Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe fixeer ik een venster?  (gelezen 822 keer)

Offline EvC

  • Lid
Hoe fixeer ik een venster?
« Gepost op: 2018/02/01, 18:45:41 »
Gnome Music werkt prima en ziet er geweldig uit, maar bij afsluiten en opnieuw opstarten verplaatst het zich, het gaat aan de wandel (Ubuntu 17.10.1).
Is het mogelijk om het te fixeren op een vaste positie?









« Laatst bewerkt op: 2018/02/01, 18:55:27 door EvC »
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Hoe fixeer ik een venster?
« Reactie #1 Gepost op: 2018/02/01, 18:46:05 »
« Laatst bewerkt op: 2018/02/01, 19:00:43 door EvC »
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline jan11000

  • Lid
Re: Hoe fixeer ik een venster?
« Reactie #2 Gepost op: 2018/02/01, 22:52:26 »
In xubuntu kan ik met gdevilspie alle vensters openen, op elke positie/grootte die ik wil hebben.
Dus elke programma kan ik zelf bepalen waar dit open gaat.
Zoek op youtube hoe dit ingesteld moet worden.

Offline EvC

  • Lid
Re: Hoe fixeer ik een venster?
« Reactie #3 Gepost op: 2018/02/02, 03:14:02 »
Ik heb de hoop opgegeven, zelfs in dconf editor lukt het niet. Eenmaal een vaste waarde gegeven gaat het na een herstart weer aan de wandel.
Iets in de applicatie werkt (nog) niet optimaal. In Fedora hetzelfde resultaat.

Screenshots Ubuntu:


« Laatst bewerkt op: 2018/02/02, 03:16:32 door EvC »
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe fixeer ik een venster?
« Reactie #4 Gepost op: 2018/02/02, 09:33:34 »
Die willekeurige vensterpositionering van sommige programma's in Gnome is godgeklaagd. Met Evince en andere programma's hetzelfde probleem.  Het is altijd een grote verrassing om te zien waar en hoe groot een volgend venster verschijnt. Het is onmogelijk dit systematisch gemaximaliseerd te laten opstarten.

Bij jou gaat het om de plaatsing. Zet eens in dconf-editor : center-new-windows aan (org.gnome.mutter center-new-windows true). Met deze instelling zouden nieuwe vensters steeds centraal op het scherm moeten verschijnen in plaats dan op een "slimme" positie. Mogelijk houdt dat je venster op zijn plaats (dit werkt voor nautilus alvast maar gedeeltelijk!).

Andere mogelijkheid, maar enkel als je gnome op xorg draait, is gebruik maken van devilspie, zoals jan11000 naar verwees. Gebruik ik om Evince steeds gemaximaliseerd te laten starten.

Offline EvC

  • Lid
Re: Hoe fixeer ik een venster?
« Reactie #5 Gepost op: 2018/02/02, 15:18:16 »
Bij jou gaat het om de plaatsing. Zet eens in dconf-editor : center-new-windows aan (org.gnome.mutter center-new-windows true). Met deze instelling zouden nieuwe vensters steeds centraal op het scherm moeten verschijnen in plaats dan op een "slimme" positie. Mogelijk houdt dat je venster op zijn plaats (dit werkt voor nautilus alvast maar gedeeltelijk!).
Dat mocht niet baten:



Voor Gdevilspie ontbreekt het me nog aan een echt goede tutorial, nog even zoeken dus.

Audacious maar weer erbij geïnstalleerd, dat staat als een huis. Als je dat vergelijkt met Gnome Music begint het grafisch een beetje gedateerd te worden.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe fixeer ik een venster?
« Reactie #6 Gepost op: 2018/02/02, 16:02:33 »
Als je gnome Music installeert, dan komt ook de zoekmotor Tracker erbij. Dat verklaart dan meteen waarom je computer na het aanzetten een tijd staat te blazen: tracker loopt je harde schijf af op zoek naar nieuwe bestanden, en indexeert die, ook op inhoud. Tracker hoort bij een stock gnome-installatie, maar is er bij Ubuntu standaard gelukkig niet bij. Voor mij om die reden geen Gnome Music, Gnome Photo's of gnome Documents (irritant simplistische en beperkte idioot-gerichte programma's, trouwens).

Offline EvC

  • Lid
Re: Hoe fixeer ik een venster?
« Reactie #7 Gepost op: 2018/02/02, 17:38:19 »
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Hoe fixeer ik een venster?
« Reactie #8 Gepost op: 2018/02/02, 17:56:05 »
Als je gnome Music installeert, dan komt ook de zoekmotor Tracker erbij. Dat verklaart dan meteen waarom je computer na het aanzetten een tijd staat te blazen: tracker loopt je harde schijf af op zoek naar nieuwe bestanden, en indexeert die, ook op inhoud. Tracker hoort bij een stock gnome-installatie,
Merkwaardig inderdaad. Voeg een mogelijkheid toe om naar een map of file te wijzen en het is opgelost.
« Laatst bewerkt op: 2018/02/02, 18:07:51 door EvC »
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Hoe fixeer ik een venster?
« Reactie #9 Gepost op: 2018/02/10, 03:33:50 »
Lollypop is wat betreft uiterlijk ongeveer vergelijkbaar met Gnome Music. En het venster staat als een huis.  8-)
Het lijkt ook een soort indexatie te hebben want het vond meteen mijn muziekmap. Bij de instellingen kun je Muziek automatisch bijwerken echter wel uitzetten.
Het heeft de plaats ingenomen van Audacious, de GUI begint toch een beetje sleets te worden:






« Laatst bewerkt op: 2018/02/10, 03:41:19 door EvC »
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Hoe fixeer ik een venster?
« Reactie #10 Gepost op: 2018/02/13, 23:03:24 »
Heel slim gemaakt in Lollypop, manoeuvreren met de muis in het artiestenvak laat het alfabet zien waardoor je in een heel groot albumbestand toch snel kunt kiezen.
Nog slimmer zou zijn als de visuele overgang van een artiest met meerdere albums niet zichtbaar zou zijn, maar meteen schakelt naar het desbetreffende album:

Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes