Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Welke driver kiezen?  (gelezen 1689 keer)

Offline Swordfish

  • Lid
[opgelost] Welke driver kiezen?
« Gepost op: 2012/02/23, 17:29:58 »
Hoi,

Sinds kort nogmaals Ubuntu geinstalleerd (11.10)
Zeer interessant, ook met de nieuwe Unity.

Meeste hardware wordt ook herkend, maar heb een probleem met de printer (Brother MFC-215C)
Printerdriver wordt niet automatisch geinstalleerd.
Ga ik dan naar de site van Brother: kan ik de driver downloaden, maar ik weet niet welke!
Er staat cupswrapper en LPR en beide staan als rpm en deb format
Welke moet ik nu nemen, uitleg staat er niet bij??
Er staat wel iets zoals command for dpkg en for rpm, maar wat betekent dat?

Groet,

« Laatst bewerkt op: 2012/02/29, 08:54:59 door Swordfish »

Re: Welke driver kiezen?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/02/23, 21:44:28 »
Voor Ubuntu moet je de deb extensie hebben. Gewoon downloaden en na het downloaden op het de gedownloade deb klikken. Dan opent vanzelf de pakketmanager die je verder door het installatie proces helpt. rpm wordt door bijv. Suse gebruikt.
Als het goed is staat Cups geinstalleerd met de cupswrapper herkent de Cups server de printer ook.
Je kan controlleren of cups is geinstalleerd. Open je browser en type in de adresbalk http://localhost:631/ en geef een ENTER. Als het goed is krijg je de cups pagina te zien. :)

LPR=Line Printer Remote. Tijdens de installatie van TCP/IP afdrukbeheer wordt er een LPR-client geïnstalleerd. LPR-clients sturen afdruktaken naar LPD-servers. Dus als je de printer alleen op een PC gebruikt hoef je alleen de cupswrapper te installeren. Ga je echter de printer aan een thuisnetwerkje hangen met Windows PC's kan je beide installeren. (ik gebruik alleen Ubuntu op mijn netwerk, dus daar kan ik verdere weinig over melden)
« Laatst bewerkt op: 2012/02/23, 21:52:48 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Welke driver kiezen?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/02/24, 20:10:43 »
Beste Gijsbert,
Dat is een duidelijke uitleg die volgens mij ook voor andere printers bruikbaar is.
Ik heb een Lexmark X1270 waarvan de scanner werkt maar de printer alleen papier doorvoerd, dus geen print op papier.
Ik ga met jouw info eens kijken of ik het in orde krijg.

Mvg JPS
Ben van '50, voel me 45 en soms 25, met alle gevolgen van dien.
Kennis + ervaring = onwetend

Offline Swordfish

  • Lid
Re: Welke driver kiezen?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/02/24, 21:49:58 »
Hallo Gijsbert,

hartelijk dank voor de informatie. Als ik echter de gedownloade deb open in de pakketmanager kan ik deze niet installeren. Er staat "verkeerde architectuur i386". Geen idee wat dat weer betekent.

Re: Welke driver kiezen?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/02/24, 22:08:06 »
Welke Ubuntu heb je geïnstalleerd de 64 bit of de 32 bits versie? Programma's drivers etc. die voor de 64 bits versie draaien niet op een 32 bits versie (i386 architectuur). Als je het hulpprogramma ia32-libs installeert dan kan je 32 bits programma's op 64 bits draaien. Een beetje duidelijk? :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Swordfish

  • Lid
Re: Welke driver kiezen?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/02/24, 22:28:03 »
Hoi Gijsbert,

Heb de 64 bit Ubuntu versie.
Ik heb via het softwarecentrum ia32-libs geinstalleerd. Ubuntu opnieuw opgestart, maar als ik de driver .deb open via het softwarecentrum krijg ik nog steeds dezelfde foutmelding. (verkeerde architectuur i386)

Re: Welke driver kiezen?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/02/24, 22:49:58 »
Er moet nog wel iets gebeuren voordat het fuctioneert, zie o.a.
http://www.ubuntufreunde.de/forum/42/multifunktionscenter_brother_mfc_215c_einrichten.html in het Duits
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=590793 wat oudere topic, maar wel hoe je de driver geschikt kan maken voor 64 bits (vanaf stap 10)
Kom je er niet verder mee, schrijf maar waar je vastloopt. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Swordfish

  • Lid
Re: Welke driver kiezen?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/02/26, 14:23:22 »
Er moet nog wel iets gebeuren voordat het fuctioneert,

Tja, dat heb ik vaker bij Ubuntu ;-)

Maar het is mij met jouw hulp wel gelukt!!
Dank je