Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: LibreOffice Writer: hoe ongebruikte opmaakprofielen verwijderen?  (gelezen 2220 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Als ik een document in LibreOffice Writer bewerk (dat al dan niet afkomstig is van een oorspronkelijk MS Word-document) valt op dat er nogal wat opmaakprofielen in de lijst zitten, die volgens mij niet worden gebruikt. Ik vermoed dat dit nogal wat extra schijfruimte kost in het betreffende ODT-bestand.
Bestaat er een eenvoudige manier om alle niet in gebruik zijnde (en niet-standaard (!)) opmaakprofielen in één "beweging" te verwijderen, zonder dat je opmaakprofiel na opmaakprofiel moet deleten?
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Roc.am

  • Lid
Re: LibreOffice Writer: hoe ongebruikte opmaakprofielen verwijderen?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/02/21, 00:41:17 »
Helaas geen antwoord op de vraag, maar hoveel ruimte denk je dat deze opmaak inneemt van de paar kb die een document is ?

- Roc

Offline h2o

  • Lid
Re: LibreOffice Writer: hoe ongebruikte opmaakprofielen verwijderen?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/02/21, 11:03:51 »
Als ik een document afkomstig van MS Office in een bestaand document wil betrekken doe ik ALTIJD het volgende:
Open dat document apart en de hele handel (of het deel wat je nodig hebt)  selecteren). De selectie in Gedit, Leafpad, Kate, Mousepad (afhankelijk welke je hebt geïnstalleerd) plakken. Daar ALLES selecteren en dat plakken in je odt bestand.. Zo houd je je eigen spullen schoon van alle MS Office opmaak.
Dit voor wat betreft de tekst. Plaatjes kopieer je in het MS Office bestand en plak je dan in het odt bestand.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Jenske

  • Lid
Re: LibreOffice Writer: hoe ongebruikte opmaakprofielen verwijderen?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/02/21, 11:31:58 »
Helaas geen antwoord op de vraag, maar hoveel ruimte denk je dat deze opmaak inneemt van de paar kb die een document is ?

- Roc

Het gaat 'em niet zozeer om de geheugenruimte (hoewel ik dat in m'n oorspronkelijke mail wél aangaf) maar vooral om de onoverzichtelijke boel die daardoor ontstaat. Ik beperk graag zoveel mogelijk het aantal opmaakprofielen. MS Word flikkert daar zo goed als voor elke aparte letter wel een eigen opmaakprofiel bij, heb ik de indruk.

De oplossing om via gedit o.i.d. te werken is niet zo slecht, maar dan verlies je natuurlijk wel een eventuele indeling in koppen (wat toch wel erg handig is) en ook alle verwijzingen naar afbeeldingen enzovoort.

Maar de oorspronkelijke vraag blijft: hoe kan je in één beweging de NIET gebruikte opmaakprofielen uit een document gooien?
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline vanadium

  • Lid
Re: LibreOffice Writer: hoe ongebruikte opmaakprofielen verwijderen?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/02/21, 12:25:17 »
Er is geen standaardfunctie die dit toelaat, maar het kan met een macro: http://forum.openoffice.org/en/forum/viewtopic.php?f=21&t=42571

Offline h2o

  • Lid
Re: LibreOffice Writer: hoe ongebruikte opmaakprofielen verwijderen?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/02/21, 18:37:21 »
Het gaat 'em niet zozeer om de geheugenruimte (hoewel ik dat in m'n oorspronkelijke mail wél aangaf) maar vooral om de onoverzichtelijke boel die daardoor ontstaat. Ik beperk graag zoveel mogelijk het aantal opmaakprofielen. MS Word flikkert daar zo goed als voor elke aparte letter wel een eigen opmaakprofiel bij, heb ik de indruk.
......

Maar de oorspronkelijke vraag blijft: hoe kan je in één beweging de NIET gebruikte opmaakprofielen uit een document gooien?

Je geeft zelf al het antwoord. Via MS Word -importeer- je de opmaakprofielen, dus al de profielen waar een bepaald lettertype aan is verbonden. Die opmaak -importeer- je en worden dus toegevoegd.
Helaas is MS Word niet zo consistent met de opmaakprofielen als LO Writer en worden dus (zoals je zelf schrijft) voor ieder wissewasje een nieuw profiel gemaakt.
LO Writer heeft dat euvel niet. Door die export via Gedit (ed.) en import vanuit Gedit (ed.) ben je die profielen dus kwijt.
Tsja, dan heb je dus wel wat werk extra om allerlei zaken als verwijzingen opnieuw aan te maken.

Wat je ook kunt doen is eerst het MS Office bestand te bewerken door alle opmaak eenduidig te maken, dus om alle opmaak weg te gooien (alles selecteren en opmaak wissen). Dan alles selecteren en plakken in een nieuw bestand. Wellicht is dan alles zonder die onnodige opmaakstijlen.

Misschien heb je wat aan deze informatie: http://forum.openoffice.org/en/forum/viewtopic.php?f=21&t=42571
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex