Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Printer Canon MP220  (gelezen 1941 keer)

Offline DINO

  • Lid
Printer Canon MP220
« Gepost op: 2014/05/28, 19:15:58 »
Hallo,
Ben een groentje, heb pas vandaag Ubuntu 14.04 geïnstalleerd.  De installatie verliep als een zonnetje, inclusief alle tips van Pjotr ('Direct doen na installatie').
Er rest me slechts één probleempje : ik heb een gedeelde Canon MP220 printer/scanner aan een Windows thuisgroep hangen.
Via afdrukbeheer (netwerkprinter toevoegen - windowsprinter via samba) heb ik onmiddellijk de printer gevonden en een stuurprogramma geïnstalleerd.
Bij een test krijg ik echter volgende melding : "Printer kan niet worden gestart. Controleer de configuratie van uw printer."
In afdrukbeheer blijft de printerstatus "inactief - rendering completed".
Heeft iemand een idee hoe ik dit oplos ?
Dino


Re: Printer Canon MP220
« Reactie #1 Gepost op: 2014/05/28, 21:39:31 »
Kijk eens onder Cups
 http://localhost:631/admin

Offline DINO

  • Lid
Re: Printer Canon MP220
« Reactie #2 Gepost op: 2014/05/29, 00:37:18 »
Bedankt voor je reactie FastLady. Ik heb al snel even naar de info van je link gekeken maar dit lijkt mij, op het eerste zicht, iets te hoog gegrepen voor een leek  ???.
Ik ga dit morgen zeker, met een fris hoofd, grondiger bekijken.
Dino

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Printer Canon MP220
« Reactie #3 Gepost op: 2014/05/29, 08:19:58 »
Welke versie voor Windows is het eigenlijk? Bij XP was het allemaal te doen, maar bij Windows 7 heb ik het van beide kanten nooit voor elkaar gekregen. Delen op Windows 7 ging wel, maar niet te bereiken vanaf Ubuntu. En delen op Ubuntu dan weer niet te bereiken op Windows.

Naar mijn idee was de beveiliging van Windows 7 daar de oorzaak van.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Printer Canon MP220
« Reactie #4 Gepost op: 2014/05/29, 10:21:12 »
bij windows 7 is het bepalend welke versie je hebt.
de gewone home versie ondersteund eigenlijk niet veel in een netwerk heb ik gemerkt.
maar en printer delen moet gewoon kunnen, die zit niet vast aan een windhose printer maar aan het netwerk.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Printer Canon MP220
« Reactie #5 Gepost op: 2014/05/29, 10:48:28 »
Kan wel zijn. Ik kreeg de printer, gedeeld op mijn Linux bak, prima aan de gang op een Windows XP machine, maar in exact dezelfde opstelling en hetzelfde netwerk niet aan het printen op een Windows 7 PC. Met geen mogelijkheid. Alles afgezocht op Internet. Alles gedaan tot en met firewall en antivirus tijdelijk uitgeschakeld en alle denkbare overbodige (en denkbaar overbodige) applicaties en processen gestopt. En omgekeerd, gedeeld op Windows 7 dus, net zo min.
« Laatst bewerkt op: 2014/05/29, 10:50:32 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline DINO

  • Lid
Re: Printer Canon MP220
« Reactie #6 Gepost op: 2014/05/29, 11:16:25 »
Momenteel hangt de printer aan een desktop met Windows 8.1.
Er is een  thuisgroep gemaakt zodat de printer kan gedeeld worden en bereikbaar is vanaf een eerste laptop met eveneens Windows 8.1.
Op een 2de laptop met Ubuntu 14.04 is de printer wel zichtbaar maar blijft de status steeds 'inactief'.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Printer Canon MP220
« Reactie #7 Gepost op: 2014/05/29, 11:32:40 »
Ik heb hier twee Windows 7 PC's. De printer delen op deze twee PC's is geen enkel probleem. Alleen printen de gebruikers op deze PC's zo weinig dat de inktjet printer elke keer weer uitgedroogd is. Ik gebruik mijn eigen printers op mijn Linux bak regelmatig. Dus is de oplossing in wezen simpel: deel die printer(s). Alleen kan je dat dus op een Windows 7 PC vergeten. Misschien dat een Windows 7 versie for enterprise gebruik het wel toestaat, maar die is helaas iets buiten budget. Het werkt wel puik op een Windows XP PC in het exact zelfde netwerk, dus ik kan niet anders concluderen dat het probleem ligt in Windows 7.

Ik heb uitgebreid onderzoek gedaan op Internet. Verhalen zijn wel te vinden, maar geen enkel geval gevonden waar het probleem daadwerkelijk werd gemeld als opgelost met uiteraard de gebruikte methode erbij

Met Windows 8.1 heb ik het nog niet geprobeerd.

Succes niettemin! Ik ben benieuwd. Het zou voor mij ook een oplossing zijn, want dan print ik zo nu en dan wel iets op de Windows printer om hem niet te laten uitdrogen.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jolo

  • Lid
Re: Printer Canon MP220
« Reactie #8 Gepost op: 2014/05/29, 15:51:13 »
In principe is ook het printer deling in Windows 7 Home Edition mogelijk. Tenminste als je een extra standaardgebruiker account aanmaakt met wachtwoord. In "Advanced Sharing Settings" File and Printer Sharing "turned on", en "Password protected sharing" Turn on password protected sharing. Diezelfde instellingen kunnen ook worden toegepast in Windows 8.1.

In Ubuntu Afdrukbeheer > Toevoegen > Windowsprinter via Samba > Bladeren > Workgroup. Als ik daar klik op het pijltje van Workgroup en de Windows computernaam, dan verschijnt het wachtwoord dialoog. En een muisklik op de gedeelde printer en OK. Bij Authenticatie kan Gebruikersnaam en wachtwoord worden ingevuld. Klik voor alle zekerheid op Verifiëren.

Als deze toont: Gedeelde printer geverifieerd "Deze gedeelde printer is toegankelijk" klik je op Volgende om het juiste stuurprogramma te selecteren. Dan print deze wel hier vanaf Ubuntu 14.04. Ook al staat er bij Printstatus: Inactief - Rendering completed.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline DINO

  • Lid
Re: Printer Canon MP220
« Reactie #9 Gepost op: 2014/05/31, 18:21:11 »
Hoe dom kun je zijn  ..... :-[
Na het bericht van jolo te hebben gelezen (die exact de procedure beschrijft zoals ik ze ook had toegepast), alles nog eens overlopen.  Blijkt nu dat de printer wel degelijk aangestuurd wordt maar dat de drukopdrachten gewoon in de wachtrij 'op authenticatie' zitten te wachten : even paswoord ingeven en gelukt !
Probleem is dus eigenlijk opgelost, met nog wel het volgende probleem  : het is me nog niet gelukt, zelf smet jet juiste stuurprogramma,  om kleur te printen.
Nog even zoeken dus ...
In ieder geval aan allen bedankt voor jullie inbreng.