Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: bestanden terughalen  (gelezen 327 keer)

Offline hvb

  • Lid
bestanden terughalen
« Gepost op: 2015/05/19, 20:15:27 »
Ik heb per ongeluk enkele bestanden (office?) uit de prullebak gekieperd. Om deze terug te halen heb k testdisk geïnstalleerd versie 7.0

Het  gedownloade bestand heb ik uitgepakt en in / gezet. Als ik in de terminal vervolgens invoer   sudo testdisk   of   sudo ./photorec_static    krijg ik te zien:  bestand niet gevonden.
Wat gaat hier mis en is er een andere mogelijkheid om testdisk op te starten, door bijvoorbeeld te klikken op een of ander bestand in de map testdisk?

Ik gebruik ubuntu 12.04 (hoger lukt niet meer) met de mate desktop (mate terminal en caja), de meeste onderdelen van unity zijn verwijderd.

alvast bedankt

Hans

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: bestanden terughalen
« Reactie #1 Gepost op: 2015/05/19, 20:46:26 »
Wat gaat hier mis en is er een andere mogelijkheid om testdisk op te starten, door bijvoorbeeld te klikken op een of ander bestand in de map testdisk?
Als je gewiste bestanden wil proberen te herstellen moet je helemaal NIETS downloaden of installeren, de computer (schijfpartitie) eigenlijk helemaal NIET meer gebruiken. Er is een risico dat je (delen van) het gewiste bestand overschrijft. :evil:
Beter gebruik je een Ubuntu live usb of dvd, eventueel te maken op een andere computer (of als het een dualboot is in Windows).

Zorg voor een internetverbinding, schakel de universe pakketbron in en via Ubuntu softwarecentrum kan je testdisk installeren.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline hvb

  • Lid
Re: bestanden terughalen
« Reactie #2 Gepost op: 2015/05/19, 21:11:55 »
Testcees

Als ik je verhaal goed begrepen heb moet ik een live-usb aanmaken, daarop testdisk installeren uit de repo's (nooit geweten dat dit erin zat gezien de eerdere vragen op dit forum) en dan testdisk starten. Moet dit laatste dan wel in de terminal?

Ik denk niet dat ik er vanavond nog aan toe kom, maar ik ga het (morgen) in ieder geval proberen. Je  hoort dan van mij of het al of niet gelukt is.

zeer bedankt tot zover

Hans