Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: opera updates  (gelezen 1289 keer)

opera updates
« Gepost op: 2014/12/02, 15:44:32 »
os = Xubuntu 12.04

Ik heb als extra browser Opera geinstalleerd omdat Firefox hopeloos vaak crasht en de oorzaak daarvan tot dusver niet te achterhalen is >:(.

Mijn vraag betreft het automatisch updaten van Opera. Ik zie in de software sources het volgende aangevinkt staan :

"Opera Browser (final releases) (http://deb.opera.com/opera/ stable)"

Betekent dit dat Opera nu automatisch wordt geupdated of moet ik nog iets toevoegen?

Ik kwam dit tegen omtrent het automatisch updaten, maar snap het niet helemaal :

https://help.ubuntu.com/community/OperaBrowser

Thx!
Een boek doet het altijd...

Offline Tom

  • Lid
Re: opera updates
« Reactie #1 Gepost op: 2014/12/02, 16:06:09 »
Ben mij niet zeker maar zo als ik begrijp moet u die zelf update wanneer er een nieuwe versie voor is.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: opera updates
« Reactie #2 Gepost op: 2014/12/02, 17:36:48 »
Bedankt voor de reactie, maar ik wil toch graag zeker weten of Opera automatisch wordt geupdated of automatisch kan worden geupdated (via bepaalde instellingen?) of dat alles manueel moet geschieden?
Een boek doet het altijd...

Re: opera updates
« Reactie #3 Gepost op: 2014/12/02, 17:46:16 »
Bij mij gaat het vanzelf.

Ik heb LM 13 (~U12.04) en Opera staat in de standaardrepo's; geen extra bron nodig.
Via Opera -> Help -> Controleren op nieuwe versies, kun je zien of je de laatste versie hebt.
Bij Voorkeuren -> Geavanceerd -> Beveiliging -> Automatisch bijwerken, kun je 'Nieuwe versies automatisch installeren' kiezen. (maar volgens mij is dat standaard)
« Laatst bewerkt op: 2014/12/02, 17:49:30 door VuurVosje »

Re: opera updates
« Reactie #4 Gepost op: 2014/12/02, 17:46:32 »
Opera kun je toch bijwerken via de pakketbeheerder?
Terwijl ik dit schrijf zie ik dat je 12.04 gebruikt.
Met 14.04 kun je i.e.g. terecht bij de pakketbeheerder voor een update.
Xubuntu 15.04

Offline EZ-man

  • Lid
Re: opera updates
« Reactie #5 Gepost op: 2014/12/02, 17:52:58 »
of dat alles manueel moet geschieden?

Het is half-automatisch: er komt een mededeling op het scherm van Opera op het moment dat je het programma gebruikt en er een update is. Het gaat dus niet via linux update-beheer. Gegevens huidige (bijgewerkte) versie: zie plaatje. Opera voor Windows heeft een hoger versie nummer.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: opera updates
« Reactie #6 Gepost op: 2014/12/02, 19:59:47 »
Ik gebruik dan wel geen Xubuntu maar Ubuntu (12.04), en heb Opera halverwege 2012 geïnstalleerd middels een .deb-bestand. Kan het me niet meer herinneren, maar dat zal ik toen wel van de site van Opera hebben gehaald.
Zo af en toe zie ik tussen de 'normale' updates voor Ubuntu ook een nieuwe versie van Opera staan. De huidige versie is 12.16, dus in ieder geval in Ubuntu krijg je updates voor Opera zonder iets extra's te moeten doen.

Re: opera updates
« Reactie #7 Gepost op: 2014/12/02, 20:01:28 »
Updates komen *niet* automatisch als je de final-pakketbron gebruikt. Daar zit namelijk alleen Opera 12 in die niet meer wordt bijgewerkt. De enige ondersteunde versie van Opera voor Linux is momenteel de bèta.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: opera updates
« Reactie #8 Gepost op: 2014/12/02, 23:06:41 »
De enige ondersteunde versie van Opera voor Linux is momenteel de bèta.
@Vistaus: de beta is volgens mij gebaseerd op chromium. Die voelt anders dan de afgeschreven 12.x versie.  Ik heb die recentelijk op een windows (versie 24, 25 ?) gebruikt. Tja ... heimwee naar 12, zo kan ik dat het best omschrijven. 

