Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu-ISO op USB hangt  (gelezen 807 keer)

Ubuntu-ISO op USB hangt
« Gepost op: 2016/03/16, 20:50:36 »
De Ubuntu 14.04.3 64bit ISO , gedownload vanaf http://releases.ubuntu.com/ en de checksum gecontroleerd, op een USB gezet via opstartschijf aanmaken, werkt volledig normaal op BIOS-computers.

Op mijn splinternieuwe computer met UEFI start de ISO, je ziet het paarse scherm met de witte Ubuntu-letters en de aftellende rode puntjes.
Dan wordt het scherm zwart en gebeurt er niets meer.

Vervolgens via unetbootin rechtstreeks de daar aangevinkte ubuntu 14.04.3 Live 64bit op dezelfde USB gezet.
Nu loopt op deze UEFI machine alles normaal met deze ubuntu ISO USB: hij start snel op, en alles werkt, de installatie verliep erg vlot.

MAAR...
- van waar komen deze linux versies als je ze binnenkrijgt via unetbootin?
- en wordt de md5sum daarvan gecheckt?
- ik maak me zorgen als ik bedenk wat er laatst gebeurde met de ISO van Linux-Mint 17.3

Zijn er nog andere programma's bekend om een ISO op een USB te zetten?
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline boyette

  • Lid
Re: Ubuntu-ISO op USB hangt
« Reactie #1 Gepost op: 2016/03/16, 21:04:18 »
misschien beter een recente distro pakken voor je splinternieuwe pc?

https://ubuntu-mate.org/xenial/

Offline boyette

  • Lid
Re: Ubuntu-ISO op USB hangt
« Reactie #2 Gepost op: 2016/03/16, 21:05:13 »
en ik doe het altijd met rufus heb ook altijd problemen met unetbootin maakt mijn usb sticks onklaar

Re: Ubuntu-ISO op USB hangt
« Reactie #3 Gepost op: 2016/03/16, 21:39:25 »
Dat is nu het zotte, het ene brandprogramma is goed voor deze ISO, een andere ISO moet met een andere brandprogramma.

opstartschijf aanmaken is goed voor alle Mint versies

clonezilla, en dus nu ook ubuntu moet ik aanmaken met unetbootin en niet met opstartschijf aanmaken.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline Moob

  • Lid
Re: Ubuntu-ISO op USB hangt
« Reactie #4 Gepost op: 2016/03/16, 22:02:21 »
Opstarten via BIOS en UEFI zijn 2 verschillende dingen. Ik vermoed dat de 'opstart schijf maken' niet goed een bootable UEFI USB stick kan maken. Ikzelf gebruik altijd dd of een tool zoals unetbootin om een bootable USB stick te maken. De 'opstart schijf maken' optie gebruik ik eigenlijk nooit. Via unetbootin kan je ook een losse ISO selecteren dacht ik welke je dan op de USB stick kan zetten.

Offline boyette

  • Lid
Re: Ubuntu-ISO op USB hangt
« Reactie #5 Gepost op: 2016/03/17, 01:23:30 »
uefi en 14.04 is soieso lastig denk ik.. beter op legacy zetten

Re: Ubuntu-ISO op USB hangt
« Reactie #6 Gepost op: 2016/03/17, 09:29:45 »
@moob

Citaat
Via unetbootin kan je ook een losse ISO selecteren dacht ik welke je dan op de USB stick kan zetten.

Dat is het hem nu juist waar ik bedenkingen bij heb, tot er een geruststellend antwoord op komt.

Van waar komen deze ISO?
Herinner je wat er laatst gebeurde: de gehackte ISO van Mint 17.3

Van de officiële site van Ubuntu kan je de checksum nog controleren, bij een geselecteerde via unetbootin (dus geen reeds vroeger gedownloade ISO) weet je niets.

En er is nog een verschil dat ik hier wens te benadrukken:
- via unetbootin een daar geselecteerde en gedownlode ubuntu werkt op de  UEFI pc
- via unetbootin een officieel gedownloade ubuntu ISO werkt NIET op de UEFI pc

Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline ajjp

  • Lid
Re: Ubuntu-ISO op USB hangt
« Reactie #7 Gepost op: 2016/03/17, 10:42:34 »
Citaat
via unetbootin een officieel gedownloade ubuntu ISO werkt NIET op de UEFI pc
Dit is geen algemeen geldende waarheid. Ik heb hier Xubuntu eerst gedownload, en vervolgens met Unetbootin op een USB-stick gezet. Vervolgens geïnstalleerd op een Acer netbook met een echte UEFI.
Na installatie bleek booten wel een probleem (no bootable device), maar na nog een verandering in de UEFI liep alles als een zonnetje.

Re: Ubuntu-ISO op USB hangt
« Reactie #8 Gepost op: 2016/03/17, 11:20:21 »
Citaat
Dit is geen algemeen geldende waarheid.

Dat klopt, want de Mint 17.3 versie geeft geen enkel probleem als deze ISO met opstartschijf aanmaken geschreven werd.

Xubuntu en Lubuntu heb ik niet getest.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)