Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: verwijzing  (gelezen 1916 keer)

Offline Anno

  • Lid
verwijzing
« Gepost op: 2013/11/14, 13:55:53 »
Ik heb persoonlijke bestanden staan op een tweede hd in mijn computer. Om die gemakkelijker te bereiken, ook vanuit andere programma's, heb ik een verwijzing gemaakt en naar het bureaublad en mijn persoonlijke map gesleept. Dat werkt prima, maar na een herstart zijn ze weer verdwenen. Kan ik daar iets aan doen of is er een andere manier?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: verwijzing
« Reactie #1 Gepost op: 2013/11/14, 14:02:52 »
Je tweede schijf is blijkbaar niet blijvend aangekoppeld. Dan werkt de verwijzing niet meer na herstart: de tijdelijke aankoppeling is dan immers weg, zodat Ubuntu de betreffende bestanden niet kan vinden....  :)

Je kunt je tweede schijf, of liever gezegd de partities op die tweede schijf, als volgt blijvend aankoppelen:
https://sites.google.com/site/computertip/faq2#TOC-Hoe-koppel-ik-een-partitie-permanent-aan-
(punt 21, rechterkolom)

Vermoedelijk noemt Ubuntu die tweede schijf sdb (primaire schijf heet doorgaans sda), maar kijk het even na....
« Laatst bewerkt op: 2013/11/14, 14:04:26 door Pjotr »

Offline Anno

  • Lid
Re: verwijzing
« Reactie #2 Gepost op: 2013/11/14, 15:51:07 »
Het is fout gegaan: nadat ik opnieuw opstart krijg ik een mededeling dat er een fout is bij het mounten van schijf c62ab2e0-749d-4b57-8d19-c6ca3f516471. Dat blijkt mijn swap partitie te zijn. In /etc/fstab staat nu:

# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
# / was on /dev/sdb5 during installation
UUID=d871fa7b-38c2-42fc-9f37-22f0c4404628 /               ext4    errors=remount-ro 0       1
# swap was on /dev/sdb6 during installation
UUID=c62ab2e0-749d-4b57-8d19-c6ca3f516471 none
           swap    sw              0       0



Daar zal denk ik een fout in zijn gekomen. de tekst voor de nieuwe partitie waar het eerst om ging heb ik er uit gehaald.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: verwijzing
« Reactie #3 Gepost op: 2013/11/14, 16:00:37 »
Vreemd....

Post hier eens twee schermafdrukken van Gparted, eentje van je primaire schijf en eentje van de secundaire harde schijf. Daarvoor kun je postimage.org gebruiken: http://postimage.org/?lang=dutch

Offline Anno

  • Lid
Re: verwijzing
« Reactie #4 Gepost op: 2013/11/14, 16:18:01 »
Via die site ging het niet. Ik heb de schermafdrukken als bijlage verstuurd.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: verwijzing
« Reactie #5 Gepost op: 2013/11/14, 16:21:36 »
Je wil dus sda, of liever gezegd sda1, blijvend aankoppelen in je Ubuntu, die op sdb5 staat.

Waarom is sda1 in NTFS geformatteerd, en niet in EXT4?

Offline Anno

  • Lid
Re: verwijzing
« Reactie #6 Gepost op: 2013/11/14, 16:23:27 »
Ik wil sda1 ook kunnen lezen en schrijven in windows computers in het netwerk.

Re: verwijzing
« Reactie #7 Gepost op: 2013/11/14, 16:29:13 »
Ik wil sda1 ook kunnen lezen en schrijven in windows computers in het netwerk.

Als het via het netwerk gaat maakt het niet uit, Ubuntu zal de schijf toch moeten aanbieden als sambashare aan het netwerk. Daarbij is het onderliggende bestandssysteem niet relevant. Uiteraard is NTFS wel handiger als je de schijf hardwarematig wil overbrengen naar een Windowscomputer, maar voor Windows bestaan ook gratis programma's die ext4 kunnen lezen. bijvoorbeeld http://sourceforge.net/projects/ext2read/ NTFS is voor een datapartitie geen ramp natuurlijk (heb het zelf ook vanwege dual-boot) maar wel trager in Linux dan ext4.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: verwijzing
« Reactie #8 Gepost op: 2013/11/14, 16:31:50 »
Dan zou deze aanpak 't moeten doen:

- Ontkoppel sda1;

