niet kan installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2014/10/05, 11:08:10 »
Lees dit nog eens door voordat je opnieuw gaat installeren:
https://sites.google.com/site/computertip/windows
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: zwart beeldscherm waardoor ik niet kan installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2014/10/05, 11:12:46 »
Gebruik je het iso-bestand van Ubuntu 14.04 of dat van 14.04.1?


Bieuwe

  • Gast
Re: zwart beeldscherm waardoor ik niet kan installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2014/10/13, 12:34:08 »
Mijn excuses voor mijn late reactie, maar ik heb helaas niet altijd de tijd en/of mogelijkheid om te reageren. Maar om te installeren heb ik het nieuwste iso-bestand hier van de website afgehaald, dus de 14.04.1.

Daarnaast zijn de tips op https://sites.google.com/site/computertip/windows niet van toepassing, want ik heb hem al eens geïnstalleerd en dus is alles al goed ingesteld.

En de tips van https://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld gaan erover als je geen grafisch beeld krijgt, maar ik krijg dus gewoon totaal geen beeld, ook geen dos-beeld.

groeten Bieuwe

Offline jan11000

  • Lid
Re: zwart beeldscherm waardoor ik niet kan installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2014/10/13, 16:35:35 »
Je moet nog id je bios een aantal dingen wijzigen, tav secure boot, zoek daar op.

Iets met classic boot,(heet iets anders)
secure boot uitzetten.
Op bovenstaande site vind je deze info.

Bieuwe

  • Gast
Re: zwart beeldscherm waardoor ik niet kan installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2014/10/27, 14:39:27 »
Helaas, secure boot had ik al uitgeschakeld. Voor alle zekerheid heb ik daar nog geprobeerd om alle sleutels te verwijderen, maar dat mocht helaas ook niet helpen, krijg nog altijd niet meer dan een zwart scherm na het opstarten te zien.

groeten Bieuwe

Offline jan11000

  • Lid
Re: zwart beeldscherm waardoor ik niet kan installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2014/10/27, 18:31:01 »
Een bios reset misschien proberen, zie handleiding van je laptop/moederbord, tenminste als je daar aankomt, in je laptop.

Probeer eens een losse monitor aan te sluiten, vga of/en hdmi proberen.

Re: zwart beeldscherm waardoor ik niet kan installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2014/10/28, 08:06:14 »
Met Ctrl+Alt+F1 t/m F6 zou je een terminal omgeving moeten krijgen. Lukt dat wel?

In dien dat wel lukt probeer dan eens de updates te installeren:
sudo apt-get update && sudo apt-get dist-upgrade
Met Ctrl+Alt+F7 kom je weer in de grafische omgeving terug.

Bieuwe

  • Gast
Re: zwart beeldscherm waardoor ik niet kan installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2014/10/29, 15:36:37 »
Met ctrl+alt+f6 kom ik inderdaad in de terminal, dat lukt dus in elk geval. helaas eindigd sudo apt-get update && sudo apt-get dist-upgrade met het volgende:

debconf: DBDriver "config": /var/cache/debconf/config.dat is locked by another process: resource temporarily unavailable
dpkg: error processing package man-db (--unpack):
 dubprocess installed post-installation script returned error exit status 1
Processing triggers for install-info (5.2.0.dfsg.1-2) ...
errors were encountered while processing:
 man-db
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)

De indruk die ik eruit krijg is dat hij niet in staat is om de gedownloade bestanden uit te pakken en te installeren, maar waarom precies is me niet duidelijk. Dus als iemand mij hier dan meer duidelijkheid in kan verschaffen? Alvast bedankt.

groeten Bieuwe

Re: zwart beeldscherm waardoor ik niet kan installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2014/10/31, 08:12:00 »
Dat je in een terminal scherm komt betekent dat de Linux kernel in ieder geval werkt.
Het gaat dus mis in het weergeven van de grafische interface.

Je kan in de terminal omgeving proberen die grafische driver te installeren:
sudo apt-get install fglrxHoewel ik denk dat je dan weer tegen de zelfde foutmelding aanloopt.

De melding geeft aan dat er al een installatie programma wordt uitgevoerd.
Gewoonlijk gebeurt dit als je in de grafische omgeving het software centrum bezig is of als je updates aan het installeren bent.
Nu je grafisch nog niet bent gestart is dat natuurlijk vreemd.
« Laatst bewerkt op: 2014/10/31, 08:21:05 door Erik Krom »

Offline jan11000

  • Lid
Re: zwart beeldscherm waardoor ik niet kan installeren
« Reactie #13 Gepost op: 2014/10/31, 12:03:20 »
Met ctrl+alt+f6 kom ik inderdaad in de terminal, dat lukt dus in elk geval. helaas eindigd sudo apt-get update && sudo apt-get dist-upgrade met het volgende:

debconf: DBDriver "config": /var/cache/debconf/config.dat is locked by another process: resource temporarily unavailable
dpkg: error processing package man-db (--unpack):
 dubprocess installed post-installation script returned error exit status 1
Processing triggers for install-info (5.2.0.dfsg.1-2) ...
errors were encountered while processing:
 man-db
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)

De indruk die ik eruit krijg is dat hij niet in staat is om de gedownloade bestanden uit te pakken en te installeren, maar waarom precies is me niet duidelijk. Dus als iemand mij hier dan meer duidelijkheid in kan verschaffen? Alvast bedankt.

groeten Bieuwe
Dit betekend dat er nog een proces de update aan het gebruiken is, maar er mag maar 1 proces gebruik maken van je update.

Probeer dit eens:
Je oude installatie van ubuntu wissen,
dan installeren met nomodeset,
hierna de video driver installeren, bij update programma, rechter tabblad is dit te vinden.

Misschien dat er nog geen goede video driver is voor een te nieuwe laptop.
Zoek dus hierop.
Of je kunt nog een driver proberen van je videokaart makers website, hoewel ik hier niet gek op ben, en met update in de toekomst kan dit problemen geven.

Bieuwe

  • Gast
[Opgelost] Re: zwart beeldscherm waardoor ik niet kan installeren
« Reactie #14 Gepost op: 2014/11/03, 20:37:10 »
Hoi Erik,

het is nu eindelijk inderdaad gelukt met behulp van nomodeset. In het grubmenu heb ik gekozen voor de probeerversie en dan door op e te drukken nomodeset toegevoegd aan quiet splash.
Met behulp daarvan kon ik Ubuntu gewoon weer installeren, dus hartelijk dank voor alle hulp.

Met vriendelijke groet,

Bieuwe

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: [opgelost] zwart beeldscherm waardoor ik niet kan installeren
« Reactie #15 Gepost op: 2014/11/04, 13:02:02 »
Onderwerp als opgelost gezet.
:lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.