Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probeer een Linux LiveCD zonder hem te branden!  (gelezen 4050 keer)

Offline gijsisok

  • Lid
Probeer een Linux LiveCD zonder hem te branden!
« Gepost op: 2008/04/22, 21:31:10 »
Ja, het is mogelijk om een LiveCD uit te proberen zonder hem op CD te branden. Ik wou dit gaan proberen, omdat mijn DVD brander het niet goed doet, en ik wel graag allemaal distributies wou uitproberen. Ik heb dus naar een oplossing gezocht, en kwam Unetbootin tegen, een programma om Linux distributies te installeren vanuit Windows of Linux. Er zit ook een optie in om van een ISO te starten, die wordt uitgepakt een automatisch in de GRUB of LILO lijst wordt geplaast. Om dit te kunnen doen moet je eerst een paar voorbereidingen treffen die niet op de site staan, maar die ik zelf heb gevonden. Laten we beginnen! In deze handleiding maak ik gebruik van een Ubuntu 7.10 installatie, maar op andere systemen zou dit ook moeten werken, alleen zullen sommige dingen anders gaan...

1. Open een terminal en geef het volgende commando om het root-password te veranderen, die bij het uitpakken en configureren van de LiveCD nodig is:
sudo passwd root
Geef nu 2X een wachtwoord in, en onthoud die.


2. Nu moeten we wat software installeren, zodat alles goed werkt. Omdat Unetbootin niet in een *.deb pakket komt, moeten we alle benodigdheden zelf installeren.Dit is niet heel moeilijk. Open een terminal of gebruik de huidige en geef dit commando om de pakketten te installeren:
sudo apt-get install libqt4-core libqt4-gui ms-sys syslinux p7zip-full
Alle benodigdheden worden nu gedownload en geinstalleerd. Dit kan even duren, afhankelijk van de snelheid van de internetverbinding.


3. Nu kunnen we het Unetbootin programma downloaden, ga daarvoor naar deze site:
http://unetbootin.sourceforge.net/
Download het programma naar het bureaublad van uw account.


4. Nu moeten we het bestand rechten geven om te worden uitgevoerd, blader daarvoor naar uw bureaublad, geef daarvoor het volgende commando:
Ubuntu Nederlandstalig: cd ~/Bureaublad
Ubuntu Engelstalig: cd ~/Desktop
Nu gaan we het bestand rechten geven om te worden uitgevoerd, dit kan met het volgende commando:
chmod +x unetbootin*


5. Nu zijn we klaar om te beginnen met het starten van Unetbootin! Geef eerst het volgende commando! Vergeet dit niet, anders zal het niet werken.
su
Nu wordt om het wachtwoord voor de root account gevraagd, die bij stap 1 is veranderd. Geef dit wachtwoord. Nu werkt u in de root account, waarmee u alles met uw systeem kan doen. Gebruik dit NOOIT voor normaal werken, alleen voor onderhoud aan uw systeem en/of als u weet wat u doet! Nu kunnen we het programma starten met dit commando:
./unetbootin*


6. Selecteer ISO Image en blader naar de ISO image van de Linuxdistributie die u wilt starten. Klik nu op OK. Als alles goed is gegaan hoort u nu geratel van uw harde schijf, en na een tijdje krijgt u een melding dat alles klaar is en u nu van uw ISO image kan opstarten via het GRUB menu. Start nu uw computer opnieuw op en wacht tot het GRUB menu verschijnt. Selecteer nu Unetbootin en klaar!


7. Werkt de LiveCD? Dan wordt het aangeraden om het rootwachtwoord weer te verwijderen, omdat dit onveilig kan zijn. Dat doet u met het volgende commando.
sudo passwd -l root


EDIT: Volgens mij kan er alleen worden geboot als de ISO uit de lijst wordt gekozen, maar dit weet ik niet zeker.
Citaat
Op dit werk is een Creative Commons Licentie van toepassing. (BY-SA)

Probeer een Linux LiveCD zonder hem te branden!
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/22, 22:06:34 »
Gebookmarked! Scheelt toch mooi weer een cd'tje branden. Ik ga het over twee dagen proberen.
Bedankt voor de tip.

Offline gijsisok

  • Lid
Probeer een Linux LiveCD zonder hem te branden!
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/23, 16:15:13 »
Zou iemand die het het heeft geprobeerd zijn ervaringen ook willen neerzetten, dan kan ik misschien de handleiding nog wat aanpassen mocht dat nodig zijn? Ikzelf heb helaas de tijd nog niet om het te testen, maar ik neem wel aan dat het werkt aangezien het in het programma staat, en die is vast en zeker wel goed getest.

Millenniumbaby

  • Gast
Probeer een Linux LiveCD zonder hem te branden!
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/20, 19:58:34 »
Beste Gijsisok,
Ik heb het gelezen en op 1 PC zou het prima gaan maar ik kies liever toch voor een CD RW zodat je niet met ongebruikte verspilde CDś blijf zitten.
Maar ik heb zowel Puppy als 8.04~1 op een USB stick en dat werkt nog makkelijker mits je de Bios instelde dat je niet van Harde schijf maar een ander apparaat kunt starten zoals vele de CD speler in zullen stellen en ik dus die USB uitgang!

Met mijn methode kan ik tenminste het ook op een PC met SIS video kaart uit proberen als dit niet duidelijk was, en dus mislukte het....
Na het inprikken van een Nvidia kaart naast deze standaard op het moederbord ging het dus wel!
Zo doe ik dat, maar ik heb minder ervaring als jou want mijn leeftijd zie gebruikersnaam...
Anastacia.

Offline Dave

  • Lid
Probeer een Linux LiveCD zonder hem te branden!
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/20, 20:42:17 »
Je schrijft wel heel erg duidelijk en technisch voor je leeftijd moet ik zeggen.
Denk dat we dan nog veel van je zullen horen in de toekomst.

Tsiburaska

  • Gast
Probeer een Linux LiveCD zonder hem te branden!
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/20, 22:35:16 »
Nee Dave, mijn buurmeisje Anastacia leerde dus van deze  Opa.
maar nu gaat het ook wel eens andersom.
Zij is leergierig en voelt zich hier beter thuis dan op het plop forum.

Verder gaf ik haar de taal correctie en daarom is ze nu vaak foutlozer als deze oude Rus, en zij is dan wel ½ Russin en dan vind je elders op Ubuntu.ru wel meer dat ze dan vertaalde dus soms is ze niet slim maar vertaalde het gewoon!

Probeer een Linux LiveCD zonder hem te branden!
« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/21, 10:40:17 »
Wait a minute, is zij een MEISJE!? WTF :D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Probeer een Linux LiveCD zonder hem te branden!
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/21, 14:08:50 »
Citaat van: cumulus007
Wait a minute, is zij een MEISJE!? WTF :D
Volgens mij worden we bedonderd:
http://forum.ubuntu-nl.org/message/282620#p282620

Probeer een Linux LiveCD zonder hem te branden!
« Reactie #8 Gepost op: 2008/07/21, 14:15:42 »
even ter informatie: een root-paswoord laten opstaan is zeer onveilig. Daarom is het beter na het installeren van unetbootin de root-account weer af te sluiten:
sudo passwd -l root- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net