Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: blokkeren e-mails  (gelezen 2234 keer)

Offline Anna

  • Lid
blokkeren e-mails
« Gepost op: 2015/05/20, 14:05:10 »
Een tijd terug heb ik al eens geinformeerd of ik mails kon blokkeren in Thunderbird zoals in Outlook. Maar dat is niet mogelijk, Thunderbird werkt alleen met een filter dat getraind moet worden.  Ik ben hem al maanden aan het trainen maar zie steeds dezelfde ongewenste mails voorbij komen. Ik word er  tureluurs van. De instellingen staan goed.

Weet iemand  of het mailprogramma Evolution of een ander op Outlook gelijkend programma deze mogelijkheid wel heeft; echt blokkeren, niet trainen?

Anna

Re: blokkeren e-mails
« Reactie #1 Gepost op: 2015/05/20, 14:16:13 »
Je kunt prima zelf filters maken.

Menu -> Bericht -> Filter maken obv bericht.
Of
Menu -> Extra -> Berichtenfilters
Of
Het bericht zelf markeren als spam.


Offline EZ-man

  • Lid
Re: blokkeren e-mails
« Reactie #2 Gepost op: 2015/05/20, 14:22:25 »
Dat heet een spam filter :  https://nl.wikipedia.org/wiki/Spamfilter

Een doeltreffende oplossing Is niet weggelegd voor ons normale computer gebruikers.
En er kleven bezwaren aan het filteren doordat je ook false-positives hebt (onschuldige email die als spam wordt aangemerkt).

Het maakt wel uit welke email provider je hebt, zij passen het op een juste manier toe (of kunnen dat in theorie altans) en bewaken al het inkomende verkeer. Vanwege de grote invloed op de opslag capaciteit van de mailserver aldaar is dat ook wenselijk. Maar zoals gezegd, niet voor ons weggelegd.

Er zijn wel relays, waar je de oorspronkelijke mail naartoe stuurt en automatisch laat schonen.


Aanvulling:
  Het engelse lemma van de wikipedia is zoals altijd uitgebreider :  https://en.wikipedia.org/wiki/Email_filtering
« Laatst bewerkt op: 2015/05/20, 14:29:33 door EZ-man »

Re: blokkeren e-mails
« Reactie #3 Gepost op: 2015/05/20, 14:58:05 »
@EZman
TS vraagt om:
 
Citaat
echt blokkeren, niet trainen

Offline EZ-man

  • Lid
Re: blokkeren e-mails
« Reactie #4 Gepost op: 2015/05/20, 15:13:19 »
@vuurvosje: ja, dat ben ik me bewust. Ik wil alleen geen valse hoop geven. Hoe effectief is het zelf filteren als de training van de ingebouwde filtering na maanden niet werkt. Indien de door jou voorgestelde manier soelaas biedt: OK.

Re: blokkeren e-mails
« Reactie #5 Gepost op: 2015/05/21, 09:22:40 »
Je kunt prima zelf filters maken.

Menu -> Bericht -> Filter maken obv bericht.

Deze werkt perfect. Hetzelfde als "berichtregels" in outlook. Gebruik ik ook, nu in TB en voorheen in Outlook. (waar ik per definitie iets wil blocken. de rest regel ik met filter)
Dit is een passend en werkend antwoord op de vraag van TS.

Je kunt dit helemaal instellen. Niet ophalen. Ophalen en verplaatsen naar bijvoorbeeld prullenbak. Tot verwijdering van de server aan toe.
Je kunt alle email van een domein blokken (bijvoorbeeld @spam.com) Je kunt zelfs hele landen blocken als je dat zou willen.
Als ik een mail helemaal niet wil hebben stel ik het zo in dat hij niet opgehaald wordt en meteen van de mailserver verwijderd wordt (normale email laat ik standaard een tijd backup op de server staan).
Werkt perfect.
« Laatst bewerkt op: 2015/05/21, 09:45:27 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Anna

  • Lid
Re: blokkeren e-mails
« Reactie #6 Gepost op: 2015/05/21, 12:00:22 »
Je kunt prima zelf filters maken.

Menu -> Bericht -> Filter maken obv bericht.

Deze werkt perfect. Hetzelfde als "berichtregels" in outlook. Gebruik ik ook, nu in TB en voorheen in Outlook. (waar ik per definitie iets wil blocken. de rest regel ik met filter)
Dit is een passend en werkend antwoord op de vraag van TS.