- Daarna:
sudo mkdir /media/opslagschijf
- Voeg daarna deze regel toe in fstab:
/dev/sda1   /media/opslagschijf  ntfs-3g  defaults,windows_names,locale=nl_NL.utf8  0 0
- Tot slot:
sudo mount -a
Vervolgens kun je 'm altijd terugvinden onder /media/opslagschijf, via bestandbeheerder Nautilus (verkennertje). En bestaande verwijzingen/koppelingen blijven in stand na herstart. :)

Toevoeging: en als je swap nog steeds lastig doet, dan vervang je z'n fstab-regel door deze:
 /dev/sdb6        none            swap    sw              0       0
« Laatst bewerkt op: 2013/11/14, 16:35:44 door Pjotr »

Offline Anno

  • Lid
Re: verwijzing
« Reactie #9 Gepost op: 2013/11/14, 16:39:17 »
IK krijg geen toegang tot sda1. Dit staat in de terminal:

anno@anno-Ubuntu:~$ sudo mkdir /media/opslagschijf
[sudo] password for anno:
anno@anno-Ubuntu:~$ /dev/sda1   /media/opslagschijf  ntfs-3g  defaults,windows_names,locale=nl_NL.utf8  0 0
bash: /dev/sda1: Toegang geweigerd
anno@anno-Ubuntu:~$


Re: verwijzing
« Reactie #10 Gepost op: 2013/11/14, 16:47:14 »
Je moet die regel ook niet als commando invoeren maar in het bestand /etc/fstab zetten.

Offline jan11000

  • Lid
Re: verwijzing
« Reactie #11 Gepost op: 2013/11/14, 16:51:14 »
Met schijfbeheer gaat dit tegenwoordig ook(12.04 niet), dan kun je dit grafisch doen.

Re: verwijzing
« Reactie #12 Gepost op: 2013/11/14, 17:06:20 »
Is die naam opslagschijf wel goed in het commando? (moet dat niet media/anno/schijf zijn of zo iets?)
want dan gaat het niet werken nee.

Die naam is het aankoppelpunt waarvoor hij in de stap daarvoor een map heeft aangemaakt. Dat is prima gelukt want er is geen foutmelding te zien. Het probleem is dat hij daarna een regel plakt in de terminal terwijl die in een bestand (/etc/fstab) geplaatst moet worden.

Offline Anno

  • Lid
Re: verwijzing
« Reactie #13 Gepost op: 2013/11/14, 17:08:14 »
Ok ik heb dus niet goed gelezen dat het geen commando was. Inmiddels hebik verder gewerkt en nu staat er in fstab:

# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
# / was on /dev/sdb5 during installation
UUID=d871fa7b-38c2-42fc-9f37-22f0c4404628 /               ext4    errors=remount-ro 0       1
# swap was on /dev/sdb6 during installation
UUID=c62ab2e0-749d-4b57-8d19-c6ca3f516471 none
           swap    sw              0       0

/dev/sda1   /media/opslagschijf  ntfs-3g  defaults,windows_names,locale=nl_NL.utf8  0 0


En in de terminal:

anno@anno-Ubuntu:~$ sudo mkdir /media/opslagschijf
[sudo] password for anno:
anno@anno-Ubuntu:~$ /dev/sda1   /media/opslagschijf  ntfs-3g  defaults,windows_names,locale=nl_NL.utf8  0 0
bash: /dev/sda1: Toegang geweigerd
anno@anno-Ubuntu:~$ sudo mount -a
[sudo] password for anno:
[mntent]: regel 11 in /etc/fstab is ongeldig
mount: aankoppelingspunt sw bestaat niet
anno@anno-Ubuntu:~$


De schijf heet "opslag" , dus wat femke zegt is misschien de oorzaak.

Schijfbeheer ken ik nog niet. Ik heb een programma "schijven" en een "schijfgebruik". Is een van die wat Jan bedoelt?

Re: verwijzing
« Reactie #14 Gepost op: 2013/11/14, 17:19:18 »
Dit staat letterlijk in de foutmelding die je krijgt:
[mntent]: regel 11 in /etc/fstab is ongeldig
mount: aankoppelingspunt sw bestaat niet
De fout zit  dus in die regel (en niet in je toegevoegde regel). Vermoedelijk doordat het stukje "swap sw" op een nieuwe regel staat maar achter "none" hoort te komen op de regel erboven.

Offline Anno

  • Lid
Re: verwijzing
« Reactie #15 Gepost op: 2013/11/14, 17:35:57 »
Pf, ik kreeg het er warm van. De fout zat inderdaad in die regel over de swap partitie. Ik heb die op een regel gezet, een verwijzing gemaakt en opnieuw opgestart. Ik kreeg geen foutmeldingen meer en de verwijzing is blijven staan. Allemaal geweldig bedankt!  :)