Re: opera updates
« Reactie #9 Gepost op: 2014/12/03, 00:40:49 »
De enige ondersteunde versie van Opera voor Linux is momenteel de bèta.
@Vistaus: de beta is volgens mij gebaseerd op chromium. Die voelt anders dan de afgeschreven 12.x versie.  Ik heb die recentelijk op een windows (versie 24, 25 ?) gebruikt. Tja ... heimwee naar 12, zo kan ik dat het best omschrijven. 

Dat ben ik met je eens, maar het is niet verstandig om nog 12.x te gebruiken want in principe wordt die niet meer bijgewerkt. Als jij dat adviseert, dan adviseer je dus ook dat doorwerken met XP of een oude Ubuntu-versie een goed idee is...

Als je de UI van Opera 12 in een moderne browser wilt die wel wordt ondersteund, dan kun je Otter webbrowser installeren. Is wel nog niet helemaal zo featurevol als Opera 12.x maar dat is wel het streven en ze zijn al een heel eind, so far.

Re: opera updates
« Reactie #10 Gepost op: 2014/12/03, 17:42:43 »
Vistaus, als ik het goed begrijp is het dus onveilig om mijn huidige versie van Opera (12.16)  te (blijven) gebruiken omdat die simpelweg niet meer wordt bijgewerkt? Heb je ervaringen of de beta  voldoende stabiel is? Kan ik die via de website downloaden?

Een boek doet het altijd...

Offline Mikkel

  • Lid
Re: opera updates
« Reactie #11 Gepost op: 2014/12/03, 19:44:17 »
Als 12.16 verouderd en dus onveilig is, waarom krijg ik onderstaande mededeling dan wanneer ik in het Help-menu van Opera de optie kies om te controleren of er een nieuwe versie is? ???

Re: opera updates
« Reactie #12 Gepost op: 2014/12/03, 20:07:03 »
@kfboerne: De bèta is inmiddels stable geworden vandaag, dus je zou via hun pakketbron nu versie 26 aangeboden moet krijgen bij de updates.

@Mikkel: Dat zie ik bij diverse programma's die al lang en breed nieuwere versies hebben. Niet iedereen krijgt de update tegelijkertijd. Opera 12 is afgeschreven, die wordt NIET meer geüpdatet. Niet aan te raden, dus. Maar goed, als je de stable pakketbron van Opera gebruikt, krijg je vandaag nog de update naar 26 want die is inmiddels stable geworden en beschikbaar middels hun stable-pakketbron: http://deb.opera.com/opera/pool/non-free/o/opera-stable/
Edit: en ook als je Opera via het Softwarecentrum hebt geüpdatet komt de update naar 26 binnen.

Let wel dat Opera alleen nog maar voor 64-bit Linux is dezer dagen. Dus als je Opera 12 32-bit gebruikt, krijg je niet de update naar 26 en is het enige *veilige* advies dus om een andere browser te gaan gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 2014/12/03, 20:50:12 door Vistaus »

Re: opera updates
« Reactie #13 Gepost op: 2014/12/03, 22:24:33 »
Vistaus bedankt voor je reactie en link! Heb inmiddels de nieuwste Opera geinstalleerd, maar loop tegen een  schijnbaar simpel probleempje aan waar de ontwikkelaars van Opera blijkbaar niet aan hebben gedacht.
De high-contrast mogelijkheid in de oude Opera is weg! Aangezien ik geen stekende koppijn op wil lopen na een avondje surfen is voor mij de mogelijkheid tot het inverteren van de kleuren (dus witte letters op een zwarte achtergrond) onmisbaar.
Ik kwam deze thread tegen, maar die werkt niet. Daar komt nog bij dat ik het belachelijk omslachtig vind :
http://forums.opera.com/discussion/1807182/im-going-blind-where-is-the-high-contrast-on-the-new-operas/p1
Zoek nu al een uurtje naar een zeg maar NightMode/HighContrast-addon voor Opera, maar een fatsoenlijk werkende kan ik niet vinden. Er is een NightMode addon maar die werkt niet >:(

Weet iemand wellicht een simpele oplossing voor inverted colors of - nog beter- een goed werkende addon? Zo nee, dan is het wat mij betreft bye,bye Opera...

Een boek doet het altijd...

Offline EZ-man

  • Lid
Re: opera updates
« Reactie #14 Gepost op: 2014/12/04, 12:21:12 »
Weet iemand wellicht een simpele oplossing voor inverted colors of - nog beter- een goed werkende addon? Zo nee, dan is het wat mij betreft bye,bye Opera...

