Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: lezen van harde schijf met Ubuntu vanaf harde schijf met vista  (gelezen 1870 keer)

Offline anda

  • Lid
Dag,
Mijn harde schijf met Ubuntu als besturing start niet meer op en nu wil ik Ubuntu er gewoon weer opnieuw op installeren, maar ik ben bang dat ik dan ook mijn bestanden, foto's enz overschrijf. Die bestanden wil ik er eerst van af halen voordat ik Ubuntu opnieuw installeer.

Een oude harde schijf met windows had ik als tweede interne schijf in de computer en die kon ik gewoon lezen met de 'ubuntuschijf'. Daarom heb ik inmiddels een nieuwe harde schijf gekocht en daarop vista geïnstalleerd. Ik heb beide harde schijven in de computer gezet in de hoop dat ik de inhoud van de 'ubuntuschijf' kon zien. De harde schijf met vista er op doet het goed maar nu blijkt dat ik de 'ubuntuschijf' helemaal niet kan zien bij 'deze computer'. Wat met Ubuntu dus wel kan lukt met windows niet.

Ik heb begrepen dat er software te downloaden is waarmee ik die 'ubuntuschijf' zou kunnen lezen m.b.v. een schijf met windows er op maar ik heb geen idee waar en hoe ik dat moet zoeken. Kan iemand mij noemen welke software ik nodig heb en waar ik die kan vinden???

Offline Roc.am

  • Lid
Re: lezen van harde schijf met Ubuntu vanaf harde schijf met vista
« Reactie #1 Gepost op: 2012/07/30, 17:44:11 »
Je kunt gewoon de live cd van Ubuntu gebruiken om je bestanden te redden.
Je kunt deze dan misschien overhevelen naar de harde schijf van je windows installatie.

- Roc

Offline Gamer

  • Lid
Re: lezen van harde schijf met Ubuntu vanaf harde schijf met vista
« Reactie #2 Gepost op: 2012/07/30, 18:32:49 »
Een optie is een live cd met ubuntu.
En een andere optie is een programma installeren in windows, om zo ext2,3,4 parieties te kunnen lezen.
zo iets als dit: http://www.diskinternals.com/linux-reader
Heb er alleen zelf geen ervaring mee, of het ook goed werkt.

Offline anda

  • Lid
Re: lezen van harde schijf met Ubuntu vanaf harde schijf met vista
« Reactie #3 Gepost op: 2012/07/30, 19:56:49 »
Bedankt Roc.am en Gamer voor de snelle reactie.
Wat bedoel je met de live cd van Ubuntu.
Ik heb destijds een schijf gekregen om Ubuntu te installeren, bedoel je die cd?
Ga ik daarmee dan niet mijn bestanden overschrijven?

Offline Mikkel

  • Lid
Re: lezen van harde schijf met Ubuntu vanaf harde schijf met vista
« Reactie #4 Gepost op: 2012/07/30, 21:26:55 »
Ik heb destijds een schijf gekregen om Ubuntu te installeren, bedoel je die cd?
Ga ik daarmee dan niet mijn bestanden overschrijven?

De 'live-cd' is de cd waarmee je Ubuntu kunt installeren. Wanneer je de pc daarmee opstart kun je 'Ubuntu proberen, maar niet installeren' kiezen. Op deze manier wordt de harde schijf met rust gelaten en bestanden worden dus niet overschreven.

Offline RikRik

  • Lid
Re: lezen van harde schijf met Ubuntu vanaf harde schijf met vista
« Reactie #5 Gepost op: 2012/07/30, 22:19:52 »
Een optie is een live cd met ubuntu.
En een andere optie is een programma installeren in windows, om zo ext2,3,4 parieties te kunnen lezen.
zo iets als dit: http://www.diskinternals.com/linux-reader
Heb er alleen zelf geen ervaring mee, of het ook goed werkt.

Anda, mikkel heeft de de oplossing, maar de Windows tool van gamer werkt ook perfect.
Bedankt voor de tip gamer, linuxreader zou standaard in Windows moeten zitten..  ;)