Je kunt dit helemaal instellen. Niet ophalen. Ophalen en verplaatsen naar bijvoorbeeld prullenbak. Tot verwijdering van de server aan toe.
Je kunt alle email van een domein blokken (bijvoorbeeld @spam.com) Je kunt zelfs hele landen blocken als je dat zou willen.
Als ik een mail helemaal niet wil hebben stel ik het zo in dat hij niet opgehaald wordt en meteen van de mailserver verwijderd wordt (normale email laat ik standaard een tijd backup op de server staan).
Werkt perfect.

Even leek dit het antwoord, zag dat er mails opgehaald werden, kreeg ze niet te zien  maar ze staan toch in de prullenbak. Ik ga er nog even verder mee aan de slag. Optie niet ophalen zie ik niet wel van server verwijderen maar dan komen ze toch in prullenbak.

Anna

« Laatst bewerkt op: 2015/05/21, 12:18:56 door Anna »

Re: blokkeren e-mails
« Reactie #7 Gepost op: 2015/05/21, 13:41:37 »
Dan gaat er iets niet goed.

Heb je meerdere emailaccounts in TB? Je kunt berichtfilters per account instellen waarna andere accounts ze nog wel ontvangen.
In TB vind je onder Extra ook Berichtenfilter en kun je de boel ook verwerken.

Hier zie je een filter zoals ik hem ingesteld heb. En deze is nog simpel want kan nog véél verder uitgebreid worden.
Komt niet binnen en wordt van server verwijderd. Met andere woorden, email zie ik nooit meer. ;D
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: blokkeren e-mails
« Reactie #8 Gepost op: 2015/05/22, 11:36:03 »
Ik vraag me af of je er nog uit gekomen bent? Of dat je nog meer hulp nodig hebt?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: blokkeren e-mails
« Reactie #9 Gepost op: 2015/05/22, 13:45:10 »
Overheen gekeken. Sorry.  :-[
Al had ik feedback van wat nou het probleem en de oplossing was wel op prijs gesteld.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Anna

  • Lid
Re: blokkeren e-mails
« Reactie #10 Gepost op: 2015/05/30, 12:42:13 »
Dan gaat er iets niet goed.

Heb je meerdere emailaccounts in TB? Je kunt berichtfilters per account instellen waarna andere accounts ze nog wel ontvangen.
In TB vind je onder Extra ook Berichtenfilter en kun je de boel ook verwerken.

Hier zie je een filter zoals ik hem ingesteld heb. En deze is nog simpel want kan nog véél verder uitgebreid worden.
Komt niet binnen en wordt van server verwijderd. Met andere woorden, email zie ik nooit meer. ;D

Excuses voor de late reactie. Ik ben even weg geweest en dan geen computer.

Ik ga hiermee aan de slag en dan krijg je later een update. Dank je voor de uitgebreide info, wordt gewaardeerd.

Anna
« Laatst bewerkt op: 2015/05/30, 12:44:22 door Anna »

Re: blokkeren e-mails
« Reactie #11 Gepost op: 2015/05/30, 22:40:18 »
Excuses voor de late reactie. Ik ben even weg geweest en dan geen computer.

Nee joh. Geen excusses. Ik heb zo vaak dat ik ergens mee begin en er ineens iets tussen komt waardoor het een tijdje duurt voor het weer gaat lopen.
Het zou wel leuk zijn om ooit een keer te horen dat je eruit gekomen bent. Dat is toch waar hulp voor geboden wordt denk ik zo. ;)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Anna

  • Lid
Re: blokkeren e-mails
« Reactie #12 Gepost op: 2015/05/31, 12:58:33 »
Excuses voor de late reactie. Ik ben even weg geweest en dan geen computer.

Nee joh. Geen excusses. Ik heb zo vaak dat ik ergens mee begin en er ineens iets tussen komt waardoor het een tijdje duurt voor het weer gaat lopen.
Het zou wel leuk zijn om ooit een keer te horen dat je eruit gekomen bent. Dat is toch waar hulp voor geboden wordt denk ik zo. ;)

Dat is zeker zo, anders is het demotiverend.

Ik heb de aanwijzingen uit het voorbeeld van een vorige reactie van je opgevolgd.  Ik kies de  optie van server verwijderen. Wanneer ik vervolgens probeer of het werkt - dit kan alleen door mijzelf een e-mail te sturen van een ander e-mailadres van mij -  dan staat de optie van server verwijderen als ik het filter aanmaak er niet bij in de berichterfilter.


