Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] backup via netwerk lukt niet  (gelezen 1173 keer)

[OPGELOST] backup via netwerk lukt niet
« Gepost op: 2012/12/08, 22:36:56 »
L.S.

Ik weet niet of ik hier op de goede plaats ben, maar het volgende:
Ik heb vandaag een Lacie Harde schijf gekocht van 2 Tb. Deze schijf is opgenomen via mijn bekabeld netwerk en hangt aan de Router. Het lukt nu vanaf alle computers bestanden hierop weg te zetten, ook via Debian (7). Vanuit Windows back-uppen via het meegeleverd programma gaat ook perfect. Echter via Déjà Dup, of Back in Time (dus in Linux)  lukt het niet, aangezien ik de doelmap (het apparaat zelf) niet vind en niet weet hoe er te komen. Kijk ik in Nautilus, dan wordt het apparaat onder 'Netwerk' getoond, of liever de hoofddirectory.  Als ik dan op 'directory doorbladeren' klik dan zie ik het apparaat staan: eenmaal in hoofdletters en tweemaal in kleinen letters - ook zo vreemd... Iemand een idee hoe het probleem op te lossen?

gegroet,
mrt
« Laatst bewerkt op: 2012/12/17, 18:12:06 door Plotinus »
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline Bloom

  • Lid
Re: backup via netwerk lukt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2012/12/08, 23:48:37 »
Maak een koppeling met bladwijzer aan naar dat LaCie-netwerkvolume via 'Verbinden met server...'. Dan vind je die bladwijzer in ~/.gvfs vanuit je back-upprogramma. De standaard opendialoog van software biedt geen mogelijkheid om zelf netwerkverbindingen te maken, dus je moet ervoor zorgen dat die netwerkverbindingen al actief zijn op de desktop via een bladwijzerkoppeling.

Re: backup via netwerk lukt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2012/12/09, 23:52:21 »
Beste Bloom,

Je aanwijzingen zijn voor mij wat te cryptisch. Ik heb wat geprobeerd, maar krijg het volgende (zie plaatje). Heb je nog een paar aanwijzingen?

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline Bloom

  • Lid
Re: backup via netwerk lukt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2012/12/10, 12:15:51 »
"LaCie Netwerk" is niet de correcte naam van de server. Vul daar liever het ip-adres van de LaCie-NAS in, dat zal zeker werken. Het is bij die schijf normaal niet nodig via ftp te werken (al kan dat wel), je kunt hier gewoon een Windows share kiezen.

Re: backup via netwerk lukt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2012/12/10, 18:14:01 »
misschien een heel domme vraag (ik heb er nooit mee te maken gehad), maar hoe achterhaal ik het IP-adres?
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline jan11000

  • Lid
Re: backup via netwerk lukt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2012/12/10, 18:21:25 »
Normaal heb je een handleiding erbij, en daar staat hoe je via firefox in je nas kunt komen, daar vind je denk ik je ip en wachtwoord.
Misschien kun je ook nog in je router kijken, misschien staat je nas ook daar.
« Laatst bewerkt op: 2012/12/10, 20:15:34 door jan11000 »

Re: backup via netwerk lukt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2012/12/11, 19:02:45 »


Ik heb de handleiding op de schrijf gevonden en zo ook het IP-adres - dank! Ook heb ik bladwijzers gemaakt en zelfs op mijn bureaublad gezet (zie plaatje). Toch weet ik de schijf/map niet te benaderen via  Back in Time of Déjà  Dup; ook niet te vinden in ~/.gvfs. Zie ik iets over het hoofd, of doe ik iets verkeerd. Misschien is er een back-up-programma dat niet met dit probleem heeft te kampen(?)

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline jan11000

  • Lid
Re: backup via netwerk lukt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2012/12/11, 19:46:38 »
Je kan proberen met gigolo, om je netwerk schijf te benaderen.

Maar om in software een netwerk schijf te gebruiken is beter om deze toe te voegen aan je fstab.
Dan heb je een map op je gewone pc, die gelink wordt met opstarten aan je netwerk schijf, dan kun je dit gebruiken om te backuppen.

Re: backup via netwerk lukt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2012/12/11, 20:20:59 »
Met Gigolo kun je wel koppelen en bladwijzers maken, helaas zie je die nog steeds niet in de dialoogvenster van de backuptools die Plotinus noemt. Heb hier hetzelfde fenomeen op Xubuntu.

Het probleem zit hem in de dialoogvensters die geen netwerkschijven / of bladwijzers naar netwerklocaties laten zien.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: backup via netwerk lukt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2012/12/12, 06:40:12 »
Als je hem via  /etc/fstab koppelt aan bijv. /mnt/lacie dan kan je hem in alle programma's terugvinden. De crux is het aankoppelen buiten gvfs om

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: backup via netwerk lukt niet
« Reactie #10 Gepost op: 2012/12/12, 07:53:41 »
Toch weet ik de schijf/map niet te benaderen via  Back in Time of Déjà  Dup; ook niet te vinden in ~/.gvfs
Je ziet de share pas in ~/.gvfs verschijnen als je daadwerkelijk een verbinding hebt. Klik eerst eens op de netwerkverbinding (snelkoppeling op je bureaublad) en kijk daarna of er iets staat in ~/.gvfs.

Het probleem zit hem in de dialoogvensters die geen netwerkschijven / of bladwijzers naar netwerklocaties laten zien.
Een hele trits apps zijn dit 'vergeten'. As-we-speak worden deze nu aangepast, er lopen een grote hoeveelheid bugrapporten hierover, waaronder een aantal van mij. Maar voor nu kun je dat omzeilen door ~/.gvfs te benaderen.
« Laatst bewerkt op: 2012/12/12, 07:57:09 door markba »

Re: backup via netwerk lukt niet
« Reactie #11 Gepost op: 2012/12/15, 19:18:20 »
Het is me inmiddels toch gelukt (al staat er niets in ~./gvfs). Door een bladwijzer aan te maken weten sommige programma's toch de netwerkschijf te benaderen, waaronder Déjà Dup; niet mijn favoriete backup-programma Back in Time touwens.

Is nu alles halleluja? Nou nee. Ten eerste is lukt het niet om hem 'uit slaap te halen' , dus dat is handwerk (toch nog eens proberen onder Windows. 

Belangrijker is dat ik nu een bepaalde directory niet meer van de disk kan verwijderen (trouwens ook niet via Windows, of via het eigen programma in een browser). Dit is een grote directory die van  een (gammele) harde schijf is over gepompt naar de Lacie-schijf.  Iemand nog een idee hoe ik dit toch forceer?

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline jan11000

  • Lid
Re: backup via netwerk lukt niet
« Reactie #12 Gepost op: 2012/12/15, 21:51:29 »
Opstarten vanaf een livecd, dan kun je alles verwijderen wat je wilt.
(of in je gewone ubuntu als admin, dus nautilus als admin starten).

Re: backup via netwerk lukt niet
« Reactie #13 Gepost op: 2012/12/17, 18:11:38 »
Opstarten van Live-CD bleek geen optie: geen netwerk te benaderen. Via Windows lukte het ook niet. Toen geprobeerd via de browser met het 'eigen programma' van LaCie en dat lukte toen wel; wonderlijk.

bedankt voor het meedenken!

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.