Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mijn trouwe laptop is een beetje raar  (gelezen 1091 keer)

Mijn trouwe laptop is een beetje raar
« Gepost op: 2012/04/21, 14:55:15 »
Sinds Ubuntu met Unity ging werken zegt mijn laptopje (Toshiba) inmiddels in zijn 7e levensjaar: No way, die wil ik er niet op hebben. Dus maar overgestapt naar Xubuntu. Ook i.v.m. maar 512 GB geheugen zou dit ook sneller moeten werken, maar de laatste tijd werdt ie wat trager en liep ie af en toe vast. Om te testen heb ik de live cd van Kubuntu eens gedraaid en die deed het wonderwel. Ook was ik best wel gecharmeerd van het KDE uiterlijk. Even getwijfeld en ervan uitgaande dat als Ubuntu al niet wil, Kubuntu al helemaal niet op mijn laptop wil draaien, toch een frisse nieuwe Kubuntu installatie gedaan. En tot mijn grote verassing, is dit helemaal gelukt!!  =D
Kubuntu draait nu best lekker en geen vastlopers. Dacht altijd dat Kubuntu veel te zwaar voor mij was, maar blijkbaar kan mijn laptop dit wel aan. Natuurlijk als ik wat teveel draai dan loopt ie wat trager, maar dat deed xubuntu ook. Al met al weer een leuke linux verassing!

Re: Mijn trouwe laptop is een beetje raar
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/21, 22:08:45 »
Mijn ervaring is ook dat de nieuwe KDE-versies behoorlijk soepel lopen op beperkte machines :) Maar Xfce werkt naar mijn mening toch nog wel een stukje sneller.
Op de chat te vinden als debiantux

Re: Mijn trouwe laptop is een beetje raar
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/21, 22:17:43 »
Mijn ervaring is ook dat de nieuwe KDE-versies behoorlijk soepel lopen op beperkte machines :) Maar Xfce werkt naar mijn mening toch nog wel een stukje sneller.

XFCE misschien wel maar Xubuntu is niet noodzakelijk zo licht.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Mijn trouwe laptop is een beetje raar
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/21, 23:23:18 »
Xubuntu is zwaarder dan andere xfce distro's.

Op zich als xp er op draait draait linux er ook op.

Offline axelv

  • Lid
Re: Mijn trouwe laptop is een beetje raar
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/22, 10:48:09 »
Als je wil, kan je KDE zelfs nog soepeler laten draaien door de kubuntu-low-fat settings of eens een kijkje nemen op onderstaande site :)

http://chakra-project.org/bbs/viewtopic.php?id=6719

Re: Mijn trouwe laptop is een beetje raar
« Reactie #5 Gepost op: 2012/04/22, 12:39:57 »
Mijn ervaring is ook dat de nieuwe KDE-versies behoorlijk soepel lopen op beperkte machines :) Maar Xfce werkt naar mijn mening toch nog wel een stukje sneller.

XFCE misschien wel maar Xubuntu is niet noodzakelijk zo licht.

Klopt, vandaar dat ik Xfce apart noem. Echter verbruikt mijn Xubuntu na het opstarten (en wat sloopwerk) ongeveer 130 mb, wat ook niet verkeerd is. (Debian + Xfce zit bijvoorbeeld rond 100 mb)
Op de chat te vinden als debiantux

Offline aartje

  • Lid
Re: Mijn trouwe laptop is een beetje raar
« Reactie #6 Gepost op: 2012/04/23, 09:56:02 »
Mijn ervaring is dat Lubuntu op mijn bijna 10 jaar oude desktop (reserve)
met 1GB geheugen de versie is die het beste werkt (en ja..., dan heb ik
er ook de KDE-libs en Gnome-libs bij om bv k3b te draaien)

Re: Mijn trouwe laptop is een beetje raar
« Reactie #7 Gepost op: 2012/04/24, 17:01:55 »
Dank voor de tip, zal deze eens doorlezen en misschien wel uitvoeren ;-) Ik heb trouwens KDE geupgrade. van 4.7 (standaard in 11.10) naar 4.8 en ik merk dat ie dan ook zelfs wat sneller is. Begin eigenlijk wel behoorlijk enthousiast over KDE te worden!


Als je wil, kan je KDE zelfs nog soepeler laten draaien door de kubuntu-low-fat settings of eens een kijkje nemen op onderstaande site :)

http://chakra-project.org/bbs/viewtopic.php?id=6719

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Mijn trouwe laptop is een beetje raar
« Reactie #8 Gepost op: 2012/04/27, 15:00:58 »
Mijn ervaring is ook dat de nieuwe KDE-versies behoorlijk soepel lopen op beperkte machines :) Maar Xfce werkt naar mijn mening toch nog wel een stukje sneller.

LXDE is mijn keuze voor oude bagger, dan heeft je pc namelijk nog maar 128 mb ram nodig...

Re: Mijn trouwe laptop is een beetje raar
« Reactie #9 Gepost op: 2012/04/27, 20:16:09 »
E17 is mijn keuze voor oude bagger, dan heeft je PC namelijk maar 64 MB RAM nodig (tenzij je iets lichters dan Xorg vindt, dan is het nog minder).