Anna
« Laatst bewerkt op: 2015/05/31, 13:31:35 door Anna »

Re: blokkeren e-mails
« Reactie #13 Gepost op: 2015/05/31, 19:26:33 »
Probeer je dan een berichtfilter te maken op basis van het betreffende emailbericht?

En wat als je zelf een berichtfilter maakt? Dat doe ik meestal.
Onder extra naar berichtfilter gaan en dan op nieuw klikken.
Dan filter je bijvoorbeeld je testemailadres.
(ik gebruik ook vaak filteren op een bepaald onderwerp)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jan11000

  • Lid
Re: blokkeren e-mails
« Reactie #14 Gepost op: 2015/06/01, 06:42:48 »
Je zou ook een gmail account kunnen pakken, daar al je email aan laten komen(ja je moet eenmalig alles wijzigen, maar als je later van provider wijzigt hoef je dit niet meer te wijzigen. Dacht dat gmail ook je mail filtert.

Met gmail kun je alle mail doorsturen naar je gewone provider(dit kun je automatisch instellen), die heeft ook vaak een e-mail filter die je aan kunt zetten.

Gmail heeft nog als voordeel, dat je meteen een backup hebt, want de e-mails kun je in het archief zetten, dus bij pc opnieuw installeren, dan heb je nog alle mails.

Offline Tom

  • Lid
Re: blokkeren e-mails
« Reactie #15 Gepost op: 2015/06/01, 07:49:24 »
Gmail heeft een uitstekende spam en virus filter ,ik gebruik niets anders !.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: blokkeren e-mails
« Reactie #16 Gepost op: 2015/06/01, 08:09:52 »
Ja logisch: Google leest alles mee.  ;)

Offline RikRik

  • Lid
Re: blokkeren e-mails
« Reactie #17 Gepost op: 2015/06/01, 08:25:32 »
Je zou ook een gmail account kunnen pakken, daar al je email aan laten komen(ja je moet eenmalig alles wijzigen, maar als je later van provider wijzigt hoef je dit niet meer te wijzigen. Dacht dat gmail ook je mail filtert.

Met gmail kun je alle mail doorsturen naar je gewone provider(dit kun je automatisch instellen), die heeft ook vaak een e-mail filter die je aan kunt zetten.

Gmail heeft nog als voordeel, dat je meteen een backup hebt, want de e-mails kun je in het archief zetten, dus bij pc opnieuw installeren, dan heb je nog alle mails.
Ik gebruik, net als Tom, ook Gmail, ongeveer twee keer per maand staat er iets in de map Spam, het is geen verplichting om spam te lezen, berichten in de map Spam worden na 30 dagen automatisch verwijderd. De spamfilter in Gmail is gewoon heel goed.

Re: blokkeren e-mails
« Reactie #18 Gepost op: 2015/06/01, 15:15:15 »
Maar het hele account en webbase gebeuren, de opmaak etc. vind ik vreselijk.

Je kunt alle email (gmail, hotmail, live) ook gewoon in thunderbird binnen halen als je wilt hoor. Dat deed ik in outlook ook al.
Dan kun je zelfs nog kiezen voor imap of pop.
Ik doe niet anders. Webbased inloggen doe ik maar eens in de heel lange tijd om op te schonen wat daar niet automatisch door thunderbird opgeschoond is.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Anna

  • Lid
Re: blokkeren e-mails
« Reactie #19 Gepost op: 2015/06/02, 14:38:10 »
Probeer je dan een berichtfilter te maken op basis van het betreffende emailbericht?

En wat als je zelf een berichtfilter maakt? Dat doe ik meestal.
Onder extra naar berichtfilter gaan en dan op nieuw klikken.
Dan filter je bijvoorbeeld je testemailadres.
(ik gebruik ook vaak filteren op een bepaald onderwerp)

Laatst berichtenfilter aangemaakt zoals ik vermeldde en kon optie van server verwijderen kiezen. Bij test met eigen e-mailadres was deze optie er niet meer.
Nu krijg ik deze optie ook niet meer als ik een berichtenfilter probeer aan te maken van een ongewenste mail,  wat ik eerder wel kon. Wat doe ik nu
fout? Dus: eerder volgens jouw aanwijzing wel en nu lukt het me niet meer.
Ik ga naar berichtenfilter, emailadres staat er al in, dan Van en Bevat, vervolgens kies ik map en juiste e-mailadres van mij en dan bij actie kan ik niet kiezen voor: Van Server verwijderen. Onder extra, berichtenfilter idem dito


Offline Anna

  • Lid
Re: blokkeren e-mails
« Reactie #20 Gepost op: 2015/06/02, 14:43:06 »
Ik laat mijn Gmail ook binnenkomen in Thunderbird en een eigen domeinnaam, maar ik wil zelf de filters maken.