@kfboerne  : Ja, er is een oplossing om high contract te gebruiken in Opera:

1. De nieuwe versie van Opera gebruikt extensies van Chrome. zie OMG!Ubuntu! : http://www.omgubuntu.co.uk/2014/12/new-opera-for-linux-goes-stable-download-now

2. De betreffende extensie voor Chrome - High Contrast https://chrome.google.com/webstore/detail/high-contrast/djcfdncoelnlbldjfhinnjlhdjlikmph
Achtergrondartikel :  http://lifehacker.com/5912480/how-to-invert-your-browsers-colors-for-easier-reading-at-night

3. Voor verdere aanpassingen en de discussie daarover is het misschien verstandig om een schemafdruk te maken van een webpagina, zoals deze getoond wordt in Opera 12.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: opera updates
« Reactie #15 Gepost op: 2014/12/04, 23:43:49 »
........als je de stable pakketbron van Opera gebruikt, krijg je vandaag nog de update naar 26 want die is inmiddels stable geworden en beschikbaar middels hun stable-pakketbron: http://deb.opera.com/opera/pool/non-free/o/opera-stable/
Let wel dat Opera alleen nog maar voor 64-bit Linux is dezer dagen. Dus als je Opera 12 32-bit gebruikt, krijg je niet de update naar 26.....

Als het goed is zou ik dan dus 'binnenkort' die update naar 26 moeten krijgen? In de Pakketbronnen staat 'Opera Browser (final releases) (http://deb.opera.com/opera/stable' aangevinkt en ik heb een 64-bit Ubuntu. Vind het wel vreemd dat Opera dus af en toe tussen de 'normale' updates voorbijkomt maar de huidige versie wél een verouderde is, die nu dan in één klap van 12 naar 26 zou gaan. ???

Zelf gebruik ik Opera vrijwel nooit, heb hem alleen maar geïnstalleerd voor het geval Firefox problemen zou geven, maar één van m'n huisgenoten heeft wél Opera als standaard browser, dus ik zal die komende update toch even in de gaten houden.


Edit: hmmm ....... ik klik op de Opera-link in mijn bericht en kom uit op een blijkbaar niet meer bestaande site, terwijl ik via de link in Vistaus' bericht uitkom op een wélbestaande site. 'k Denk dat ik Opera maar eens ga verwijderen en opnieuw installeer via een recenter deb-pakket.


Edit2: versie 26 geïnstalleerd. Het zal de grote overgang van 12 naar 26 wel zijn, maar ik denk dat ik Opera nog minder zal gaan gebruiken dan ik al deed. Bladwijzers geïmporteerd vanuit Firefox,  en kan die dan niet gewoon bereiken door op menu Bladwijzers te klikken, maar moet daarvoor eerst verder klikken naar het 'binnenste' van Opera. In de Instellingen aangevinkt dat ik wil openen met de Startpagina, maar geen veld te bekennen waar ik die startpagina kan invullen. DuckDuckGo als standaard zoekmachine ingesteld, maar Google staat pontificaal in beeld als Opera opent met de Snelkiezer. :|
'k Weet nu al zeker dat mijn huisgenoot op zijn zachtst gezegd niet blij zal zijn met deze veranderingen. :rolleyes:
« Laatst bewerkt op: 2014/12/05, 01:19:26 door Mikkel »

Re: opera updates
« Reactie #16 Gepost op: 2014/12/05, 10:32:25 »
Ik heb zojuist Opera 26 geinstalleerd maar kan geen extensies installeren.
Via extensiebeheer ga ik naar Ghostery en https Anywhere, druk op de knop toevoegen aan Opera, maar er gebeurt niets..??

Update: Java-script moet daarvoor aanstaan...

Re: opera updates
« Reactie #17 Gepost op: 2014/12/05, 23:58:03 »
EZ-Man bedankt voor je goede advies! Ik heb inmiddels witte letters op een zwarte achtergrond.  Hieronder  de te nemen acties.

Howto install Chrome extensions in Opera.

Follow these steps in Opera :

1) Install the 'Download Chrome Extension'
2) Install the Chrome extension you wish
3) This popup appears : 'The extension was disabled because it is from an unknown source'
4) Click on the 'Go' button on the far right of the popup
5) Click on 'Install'

Opmerking : ikzelf vind de 'High Contrast' slecht en gebruik de (Chrome) extension 'Deluminate'. Ook niet perfect, maar beter. In elk geval kan ik zonder koppijn surfen ;-).
Een boek doet het altijd...