Anna


Offline vanadium

  • Lid
Re: blokkeren e-mails
« Reactie #21 Gepost op: 2015/06/02, 15:56:32 »
Helaas met deze kunsten komt mijn gmail wel heel vol elke dag en heb ik de moeilijkheid om al die mail in één keer te verwijderen. Want die optie vind ik niet in gmail.
Offtopic, natuurlijk, maar als je in je IMAP email client opschoont, dan gebeurt dat tegelijk in je gmail account. In de webinterface van gmail is het dan weer zo eenvoudig als:  klik het vinkje in de bovenste balk: de zichtbare berichten worden alle geselecteerd, en er verschijnt een bericht "Alle 50 berichten werden geselecteerd. Selecteer alle #### mails". Als je dit laatste klikt, wordt alles geselecteerd. Met de "Archief" knop verdwijnen de berichten uit de inbox, met de "Delete" knop worden ze via de trash verwijderd.

Re: blokkeren e-mails
« Reactie #22 Gepost op: 2015/06/04, 11:12:34 »
Apart dat je die optie nu ineens niet meer hebt. Dan weet ik eerlijk gezegd ook niet wat er gebeurd is. Misschien onbewust thunderbird aangepast?

Of heb je toevallig de email als imap ingesteld? Als dat is beheer je automatisch in de server en misschien dat je daarom die optie niet meer hebt? (bij mij alles pop3).

Een andere optie zou kunnen zijn dat je thunderbird weer in zijn basis layout terug zet. Welk bestand je hiervoor nodig hebt (zou kunnen verwijderen) zullen anderen je moeten vragen.
Het simpelste is .thunderbird geheel verwijderen maar dan ben je ook je emailaccounts en emails (alles) kwijt en dat lijkt me niet de bedoeling.

@femke. Alles naar gmail, of hotmail, of live. Voor mij niet, dan kunnen ze daar aan de overkant van de oceaan al mijn email meelezen. Ik behoud liever enige scheiding tussen al mijn emails om meelezen niet al te makkelijk te maken.
In mijn foon ook allemaal pop3, maar ik heb dan ook (jammer genoeg) nog geen buntufoon.
« Laatst bewerkt op: 2015/06/04, 11:17:58 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Anna

  • Lid
Re: blokkeren e-mails
« Reactie #23 Gepost op: 2015/06/05, 10:34:51 »
Apart dat je die optie nu ineens niet meer hebt. Dan weet ik eerlijk gezegd ook niet wat er gebeurd is. Misschien onbewust thunderbird aangepast?

Of heb je toevallig de email als imap ingesteld? Als dat is beheer je automatisch in de server en misschien dat je daarom die optie niet meer hebt? (bij mij alles pop3).

Een andere optie zou kunnen zijn dat je thunderbird weer in zijn basis layout terug zet. Welk bestand je hiervoor nodig hebt (zou kunnen verwijderen) zullen anderen je moeten vragen.
Het simpelste is .thunderbird geheel verwijderen maar dan ben je ook je emailaccounts en emails (alles) kwijt en dat lijkt me niet de bedoeling.

@femke. Alles naar gmail, of hotmail, of live. Voor mij niet, dan kunnen ze daar aan de overkant van de oceaan al mijn email meelezen. Ik behoud liever enige scheiding tussen al mijn emails om meelezen niet al te makkelijk te maken.
In mijn foon ook allemaal pop3, maar ik heb dan ook (jammer genoeg) nog geen buntufoon.

Ja, het is zeker apart. Ik heb het uitgeprobeerd,  POP of IMAP maar de optie van server verwijderen komt niet meer boven. Ik heb verder niet gerommeld in Thunderbird. Maar ik blijf proberen er achter te komen omdat ik nu weet dat het mogelijk is wat ik wil dankzij jouw uitleg.

Anna

Re: blokkeren e-mails
« Reactie #24 Gepost op: 2015/06/05, 10:59:09 »
Maar ik moet je wel teleurstellen. Ik weet hier ook geen snelle oplossing meer voor.  :|

Je zou thunderbird opnieuw kunnen installeren nadat je eerst een backup maakt! (in home de map .thunderbird kopiëren)
Maar misschien backup je dan ook wel de foute instelling mee?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore